Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#773248
Mijn 13 jaar oude gecastreerde Europese korthaar kater Sunny heeft nu al jaaaaren last van een droge vacht met erg veel schilfertjes/roos.

Hij is oorsponkelijk van mijn man, en hij had al last van z'n huid toen ik hem leerde kennen (ruim 8 jaar geleden). Dat we zo'n jaar of 6-7 geleden ook nog een flinke vlooienplaag gehad hebben, heeft het er niet beter op gemaakt, toen waren het hele korsten. Vlooien hebben we nu gelukkig al jaren niet meer, maar de droge schilferige huid blijft.

Ik heb het er meerdere keren met de DA over gehad, maar daar krijg ik ook geen zinnig antwoord van, en het enige wat ze zeggen is dat ik hem maar veel moet borstelen.
Nu zat ik al stiekem te hopen dat z'n huid op zou knappen als hij eenmaal versvoer zou krijgen, maar ik zie niet echt dramatische verschillen. Er zit ietsje meer glans over, en het is ietsje minder vettig, maar de roos ed. blijft.
Is er iets wat ik nog meer kan doen om het te verbeteren? Hij heeft er overigens geen jeuk aan ofzo.
Door WorldOfDani
#773507
Ik strooi altijd wat edelgist vlokken over het voer heen. Behalve dat ze dit erg lekker vinden zit er veel vitamine B in. Goed voor de huid en vacht. Daisy heeft bij mij ook heel erg last van een schilferige vacht en het is een stuk minder geworden sindsdien. Je kan het kopen bij bijna elke reform zaak.

Als tip van haar foksters kreeg ik om een scheutje (olijf-) olie door haar eten te doen, dat heb ik overigens nooit geprobeerd, maar wie weet heeft een ander wat aan die tip  ;)
Door Mieuw
#773573
WorldOfDani schreef: Ik strooi altijd wat edelgist vlokken over het voer heen. Behalve dat ze dit erg lekker vinden zit er veel vitamine B in. Goed voor de huid en vacht. Daisy heeft bij mij ook heel erg last van een schilferige vacht en het is een stuk minder geworden sindsdien. Je kan het kopen bij bijna elke reform zaak.

Als tip van haar foksters kreeg ik om een scheutje (olijf-) olie door haar eten te doen, dat heb ik overigens nooit geprobeerd, maar wie weet heeft een ander wat aan die tip  ;)
:offtopic2:
Heeeej! Danielle! Jij ook hier?!
Hoe is het met Fealynn? Al babies?

Groetjes,
Wieke, van Stig (uit Tussen de Vaarten)
Door WorldOfDani
#773907
tieneke schreef: Gist lijkt me niet zo gezond  :-\
Als je er ook even bijzet waarom je dat vindt kan ik er ook nog wat van leren en overwegen het niet meer te geven..  ;)
Heb je een vervangende tip voor ons om van die schilfers af te komen?


Mieuw schreef: :offtopic2:
Heeeej! Danielle! Jij ook hier?!
Hoe is het met Fealynn? Al babies?

Groetjes,
Wieke, van Stig (uit Tussen de Vaarten)
Ja lang geleden geregistreerd, maar zoals je ziet niet zo vaak gepost  :)
Met Faelyn gaat het goed! Vandaag is dag 65...dus ik verwacht ze elk moment eigenlijk  :D
Door Mieuw
#773919
WorldOfDani schreef: Met Faelyn gaat het goed! Vandaag is dag 65...dus ik verwacht ze elk moment eigenlijk  :D
Als je vragen of problemen hebt weet je me te vinden  ;)
Door Lizzy
#773922
Ik zou ook geen gist geven. Het is prima dat het veel vitamine B bevat maar het bevat ook gist. En gist is juist niet bevordelijk voor de gezondheid. De darmen vergisten en bovendien kunnen op den duur juist weer gisten ontstaan op de huid. Als je al vindt dat je kat extra vitamine B's nodig heeft, dan zou ik zelf kiezen voor een vitamine B complex preparaat zonder gist.

En in plaats van olijfolie (want dat doet verder niks - leverancier van omega 9 vetzuren en die zijn niet essentieel) kun je in mijn ogen nog beter visolie geven, bij een droge vacht. Eventueel zelfs een combinatie van visolie en borage olie. In de capsules van de HEMA (krachtige visolie, omega 3 & 6) zit beide.
Door Mieuw
#773931
Owkee, ik zet vandaag of morgen wel even koers naar de Hema voor een potje met viscapsules.

In welke dosering moet ik het geven? 1 capsule per dag of meer/minder?
En enig idee na hoelang ik verbetering moet gaan zien en hoe lang ik daarna nog door moet gaan met het geven van de capsules?
Door Lizzy
#773932
Mieuw schreef: Owkee, ik zet vandaag of morgen wel even koers naar de Hema voor een potje met viscapsules.

In welke dosering moet ik het geven? 1 capsule per dag of meer/minder?
En enig idee na hoelang ik verbetering moet gaan zien en hoe lang ik daarna nog door moet gaan met het geven van de capsules?
Ik zou beginnen met 1/2 capsule per dag. Want sommige katten krijgen wel diarree van veel visolie. Eventueel mag je de andere helft over het voer van andere katten doen hoor, kwaad kan het niet (anders moet je de andere helft weggooien). Je zou dan een dag of 5 per week wat visolie kunnen geven. Binnen enkele dagen tot enkele weken moet je wel verbetering zien. En als het beter is, kun je weer stoppen (kijken wat er dan gebeurd).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door