Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marieke
#773105
Ik ontdekte vandaag bij mijn border dat haar voetzolen los aan het laten zijn. De buitenste laag laat gewoon los. Ze heeft er duidelijk last van met lopen. Morgen bel ik meteen de da, maar in de tussentijd vraag ik me af of iemand hier ervaring mee heeft. Zou het een schimmel kunnen zijn ofzo?
Wie weet raad?

Marieke
Door tiny
#773109
:( Das vervelend en heel pijnlijk. Tessa heeft het wel gehad met haar grootste kussentje. Daar was vuil ondergekomen en dat is gaan ontsteken. Je kunt het vergelijken met het loslaten van het bovenste velletje van bv je vinger. Echt pijnlijk. Ik heb haar 2x per dag in de biotex gezet en als we gingen wandelen pakte ik haar pootje in. De kinderen hadden van een wc rolletje een mooi soort schoenzooltje gemaakt, daar een mooit gekleurd verbandje omheen en dan konden we naar buiten. Het was in de winter en er werd volop gepekeld, das ook niet prettig, zout in de wond. >:(
Door lightning
#773119
ik zou het ook goed spoelen met biotex of zo iets of soda. en daarna in smeren met bioforce werkt perfect. is ontsteking remmend stilt de pijn... zit ook calendula in.... het ontsmet en doet meer..... hier werkt het tegen een hoop bij de honden. als ik de poten goed spoelde deed ik daarna een schoentje aan en ging naar buiten zodat ze er niet aanzaten met likken en er ook niks in kan komen buiten
Door roefus
#773121
Dat een voerzool 'loslaat', nee...heb ik geen ervaring mee.
Wel met glas in voetzolen en heel akelige 'kale' wonden.
En ik zweer dan bij groene leem.
Door Minna
#773208
Ja, hier zweren we ook bij groene leem bij allerlei verwondingen e.d.
Ik heb ook ooit bij een van de honden een stuk voetzool eraf gehad, dankzij leuke mensen die met glas strooien  >:( maar groene leem erop en het was heel snel weer goed. Ook bij andere wonden zoals toen Papu gesteriliseerd werd (alles eruit gehaald, zaten cystes in) heb ik direct bij thuiskomst groene leem erop geknald en er is zelfs bijna geen liteken meer te zien en het wond was binnen 5 dagen totaal geheeld. Wondermiddel is dat...
Door Marieke
#773216
Bedankt voor jullie reacties!
Alleen, weet je, volgens mij is het niet "ontstoken". Het is niet dikker of pussig, het is vooral pijnlijk omdat de laag onder de laag die loslaat heel gevoelig is. Alsof je eeltlaag verwijderd is bij je voeten zeg maar.
Ik zal straks laten weten wat de da er over te zeggen heeft.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#773232
Helaas ben ik hier bekend mee bij Sanne. De gaten vielen er op sommige plekken in, lappen eelt hing er los aan. Zelfs van haar "duimpje" liet het eelt los. Geen ontsteking, geen pus.
Het is bij haar een auto-immuun probleem. Er is destijds onder narcose een biopt van genomen, om deze conclusie te kunnen trekken. (ook bekeken op schimmel ed).
Met een flinke dosis prednison hebben we het toen stop kunnen zetten, en is het tot nog toe (effe afkloppen....) niet weer voorgekomen.
Ondertussen liep ze in het verband met daaronder antibioticazalf, om infecties aan de open wonden te voorkomen, buitenshuis met schoentjes er overheen aan.
Sterkte, ik hoop dat het bij jullie meevalt! :-*
Door Lizzy
#773237
Sanyo schreef: Helaas ben ik hier bekend mee bij Sanne. De gaten vielen er op sommige plekken in, lappen eelt hing er los aan. Zelfs van haar "duimpje" liet het eelt los. Geen ontsteking, geen pus.
Het is bij haar een auto-immuun probleem. Er is destijds onder narcose een biopt van genomen, om deze conclusie te kunnen trekken. (ook bekeken op schimmel ed).
Met een flinke dosis prednison hebben we het toen stop kunnen zetten, en is het tot nog toe (effe afkloppen....) niet weer voorgekomen.
Ondertussen liep ze in het verband met daaronder antibioticazalf, om infecties aan de open wonden te voorkomen, buitenshuis met schoentjes er overheen aan.
Sterkte, ik hoop dat het bij jullie meevalt! :-*
Mag ik je vragen hoe deze auto-immuunziekte bij jouw hond heet? Mijn kat heeft dit namelijk gehad en men noemde dit "plasmacellulaire pododermatitis". Nu krijg ik de indruk dat deze ziekte alleen bij katten voorkomt, maar ik ben dan zo benieuwd naar hoe soortgelijke ziekte bij honden heet..
Door Marieke
#773357
Update:
De dierenarts zei dat het vermoedelijk komt door het vele rennen van de hond de afgelopen dagen. Ik neem haar weleens mee naar de boerderij en ze heeft daar waarschijnlijk te hard en te vaak geremd terwijl ze "aan het werk" was.
De losse eeltdelen heb ik verwijderd en verder heeft ze pijnstilling. Met dat en het ontzien van de poten, hoop ik binnen een aantal dagen verbetering te zien, anders gaan we het verder onderzoeken.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#773379
Lizzy schreef: Mag ik je vragen hoe deze auto-immuunziekte bij jouw hond heet? Mijn kat heeft dit namelijk gehad en men noemde dit "plasmacellulaire pododermatitis". Nu krijg ik de indruk dat deze ziekte alleen bij katten voorkomt, maar ik ben dan zo benieuwd naar hoe soortgelijke ziekte bij honden heet..
Het heeft nooit een naam gekregen.
Dat Sanne diverse auto-immuun problemen heeft staat vast.
Die uitten zich steeds op verschillende manieren, oa nierproblemen, laag gehalte aan vooral witte, maar ook rode bloedcellen en bloedplaatjes in het bloed. Een paar keer een iritis/uveitis, zonder beschadiging van buitenaf.
Ze is wel een paar keer getest op SLE maar dat was steeds negatief.(die test geeft overigens vaak vals negatieve uitdslagen)
Maar sinds ze niet meer wordt ingeent en barft, zijn er geen extra problemen meer opgedoken,  zijn haar nier-en bloedwaarden stabiel, ondertussen ook al weer een jaar zonder prednison!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#773382
Marieke schreef: Update:
De dierenarts zei dat het vermoedelijk komt door het vele rennen van de hond de afgelopen dagen. Ik neem haar weleens mee naar de boerderij en ze heeft daar waarschijnlijk te hard en te vaak geremd terwijl ze "aan het werk" was.
De losse eeltdelen heb ik verwijderd en verder heeft ze pijnstilling. Met dat en het ontzien van de poten, hoop ik binnen een aantal dagen verbetering te zien, anders gaan we het verder onderzoeken.
Pfieuw! Als het alleen maar een overbelasting is, zal het wel snel weer opknappen.
Beterschap met de patient! :-*
Door Marieke
#773950
Dankje!
Vandaag gaat het al wat beter inderdaad. Ze loopt al wat beter en lijkt zich ook prettiger te voelen. De zooltjes zijn minder rood op de plekker waar de laag eraf is.
Pfff onvoorstelbaar dat een hond dat voor elkaar krijgt, eigenlijk.  ???
Door eefje
#774188
het is warm geweest de afgelopen dagen en ik weet niet waar ze heeft gerend,asfalt ofzo want dan gaat het misschien door de warmte wel wat harder dan normaal ofzo ??? kweet het niet.

sterkte en ik hoop op snel herstel!
groetjes eefje
Door Cathy
#774504
Heb het ook bij een BC gehad , en ben toen met haar naar een Homeopath geweest , en met medicatie was het snel weer over  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door