Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#773043
Een worm is een parasiet toch?
Kunnen wormen veroorzaakt worden door het eten van rauw vlees door een kat die niet gewend is aan het eten van rauw vlees, omdat de zuurtegraad van de maag niet hoog genoeg is? Of haal ik nu van alles door elkaar?  :-\
#773098
Voor zover ik weet worden lintwormen veroorzaakt door het eten van vlooien en spoelwormen door het eten van eitjes via besmette prooidieren, ontlasting van besmette honden/katten oa.
Het heeft denk ik niet te maken met het eten van vers vlees.
#773102
Sorcha schreef: Voor zover ik weet worden lintwormen veroorzaakt door het eten van vlooien en spoelwormen door het eten van eitjes via besmette prooidieren, ontlasting van besmette honden/katten oa.
Het heeft denk ik niet te maken met het eten van vers vlees.
Je zegt ook door het eten van eitjes via besmette prooidieren, dus dat kan wel in de zin van vers vlees, barf, prooidieren voeren.
#773112
Als ze een muis vangen of iets dergelijks die besmet is met spoelwormeitjes, dan wordt de kat besmet.
Je kunt zelf ook al de eitjes van spoelwormen aan bv schoenen meenemen, of de kat kan de eitjes van de grond af binnen krijgen.
Het heeft dus niet specifiek te maken met vers vlees (vlees en prooidieren die je koopt zijn, normaal gesproken niet besmet)
#774652
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Er is inderdaad een grotere kans op besmetting met wormen als je kat versvlees eet. Maar er zijn twee dingen die alles een beetje in balans houden.

1. We geven ze alleen vlees dat goedgekeurd is voor menselijke consumptie en waar dus enige vorm van controle is geweest, vooral toen het dier nog leefde.
Dat geldt dus niet voor zelf gevangen muizen en vogels, doodgereden wilde dieren etc

2. De weerstand van onze versvleesgevoerde katten wordt zo goed dat ze de populatie wormen binnen bepaalde grenzen kunnen houden.

Wilde dieren barsten van de wormen maar zolang ze gezond en fit zijn is dat geen probleem. Worden ze echter ziek dan helpen de wormen wel degelijk mee om sneller te verzwakken en dood te gaan.

Het is dus wel belangrijk om een beetje in de gaten te houden dat er niet te veel wormen komen, door af en toe ontlasting onderzoek te laten doen.

Overigens wordt langzaam steeds duidelijker dat een paar wormen alleen maar goed zijn om het immuunsysteem actief te houden. Dus streven naar wormvrije huisdieren is waarschijnlijk niet verstandig voor hun eigen gezondheid.
#774684
Dus als een kat die niet gewend is versvlees te eten opeens vlees krijgt, kan hij hier eerder wormen van krijgen, omdat zijn weerstand slechter is?

Misschien moet ik het hele verhaal maar even posten, maar is wel in het Engels:

Quote:
'My cat is recovering from what the vet calls an unknown type of "worm." He passed it after several days of heavy weight losses and a trip to the vet. It was nearly a foot long and not segmented. Coming back slowly but it still shows that he lost the weight. We treated every cat here just in case and are on the second round now. It appears to be related to possibly some raw meat that he was offered  by the people that were running my cat. They feed raw regularly and I said OK to try. No other incidents so far. This "thing" was evidently passed in the litter pan and dragged out onto the floor before getting all the way out. Not alive when found and hauled to the vet.' Unquote
#775978
Als niet bekend is wat voor soort worm het is, vind ik het moeilijk om te zeggen of het door het eten van rauw vlees komt. In rauw varkensvlees kan ook een soort worm voorkomen, maar ik denk niet dat mensen snel varkensvlees aan een kat zullen geven.
Sorry, ik weet hier even geen antwoord op.
#776725
In rauw varkens- of paardenvlees KAN de parasiet Trichinella spiralis voorkomen. Dit is de larve die zich in de spieren innestelt. De kans daarop is echter minimaal, er wordt zeer nauwkeurig op getest.

Info van het Voedingscentrum:
"Al het vlees dat Nederland binnenkomt, wordt onder andere getest op Trichinella. Besmetting kan worden voorkomen door het goed gaar maken van het vlees. Invriezen is meestal dodelijk voor de parasiet, maar er bestaan Trichinella soorten die daar tegen bestand zijn.
... Gelukkig komt de besmetting in Nederlandse varkens vrijwel nooit meer voor, in wilde zwijnen wordt het nog wel eens aangetroffen. "

Ik weet niet in welk buitenland deze kat en de eigenaar wonen, in sommige landen wordt minder goed gecontroleerd en/of komt de besmetting vaker voor. De afloop is zeer zelden dodelijk mits op tijd gediagnostiseerd en behandeld.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door