Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door simplythedogs
#772235
Hallo,
in een ander topic heb ik gezien, dat honden van nachtschade planten jeuk en/of diarrhee kunnen krijgen. Weet iemand toevallig, of dat ook het geval is, als deze groenten gekookt zijn ?

Ik vindt het eigenlijk best wel moeilijk, groenten te vinden, die honden WEL zonder problemen kunnen op eten. Vooral als je elke dag groente geeft.... Hoe doen juliie dat dan eigenlijk ? Hier in België vindt je in de groentenafdeling van de winkels eigenlijk ook hoofdzakelijk kool (mag je dan ook weer niet teveel geven), wortelen, bonen, knolselder en groene selder, witloof, aubergines en dat was het dan ook zo wat  :(
Maak daar maar eens een mix van als je elke dag iets anders wil geven, en de groentes die voor honden dan toch weer niet zo schitterend zijn, achterwege wil laten  :-[

Hoe is dat eigenlijk, als je de nachtschade groenten met iets anders samen kookt ? Ik heb b.v. wortelen en aubergines samen gekookt..... zou dat de eventuele reacties kunnen verminderen ?

Groetjes van een zo stilletjes wanhopige
Marion
Door simplythedogs
#772275
Yep  ;)
andijvie, worteltjes en broccoli heb ik ook al, in de plaats van komkommer heb ik zucchini en ik heb ook bloemkool. Maar ik dacht, dat wij dan weer bij die kolen komen, waar je ook niet te veel van mag geven  :-\ En spinazie mocht ook niet dacht ik, want die vindt je ook natuurlijk, maar durfde ik dus ook niet aan.
Ben benieuwd, of ik nu van mijn aubergine/wortel mix iets ondervindt want die zit ondertussen al in de vriezer.

Ik heb trouwens onlangs op het Duitse Tollerforum een berichtje gelezen waar iemand vertelde, dat tomaten uit blik een goede vitamine bron zouden zijn. Die persoon is aan de barf en vertelde er speciaal bij, dat zij NOOIT NIETS uit blik geeft. Alles is vers bij haar, maar omdat, zo zei die persoon, in tomaat (behalve dan dat het bij de nachtschade hoort) alleen water zit en ze dus geen voedingswaarde heeft, geeft zij af en toe eens gehele tomaten (zonder kruiden) uit blik.
Heeft iemand zoiets al eens gehoord ?

Groetjes
Marion
Door Mevroi Kruim
#772347
Als je meer keus wilt zou je ook eens bij diepvriesgroente kunnen kijken.
En nachtschade is giftig, ik zou dat zeer beslist niet voeren.
Alleen de wortelknollen van een bepaalde soort zijn gekookt eetbaar, we noemen ze aardappels  ;D Geen hondenvoer echter.

Spinazie mag je best geven alleen beter niet al te veel. Het heeft een kalkbindende werking maar barfhonden krijgen zoveel kalk binnen dat ik daar geen probleem in zie. En bloemkool kun je ook prima voeren, net als broccoli, de sluitkolen zijn wat minder geschikt in grotere hoeveelheden.

Ach weet je, je kunt je het beste niet al te druk maken. Je geeft gewoon een groentemix van wat je zo bij de hand hebt en daar doen ze het gegarandeerd prima op. Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen om 30 soorten groente te scoren, 8 is ook OK.
Door simplythedogs
#772353
Kruimel schreef: En nachtschade is giftig, ik zou dat zeer beslist niet voeren.
:o ook in kleine hoeveelheden  :-[
Dus mijn porties met de aubergines kan ik dan maar beter weggooien  :'(

Marion
Door Lizzy
#772357
Ik dacht niet dat de aubergine van deze nachtschade plant (de vrucht dus) giftig is voor de hond. Net als bij tomaat. Groene tomaten en de plant is giftig (niet alleen voor de hond maar ook voor de mens) maar de tomaat zelf (rijp) is niet giftig. Sommige honden kunnen er alleen niet zo goed tegen, tegen groentes uit deze familie. Maar dat geldt dus niet voor iedere hond. Ik heb er hier twee die er perfect tegen kunnen en 1 die er jeuk van krijgt. Ik zou zelf deze groentemix dus niet weggooien.
Door Lizzy
#772364
Is het een idee om in je tuin of op je balkon zelf waterkers en courgette te zaaien en bijvoorbeeld in speciale kweekbakjes zelf spruitgroente te kweken? Dan kun je alfalfa-spruiten (kiem), broccoli-spruiten (kiem), biet-spruiten (kiem), fenegriek, etc. etc. kweken. Super gezond, makkelijk en leuk!
Door Mevroi Kruim
#772464
Ah, oh, je bedoelde de nachtschade-familie, de solanaceae! Ik dacht dat je de plant Nachtschade bedoelde, de Solanum dulcamare. Die is heel giftig namelijk.

Spruiten kweken (dwz kiempjes dus, geen spruitkool) is hartstikke makkelijk en lekker ook nog. En courgette en broccoli enz. kun je ook als plantjes kopen bij de meeste tuincentra, is wel lekker makkelijk. Courgette is een enorme vreetzak, wij kweken ze altijd op de paardenmest van vorig jaar. Goed voeren dus. De bloemen zijn prachtig en ook eetbaar.
Door 202Spots
#772470
Hallo,
in een ander topic heb ik gezien, dat honden van nachtschade planten jeuk en/of diarrhee kunnen krijgen. Weet iemand toevallig, of dat ook het geval is, als deze groenten gekookt zijn ?

Ik vindt het eigenlijk best wel moeilijk, groenten te vinden, die honden WEL zonder problemen kunnen op eten. Vooral als je elke dag groente geeft.... Hoe doen juliie dat dan eigenlijk ? Hier in België vindt je in de groentenafdeling van de winkels eigenlijk ook hoofdzakelijk kool (mag je dan ook weer niet teveel geven), wortelen, bonen, knolselder en groene selder, witloof, aubergines en dat was het dan ook zo wat  
Maak daar maar eens een mix van als je elke dag iets anders wil geven, en de groentes die voor honden dan toch weer niet zo schitterend zijn, achterwege wil laten  
Hoe is dat eigenlijk, als je de nachtschade groenten met iets anders samen kookt ? Ik heb b.v. wortelen en aubergines samen gekookt..... zou dat de eventuele reacties kunnen verminderen ?
Groetjes van een zo stilletjes wanhopige
Nachtschade  groentes zijn : aubergine, groene paprika,potatoes, tomaat .
Nachtschade groentes zijn niet giftig wanneer ze rijp zijn,dus liever geen groene paprika geven,maar wacht tot ie rood is, de paarse aubergine is niet giftig,maar de schil en zaad is erg bitter en zou ik niet rauw geven, de rest van aubergine is vrijwel geen smaak aan en er blijft niet veel over wanneer je 't kookt,dus ik  gebruik helemaal geen aubergine.
Wanneer je tomaat wil geven,dan ook alleen de rijpe-rode tomaten gebruiken,geen steeltjes en geen blad gebruiken (en liever geen tomaat dan tomaat uit blik)
Halve gekookte aardappel als tafelrestje...moet kunnen..

Nachtschade groentes heeft nadelige invloed op artrose... dus wanneer je hond artrose heeft niet of weinig van de nachtschades geven, en ik geloof niet dat rauw of koken verschil zal maken,behalve dat je vit.gehalte verliest met koken.
hier nog wat info:
http://www.deliciousorganics.com/Contro ... tshade.htm

Klein beetje spinazie kan je ook geven, zolang het geen bak vol is en niet elke dag.
De andere groentes die je waarschijnlijk bedoeld zijn de Cruciferous groentes o.a:
de meeste kool soorten,broccoli,bloemkool,bok choy,koolraapjes,spruitjes e.d

Van deze groentes kan je beter niet TEveel geven aan hond met thyroid probleem,maar je kan ze wel geven wanneer deze groentes gestoomd of even gekookt zijn.
(verhitting neutralizeerd de goitrogens)
Voor honden die geen thyroid probleem hebben kan het allemaal gewoon rauw gegeven en wanneer je 'n beetje kelp of ander zeewier voor jodium toevoegd dan zit je helemaal goed.
Daarom maak ik liever 'n groentemix met zoveel mogelijk verschillende groentes door elkaar.
En inplaats van alleen wortels andijvie en boontjes.....doe ik er liever nog 10 ander groentes bij zodat ik overal 'n kleine hoeveelheid van heb,(of overal 'n heleboel van,zodat ik genoeg heb voor 2 maanden)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 05 jun 2007, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#772498
Uien, bieslook, knoflook en prei zijn geen nachtschade-achtigen maar alliaceae. Heel andere familie. Ze bevatten ook andere schadelijke stoffen dan de solanaceae.
Door 202Spots
#772502
Kruimel schreef: Uien, bieslook, knoflook en prei zijn geen nachtschade-achtigen maar alliaceae. Heel andere familie. Ze bevatten ook andere schadelijke stoffen dan de solanaceae.
Helemaal gelijk!! :-[
Ik had alle "giftige" bij elkaar staan, en idd niet alles is de nightshade family!
Ik zal 't veranderen.
Thanks! ;)
Door ~anna~
#773359
Tauge=katjang idjoe een boontje wat je kan laten kiemen.
Kan je b.v.door de nassie goreng doen,zit tegenwoordig meestal in kant en klaar roerbakmix(vers)in het koelvak bij de supermarkt,er is ook biologische tauge verkrijbaar.
Voedingswaarde is niet heel hoog je kan het wel in een groentenmix doen.
Katjang idjoe is te koop bij chinese/indische toko's
Laatst gewijzigd door ~anna~ op do 07 jun 2007, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door