Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nataschja
#771556
Ik had 2 maanden geleden al een bericht geschreven over wanneer ik moet gaan afbouwen met puppy hoeveelheid.

Ik weet alleen niet zo goed hoeveel hij als volwassen hond moet krijgen.
Bailey is nu bijna 8 maanden oud, weegt ongeveer 37 kilo.
Hij is dus nog niet volledig uitgegroeid.
Ik ben eind maart van 1200 gram naar een kilo gegaan, ook omdat hij best wel een stevig kont begon te krijgen.
Alleen als ik dus zo op het internet kijk en op het forum is het heel verschillend wat ze als percentage rekenen.
Soms staat er dat je een witte herder 2% van het gewicht moet rekeken en dan 3% omdat het toch niet helemaal tot het "grote" ras hoort maar ergen tussen middel en groot.

Wat geven jullie van hoeveelheid aan jullie hond wat een beetje op die van mij lijkt ??
Door Bullmastiff gek
#771599
[quote="Nataschja"]
Ik had 2 maanden geleden al een bericht geschreven over wanneer ik moet gaan afbouwen met puppy hoeveelheid.

Ik weet alleen niet zo goed hoeveel hij als volwassen hond moet krijgen.
Bailey is nu bijna 8 maanden oud, weegt ongeveer 37 kilo.
Hij is dus nog niet volledig uitgegroeid.
Ik ben eind maart van 1200 gram naar een kilo gegaan, ook omdat hij best wel een stevig kont begon te krijgen.
Alleen als ik dus zo op het internet kijk en op het forum is het heel verschillend wat ze als percentage rekenen.
Soms staat er dat je een witte herder 2% van het gewicht moet rekeken en dan 3% omdat het toch niet helemaal tot het "grote" ras hoort maar ergen tussen middel en groot.

Wat geven jullie van hoeveelheid aan jullie hond wat een beetje op die van mij lijkt ??
[/quote]

Wat je ongeveer kunt aanhouden is een richtlijn van  tussen de 20 en 25 gram per kg lichaamsgewicht, dit geld wel voor een volwassen hond.
Voor een pup en dat is het m.i . want hij heeft een hoop nodig omdat ie moet groeien, is dit het dubbele dus dan praten we over tussen de 40 en de 50 gram.
Ik vind alleen wel , jij zegt hij is 8 maanden en weegt al 37 kilo. Dat dit best wel veel is.
Dus als je uitgaat van 37 kilo zou je op de 1480 gram per dag zitten., Wat voer je hem als ik vragen mag?
En hoeveel beweeg je met de hond, dus hoe lang loop je?
Want een hond die niet zoveel beweegt maar wel het maximale aan voeding binnen krijgt word gauw wat te stevig. Wij hebben altijd een herder gehad, en die kreeg  ongeveer 850 gram per dag en Quest was 35 kilo, een Duitse Herder. En een gemiddelde hoeveelheid aan beweging.
En loop je gewoon flink wat met hem, dan zou het moeten kunnen.

Mijn hond is nu 18 maanden dus naar mijn idee volwassen en ik zit op de 1500 gram Carnibest per dag.
Mack is een Bullmastiff en weegt ruim 59 a 60 kilo.
Door Nataschja
#771693
[quote="Bullmastiff gek"]
Ik vind alleen wel , jij zegt hij is 8 maanden en weegt al 37 kilo. Dat dit best wel veel is.
Dus als je uitgaat van 37 kilo zou je op de 1480 gram per dag zitten., Wat voer je hem als ik vragen mag?
En hoeveel beweeg je met de hond, dus hoe lang loop je?
[/quote]
Volgense de dierenarts was het een normaal gewicht.
Ik ben 7 weken geleden met hem daar geweest en toen woog hij 34 kilo.
Ik kan hem zelf niet meer wegen omdat hij te zwaar is om te tillen, dus 37 kilo is een gokje.
Kan ook best 35 of 36 kilo zijn maar 34 kilo weegt hij zeker.
Hij is wel wat groter als de gemiddelde witte herder van die leeftijd maar zijn ouders waren beide ook best groot.

Ik loop gemiddeld 2 tot 3 uur per dag met hem en ook vaak het losloopgebied in waar hij veel met andere honden speelt.
Maar thuis is hij niet zo actief, daar ligt hij liever te lui te zijn.

Hij krijgt nu smuldier te eten alle soorten variaties en iedere dag 1000 gram.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#771697
[quote="Nataschja"]
Ik had 2 maanden geleden al een bericht geschreven over wanneer ik moet gaan afbouwen met puppy hoeveelheid.

Ik weet alleen niet zo goed hoeveel hij als volwassen hond moet krijgen.
Bailey is nu bijna 8 maanden oud, weegt ongeveer 37 kilo.
Hij is dus nog niet volledig uitgegroeid.
Ik ben eind maart van 1200 gram naar een kilo gegaan, ook omdat hij best wel een stevig kont begon te krijgen.
Alleen als ik dus zo op het internet kijk en op het forum is het heel verschillend wat ze als percentage rekenen.
Soms staat er dat je een witte herder 2% van het gewicht moet rekeken en dan 3% omdat het toch niet helemaal tot het "grote" ras hoort maar ergen tussen middel en groot.

Wat geven jullie van hoeveelheid aan jullie hond wat een beetje op die van mij lijkt ??
[/quote]

Het is helemaal niet spannend wat een ander voor percentages aanhoud. Als jouw hond van 1200 gram een dikke kont krijgt, dan moet je minderen en dan maakt het niet uit of dat nu 2% of 5% is. Percentages zijn leuk als je even een richtlijn/beginnetje nodig hebt, maar je hoeft je daar niet aan vast te houden.
Door Bullmastiff gek
#771703
[quote="Angelique"]
Het is helemaal niet spannend wat een ander voor percentages aanhoud. Als jouw hond van 1200 gram een dikke kont krijgt, dan moet je minderen en dan maakt het niet uit of dat nu 2% of 5% is. Percentages zijn leuk als je even een richtlijn/beginnetje nodig hebt, maar je hoeft je daar niet aan vast te houden.
[/quote]

Daarom moet je ook inderdaad voeren met je ogen,,  maar de advieshoeveelheden op de verpakkingen zijn natuurlijk ook maar richtlijnen!
Door Lizzy
#771704
Ik ben het helemaal met Angelique eens.

Wel kun je over het algemeen zeggen dat een hond van 37 kilo die een 'normale hoeveelheid' beweging krijgt op volwassen leeftijd eerder 2% dan 3% zal eten.

Maar ja, het blijft een richtlijn.
Door Nataschja
#771722
Dankje wel voor jullie reacties.

Hij kreeg met 1200 gram inderdaad en dikke kont.
En ik zie zelf wel dat hij iets slanker geworden is nu hij een week of 6 naar 1000 gram gegaan is.

De adviezen verschillen echt tussen de 800 en 1400 gram per dag.
Maar dan weet ik nu dat ik het zelf een beetje in de gaten moet houden en dat het ook maar echt richtlijnen zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door