Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#771044
Hallo,

Tijd geleden dat ik hier was  :P maar ja als alles lekker loopt dan loopt het hè. Maar op het moment loopt het niet zo lekker met m'n jongste hond.
Hij wil gewoon geen botten meer eten :(word er niet goed van, heb al van alles geprobeerd maar hij moet het niet. Dit resulteerde erin dat wij iedere keer alles staan te ontleden en meneer uiteindelijk dus alleen het vlees krijgt.
Het enige wat hij nu eet aan botten zijn kippennekken. Heel soms een geitenrib als die niet te hard zijn, maar dat weet ik dus nooit van tevoren.
Doordat we hem dus te weinig botten gaven had hij regelmatig last van diarree, dus zijn we even een tijdje overgestapt op KVV, wat hij heerlijk vind en dit gaat ook uitstekend.
Maar omdat ik Barf toch leuker vind, wil ik daar weer op over. Maar als ik kijk met wat hij wil eten komt zijn menu er als volgt uit te zien:
per dag 1kilo:
kippennekken 50/50
kopvlees ei groente
lams of runderpens
kippennekken 50/50
paardenvlees ei groente
geitenvlees
sardientjes
Ik kom dus aan te weinig bot, waardoor hij volgens mij die diarree krijgt. Hoe kan ik dit nu oplossen?? Ik kan er evt nog wel een dag kippennekken tussen planten, maar dan word het zo eenzijdig denk ik. Zou ik iets van gemalen botten kunnen vinden? Of zelf maken ::)

Mijn oudste hond krijgt nu het zelfde menu alleen krijgt die ipv het geitenvlees, de geitenribben of nek. Ook eet hij ipv de sardientjes hele zalmkoppen/stukken. En die krijgt 1 dag geen kip maar  eendenkarkassen/konijnenpoten/haaskarkas dus die komt er dan wel ;D

Mijn vraag is dus eigenlijk kan het dat hij door te weinig bot aan de diarree gaat? hoe ik evt extra bot kan geven in gemalen vorm of zo ::) of zijn er naast kippennekken nog meer botten die lekker zacht zijn, eendennekken bv? ::)
Laatst gewijzigd door Elizaw op zo 03 jun 2007, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#771066
Ja, van te weinig bot kunnen ze zeker dunne ontlasting krijgen. Eendennek zijn inderdaad ook zeer zacht en worden graag gegeten. Parelhoenkarkas idem dito. Konijn karkas ook. Dit zijn ook allemaal vleesbotsoorten die je eventueel ook kunt malen, mocht je hond ze ongemalen niet eten.
Door 202Spots
#771248
RuBep schreef: Hallo,
Mijn vraag is dus eigenlijk kan het dat hij door te weinig bot aan de diarree gaat? hoe ik evt extra bot kan geven in gemalen vorm of zo ::) of zijn er naast kippennekken nog meer botten die lekker zacht zijn, eendennekken bv? ::)
Misschien kan je via de poelier aan kale kippenbotten komen, en die zelf malen om door de botloos stukken vlees te doen?
(gemalen kippenbot zit meestal ook door de verschillende soorten kvv)
Als dat ook niet gaat....
dan 'n theelepeltje fijn gemalen eierenschaal per 500 gr.vlees erbij doen.
Door Elizaw
#771254
Kale kippenbotten kan ik ook weleens proberen te scoren, maar als we het over malen hebben, moet ik zeker wel een speciale machine hebben?
Ik ga iig ook even op zoek naar een goedkoop adresje voor eendennekken. want dan heeft hij er ook nog wat kauwplezier van  ;D dank jullie voor het mee denken!
Door Mevroi Kruim
#771265
Maar wel een grote maat, de gangbare 4 of 5 is veel te klein. Nummer 8 a 10 is heel geschikt. Via Marktplaats is er meestal goed aan te komen.
Door Ellen Els en Nina
#771592
Er zijn ook heel wat poeliers die kippenbot vermalen in hun kippengehakt. Misschien kun je daar eens naar informeren....hoewel de meesten dit niet graag "prijsgeven" want kippengehakt wordt ook voor menselijke consumptie verkocht en dan wordt toevoeging van bot minder op prijs gesteld.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#771635
Hier bij de islamiet doen ze geen botten in het kippen gehakt.

Dan heet het weer honden gehakt.

Ik heb verleden een gedeelte zelf gewokt in een pan en er zat zeker geen bot tussen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door