Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MollyBella
#771488
Hallo,

Ik wil partime gaan barfen, nu krijgen ze verschillende soorten carnibest, met als hoofdsoort natuurvoer, daarnaast wil ik 2 dagen in de week gaan 'barfen'. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik heb begrepen dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik voer deze twee dagen, omdat ze de andere 5 dagen voldoende voedingsstoffen binnen krijgen -> klopt dit?

Persoonlijk let ik er ook op dat wat ik dan bij voer aan bot en vlees, dat het wel van een diersoort is die niet in de kvv zit (nl geit, lam, haas en vis)

Nu zit ik te stoeien met de barf rekenhulp, ik denk niet dat het wijs is om veel orgaanvlees te voeren omdat kvv daar meestal al vol mee zit (alleen af en toe een schapenpens) en ik weet eigenlijk niet wat dan (als ik weinig orgaanvlees voer) de verhouding bot en vlees moet zijn..

Daarnaast ben ik me nog aan het afvragen of het wijs is om de honden nog een groentenmix erbij te geven, Bella heeft regelmatig last gehad van blaasontsteking en dan is rauw vlees goed maar groenten zorgen er weer voor dat de zuurtegraad minder word heb ik begrepen..

phoe heey veel vragen, maar kan iemand er eens mee naar kijken en of meedenken??

dank jullie wel
Laatst gewijzigd door MollyBella op ma 04 jun 2007, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#771493
MollyBella schreef: Hallo,

Ik wil partime gaan barfen, nu krijgen ze verschillende soorten carnibest, met als hoofdsoort natuurvoer, daarnaast wil ik 2 dagen in de week gaan 'barfen'. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik heb begrepen dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik voer deze twee dagen, omdat ze de andere 5 dagen voldoende voedingsstoffen binnen krijgen -> klopt dit?
klopt
Persoonlijk let ik er ook op dat wat ik dan bij voer aan bot en vlees, dat het wel van een diersoort is die niet in de kvv zit (nl geit, lam, haas en vis)
perfect; of eend, parelhoen enz. wat je kan krijgen...
Nu zit ik te stoeien met de barf rekenhulp, ik denk niet dat het wijs is om veel orgaanvlees te voeren omdat kvv daar meestal al vol mee zit (alleen af en toe een schapenpens) en ik weet eigenlijk niet wat dan (als ik weinig orgaanvlees voer) de verhouding bot en vlees moet zijn..
Ik zou geen orgaan vlees geven; ze krijgen die 5 dagen al voldoende orgaanvlees binnen. De verhoudingen van vlees een vleesbot maken niet echt uit voor die 2 dagen; je voert immers meer dan 50% kvv.

Daarnaast ben ik me nog aan het afvragen of het wijs is om de honden nog een groentenmix erbij te geven, Bella heeft regelmatig last gehad van blaasontsteking en dan is rauw vlees goed maar groenten zorgen er weer voor dat de zuurtegraad minder word heb ik begrepen..
Dit weet ik niet; ik hoop dat een ander je ermee kan helpen... Onze Sem had ook veel last van blaasontstekingen, maar krijgt wel groentemix. Ze krijgt wel cranberrie tabl. om de urine te verzuren...
phoe heey veel vragen, maar kan iemand er eens mee naar kijken en of meedenken??

dank jullie wel
Ik hoop dat je er wat aan hebt... 
Door Lizzy
#771500
MollyBella schreef: Hallo,

Ik wil partime gaan barfen, nu krijgen ze verschillende soorten carnibest, met als hoofdsoort natuurvoer, daarnaast wil ik 2 dagen in de week gaan 'barfen'. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat ik heb begrepen dat het eigenlijk niet uitmaakt wat ik voer deze twee dagen, omdat ze de andere 5 dagen voldoende voedingsstoffen binnen krijgen -> klopt dit?

Persoonlijk let ik er ook op dat wat ik dan bij voer aan bot en vlees, dat het wel van een diersoort is die niet in de kvv zit (nl geit, lam, haas en vis)

Nu zit ik te stoeien met de barf rekenhulp, ik denk niet dat het wijs is om veel orgaanvlees te voeren omdat kvv daar meestal al vol mee zit (alleen af en toe een schapenpens) en ik weet eigenlijk niet wat dan (als ik weinig orgaanvlees voer) de verhouding bot en vlees moet zijn..

Daarnaast ben ik me nog aan het afvragen of het wijs is om de honden nog een groentenmix erbij te geven, Bella heeft regelmatig last gehad van blaasontsteking en dan is rauw vlees goed maar groenten zorgen er weer voor dat de zuurtegraad minder word heb ik begrepen..

phoe heey veel vragen, maar kan iemand er eens mee naar kijken en of meedenken??

dank jullie wel
Ik vraag me zo af waarom je de rekenhulp wil gebruiken voor die 2 dagen per week :-[. Je kunt toch gewoon 2 maaltijden vleesbot (met lekker veel vlees) of 1 vleesbot en 1 spiervlees geven en eventueel 1 maaltijd per week weken schapenpens geven? En dan de zelfde hoeveelheid als die je gewend bent te geven met versvlees?

Je hoeft geen groente te geven maar het kan wel. Van 1 dag per week een frutje groentemix of gekookte groentes krijgt Bella echt niet direct een hogere pH waarde. Mijn ervaring is dat een % of 10 a 15 pas invloed kan hebben op de urine. Nou, als je 1 maaltijd per week wat opleukt met een frutje groente, dan kom je bij lange na niet aan de 10%, zelfs waarschijnlijk niet aan de 2%.
Door MollyBella
#771508
De rekenhulp was meer voor informatie voor mij om te kijken wat hoeveel maar zoals ik het lees kan ik een beetje uit de losse hand voeren (wat ik voor handen heb) omdat ik de rest van de dagen kvv voer..

fruit krijgen ze vanmij in stukjes als ik het ook eet en ik ben van plan idd groenten te geven van wat wij eten of een beetje te maken en dat in te vriezen

even een vraag van organisatorische aard: veel van het vlees wat ik krijg is ingevroren, maar ik heb maar kleine honden dus is het moeilijk verdelen dan. Kan ik het ontdooien en weer opnieuw invriezen? Ik heb ooit eens gehoord dat het niet kan en ooit dat het wel kan?
Laatst gewijzigd door MollyBella op ma 04 jun 2007, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#771538
Je kan het vlees gerust wat laten ontdooien, porties maken en wat je niet gebruikt weer in de vriezer doen. Voor de honden kan dat helemaal geen kwaad. Met je eigen vlees kan je het beter niet doen. ;)
Door Mevroi Kruim
#771540
Onze ervaring alhier op BP is dat het gewoon kan, laten ontdooien en weer invriezen. Ik doe dat ook als het zo uitkomt, al jaren, geen enkel probleem. Honden hebben ongeloflijk sterke en bacterie-resistente ingewanden. Voor mezelf doe ik het trouwens niet, ik ben niet zo stevig gebouwd in dat opzicht.
Door MollyBella
#771553
wat gebeurd er dan met het vlees als je het ontdooit en invriest waar wij mensen minder bestand tegen zijn dan onze viervoeters?? Jullie maken me wel nieuwsgierig  ;)
Door Ellen Els en Nina
#771587
MollyBella schreef: wat gebeurd er dan met het vlees als je het ontdooit en invriest waar wij mensen minder bestand tegen zijn dan onze viervoeters?? Jullie maken me wel nieuwsgierig  ;)
Bij ontdooien en daarna weer invriezen zullen de bacteriën zich vermenigvuldigen. De honden kunnen daar over het algemeen wel tegen.
De gemiddelde mensenmaag wat minder. Maar als het vlees betreft dat je bij bereiding door en door gaar maakt dan wordt het risico op problemen ook minder.
Door Mevroi Kruim
#771624
Dat is wel waar, maar de toxinen die de bacterien afgescheiden hebben verdwijnen iha niet door verhitting. Dus mensen moeten voorzichtig zijn met ontdooien en weer invriezen, wij zijn nou eenmaal niet zo goed bestand tegen allerlei bacterien en hun gifstoffen als honden.
Door MollyBella
#772113
en wat gebeurt er als mijn hond daar niet tegen kan?

krijgt ze dan een voedselvergiftiging? of hoe herken ik dat? dan kan ik het nl een keer proberen
Door Mevroi Kruim
#772138
Dan krijgen ze idd een voedselvergiftiging. Dus als ze flink aan de dunne gaan was het vlees wat te oud. Is overigens geen ramp, gaat ook weer over.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door