Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Robian
#769794
Robbie heeft sinds de vrijdag na hemelvaart een paar keer snachts een "ongelukje" gehad. Oftewel hij hield het niet helemaal droog.
Er lag dan een plasje met de omvang van een tennisbal of een paar druppels.

Om er zeker van te zijn dat hij geen blaasontsteking heeft heb ik zijn urine laten testen.
Alle waardes waren normaal, alleen was de urine te waterig.
Hij drinkt ook iets meer als normaal, maar niet extreem.

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik ook het bloed laten testen.

Daar kwamen de volgende waardes uit:

BUN = 6,9 mmol/L
Glu = 6,3 mmol/L
ALP < 50 IU/L 37C
T-Pro = 68 g/l
GPT = 46 IU/L 37C
Cre = 85 umol/L
U/C  = 81
Ca = 2,6 mmol

Omdat het kreat licht verhoogd is in combinatie met de waterige urine concludeerde de DA dat dit waarschijnlijk het begin van nierproblemen zijn.
Wat vinden jullie hiervan?

O ja, de laatste twee dagen heeft Robbie het 's nachts drooggehouden  :P

Als het zo is, in hoeverre moet ik dan Robbie's Barf maaltijden aanpassen?
Geen grote botten meer i.v.m. het fosfor gehalte heb ik ergens gelezen, wat noch meer?
Door Robian
#770067
Ik ben even aan het spitten geweest hier op barfplaats  :P

Nu las ik ergens in een berichtje van Tannetje van 12 aug 2006 dat de kreatinine verhoogd kan zijn omdat je versvoer geeft.

Zou dit het geval kunnen zijn? Iemand die me hiermee kan helpen?
Laatst gewijzigd door Robian op vr 01 jun 2007, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#770608
Lizzy schreef: Hier meer hierover: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 827.0.html
Als ik het dus goed begrijp klopt het dus dat de creatinine waarde bij een hond op Barf inderdaad hoger kan zijn als bij een hond op brok.
Ik denk dat je op basis van 1 bloedonderzoekje nog geen conclusies kan trekken. En klopt het nou dat volgens jouw DA de "Cre" te hoog was? De creatinine? Maar die mag toch tussen de de 60 en 135 umol zijn?
Klopt, de DA zei dat de Cre tussen 0 en 68 moest liggen. Ik heb het zelfs op de uitgeprinte uitslagen staan.
Laatst gewijzigd door Robian op za 02 jun 2007, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#770783
He bah, Syl, niet fijn hoor. Hopelijk is het een dipje en niets ernstigs.
Heb je hem ook laten testen op suikerziekte? Ik weet niet waar al die afkortingen voor staan.
Geef hem maar een dikke knuffel van Kirsten.....  :-*
Door Noes
#770971
Had hij niet toevallig gezwommen die dag of extra veel gedronken? Nina van mij heeft ook makkelijk een ongelukje en soms ook wat waterig plasje, maar laatst weer eens laten controleren en toen was het zelfs best sterk. Kan dus afhangen van factoren van buitenaf zoals veel vocht binnen gekregen.
creatinine was ook bij haar iets aan de hoge kant.
Door Robian
#770990
Het lijkt erop dat het toch geheel iets anders is.

Omdat Rob af en aan niet helemaal rad loopt ben ik na veel omzwervingen met hem naar een chiropractor gegaan (tevens holistisch DA).

Die heeft het hele medische dossier gelezen en ook de conclusie van mijn DA vwb de incontinentie en de beginnende nierproblemen.
Ze vroeg meteen wat ik voerde. Toen ik Barf zei kon je haar gezicht zien opklaren.
Ze was erg blij dat ik niet de door mijn DA aangerade nierbrokken was gaan geven en dat ik ook de tabletten tegen het  plassen had afgeslagen.  :D

Het blijkt dat Robbie's incontinentie in verbinding staat met zijn lichte kreupelheid.
Robbie's bekken was flink gekanteld en het heiligbeen zat scheef. Door de kanteling van het bekken schijnt de hond dus incontinent te kunnen raken.
Tot en met de zesde ruggewervel van achteren geteld zat het eigenlijk niet goed.
Dit is door haar behandeld. Volgens haar zou de incontinentie zienderogen minder moeten zijn.

Ik moet zeggen dat ik wel verandering in hem bespeur. Hij is wel helemaal brak van de behandeling.
Volgens mij heeft hij in zijn hele lijf spierpijn.
In overleg met de chiropractor staat Rob nu op traumeel, arnica en glucobest en krijgt hij dagelijks omega 3 in de vorm van visolie.
Over twee weken moet ik terugkomen om te kijken of de behandeling goed is aangeslagen en of zijn rug nog "recht" is.

Rob drinkt nu zoals vroeger en hij plast overdag aanzienlijk minder als een week geleden.
Afgelopen nacht heeft hij niet geplast.
Ben benieuwd of hij vannacht ook droog blijft.

Na het lezen van het topic van Lizzy over bloedwaardes, begin ik me ook over de hoogte van het creatinine minder zorgen te maken.
Ik pas zijn menu nog maar even niet aan aangezien de DA's conclusie van beginnende nierproblemen was gebaseerd op de waterige urine en de verhoogde creatinine waarde.
Omdat Rob nu normaal drinkt zal de urine niet meer waterig zijn en valt 50% van haar argumentatie weg. 
Over een paar maand laat ik het wel opnieuw testen. Is het dan nog steeds zo kan ik altijd nog mijn menu aanpassen.
Door Robian
#771040
Robbie is vannacht niet droog gebleven.
De hele woonkamer was nat  :-X

Je kon zien dat hij in zijn mand had gelegen want die was zeiknat en het spoor liep helemaal door naar de achterdeur waar de rest van de plas lag.

Ik heb mijn vloeren nog nooit zo schoon gehad door al dat dweilen  :D :D
Door Henk en Donja
#771047
Poe wat een verhaal weer, ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil sta als donja eens een ongelukje heeft. En dan vind ik mezelf nog wel zon overbezorgde vader die om elk wissewasje de DA belt.

Ik hoop maar dat het gewoon overbezorgdheid is, want het lijkt hier wel een beetje een verzamelplaats voor overbezorgde hondenliefhebbers. Het lijkt me zelf dat als je bang bent voor nierproblemen dat je je het beste kunt inlezen in de symptomen maar dan niet teveel te letten op enkele symptomen, maar meer op de combinatie van.

Ik heb zelf een beetje het idee dat het bij die van mij wel eens mis gaat omdat ik mn hond niet zie als ze voor de deur gaat staan in onze woning. Heel soms zie ik het wel en dan moet ze ook echt, mij dan roepen doet ze niet vreemd genoeg. Ze wordt natuurlijk volgens schema uitgelaten, maarja soms kan het toch gebeuren dat ze nog even iets meer moet. Ik wil daarmee niet zeggen dat dat bij jouw hond ook zou kunnen zijn, maar ik bedoel alleen maar dat er zoveel verklaring voor kunnen zijn. Ook bijvoorbeeld het drinken tegen oververhitting zou een mogelijkheid zijn, dat doet de Berner sennen(sp?) van de overbuurman, en die waterd dan echt als een paard.

Groetjes, Henk en Donja
Door Robian
#771130
Lizzy schreef: Goede aanpak! En nou hopen dat hij toch weer droog gaat blijven, want dit is natuurlijk wel vervelend.... (ondanks dat je nu een lekkere superschone vloer hebt ;D). Mocht je het dieet aan willen passen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 92.75.html. Hier staat in wat je wel en niet moet doen.
Ik hoop ook dat het probleem inderdaad in de rug zit en dat hij door de behandeling droog gaat blijven.
Achteraf gezien is het natuurlijk wel heeel toevallig dat hij 's nachts incontinent wordt nadat hij zwaar kreupel werd.

Ik wacht even af met het veranderen van het menu. Ik wil eerst eens zien hoe het zich nu ontwikkeld.
Bedankt voor de link, ik ga het meteen even lezen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#771490
In ieder geval heeft ze wat gevonden!

De laaste keer met Jory, vertelde ze mij, hoewel ze hoopte van niet, dat de eerste dagen de klachten erger konden worden.
Dat was inderdaad het geval.
Na ongeveer een kleine week is er duidelijk verbetering opgetreden :D
Ze poept niet meer al lopende, maar kan de "poephouding"weer aannemen.

Hoe gaat het nu?
Wellicht dat bij Robbie de verbetering ook een paar dagen op zich laat wachten.( Ze kunnen behoorlijk spierpijn hebben na een behandeling.)
Door Robian
#771608
Robbie was het afgelopen weekend helemaal brak. Hij heeft echt enorm veel geslapen.
Hij staat nog steeds op traumeel en arnica om zijn spierpijn en beurze plekken te verzachten.
Het bekken stond ook echt scheef, moet je voorstellen hoe dat gevoelt heeft.

Ik heb het idee dat hij zich nu wat beter voelt en ook beter begint te lopen. Hij stapt nu achter mooi over.
Ook begint meneer meer last te krijgen van bananen in zijn oren, dus dat is ook een goed teken.  ::)

Ik heb hem vannacht om 3 uur nog even uitgelaten in mijn pyama, dus vanmorgen was de vloer mooi droog.  :D
Door Lizzy
#771625
Robian schreef: Robbie was het afgelopen weekend helemaal brak. Hij heeft echt enorm veel geslapen.
Hij staat nog steeds op traumeel en arnica om zijn spierpijn en beurze plekken te verzachten.
Het bekken stond ook echt scheef, moet je voorstellen hoe dat gevoelt heeft.

Ik heb het idee dat hij zich nu wat beter voelt en ook beter begint te lopen. Hij stapt nu achter mooi over.
Ook begint meneer meer last te krijgen van bananen in zijn oren, dus dat is ook een goed teken.  ::)

Ik heb hem vannacht om 3 uur nog even uitgelaten in mijn pyama, dus vanmorgen was de vloer mooi droog.  :D

Nou ja, dat is toch best wel goed nieuws, dat hij vanmorgen (na een heftig weekend) droog is gebleven!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door