Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door snowdogs
#769365
we hebben net te horen gekregen dat Veija nierfalen heeft. Door de nierfalen heeft hij ook bloedarmoede gekregen, maar omdat hij daar aan gewend is geraakt is hij nog wel energiek. Ook heeft Veija teveel eiwitten in de urine zitten.
Veija is een husky van 7,5 jaar jong en weegt met geluk zo'n 18 kilo (door deze problemen valt hij snel in gewicht af) en houd absoluut niet van brokken!! >:(
de nierfalen zijn niet zo accuut dat hij direct zal overlijden, maar hij moet wel heel snel in gewicht aankomen.

we willen eigenlijk wel overgaan op een combi van kvv en barf, maar ben op dit gebied nog echt een leek. heb er geen lood verstand van.
Wel weten we dat Veija in ieder geval van de volgende ingredienten houd:
* vis
* vlees
* brood
*rijst
*groente
*yogurt

wie zou mij kunnen helpen  hoe je een menu samen moet stellen met Veija's problemen.

snowdogs
Door Mevroi Kruim
#769375
Als je zoekt op 'nierfalen' vind je eea aan adviezen. Lizzy heeft ook hele goeie dieet-adviezen opgesteld.
In principe gewoon barfen, beslist geen brood of granen (is sowieso geen geschikt hondenvoer) en uitkijken met teveel fosfaat. Om te zorgen dat je hond dikker wordt kun je extra vet voeren. Krijgt hij Fortekor? Ik weet dat dat bij katten met nierfalen goede resultaten geeft, mijn kat Karel krijgt het ook.
Veel sterkte met Veija!
Door Nynke
#769398
hoi Snowdogs, bovenin zie je zoeken staan. Dat klik je aan  en je toets nierfalen in. Je drukt op enter en hij zoekt alles op waar dat woord in voorkomt. Succes !!
Door Malamoods
#771144
Hoi Sandra! Wat goed dat je barfplaats gevonden hebt! ;) Ik zie nu pas je bericht, want ik had wat pc-probleempjes...

Misschien is het handig om je vragen bij de barf-rubriek te zetten? Nu staat je vraag bij de kvv-hoek (is kant en klaar versvlees) en dan hoef je geen menu's te maken. Ik denk als je deze vraag in de barfhoek (bovenste board) stelt, dat je veel meer antwoorden zult krijgen...

Krijgt Veija trouwens al vlees? En ook nog brokken? Is ze gewend aan botten? Of nog niet? Als je al botten en/of vlees voert, hoe lang doe je dat al? En wat krijgt ze dan?

Rachel.
Door Lizzy
#771155
Ik zou zelf overschakelen naar een zelf samengesteld vers/rauw voer. En dat zou ik dan zelf aanpassen aan honden met nierproblemen. Dit zijn de dingen waar je rekening mee moet houden:

Bij nierdieten raadt men een laag fosforgehalte in de voeding aan (dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor). Maar, men raadt ook vaak een laag eiwitgehalte aan. Toch vind ik dat geen juiste benadering. Niet de hoeveelheid eiwit vind ik belangrijk. De kwaliteit van het eiwit is belangrijk. En voor een hond is er maar 1 geschikt eiwit: rauw/vers vlees, vleesbotten en orgaanvlees. Maar goed, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.   

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf gaan samenstellen want je kunt het dieet exact aanpassen aan dat van een nierpatient. Je weet exact wat je geeft en in welke hoeveelheden. En dat is bij nierproblemen dus wel zo prettig. Aangezien je dan ook fosfor kunt beperken en eiwit in bepaalde zin kunt beperken.

Wat ik zou geven: 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Geef geen botten van grote dieren zoals geit en lam en kalf, want die bevatten teveel fosfor. Begin dus met kippennekken en eendennekken en dit kun je dan uitbreiden naar eendkarkas, kipkarkas, parelhoenkarkas, konijnkarkas, etc.

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat minder fosfor dan niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. En geef zeer beslist wel visolie voor de omega 3 vetzuren! Visolie is essentieel bij nierproblemen! Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Weer niet teveel vet: anders gaat je hond aan de dunne.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie en maiskiemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag je hond niet hebben. Echt niet geven!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam, kalkoen, geit, paard, konijn, etc. Ik zou niet al te veel zuivel geven en weinig eieren. Dat bevat teveel fosfor. Af en toe wat yoghurt mag wel.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor vuile pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor. Je mag dus best 5% hart en lever geven en dan ongeveer 10% pens.

Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor.

Geef geen zeewier/kelp: dat bevat teveel zout.

Qua versvleesvoeding (kant en klaar) weet ik niet zo goed wat je het beste kan geven. Bij mijn weten zijn er twee merken die een speciaal versvlees nierdieet hebben samengesteld. Dat is Bandit en Duck. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze met het voer gedaan hebben om het geschikt te maken voor nierpatienten.... Ik vermoed dat ze het vetgehalte hebben verhoogd. Als ik jou was zou sowieso verse voeding preferen boven iedere brok omdat a)de kwaliteit van het eiwit van rauw/vers vlees veel beter is en b)omdat deze manier van voeren vochtrijk is en als er iets belangrijk is bij nierproblemen, dan is het wel vochtrijke voeding (brokken zijn echt arm aan vocht!) en c)omdat brokken sowieso zooi is en in mijn ogen volstrekt ongeschikt is als hondenvoeding, laat staan voor honden met zieke nieren!

Ter ondersteuning zou ik zelf Solidago geven. Dit is een fytotherapeutisch middel dat de nieren helpt bij verhogen van de urine-uitscheiding. Je kunt dit gewoon bij de drogist kopen.

Ik zal hieronder nog een antwoord voor je componeren met meer gegevens over wat je aan Veija te eten kunt geven.
Door Malamoods
#771160
Lizzy, is de visolie als vervanger voor de vis? Vanwege de omega 6 vetzuren? Zijn er vissoorten wel geschikt?

Rachel.
Door Lizzy
#771162
OK, brood en rijst moet van het menu. Dat vindt iedere hond lekker, maar het is niet gezond.

Aangezien hij dun is, zou ik hem zelf 500 gram verse/rauwe voeding per dag geven.

Ik zou beginnen met de volgende percentages:

30% vleesbot
25% groente en fruitmix
5% orgaanvlees zoals hart en lever
10% pens (dat reken ik normaal tot orgaanvlees maar voor jou even apart)
30% spiervlees (kopvlees, lamssnippers, geitensnippers, etc).

Dit komt per week neer op 3500 gram voer in totaal. En dit komt per week neer op :

1050 gram vleesbot
880 gram groente en fruitmix
180 gram hart en lever
350 gram pens
1050 gram spiervlees

Ik zou zelf beslist 2 maaltijden per dag voeren. Een keer per dag voeren is voor een nierpatient geen goed idee.

Goed, ik zou zelf iedere dag vleesbot en groente geven. En verder zou ik 3 keer per week orgaanvlees/pens geven en 4 keer per week spiervlees. Dan kom je op het volgende menu per dag:

150 gram vleesbot per dag
125 gram groentemix per dag
3 keer per week 175 gram orgaanvlees met pens
4 keer per week 260 gram spiervlees

Dat komt dan neer op bijvoorbeeld:

Maandag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten van kleine dieren zoals parelhoenkarkas, eendkarkas, kipkarkas, konijn, fazant, kwartel, etc. Zie hiervoor het document in de barfplaatsbieb "honden en het eten van botten")
Maandag avond: 100 gram pens met 60 gram hart en lever en 125 gram groentemix

Dinsdag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten).
Dinsdag avond: 260 gram runderkopvlees met 125 gram groentemix.

Woensdag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten).
Woensdag avond: 100 gram pens met 60 gram hart en lever en 125 gram groentemix.

Donderdag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten).
Donderdag avond: 260 gram geitenvlees met 125 gram groentemix.

Vrijdag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten).
Vrijdag avond: 260 gram rauwe/verse vis zoals hele sardientjes of zalmkop (als je hond bot gewend is) met 125 gram groentemix.

Zaterdag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten).
Zaterdag avond: 100 gram pens met 60 gram hart en lever en 125 gram groentemix.

Zondag ochtend: 150 gram kippennek of eendennek (en later ook andere vleesbotten).
Zondag avond: 260 gram lamsvlees met 125 gram groentemix

Geef een keer tot 5 per week een visolie-capsule. Niet op de dag dat je verse/rauwe vis geeft. Je mag een paar keer per week wat olijfolie en rauw schapenvet geven. Maar kijk even of je hond er niet van aan de dunne gaat. Als hij diarree krijgt: geen olijfolie en geen schapenvet. Wel visolie geven!!

Geef 1 keer per week, maximaal 2 keer per week een rauw eitje. Niet te vaak, ze bevatten veel fosfor. Je mag best ook een keer of 3 per week yoghurt geven, maar kies dan voor volle yoghurt.

Als je hond te dun wordt: ga dan vooral van alles meer voeren.

Probeer wel tenminste een stuk of 4 verschillende diersoorten te voeren. Dus niet alleen kip en runderpens en runderkopvlees. Dat is niet genoeg. In bovenstaande menu heb ik 6 verschillende diersoorten verwerkt. Maar mogelijk kun je niet overal aankomen. Let wel op dat je qua vleesbot niet alleen kippennek voert. Mocht je bijv. echt niet aan andere vleesbotten van andere dieren kunnen komen, ga dan tenminste ook kippenvleugels en kipkarkas voeren.
Door Lizzy
#771165
[quote="Malamoods"]
Lizzy, is de visolie als vervanger voor de vis? Vanwege de omega 6 vetzuren? Zijn er vissoorten wel geschikt?

Rachel.
[/quote]

Nee, niet als vervanger. Omega 3 vetzuren uit visolie geeft een positieve uitwerking op honden (en katten) met nierproblemen. Vandaar dat ik vind dat je extra visolie moet supplementeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door