Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#768855
Donny zit vanwege zijn herseninfarctje nog steeds aan de Prednoral. We zijn het al wel aan het afbouwen, om de dag ipv elke dag en dan elke week de dosering verlagen. Maar voorlopig zit ie er nog wel een week of wat aan vast.
Nu heb ik het idee dat ie af en toe best wel pijn in zijn poten heeft (hij heeft artrose door zijn hele lijf) dus vraag ik me af of ik hem daarvoor Salisprin mag geven. Mag dat in combi met de Prednoral? Uiteraard niet tegelijkertijd en wel met een paar uur ertussen.
Door Lizzy
#768885
Ik heb Salisprin bij Whoofer langdurig tegelijkertijd gebruikt met prednoral en ik heb niet/nooit de indruk gekregen dat deze twee niet samen kunnen. Natuurlijk veroorzaakt prednison mogelijk maag/darmproblemen en zal acetylsalicylzuur (aspirine) de kans op maagproblemen vergroten, maar ik zou daar zelf met Salisprin niet bang voor zijn. Want, Salisprin bevat wilgenbast (salicylaten) en aspirine acetylsalicylzuur. Salicylaten werkt niet etsend op de maag omdat de actieve bestanddelen pas na darmresportie vrijkomen. Acetylsalicylzuur heeft een veel minder grote maagtolerantie dan salicylaten. Bovendien hebben de salicylaten (in Salisprin dus) geen bloedverdunnend effect. Acetylsalicylzuur heeft dat wel.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#768903
Ik zit hier dus over het zelfde te twijfelen voor Jory.
Zij krijgt ook prednoral, om de dag 5 mg.
Gezien haar hoge leeftijd en dus haar atrose is ze vooral 's morgens zo stijf dat ze het eerste rondje niet vooruit te branden is. De rest van de dag wandelt  ze nog wel met plezier.

Lizzy, ik zit jouw antwoord te lezen, maar je redenering is me niet duidelijk.
Volgens mij valt acetylsalicylzuur ook onder de salicylaten en kan het dus niet veilig gecombineerd worden met prednison, net als alle andere nsaid's.
Het vervelende is, dat alle pijnstillers voor honden onder de nsaid's vallen en je dat dus niet kunt combineren met prednison.
Naar mijn idee Salisprin dus ook niet!

Maar wat zou je dan wel kunnen geven als pijnstilling in combinatie met prednison?
Ik heb geen idee!
Misschien dat Tannetje ons nog wat verder kan helpen?
Door Lizzy
#769006
Sanyo schreef: Ik zit hier dus over het zelfde te twijfelen voor Jory.
Zij krijgt ook prednoral, om de dag 5 mg.
Gezien haar hoge leeftijd en dus haar atrose is ze vooral 's morgens zo stijf dat ze het eerste rondje niet vooruit te branden is. De rest van de dag wandelt  ze nog wel met plezier.

Lizzy, ik zit jouw antwoord te lezen, maar je redenering is me niet duidelijk.
Volgens mij valt acetylsalicylzuur ook onder de salicylaten en kan het dus niet veilig gecombineerd worden met prednison, net als alle andere nsaid's.
Het vervelende is, dat alle pijnstillers voor honden onder de nsaid's vallen en je dat dus niet kunt combineren met prednison.
Naar mijn idee Salisprin dus ook niet!


Maar wat zou je dan wel kunnen geven als pijnstilling in combinatie met prednison?
Ik heb geen idee!
Misschien dat Tannetje ons nog wat verder kan helpen?

Nou, ik ben op deze manier tot de redenatie gekomen (waardoor ik het bij Whoofer in combinatie met elkaar heb gebruikt): bij mijn weten is het niet zo dat prednison en acetylsalicylzuur niet veilig gecombineerd kan worden. De kans op maag/darmklachten wordt bij een gecombineerd gebruik groter. Maar er staat niet dat het niet gecombineerd mag worden. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je het maar bij mekaar in moet nemen! Je kunt bij prednison beter paracetamol innemen. Maar goed, nee, echt duidelijk ben ik niet geweest in wat ik bedoel. Ik bedoelde de salicylaten in specifiek wilgenbast. Deze hebben een andere werking als de acetylsalicylzuur als asperine. Pas na opname in de darm, wordt dit spul in de lever omgezet tot een actieve stof. Waardoor het maag/darm spaart. Dat heb ik opgemaakt uit wat Dr Verhelst er over zegt, over wilgenbast:

"Er zijn geen bijwerkingen te verwachten- vergelijkbaar met het synthetische acetylsalicylzuur of aspirine wanneer wilgenbast wordt gebruikt in de aangegeven doses en niet wordt gekookt: de salicylverbindingen in wilgenbast zijn niet etsend op de maag omdat de actieve salicylaten pas na darmresorptie vrijkomen; bovendien zijn er ook begeleidende astringerende en hemostatische catechollooistoffen. Er is dus, in tegenstelling tot acetylsalicylzuur: een veel betere maagtolerantie, afwezigheid van bloedingen, geen verlaging van vitC, zink en foliumzuur bij langdurig gebruik; schietwilgenbast is dan ook geschikt voor langdurig gebruik. In tegenstelling tot acetylsalicylzuur hebben de salicylaten in wilgenbast geen of nauwelijks een bloedverdunnend effect. Het grote voordeel ten opzichte van andere NSAID's (niet steroidale ontstekingswerende medicijnen) is het veel minder voorkomen van bijwerkingen, met name de maag wordt gespaard. Zelden milde bijwerkingen als: dyspepsie (vage maagdarmlast, en dan niet door de geringe hoeveelheid salicylzuur -tenzij het gaat om een afkooksel- maar wel door de tannines), diarrhee of hoofdpijn. Overdosering kan leiden tot huiduitslag, maagirritatie, misselijkheid, braken, nierontsteking en oorsuizen. Een zuiver extract geeft normaal geen aanleiding tot prikkeling van het maagdarmkanaal. Zeer zelden worden allergische verschijnselen gemeld als huiduitslag, jeuk, gezwollen ogen. Wordt zeer goed verdragen en is veilig bij langdurig gebruik".

Dus prednison kan beter niet tegelijkertijd met aspirine gebruikt worden omdat het mogelijk de kans vergroot wordt dat er maagproblemen optreden. Omdat wilgenbast de maag/darmen niet irriteert en geen schadelijke werking heeft op de maag, lijkt mij dat er van 'een grotere kans op maag/darmproblemen' dus geen sprake is wanneer je deze twee combineert. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 29 mei 2007, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#769058
Overigens vond ik dit op answers.com:

"Interactions

In general, persons considering taking white willow preparations should first consult a physician or registered pharmacist, as white willow interacts with a number of nonprescription as well as prescription medications.

Persons who are allergic to aspirin should not use white willow.

White willow should not be taken in combination with aspirin or such nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) as ibuprofen or naproxen, alcohol, or blood-thinning medications.

White willow has been reported to have adverse interactions with bismuth subsalicylate (Pepto-Bismol), celecoxib (Celebrex), repaglinide (Prandin), and ticlopidine (Ticlid). It increases the action of metaclopramide (Reglan), but reduces the effectiveness of diclofenac (Voltaren, Cataflam), ketoprofen (Orudis), and nadolol (Corgard)".

En op deze site: http://www.evitamins.com/healthnotes.as ... ID=3108000 staat prednison niet genoemd als middel dat niet ingenomen mag worden met Salix Alba/White Willow. Kan trouwens verder ook niks vinden als ik google op salix alba/white willow drugs interactions. Ja, wel dat je het niet met andere NSAID's moet innemen maar niks over de combinatie met prednison.

Overigens, als je bang bent om prednison met saliprin te geven, is misschien Pijn Compositum van de Groene Os een idee?

Pijncompositum
Bij chronische pijn

Tot voor kort geleverd onder de naam Pijncomplex

Samenstelling
Lavendula officinalis, Boswellia ser., Yucca flam., Camellia sinensis, Cynosbati fructi, Zingiber officinalis, Rosmarinus officinalis.

Indicatie(s)
Bij pijn en/of ontstekingen.


Een aantal ingrediënten hebben uitgesproken COX-2 remmende eigenschappen. In tegenstelling tot de synthetische COX-2 remmers werken de gebruikte kruiden ook genezend. Pijncomplex bevat tevens sterke antioxidanten, zodat gevormde vrije radicalen weggevangen worden en ook op die manier ontstekingen geremd worden. Ook heeft het een zwak ontspannende en opwekkende uitwerking.

Eigenschappen per ingrediënt:
Boswellia en yucca zijn bekende pijnstillers.
Yucca, rozemarijn en Zingiber(gember) hebben onder andere een sterke COX-2 remmende werking.
Camellia (groene thee) en Cynosbati (rozebottel) zijn sterke antioxidanten.
Lavendula werkt kalmerend en verkoelend en compenseert de verwarmende werking van de gember en rozemarijn.
Gember en lavendel werken kalmerend op de maag en darmen.
Rozemarijn werkt opwekkend.

Contraindicaties: geen
Door Audrina
#769091
Dankjewel voor de duidelijke uitleg Lizzy.  :) Ik durf Donny wel Salisprin te gaan geven nu. Hij krijgt de pred toch 's avonds de keren dat ie het nog krijgt, doe ik de Salisprin voor de zekerheid gewoon 's morgens.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#769336
Ik heb het er nog even met mijn baas (apotheker) over gehad, aangezien ik bleef twijfelen.
Salisprin wordt uit wilgenbast gemaakt. Dat is waar oorspronkelijk ook acetylsalicylzuur (valt onder salicylaten) uit werd gewonnen. Tegenwoordig wordt dat synthetisch geproduceerd.
De werkzame stof in Salisprin, een salicylaat, is dus eigenlijk gewoon acetylsalicylzuur. En dat zou je niet met prednison moeten combineren.
Haar advies was dus om dit niet met prednison te combineren.

Het is overigens niet alleen het directe contact met de maagwand dat de irritatie kan veroorzaken, met zelfs uiteindelijk kans op maagbloedingen.
Het is de stof zelf die er voor zorgt dat het maagslijmvlies dunner en dus minder effectief wordt. Zelfs de zetpillen geven dit probleem.
Prednison zelf geeft ook een verhoogde kans op maag/darmzweren, en als je dit gaat combineren wordt deze bijwerking versterkt.
Vandaar dat als er humaan toch voor een dergelijke combinatie wordt gekozen, er altijd een maagzuurremmer bij moet worden gebruikt.

Kijk, het hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar je loopt wel een verhoogd risico.
Ik heb dus besloten om het Jory niet te gaan geven.
Door lightning
#769528
ik heb hier een hond dat ook prednison krijgt maar er is een pijnstiller die ze wel mogen hebben in combi ben er zelf acheraan gegaan. vaak letten dierenartsen niet eens op wat ze geven ze wilde mij rimadyl geven maar dat mag niet in combi met de prednison.

het heet tramadol. maar of het langdurig gebruikt mag worden weet ik niet
Door Anya
#769641
In de diergeneeskunde is het gebruikelijk om corticosteroiden (prednison/dexamethason) en NSAID's niet te combineren in verband met een verhoogde kans op bijwerkingen.

Een paar maanden geleden heb ik een kat gehad met een agressieve  kaaktumor. Deze kat gaf ik tot aan zijn dood amoxycilline en dexamethason en als het nodig was Metacam. Bij de combinatie met metacam zag je dat de tumor begon te bloeden. Je krijgt inderdaad een verhoogde bloedingsneiging. Deze kat was reeds terminaal, dus dat risico durfde ik wel te nemen.

Aan de andere kant gebruik ik zelf al jaren prednison en een NSAID en ik doe het er nog steeds goed op.

Bij een dier zou ik aleen de combinatie maken, als het echt nodig is. Ook omdat het beide prostaglandinesynthetase remmers zijn en dus de beschermende werking van het maag/darmslijmvlies  verminderen en natuurlijk de verhoogde bloedingsneiging.
Door Anya
#769646
lightning schreef: ik heb hier een hond dat ook prednison krijgt maar er is een pijnstiller die ze wel mogen hebben in combi ben er zelf acheraan gegaan. vaak letten dierenartsen niet eens op wat ze geven ze wilde mij rimadyl geven maar dat mag niet in combi met de prednison.

het heet tramadol. maar of het langdurig gebruikt mag worden weet ik niet
Je kunt overigens wel "zuivere" pijnstillers bijgeven, dat zijn dan de opioïden. Tramadol is een zwakke opioïde. Met relatief weinig bijwerkingen.
Door Audrina
#770420
Ik heb toch maar Groene Os pijncompositum besteld en heb het nu binnen.  ;) Hij vindt het alleen ontzettend smerig. Mag ik hem een klein koekje er na geven of is het met pijncompositum ook zo dat het het best werkt in een schone bek (schone slijmvliezen) en dat ik beter kan wachten met dat koekje?
Door Sjanet
#772516
Audrina schreef: Dankjewel voor de duidelijke uitleg Lizzy.  :) Ik durf Donny wel Salisprin te gaan geven nu. Hij krijgt de pred toch 's avonds de keren dat ie het nog krijgt, doe ik de Salisprin voor de zekerheid gewoon 's morgens.
Kan je het niet beter omdraaien? Pred moet toch in de ochtend worden gegeven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door