Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
#768165
Hallo allemaal, Gunnar heeft vanmorgen ineens een hotspot.
Ik heb van die vorige keer dat hij het hadnog die ontsmettende shampoo, die heb ik er verdund opgesmeerd. Het heet Hibiscrub.
Kan ik nu afwachten of moet ik nu per se vandaag nog naar de dierenarts voor antibiotica?
Ik heb de plek kortgeknipt, het is ongeveer in totaal 7 cm rond, met 2 centimeter waar het echt vuurrood is.  Bedankt voor de tips !!
Laatst gewijzigd door Nynke op wo 26 nov 2008, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#768179
Ik zou naast schoon + droogmaken (een x-aantal keren per dag)en rondom kortknippen verder op dit moment niet veel doen. Ikzelf ben nog nooit voor een hotspot naar de da geweest. Wel heb ik vroeger wel eens de Hydrocortiderm gebruikt en dat werkte dan wel goed. Je zou er eventueel als je dat in huis hebt al zelf wat weerstandverhogende middelen in kunnen stoppen en dan regelmatig schoonmaken met een watertje met daarin Teatree-olie wat dan meteen het eraan likken wat tegengaat. als hij er goed bijkan dan zou ik er een t-shirt ofzo overheen doen zodat hij er niet aan kan gaan likken. Eventueel zou je er een verzachtende creme'op kunen doen, iets van groeneleem, calendula o.i.d. Maar de meest van de tijd zou ik het open en droog willen houden.
Door Nynke
#768180
Hoi Angelique, nadat ik mijn vraag gesteld had, ben ik even via de zoekfunctie gaan kijken en daar zag ik een reactie van Tannetje en ik ga ervan uit dat die het inderdaad ook goed weet en zij geeft aan : (Citaat)


"Het belangrijkste bij een hotspot is: ontgiften. Het duurt alleen vrij lang voordat je resultaat hebt dus je moet ook lokaal behandelen.

Lokaal:
eerst de pus verwijderen en schoon en droog maken. Dat kan met schoonmaakmiddelen als Biotex of Badedas, betadine werkt ook goed.
Wel goed droog maken daarna.
Daarna iets er op dat de jeuk stilt en de genezing bevordert: calendula, groene leem, tea tree (verdund!)enz.
Tegen bacteriën werken: echinacea, calendula, collidaal zilver en tea tree. Kunnen zowel inwendig als uitwendig toegepast worden.

Verder de hond koel en droog houden, voor zover mogelijk. Oppassen met zwemmen in vies water. Nat spuiten met schoon water is beter. "

Nu heb ik het inderdaad gewassen, kortgeknipt, met die Hibiscrub ontsmet en er Calendula wondspray opgespoten, ik hoop dat het goed gaat !!
Door Eef+Stippels
#768192
Ik zou het goed schoonmaken en ontsmetten (heb je al gedaan) en er echinacea-zalf op doen, als je dat in huis hebt. Dat werkt ontsmettend, pijnstillend en helend. Calendulan wondspray lijkt me ook wel goed, maar werkt dat niet alleen onsmettend?

Ik denk niet dat je nu meteen naar de da voor ab moet hoor. Ik zou het even goed in de gaten houden en natuurlijk schoon houden.
Door Jojo
#768198
Heel belangrijk is ook, voorkomen dat je hond er aan gaat krabben want even krabben en je bent weer terug bij af :(
Door Nynke
#768199
Hoi, hij ligt nu heerlijk te slapen, dus krabben komt er nu niet van. Ik zit vlakbij hem, makkelijk met een laptop, dus kan hem goed in de gaten houden.
Calendula Wondspray is inderdaad ontsmettend, maar de hotspot is gelukkig nog niet echt open, er zit ook geen pus, dus ik denk dat het zo wel geneest. Bedankt !!
Door JoNoMo
#768239
ik gebruik de Calendula wondspray ook bij hotspots en ik vind het geweldig spul
ik heb het ook bij een grote hotspot gebruikt waar de pus uit kwam en met 2 dagen zat er een droge korst op en de ontsteking was weg
Door senadance
#768289
Boy en Mozes hebben er af en toe een abonnement op.
Mijn ervaring..


goed droog houden, haren kortknippen.
en een beetje calendula zalf erop.
Hoe minder ik smeerde en alleen maar schoon en droog hield hoe sneller het weg was.
Door Michelle Vrolijk
#769833
Nynke F schreef: Hallo allemaal, Gunnar heeft vanmorgen ineens een hotspot.
Ik heb van die vorige keer dat hij het hadnog die ontsmettende shampoo, die heb ik er verdund opgesmeerd. Het heet Hibiscrub.
Kan ik nu afwachten of moet ik nu per se vandaag nog naar de dierenarts voor antibiotica?
Ik heb de plek kortgeknipt, het is ongeveer in totaal 7 cm rond, met 2 centimeter waar het echt vuurrood is.  Bedankt voor de tips !!
Goed om te horen dat het inmiddels beter gaat met de hot spot. Misschien nog een tip (?): sinds ik weet waar mijn hond allergisch voor is en hem dat niet meer voer, heeft hij geen enkele hot spot meer gekregen (zo noemde de DA tenminste dit soort plekken). Mocht Gunnar in de toekomst vaker dit soort plekken krijgen, hou dit dan in je achterhoofd.

Beterschap aan de hond, hoop dat t snel helemaal over is !
Door Nynke
#801309
En Gunnar heeft weer een hotspot sinds gisteren. Gelukkig is het niet open, dus ik ga maar weer smeren...
Door Femke
#801484
nelb schreef: hoe ziet zoiets er eigenlijk uit?
het is een ronde, nattige plek die vaak heel vurig is. Soms vallen de haren uit maar dat hoeft niet altijd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door