Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zomertje
#768017
Omdat bij mijn kat (Rooie, ongeveer 7 jaar) een aantal weken geleden nierfalen is vastgesteld en hij nogal een zeur is met voer de laatste tijd ben ik op onderzoek uitgegaan en viavia op dit forum terechtgekomen. Nu hij vandaag zijn zachtvoer van het nierdieet weer niet wilde eten was ik even niet blij. Ik heb nu alle soorten gehad en hij vind ze allemaal na een paar dagen niet meer lekker. Ik merk duidelijk aan hem dat ie niet helemaal lekker in zijn vel zit. Ik heb ook het idee dat ie misselijk is, waarschijnlijk door die nieren. Er staan ook altijd brokjes, hoeveel hij daarvan eet is moeilijk te zeggen omdat Zwartje (Poes, ongeveer 7 jaar) ook lekker rondknaagt naast het zachtvoer wat ze krijgt en ook graag eet. 

Toevallig was ik hier vanochtend ook al aan het rondstruinen. Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen ;) Tot voor kort nog dacht ik dat brokjes goed waren voor de tanden en zachtvoer minder goed was voor een kat. Mede omdat dezelfde Rooie wel eens aan de diarree ging had ik een jaar geleden het zachtvoer maar weer afgeschaft, tot voor kort dus. Nu weet ik wel beter, maarja, soms moet je eerst dingen ervaren helaas.... Rooie krijgt geen Fortekor, dat is met zijn hoge creatinine waarde averechts. Hij krijgt wel ipakitine (en nierdieetvoer dus)

Omdat ik hier al het een en ander gelezen heb heb ik het er daarnet op gewaagd en gewoon een stuk kipfilet ontdooit en hem daar een paar stukjes van gegeven. Nou, hij wilde het zo ongeveer uit mn handen trekken, zo lekker vond ie het. Hij heeft er goed van gegeten. Niet eten is helemaal niet goed, want hij is al erg mager (altijd al dun geweest en ook nog een slechte drinker)

Nu mijn idee: voor het praktisch uitvoerbare wil ik carnibest gaan halen. Ook omdat we met vakanties dan makkelijk kunnen vragen aan degene die hem verzorgt om hem (en de poes ook) dat te geven. Eventueel kan ik het natuurlijk aanvullen met andere zaken zoals kip bijvoorbeeld. Maar dat meer als extra.

Wat is nu jullie advies:
Kan een kat met (behoorlijk ernstig) nierfalen aan carnibest?
Wat kan hij als aanvulling hierbij krijgen? (kuikentjes kan ik niet over mn hart verkrijgen trouwens, ik ben een mietje ;) )
Is het goed dat ik hem rauwe kip heb gegeven? (dit ga ik natuurlijk niet continu doen, dan is het te eenzijdig :) )
Waarom zijn veel dierenartsen voorstander van brokjes/nierdieetvoer/enz?

Ik wil de brokjes ook voorlopig wel even laten staan, dan kunnen ze dat ook pakken als ze willen.

Ik heb trouwens geen idee hoe goed of slecht het straks met Rooie zal gaan, maar ik weet dan wel dat ik alles heb geprobeerd.

Adviezen en tips zijn welkom, thnx in advance :)
Door Rosita
#768043
Een nierdieet wordt door katten vaak niet lekker gevonden vanwege het lage eiwit gehalte. Inmiddels is al langer bekend dat het niet om de hoeveelheid eiwit gaat, maar om de kwaliteit van het eiwit. De kwaliteit van rauw dierlijk eiwit is veel beter dan dat van verhit (en vaak plantaardig) eiwit wat in brokken zit.

Van carnibest geef je 30 gr. a 40 gr. per kg lichaamsgewicht per dag. Voor een kat van b.v.4 kg betekend dit tussen de 120 gr. a 160 gr. per dag. Wat zijn de waardes van jouw kat? Als het ureum veel te hoog is zou je 5% a 10% (aan energie) van de carnibest kunnen vervangen door vet (geklaarde boter, roomboter of lamsvet). Carnibest levert, als ik het goed heb, 2 cal/gr. Vet levert 9 cal/gr. Voor een kat van 4 kg die gemiddeld 140 gr. carnibest per dag eet, betekent dit dat je 7 gr. a 14 gr. carnibest vervangt door 1.5 gr. a 3 gr. vet.

Je geeft aan dat je kat een slechte drinker is, dit in combi met droge brokken is echt heel slecht voor zijn nieren. Het is bij verhoogde waardes juist heel belangrijk dat hij veel vocht binnenkrijgt. Als hij de carnibest wil eten kan je hier wat extra water door mengen.

Ik heb zelf een nierpatientje en doe dit dus ook, en hij krijgt daarmee 75 ml extra vocht binnen met zijn eten. Hij eet 120 gr. carnibest per dag en dat levert dus ook 75 ml vocht op. Daarnaast drink hij zelf ook nog wat. Denk dat hij in totaal tussen de 200 ml en 250 ml aan vocht per dag binnenkrijgt, maar soms ook wel 300 ml. Dit is denk ik vrij normaal (en essentieel) voor een nierpatient (een gezonde kat hoort al 50 ml a 60 ml per kg lichaamsgewicht per dag aan vocht binnen te krijgen).

Heel veel katten die droogvoer eten halen deze hoeveelheden niet. Anders dan honden en mensen kijken katten namelijk niet naar de hoeveelheid natte stof (de hoeveelheid vocht in het eten), maar naar de hoeveelheid droge stof. Een kat die blikvoer eet krijgt daarom gemiddeld 50% meer vocht per dag binnen dan een kat die droogvoer eet terwijl ze wel dezelfde hoeveelheid droge stof binnenkrijgen. Droogvoer bevat ongeveer 10% vocht en blikvoer iets van 80%, het is dus niet zo dat katten die droogvoer eten het verschil van 70% bijdrinken. Wel voor een klein deel, maar uiteindelijk komen ze dus 50% te kort.

Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met 30 gr. carnibest per kg lichaamsgewicht per dag en als hij dit lust zou ik er ook gelijk wat extra water doorheen mengen. Ook kan je dus, als zijn ureum erg verhoogt is, een heel klein beetje carnibest vervangen door vet. Verder zou ik de brokken weglaten, maar wel ipakitine blijven geven (als het fosfor in zijn bloed tenminste is verhoogt). 
Door zomertje
#768079
@Rosita:
Ik weet eerlijk gezegd de Ureum waarde niet. De dierenarts had het met name over de Cratinine die extreem hoog was: 445. Ik kan het eens vragen. Hij heeft nu een klein beetje nierdieetvoer op en dadelijk krijg hij nog wat kip als hij dat wil :)
Misty schreef: Ik heb ook een kat gehad met nierfalen. Lees dit topic eens, misschien heb je er wat aan. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 303.0.html
Heel veel sterkte.
Ik heb jouw topic ook gelezen en de VSM producten die jij geeft genoteerd. Dit gaan we ook proberen. Vanmiddag ga ik naar Alexandrium in Rotterdam, daar zit een hele grote dierenwinkel. Daar hebben ze vast carnibest :)
Laatst gewijzigd door zomertje op ma 28 mei 2007, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#768108
zomertje schreef: En even praktisch: die kg verpakking van Carnibest. Hoe verdelen jullie die in porties als het ingevroren is?

Ik haal de worsten altijd 30 min. uit de vriezer en dan snij ik ze in 4-en met een broodmes. Een deel laat ik dan helemaal ontdooien en de rest gaat naar 30 min. gelijk terug de vriezer in.

Een Crea waarde van 445 is inderdaad vrij hoog, was je kat ook uitgedroogd? Is hij gespoeld?
Door Loeka
#768139
zomertje schreef: @Rosita:
Ik weet eerlijk gezegd de Ureum waarde niet. De dierenarts had het met name over de Cratinine die extreem hoog was: 445. Ik kan het eens vragen. Hij heeft nu een klein beetje nierdieetvoer op en dadelijk krijg hij nog wat kip als hij dat wil :)

Ik heb jouw topic ook gelezen en de VSM producten die jij geeft genoteerd. Dit gaan we ook proberen. Vanmiddag ga ik naar Alexandrium in Rotterdam, daar zit een hele grote dierenwinkel. Daar hebben ze vast carnibest :)
Nee dat hebben ze niet!  >:( Er zit een verkooppunt in Berkel en Rodenrijs, daar heb je meer kans...
Door zomertje
#768176
Rosita schreef:
Ik haal de worsten altijd 30 min. uit de vriezer en dan snij ik ze in 4-en met een broodmes. Een deel laat ik dan helemaal ontdooien en de rest gaat naar 30 min. gelijk terug de vriezer in.

Een Crea waarde van 445 is inderdaad vrij hoog, was je kat ook uitgedroogd? Is hij gespoeld?
Hij is toen gespoeld en was volgens mij wel een beetje droog. Ik had hem even binnen gehouden omdat hij bij de buurvrouw at (lang verhaal, ze dacht dat het een zwervertje was). Toen kwamen we er ook achter dat het niet zo goed ging. Hij is een eigenwijze qua drinken, lang niet overal en alle soorten water zijn goed genoeg. Hij laat zich liever uitdrogen dan.
Door zomertje
#768184
Loeka schreef: Nee dat hebben ze niet!  >:( Er zit een verkooppunt in Berkel en Rodenrijs, daar heb je meer kans...
Ik ben bang dat die vandaag niet open zijn, er wordt niet opgenomen als ik bel.
Door Borke
#768205
Ik heb ook wel eens geprobeerd het CB verkooppunt te bellen toen we nog dicht bij Berkel woonden en kreeg er ook geen gehoor.
Ik bestel het nu in Zoetermeer, dat bevalt me beter.
Je kunt het ook laten thuisbezorgen door Canis Naturalis.

Onze nierpatiente eet al weer 3 jaar Carnibest en ze slikt Fortekor.
Ik zet 2x pr dag schoon water voor haar neer (waar de honden niet bij kunnen) en dan roep ik haar en ze komt altijd even drinken. Zij jis inmiddels de 13 jaar gepasseerd en het gaat prima met haar  :)
Gebruikersavatar
Door Misty
#768241
zomertje schreef: @Rosita:
Ik weet eerlijk gezegd de Ureum waarde niet. De dierenarts had het met name over de Cratinine die extreem hoog was: 445. Ik kan het eens vragen. Hij heeft nu een klein beetje nierdieetvoer op en dadelijk krijg hij nog wat kip als hij dat wil :)
De Crea zegt iets over in hoeverre de nieren zijn aangetast.
Een verhoogd Ureum geeft aan hoeveel eiwit afval er in het bloed aanwezig is en zorgt ervoor dat de kat zich ziek/misselijk voelt. Je kunt dus als je kat slecht eet een deel van zijn eten vervangen door geklaarde boter/ghee. Als je kat te weinig eet kan hij zich daardoor ook misselijk voelen omdat hij zijn lichaamseigen eiwitten aan het verbranden is en zo dus in een neerwaartse spiraal terecht komt. En zorgen dat hij veel water binnenkrijgt. Desnoods onder dwang, met een spuitje in zijn bekkie druppelen (mijn kat vond dit leuk, dus ging erg makkelijk).

Over de Fortekor zijn de meningen verdeeld. Ik had ook begrepen dat bij een te hoge Crea de Fortekor averechts zou werken, maar of dat helemaal juist is betwijfel ik. Rosita weet jij hier niet meer over te vertellen?
Door Rosita
#768463
Fortekor is gestest op katten die een Crea tot 300 hadden. Fortekor geeft ook een tijdelijke verhoging van de Crea naar aanvang van de behandeling, dus boven de 300 lijkt het me niet veilig. Ik geloof dat Fortekor vooral katten helpt die chronisch nierfalen hebben. Volgens mij hebben heel veel katten dit alleen wordt het vaak te laat opgemerkt. Het eerste symptoom, meer drinken en plassen, wordt vooral bij buitenkatten niet altijd opgemerkt. Hoe eerder je er bij bent des te hoger is de levensverwachting.

Bij uitdroging stijgt de Crea trouwens ook en kom je heel snel in een neerwaarts spiraal, dus misschien is het zinvol om het bloed nog eens na te laten kijken, dan krijg je een eerlijker beeld en kun je gelijk zien of de spoeling heeft geholpen. Een nierpatient moet meer drinken om van zijn afvalstoffen af te komen vandaar dat vocht zo belangrijk is om de waardes laag te houden.
Door zomertje
#769446
Ik heb mn eerste pakjes (worstjes) Carnibest in huis gehaald. Zwartje (die zonder nierprobs) eet het regelmatig, nog niet altijd superenthousiast. De Rooie hetzelfde, het blijft een moeilijke eter. Ik ben al blij als ie eet, en als ie niks anders wil dan maar brokjes. Hij eet nu half/half zo'n beetje. Het blijft afwachten maar ik heb goede hoop dat ik ze minimaal half/half kan houden en misschien wel over kan krijgen. Rooie is alleen al erg slecht, dus ik ga hem nergens toe dwingen. 
Door zomertje
#769933
Voor Rooie is het helaas te laat....

Lieve Rooie:
Afbeelding

Hij is vanavond ingeslapen. Het ging niet meer. Hij was een lieverd, een zachtaardige kater. Zoeentje die geen vlieg kwaad doet, laat staan een vogeltje vangt. Hij lag soms op je buik om maar zo dicht mogelijk bij je te zijn. We gaan hem missen......   

Heb tijdens het dierenarts bezoek (ze kwam hier) even over vers gesproken. Ze vond het wel goed mits het maar compleet was. Brokjes waren vooral goed voor de tanden, zachtvoer minder. Ik kon ze ook kuikentjes voeren zei ze, dus dat kende ze ook en was ze zeker geen tegenstander van. Op zich dus wel positief. Ik ga zeker ook Zwartje en mn volgende katten meer vers voeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door