Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rick76
#767872
Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum. Wij hebben een dogo argentino pup van 11 weken en willen overgang op vers voedsel. Ik heb alleen absoluut geen benul v an de hoeveelheden die ik zou moeten gebruiken. De pup is 9 kilo en zal ongeveer op 40 kilo komen bij volwassenheid.

Zijn er dingen die mijn pup absoluut niet mag hebben. En is zo makkelijk te zeggen wat voor hoeveelheden ik ongeveer moet aanhouden? Of is het meer een kwestie van op gevoel en zien hoe de pup het doet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr,
Rick
Door Lizzy
#767885
Hoi Rick, welkom op Barfplaats! En gefeliciteerd met je pupsel!!!

Heeeeel verstandig om je pup op vers te zetten. Ga je hem een compleet versvleesvoer geven?

Gemiddeld genomen eet een pup 50 gram a 100 gram van z'n eigen lichaamsgewicht. En dan is 50 gram (of 5% van het lichaamsgewicht) voor een pup van een groot ras en die 100 gram voor een pup van een klein ras. Dus voor een pupsel van 9 kilo, van een flink formaat: 50 gram per kilo lichaamgewicht aan verse voeding geven.

Dat is 50 x 9 = 450 gram per dag.

En de hoeveelheid groeit dus voorlopig met je pup mee. Als de pup 11 kilo weegt, doe je dus 50 x 11 = 550 gram per dag. En zo verder. En als de pup te dun wordt: voer je meer. Als de pup te dik wordt: voer je minder.

Nou voer je niet de hele pup-tijd zo'n 50 gram voer per kilogram lichaamsgewicht. Op een gegeven moment stabiliseert de hoeveelheid voer en groeit niet meer mee met het gewicht. Waarschijnlijk zal jouw pup bij 5 maanden al minder voer nodig hebben en zal hij/zij terug gaan naar zo'n 40 gram per kilo lichaamsgewicht. En bij een maand of 7 zal je pup misschien nog maar 30 gram of 20 gram nodig hebben. Je ziet dat vanzelf, hoeveel je minder moet gaan voeren. Ik weet niet wat voor jouw ras "normaal" is, qua groei per week? Het beste is om ook dat als leidraad te nemen.
Door Rick76
#767904
Hoi Lizzy,

Dank voor je antwoord. Gister hebben wij voor het eerst 1 vd 4 brokmaaltijden vervangen door "Natural Dieet". Een nieuw soort compleet voor. Met rijst groenten en vlees. Vandaag hebben we bij iedere brokmaaltijd wat van dit voer meegegeven. En ze gaat hier goed op. Absoluut geen problemen.

Uiteindelijk wil ik zo snel mogelijk naar volledig vers, maar zat een beetje met de hoeveelheden en voedingssoorten in mijn maag. Geldt die 50 per kg ook voor BARF?

Onze pup komt nu zo'n 800 a 1000 gram per week aan en dat is normaal.
Door Lizzy
#767905
[quote="Rick76"]
Hoi Lizzy,

Dank voor je antwoord. Gister hebben wij voor het eerst 1 vd 4 brokmaaltijden vervangen door "Natural Dieet". Een nieuw soort compleet voor. Met rijst groenten en vlees. Vandaag hebben we bij iedere brokmaaltijd wat van dit voer meegegeven. En ze gaat hier goed op. Absoluut geen problemen.

Uiteindelijk wil ik zo snel mogelijk naar volledig vers, maar zat een beetje met de hoeveelheden en voedingssoorten in mijn maag. Geldt die 50 per kg ook voor BARF?

Onze pup komt nu zo'n 800 a 1000 gram per week aan en dat is normaal.
[/quote]

Is dat nieuwe voer een rauw/vers voer? Uit de diepvries? Ik ken het niet. De 50 gram per kg lichaamsgewicht is alleen voor verse, rauwe voeding en ook voor barf. Voor brokken of andere kant en klare niet rauwe voedingen is dit geen richtlijn.
Door Cathy
#767909
[quote="Lizzy"]
Is dat nieuwe voer een rauw/vers voer? Uit de diepvries? Ik ken het niet. De 50 gram per kg lichaamsgewicht is alleen voor verse, rauwe voeding en ook voor barf. Voor brokken of andere kant en klare niet rauwe voedingen is dit geen richtlijn.
[/quote]


http://www.naturediet.nl/
Door Rick76
#767918
[quote="Cathy"]

http://www.naturediet.nl/

[/quote]

Het is niet uit de diepvries, maar wel kant en klaar.

Bij die 50 gram geef je dan nog afzonderlijk groente en toevoegingen of zou dat ook in die 50 gram moeten zitten? Opzich vind onze hond dit kant en klaar voedsel erg lekker, maar ik heb het idee dat volledig vers toch beter is.
Door Lizzy
#767922
[quote="Rick76"]
Het is niet uit de diepvries, maar wel kant en klaar.

Bij die 50 gram geef je dan nog afzonderlijk groente en toevoegingen of zou dat ook in die 50 gram moeten zitten? Opzich vind onze hond dit kant en klaar voedsel erg lekker, maar ik heb het idee dat volledig vers toch beter is.
[/quote]

Die 50 gram geldt alleen voor echte verse, rauwe voeding. Voor het voer van naturediet zou ik niet weten wat de hoeveelheid is die je aan een pup moet voeren. Dat kun je beter aan de importeur van dit voer vragen.

(ik zou op echt vers/rauw voer overstappen, als ik jou was).
Door Rick76
#767933
[quote="Lizzy"]
Die 50 gram geldt alleen voor echte verse, rauwe voeding. Voor het voer van naturediet zou ik niet weten wat de hoeveelheid is die je aan een pup moet voeren. Dat kun je beter aan de importeur van dit voer vragen.

(ik zou op echt vers/rauw voer overstappen, als ik jou was).
[/quote]

Ik weet de hoeveelheden van naturediet. Het gaat me inderdaad om de hoeveelheden voor verse rauwe voeding. Want hier wil ik inderdaad snel op overstappen. Vandaar mijn vraag of bij het rauwe vlees van 50 gr p/kg ook nog apart groente en etc bij moest of dat al in de 50 gr opgeteld was. Ben ik een beetje duidelijk :)
Door Rick76
#767949
[quote="Cathelijn"]
Als je een compleet vers vlees geeft hoef je niks bij te voeren. De meeste merken bevatten al wat groenten.



[/quote]

Ik ben eerlijk gezegd nog een groentje op gebied van vers eten. vanaf  8 weken heb ik brokken gegeven. Sinds 2 dagen heb inderdaad een compleet voer gegeven dat al groente bevat. Dit slechts om te testen hoe haar maag hierop reageert. Ik wil nu eigelijk zo snel mogelijk over op BARF en zie hier ontzettend veel informatie staan (misschien wel te veel ;)

Ik denk dat ik morgen eens kippennekjes ga halen om te kijken hoe dit bevalt. Elke dag een beetje meer toewerken naar een volledige verse BARF maaltijd. Met jullie hulp moet dat uiteindelijk vast wel lukken :)
Door ~anna~
#767957
Waarom zo'n haast je kan toch beginnen met KVV(compleet versvoer uit de vriezer)en je ondertussen verder inlezen hier.
Door Cathy
#767960
[quote="balou&crystal"]
Waarom zo'n haast je kan toch beginnen met KVV(compleet versvoer uit de vriezer)en je ondertussen verder inlezen hier.
[/quote]

Vind dat idd heel belangrijk dat je je eerst goed inleest , Barfen doe je niet even uit de lose pols , eerst lekker op compleet vers zetten , en dan heel veel lezen en vooral vragen stellen  ;)

Gr Jet
Door Rick76
#767977
[quote="Cathy"]
Vind dat idd heel belangrijk dat je je eerst goed inleest , Barfen doe je niet even uit de lose pols , eerst lekker op compleet vers zetten , en dan heel veel lezen en vooral vragen stellen  ;)

Gr Jet
[/quote]

Ik ben mezelf idd goed aan het inlezen en doe ook niets overhaast. Ik snap dat je bij BARF niet zomaar even dingen verzint, maar zo te horen is het ook weer niet al te moeilijk als je de basisbeginselen kent. Ik zal in ieder geval niet meteen overgaan op BARF, maar zoals ik zei wel zo snel als mogelijk is. Tegen de tijd dat ik genoeg weet en geleerd heb hier op het forum zal ik volledig overgaan op BARF. Tot die tijd beetje bij beetje verse voedingsmiddelen uitproberen.

Alvast bedankt voor al jullie reacties..
Door Cathy
#768003
[quote="Rick76"]
Ik ben mezelf idd goed aan het inlezen en doe ook niets overhaast. Ik snap dat je bij BARF niet zomaar even dingen verzint, maar zo te horen is het ook weer niet al te moeilijk als je de basisbeginselen kent. Ik zal in ieder geval niet meteen overgaan op BARF, maar zoals ik zei wel zo snel als mogelijk is. Tegen de tijd dat ik genoeg weet en geleerd heb hier op het forum zal ik volledig overgaan op BARF. Tot die tijd beetje bij beetje verse voedingsmiddelen uitproberen.

Alvast bedankt voor al jullie reacties..
[/quote]

Wat bedoel je met verse voedingsmiddelen ??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door