Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#767735
Bolke wordt 12 juni dertien jaar oud. Het is een klein hondje van 9 kilo.
Hij heeft altijd goed gegeten en had met botten nooit problemen. Hij at parelhoen, kip, eend, lamsrib, geitrib en kwartel met veel voldoening, het lekkerste waren altijd de rmb's.
In april hebben ze vanwege mijn vakantie gelogeerd en daar aten de honden diverse kvv's. Dat at Bolke graag en vlot op.

Sinds hij weer thuis is eet hij steeds minder graag z'n rmb's. Hij probeert ze te begraven en/of het duurt tijden voordat hij eraan begint.
Vanochtend heeft ie maar de helft van z'n eendennek opgegeten en liep hij er echt bij weg om iets anders te gaan doen.

Ik vraag me zo langzamerhand af of het met ouder worden te maken heeft en minder kracht in z'n bek dat ie moeite heeft met de botten. Komt dit iemand bekend voor?

Er is verder geen reden om aan te nemen dat ie niet gezond is en ook z'n bekkie is nog fris, z'n gebit is in de loop der jaren afgesleten maar hij heeft alle tanden en kiezen nog.
Laatst gewijzigd door bas rouge op zo 27 mei 2007, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#767761
Misschien heeft het er mee te maken dat hij kvv makkelijk vindt, en misschien heeft hij toch last van z'n gebit en eet daarom geen bot meer. Ik zou even kijken of er wat aan de hand is.
Met een hond van 13 zou ik verder niet moeilijk doen. Als kvv er goed in gaat, dan maar kvv met wat gemakkelijks voor de variatie.
Door bas rouge
#767766
Dubhe en Kyrah schreef: Misschien heeft het er mee te maken dat hij kvv makkelijk vindt, en misschien heeft hij toch last van z'n gebit en eet daarom geen bot meer. Ik zou even kijken of er wat aan de hand is.
Met een hond van 13 zou ik verder niet moeilijk doen. Als kvv er goed in gaat, dan maar kvv met wat gemakkelijks voor de variatie.
Het is wel een intrigantje dus wat dat betreft zou het best kunnen dat ie kvv gewoon wel lekker makkelijk vindt. Maar voorheen at hij liever een rmb dan kvv als ik hem zou laten kiezen (denk ik).
Het is ook niet echt een probleem en als hij verder oud wordt op kvv dan is dat ook best maar ik heb hem het liefst weer gewoon op zelf samenstellen, dat krijgt ie ook gewoon nu maar hij moet ook zijn portie bot wel opeten dan natuurlijk. Of wordt de behoefte aan bot minder met ouder worden?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#767776
De Mechelaar van mijn ouders is 10 en kreeg altijd KVV maar sinds kort gooit mijn moeder wat barfdingetjes door het menu.Nekjes gaat prima maar in kippebouten heeft ze niet zoveel zin,lijkt teveel werk ofzo,misschien kost het haar inderdaad wat moeite omdat ze zulke versleten tanden heeft?Ze weigert nooit voedsel,maar nu geeft ze duidelijk aan geen belangstelling te hebben,dus we houden het lekker bij makkelijk kraakbare dingen zoals nekken en karkasjes
Door Lizzy
#767780
Hoe lang heeft hij versvlees gegeten? Kan het dat zijn spieren in die weken misschien minder sterk zijn geworden? Volgens mij gaat dat vrij snel, dat getrainde spieren slap worden.
Door bas rouge
#767781
Lizzy schreef: Hoe lang heeft hij versvlees gegeten? Kan het dat zijn spieren in die weken misschien minder sterk zijn geworden? Volgens mij gaat dat vrij snel, dat getrainde spieren slap worden.
Bijna een maand heeft hij kvv gegeten.
Door bas rouge
#767782
Lupa schreef: mientje 16 jaar, krijgt botten groter dan een karkasje niet meer weg

de snijtanden zijn weg op zo een lijftijd
Heb net nog weer eens even in zijn bek gekeken maar alles is afgesleten maar hij heeft alle elementen nog, en zoals ik kan zien ook voldoende om botten kapot mee te krijgen.
Door Lizzy
#767876
Vreemd hoor.... Ik vind het echt vreemd. Ik zou haast denken dat hij het nu teveel moeite vindt. Het kan zijn dat zijn kaakspieren ook een optater hebben gehad. Want hij is natuurlijk wat ouder en volgens mij kunnen dit soort spieren op deze leeftijd vrij snel "instorten" (hetzelfde als bij ons vrouwen-tegen-of-over-de-40, als we fanatiek gaan sporten en daar van de een op de andere dag mee ophouden, zeg maar ;D). Wat ik zou doen: ik zou de eendennekken en kippennekken met een hamertje plat gaan slaan. Kijken of ie ze dan wil eten. En dan steeds minder plat slaan. Toch niet te snel toegeven, denk ik.

Van honden die al ouder zijn weet ik wel dat ze steeds meer moeite krijgen (sommige, niet allemaal) met grote botten van geit/lam/kalf. Die zou ik dan niet meer geven en het houden bij het kleinere spul.
Door Minna
#767892
Onze mechelaar van 11 jaar knaagt nog gerust een lamskop weg in drie kwartiertjes (en het was me een grote kop!) en de hollander van 12 jaar heeft alleen moeite met zo'n kop, verder gaat er alles in, en we barfen nog maar sinds kort! Terwijl ik eerst twijfelde zou zij wel kunnen barfen omdat haar gebit al een beetje versleten is. Maar tot nu toe gaat prima. Als het op een bepaalde moment niet meer gaat dan ga ik dingen wel kleiner maken of plat slaan maar ze mag wel blijven barfen.
Door ~anna~
#767908
Ik zou hem gewoon kvv geven of anders dingetjes (proberen) te malen voor hem,maar wel af en toe blijven aanbieden je weet maar nooit misschien wilt hij het wel een keer.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 27 mei 2007, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#767947
Onze oudste (inmiddels overleden) had het laatste half jaar ook niet veel zin meer in grote rmb's, ja even knabbelen en vleesplukken, maar na een kwartier was het toch echt over en kwam ze "gewoon" eten halen. De kleine rmb's werden tot daags voor haar overlijden wel graag gegeten. Ze mankeerde verder niks aan haar gebit, maar het koste haar blijkbaar teveel energie. Ik heb er niet moeilijk over gedaan, als de andere grote rmb aten dan kreeg zij een aparte bak eten met een stukje rib voor de peuzel erbij.
Door bas rouge
#768025
Het lijkt idd. nog het meeste op dat het hem teveel moeite kost. Hij zat ook te puffen en te steunen (bij wijze van) van de week bij zijn lamsribben, terwijl hij lam echt overheerlijk vindt.

Ik blijf het wel proberen en zal de nekken plat gaan slaan voorlopig en de hardere rmb's even laten voor wat ze zijn wat Bolke aangaat. Da's plan A. Plannen B tot en met enzovoorts kunnen laten altijd nog.

Dank allemaal voor jullie meedenken en suggesties ;)
Door bas rouge
#786749
Even een update over Bolke en zijn rmb's.

Ben voor de zekerheid met hem bij de dierenarts geweest om te zien of die iets in zijn bek zien kon dat ik over het hoofd zag maar hij kon ook niets bijzonders ontdekken.

Ik ben dus doorgegaan met het voeren van vleesbotten. Hij krijgt nu met name kipnek, in stukken geknipte en geplette eendnek en klein geknipte kwartel bij zijn vlees/orgaanvlees in zijn bakje. Van de week at hij ook een halve parelhoenkarkas en een lamsspareribje zonder dat ik het kleiner maakte of plette. Hij staat nog steeds wel te zuchten en te puffen voordat hij aan zijn botten begint. Ik hoop dat dat ook over gaat maar hij eet tenminste wel een compleet zelfsamengesteld menu, gelukkig! Wel eet hij het liefst binnen op zijn vaste plek en niet zoals ik wel vaak doe, na een wandeling ergens buiten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door