Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barrak
#767205
Eindelijk, we zijn verhuisd, de vriezer staat er en nu kunnen we over op zelf voer samenstellen. Voor dit moment dacht ik al veel gelezen te hebben en alles zo ongeveer door te hebben. Nu het zo ver is komen er echter steeds weer wat vragen naar boven. We beginnen met ongeveer 50% kvv en 50% barf.
*De eerste vraag, om te beginnen wil ik (bij herby, is hier denk ik het gemakkelijkste) vanalles wat bestellen om te kijken wat hier goed bevalt. Ik verwacht daarin niet al te veel problemen, tot nu toe eet Barrak alles behalve brokken. Weet iemand of je van bijvoorbeeld haaskarkas een kilo kan bestellen of bestel je dat per karkas, en als dat zo is: hoe zwaar is een karkas?
*Als supplement staat bijvoorbeeld als mogelijkheid alfa alfa, waar koop je zoiets?
*Orgaanvlees kan ik van verschillende diersoorten krijgen, wat is daarin het beste?
*Ik wil voorlopig nog 2 maaltijden per dag geven waarbij 1 maaltijd groter is dan de andere, dit omdat vooral de rmb's over het algemeen zwaarder zijn dan de halve dag portie. Is dat erg en kan ik de grotere maaltijd wisselend 's ochtends en 's avonds geven?
*Barrak krijgt nu primeval door z'n kvv wegens artrose, hij lijkt het hier erg goed op te doen. Hoe kan ik dat doen met barf, poeder daarover lijkt me niet zo handig. Iemand toevallig een tip?
*Ik lees veel over yoghurt wat goed zou zijn vanwege bacterien erin, maakt het dan nog uit wat voor yoghurt, halfvol/ biologisch??
Een hoop vragen en wie weet komen er nog meer... Ik kijk er in elk geval naar uit om Barrak heerlijk te zien eten.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#767224
Barrak schreef: Eindelijk, we zijn verhuisd, de vriezer staat er en nu kunnen we over op zelf voer samenstellen. Voor dit moment dacht ik al veel gelezen te hebben en alles zo ongeveer door te hebben. Nu het zo ver is komen er echter steeds weer wat vragen naar boven. We beginnen met ongeveer 50% kvv en 50% barf.
*De eerste vraag, om te beginnen wil ik (bij herby, is hier denk ik het gemakkelijkste) vanalles wat bestellen om te kijken wat hier goed bevalt. Ik verwacht daarin niet al te veel problemen, tot nu toe eet Barrak alles behalve brokken. Weet iemand of je van bijvoorbeeld haaskarkas een kilo kan bestellen of bestel je dat per karkas, en als dat zo is: hoe zwaar is een karkas?
KARKASSEN VERSCHILLEN IN GEWICHT
*Als supplement staat bijvoorbeeld als mogelijkheid alfa alfa, waar koop je zoiets?
ALFALFA KOOP JE IN DE SUPERMARKT OF GROENTEWINKEL
*Orgaanvlees kan ik van verschillende diersoorten krijgen, wat is daarin het beste?
IK GEEF VERSCHILLENDE SOORTEN ORGAAN VAN VERSCHILLENDE DIEREN (LEVER, HART. NIER, HERSENS, TONG, ENZ). oMDAT JE OOK kvv VOERT, ZOU IK NIET TEVEEL ORGAAN BIJVOEREN
*Ik wil voorlopig nog 2 maaltijden per dag geven waarbij 1 maaltijd groter is dan de andere, dit omdat vooral de rmb's over het algemeen zwaarder zijn dan de halve dag portie. Is dat erg en kan ik de grotere maaltijd wisselend 's ochtends en 's avonds geven?
iK ZOU DE GROTE MAALTIJD 'S AVONDS GEVEN. kUNNEN ZE LEKKER UITBUIKEN :)
*Barrak krijgt nu primeval door z'n kvv wegens artrose, hij lijkt het hier erg goed op te doen. Hoe kan ik dat doen met barf, poeder daarover lijkt me niet zo handig. Iemand toevallig een tip?
HIER KRIJGEN ZE OOK SUPPLEMENTEN, EN IK GEEF HET ALTIJD MET EEN BEETJE (MAGERE) JOGHURT
*Ik lees veel over yoghurt wat goed zou zijn vanwege bacterien erin, maakt het dan nog uit wat voor yoghurt, halfvol/ biologisch??
Een hoop vragen en wie weet komen er nog meer... Ik kijk er in elk geval naar uit om Barrak heerlijk te zien eten.
SUCCES ;)
Laatst gewijzigd door *Monique op za 26 mei 2007, 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
#767278
ik heb zelf ook de spullen van herby en dat bevalt nu goed.

haaskarkas weegt zo'n 200 gram per stuk. En het is natuurlijk moeilijk om precies 1 kilo te krijgen want het is altijd wisselend.

de rundersnippers is ook mooi vlees.
En de kipkarkas, parelhoen en eendenkarkas zijn mooie betaalbare ''botten''.

zelf heb ik nu ook de vleesmixen, wat ik handig vind om overal doorheen te doen.

orgaan heb: hart, lever, pens, nieren kippenmaag.
van verschillende dieren.

karin
Door Barrak
#767295
Het hoeft ook absoluut niet precies een kilo te zijn, ik had zo bedacht dat ik van alle diersoorten ongeveer een kilo zou bestellen, bevalt een soort dan niet dan is dat niet zo erg en bestel ik dat de volgende keer niet weer. Bij een haaskarkas kan ik me zo weinig voorstellen. Mijn idee was, een haas weegt volgens mij al snel een paar kilo dus als ik een kilo bestel dan kan dat niet want dan heb je maar een deel haaskarkas. Als het per karkas zo'n 200gr is dan is dat prima. Het leek me dan zo raar overkomen als ik er een kilo van bestel als 1 stuk al veel zwaarder is.
Vanmorgen heeft hij geitenribjes op en hij is nu heerlijk aan het slapen. Ik probeer nu elk stuk vlees uit en vul dat aan met kvv tot z'n dag voorraad. de geitenrib was een groter stuk van ongeveer 350gr dus vanavond 1 schijf kvv met wat groente mix. Het streven is om over een maand volledig op barf over te zijn.
Door Barrak
#767856
Gisteren groentenmix gegeven, hij vond het heerlijk, klein beetje kvv doorheen gedaan. Daarna heeft Barrak wel wat gespuugt (niet veel) en vanmorgen spuitpoep. Is dat een kwestie van wennen of heb ik wat verkeerd gedaan. Er zat broccolie, sperziebonen, wortel en wat dille in. In de blender gedaan. Ik heb hem zo'n 90gram gegeven, dat is voor hem ongeveer 1/5 van z'n weekportie groente.
En nog een vraagje, nu ik wat meer dingen zelf toevoeg lijkt hij ook weer wat slijm bij zijn poep te hebben, kan dat ontgiften zijn? Ik dacht dat ie daar al doorheen zou zijn omdat ie dat met kvv al gehad heeft?
Door Lizzy
#767874
Barrak schreef: Gisteren groentenmix gegeven, hij vond het heerlijk, klein beetje kvv doorheen gedaan. Daarna heeft Barrak wel wat gespuugt (niet veel) en vanmorgen spuitpoep. Is dat een kwestie van wennen of heb ik wat verkeerd gedaan. Er zat broccolie, sperziebonen, wortel en wat dille in. In de blender gedaan. Ik heb hem zo'n 90gram gegeven, dat is voor hem ongeveer 1/5 van z'n weekportie groente.
En nog een vraagje, nu ik wat meer dingen zelf toevoeg lijkt hij ook weer wat slijm bij zijn poep te hebben, kan dat ontgiften zijn? Ik dacht dat ie daar al doorheen zou zijn omdat ie dat met kvv al gehad heeft?
Misschien is 1/5 toch iets teveel geweest. Sommige honden hebben gevoeligere darmen dan de ander.... Op zich is er echt niks mis met de groentemix die je gemaakt hebt. Waren de sperziebonen rauw? Want daar krijgen honden wel dunne poep van. Die moet je namelijk eerst even koken. Het kan ook toeval zijn. Dus dat hij een virusje heeft en hij daarom aan de spuitpoep is. Maar goed, dit is wel erg direct nadat je wat nieuws hebt geintroduceerd dus ik denk dat het daar wel van zal zijn. Nog langzamer te werk gaan met de introductie van nieuwe dingen! De slijm in de poep kan zeker ook te maken hebben met de introductie van nieuwe dingen. Wennen, zeg maar. Ik denk niet dat het met ontgiften te maken heeft. Je zou een kuurtje probiotica kunnen geven. Dat lijkt me niet onverstandig, aangezien hij toch een wat gevoelig spijsverteringssysteem lijkt te hebben. Probiotica zijn goede bacteriën die de darmflora verbeteren. Ik vind de Acidophilus van Akropharma en Solgar goed. En de Aciforce van A Vogel. Te koop bij reformwinkels/drogisterijen.
Door Barrak
#768314
Ik zal de groentenmix wat langzamer introduceren en wat probiotica tijdens de overgangsfase is inderdaad ook een goed idee. Hoe lang gebruik je probiotica ter ondersteuning normaal gesproken? Moet ik dan aan een week denken? Of een maand? RMB,s die we tot nu toe geprobeerd hebben gingen wel goed gelukkig.
Door Lizzy
#768673
Barrak schreef: Ik zal de groentenmix wat langzamer introduceren en wat probiotica tijdens de overgangsfase is inderdaad ook een goed idee. Hoe lang gebruik je probiotica ter ondersteuning normaal gesproken? Moet ik dan aan een week denken? Of een maand? RMB,s die we tot nu toe geprobeerd hebben gingen wel goed gelukkig.
Dat hangt er een beetje vanaf van hoe het met de hond gaat. Probiotica mag je in principe zo lang gebruiken als dat je zou willen. Maar ik zou het eens een week of 3 a 4 geven en dan eens kijken of je kunt stoppen.
Door Barrak
#768893
Lizzy schreef: Je zou een kuurtje probiotica kunnen geven. Dat lijkt me niet onverstandig, aangezien hij toch een wat gevoelig spijsverteringssysteem lijkt te hebben. Probiotica zijn goede bacteriën die de darmflora verbeteren. Ik vind de Acidophilus van Akropharma en Solgar goed. En de Aciforce van A Vogel. Te koop bij reformwinkels/drogisterijen.
Acidophilus van Akropharma is inmiddels in huis gehaald. De bestelling van herby komt morgen binnen en dan is het plan, ochtend kvv, avond iets nieuws, volgende dag alleen kvv en de dag daarna weer de avond iets nieuws. Of 2 dagen achter elkaar hetzelfde 's avonds en dan een dag kvv om goed te kijken wat goed gaat. Ik ben nog een beetje aan het twijfelen wat beter is. Zal in elk geval binnenkort eens het menu wat ik uiteindelijk wil geven bij 'hoe ziet jouw barfmenu eruit' neerzetten. Het lijkt me makkelijker om dat alvast goed in elkaar gezet te hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door