Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#767721
Sinds Beau en Benthe volledig BARF-en, vind ik dat de ontlasting van beiden slechter is geworden, in de zin van: vaker slap. Wel poepen ze (nog) minder, maar ik vraag me af of ik iets in de menu's moet aanpassen, of is het normaal dat ze met BARF vaker slappere ontlasting hebben?
Door Eef+Stippels
#767727
De ontlasting van Wandor en Yindra is juist steviger geworden nu we volledig barfen.

Welke percentages houd je aan? Is het misschien een optie om iets meer bot te geven? Dan wordt het denk ik steviger.
Door bas rouge
#767772
Ik kan aan de ontlasting van de honden goed aflezen welk restproduct van welke maaltijd geloosd wordt.  Rein, de jongste, heeft meer bot nodig om stevige ontlasting te houden.
Het duurt eventjes voordat je door hebt wat de percentages moeten zijn waarop ook de poep 'om door een ringetje te halen is'.
Door *Natasja*
#767779
Ik zal eens even de percentages gaan uitrekenen, van de menu's die ze momenteel krijgen (menu wat hier op BP staat, is inmiddels aangepast qua hoeveelheden)
Door *Natasja*
#767786
Dit zijn de percentages:

Beau:

RMB 42,11%
spiervlees 24,12%
orgaanvlees 19,30%
overig 14,47%


Benthe:

RMB 50%
spiervlees 19,64%
orgaanvlees 16,07%
overig 14,29%

In hoeverre zou ik deze percentages dan moeten aanpassen?
Door bas rouge
#767802
*Natasja* schreef: Dit zijn de percentages:

Beau:

RMB 42,11%
spiervlees 24,12%
orgaanvlees 19,30%
overig 14,47%


Benthe:

RMB 50%
spiervlees 19,64%
orgaanvlees 16,07%
overig 14,29%

In hoeverre zou ik deze percentages dan moeten aanpassen?
Daar zou ik me niet aan willen wagen. Ik zou je willen adviseren zelf wat te gaan goochelen met de percentages. Vooral niet te drastisch veranderen maar beetje bij beetje. Ik heb zelf de percentages helemaal losgelaten en voer uit de losse pols. Onder ander de ontlasting helpt me bij het bepalen van wat ze hebben moeten en o.a. daarop stuur ik bij. Maar.., dat moet bij je passen natuurlijk en dat gevoel is bij mij ook na tijden gekomen.

Wat me opvalt is dat je vrij veel orgaan voert en vrij veel overig. Is daar een reden voor?
Door Lizzy
#767810
Ik zou het orgaanvlees, om te beginnen, terug brengen naar een procent of 10 a 15% dus zeker Beau zou ik minder geven. En als dat niet helpt, ik weet niet wat er allemaal in overige zit? Is dat vooral groente? Dat zou je ook naar beneden kunnen doen, naar een % of 10, om te kijken hoe dat gaat. Mijn honden hebben op 40% vleesbot (of minder) ook slappere ontlasting, dus ik geef 50%. Ook met dit percentage kun je een beetje goochelen, zoals Sieneke al schrijft. Ja, eigenlijk sluit ik me helemaal aan bij wat zij schrijft. Ga proberen met de percentages te stoeien en kijk stapje voor stapje naar waar jouw honden het beter op doen. En het kan ook nog eens best dat de ene hond het beter doet op xx percentage terwijl de ander het beter doet op yy percentage. Ook 'moet' je kijken naar de combinaties, die je maakt. Als je orgaanvlees geeft met veel bladgroente en bijvoorbeeld een rauw ei: dan kun je eigenlijk de donder er wel op zeggen dat er de volgende dag dunne ontlasting is. Terwijl je dat niet hebt wanneer je groente mengt met spiervlees en niet hebt wanneer je orgaanvlees geeft met een vleesbot en een ei geeft als er vleesbot op het menu staat.
Door *Natasja*
#767812
Lizzy schreef: Ik zou het orgaanvlees, om te beginnen, terug brengen naar een procent of 10 a 15% dus zeker Beau zou ik minder geven. En als dat niet helpt, ik weet niet wat er allemaal in overige zit? Is dat vooral groente? Dat zou je ook naar beneden kunnen doen, naar een % of 10, om te kijken hoe dat gaat. Mijn honden hebben op 40% vleesbot (of minder) ook slappere ontlasting, dus ik geef 50%. Ook met dit percentage kun je een beetje goochelen, zoals Sieneke al schrijft. Ja, eigenlijk sluit ik me helemaal aan bij wat zij schrijft. Ga proberen met de percentages te stoeien en kijk stapje voor stapje naar waar jouw honden het beter op doen. En het kan ook nog eens best dat de ene hond het beter doet op xx percentage terwijl de ander het beter doet op yy percentage. Ook 'moet' je kijken naar de combinaties, die je maakt. Als je orgaanvlees geeft met veel bladgroente en bijvoorbeeld een rauw ei: dan kun je eigenlijk de donder er wel op zeggen dat er de volgende dag dunne ontlasting is. Terwijl je dat niet hebt wanneer je groente mengt met spiervlees en niet hebt wanneer je orgaanvlees geeft met een vleesbot en een ei geeft als er vleesbot op het menu staat.
Ok, dan ga ik het een en ander proberen. Heb ik wel een paar vraagjes: het orgaanvlees voor Beau (totaal per week 1200 gram) bestaat voor 600 gram uit pens, 500 gram uit runder- of lamshart en 100 gram uit lever.  Kan ik dan het beste alles minder doen? Ik had nl. begrepen dat 1 maaltijd per week uit volledig pens moest bestaan.

Het "overig" bestaat uit groente, huttenkase, 2 keer per week een ei en 1 keer per week vis uit blik. Ik geef deze maaltijd apart van het vlees, omdat ze groenten gecombineerd met vlees niet eten. Van deze 825 gram per week is 500 gram groentemix (ongeveer), welke meestal bestaat uit worteltjes, courgette, komkommer, andijvie óf sla, alfalfa, taugé en een paar boontjes.
Door Eef+Stippels
#767813
*Natasja* schreef: Dit zijn de percentages:

Beau:

RMB 42,11%
spiervlees 24,12%
orgaanvlees 19,30%
overig 14,47%


Benthe:

RMB 50%
spiervlees 19,64%
orgaanvlees 16,07%
overig 14,29%

In hoeverre zou ik deze percentages dan moeten aanpassen?
Ik zou meer RMB (50-60%) geven en minder orgaanvlees (max 10%), ik denk dat het hem daarin zit.
Door Lizzy
#767814
*Natasja* schreef: Ok, dan ga ik het een en ander proberen. Heb ik wel een paar vraagjes: het orgaanvlees voor Beau (totaal per week 1200 gram) bestaat voor 600 gram uit pens, 500 gram uit runder- of lamshart en 100 gram uit lever.  Kan ik dan het beste alles minder doen? Ik had nl. begrepen dat 1 maaltijd per week uit volledig pens moest bestaan.
Waarom zou dat moeten, 1 maaltijd per week uit pens? Je kunt 1 keer per week een maaltijd pens voeren, maar het nodig is het niet. Mijn honden doen het ronduit slecht op 1 maaltijd per week alleen pens. Ze hebben bagger-ontlasting. Dus ik doe dat niet. Ik zou van beide wat minder gaan voeren en zeker dus ook minder pens. En geef de pens gerust eens over 2 maaltijden verspreid, met wat groentemix en een vleesbotje erbij. Waarschijnlijk heeft Beau dan betere ontlasting.
Het "overig" bestaat uit groente, huttenkase, 2 keer per week een ei en 1 keer per week vis uit blik. Ik geef deze maaltijd apart van het vlees, omdat ze groenten gecombineerd met vlees niet eten. Van deze 825 gram per week is 500 gram groentemix (ongeveer), welke meestal bestaat uit worteltjes, courgette, komkommer, andijvie óf sla, alfalfa, taugé en een paar boontjes.
Waar combineer je de groente dan mee? Probeer de groente ook eens te mengen met pens. Dat werkt vaak goed. Ze eten het dan makkelijk en het levert veelal goede ontlasting.
Door *Natasja*
#767816
Lizzy schreef: Waarom zou dat moeten, 1 maaltijd per week uit pens? Je kunt 1 keer per week een maaltijd pens voeren, maar het nodig is het niet. Mijn honden doen het ronduit slecht op 1 maaltijd per week alleen pens. Ze hebben bagger-ontlasting. Dus ik doe dat niet. Ik zou van beide wat minder gaan voeren en zeker dus ook minder pens. En geef de pens gerust eens over 2 maaltijden verspreid, met wat groentemix en een vleesbotje erbij. Waarschijnlijk heeft Beau dan betere ontlasting.
Waar combineer je de groente dan mee? Probeer de groente ook eens te mengen met pens. Dat werkt vaak goed. Ze eten het dan makkelijk en het levert veelal goede ontlasting.
Ik combineer de groentes met huttenkase of sardien uit blik.

Bedankt voor jullie tips, ik ga links en rechts wat aanpassen aan de menu's en hoop dat de ontlasting dan beter wordt.
Door Eef+Stippels
#767821
*Natasja* schreef: Ik combineer de groentes met huttenkase of sardien uit blik.

Bedankt voor jullie tips, ik ga links en rechts wat aanpassen aan de menu's en hoop dat de ontlasting dan beter wordt.
Ik hoop het ook!

Ik kan het bij die van mij ook direct aan de ontlasting merken wanneer de hoeveelheid spier-/orgaanvlees iets te veel is ten opzichte van de rmb. Het is denk ik ook een kwestie van een beetje proberen wat het best werkt.
Door bas rouge
#767833
Je hoeft echt niet 1 maaltijd per week alleen pens te voeren. Bij mij krijgen ze als ze pens eten, 1 kilo verdeeld over drie honden. Da's 1 keer 400, 1 keer 500 en 1 keer 100 gram (allemaal ongeveer hoor, ik weeg het niet af). Soms krijgen ze 1 keer per week pens, soms 2 keer en soms ook een hele week niet. Bij mij hebben ze alledrie wel goede poep op alleen pens, heel weinig en heel donker, dat wel. Bij 2 pensdagen achter
elkaar wordt het bij m.n. Rein en Bolke dunnig, dat doe ik dus nooit. En na een pensmaaltijd zonder bot erbij gevoegd geef ik een rmb maaltijd.

Bij mij eten ze de groente ook niet zo, pens is ideaal om groente mee te mengen. Ik vind vooral de gemalen pens daarvoor handig omdat de honden anders een lap pakken, er flink mee schudden waardoor de groente alle kanten opspat en ze die dus alsnog niet binnen krijgen.
Laatst gewijzigd door bas rouge op zo 27 mei 2007, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#767836
bas rouge schreef: Je hoeft echt niet 1 maaltijd per week alleen pens te voeren. Bij mij krijgen ze als ze pens eten, 1 kilo verdeeld over drie honden. Da's 1 keer 400, 1 keer 500 en 1 keer 100 gram (allemaal ongeveer hoor, ik weeg het niet af). Soms krijgen ze 1 keer per week pens, soms 2 keer en soms ook een hele week niet. Bij mij hebben ze alledrie wel goede poep op alleen pens, heel weinig en heel donker, dat wel. Bij 2 pensdagen achter
elkaar wordt het bij m.n. Rein en Bolke dunnig, dat doe ik dus nooit. En na een pensmaaltijd zonder bot erbij gevoegd geef ik een rmb maaltijd.

Bij mij eten ze de groente ook niet zo, pens is ideaal om groente mee te mengen. Ik vind vooral de gemalen pens daarvoor handig omdat de honden anders een lap pakken, er flink mee schudden waardoor de groente alle kanten opspat en ze die dus alsnog niet binnen krijgen.
Dat doen ze hier dus ook als ze de kans krijgen  :-\ ;D
Door Eef+Stippels
#767842
*Natasja* schreef: Dat doen ze hier dus ook als ze de kans krijgen  :-\ ;D
Hier wordt ook zo mogelijk de groente over afgeschud, zelfs stukjes van een centimeter worden afgeschud  ::) Ik meng nu de groente door een blikje vis, ei en yoghurt en dan gaat het wel goed.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door