Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nakoi
#766261
Vrienden van ons hebben een paar weken geleden een pup gekregen (op dit moment 5,2 KG en tien weken oud).
Na lang praten heb ik hun overtuigd om BARF te geven!!Hiep Hoi!
Dat gaat allemaal heel erg goed, eet alles: zalm, kip, en eend.
Ook wilden ze supplementen geven na het lezen van het stuk over het verband tussen vitamine C enHD zijn ze Ascorbate Mineral-C (de natuurlijke vitamine C) gaan geven. Deze vitamine C blijft langer in het lichaam dan de chemische vitamine C. Nu komt mijn vraag: Wordt de dosering anders bij gebruik van natuurlijke vitamine C. De pup raakt al aan de dunne bij 50 mg per KG (hierna zijn ze er maar mee gestopt omdat je haar anders nooit zindelijk krijgt). Terwijl Dr. Billinghurst schrijft over een dosis van 100 mg per Kg die je zonder problemen kunt geven?!?

Groetjes Bob
Door Lizzy
#766265
Hoi Bob,
Hee, goed gedaan zeg, dat ze gaan barfen!

Alleen zou ik deze mensen willen afraden om de pup vitamine C supplementen te geven.... Ten eerste maakt een hond zelf vitamine C aan. Ten tweede, als een hond al af en toe wat meer nodig zou hebben, krijgt hij dat binnen via zijn voeding middels hart, long, groente en fruit. Ten derde: Mogens Eliasen heeft in zijn boeken heel goed uitgelegd waarom het supplementeren van vitamine C bij honden zeer onverstandig is. Honden die echt regelmatig vitamine C supplementen (dus de wat hogere doseringen) binnen krijgen: die stoppen met het zelf aanmaken van vitamine C. En dat is dus niet wat een hondeneigenaar moet willen.

Ik zou dus zeggen: kappen met die handel en de vitamine C lekker zelf in gaan nemen. In tegenstelling tot een hond kunnen wij mensen niet zelf vitamine C aanmaken en een kuurtje vitamine C, af en toe, kan bij de mens geen kwaad!
Door Nakoi
#766314
Op een ander bericht op het forum staat dit:

In een Noorse wetenschappelijke studie werd driemaal daags 30 mg per kg lichaamsgewicht polyascorbate aan honden verstrekt, gedurende een periode van zes maanden. Bij ongeveer 77 procent van de behandelde honden trad in die zes maanden aantoonbaar verbetering van het heupgewricht op, en 32 van de 45 gediagnosticeerde honden vertoonden al na een week geen uiterlijk waarneembare kenmerken van HD meer. Polyascorbate is een mineraalascorbaat, een vorm van vitamine C, die bijdraagt in de absorptie en retentie in het lichaamsweefsel, en het een neutrale pH-waarde heeft veroorzaakt het geen maagklachten.

Is dit deze dosis dan zo hoog dat de hond stopt met de aanmaak van vitamine C?
Ze willen alles doen om HD te voorkomen (is beter dan genezen) ;)

Groetjes Bob
Door Lizzy
#766352
Ja. Er zijn zoveel onderzoeken gedaan. Dit is er inderdaad 1 van. Maar het verhaal van Eliasen klinkt mij logischer in de oren dan dit onderzoek. Persoonlijk. En als je na gaat dat de meeste brokken tegenwoordig met onwijze hoge doseringen vitamine C geconserveerd worden, zou je mogen verwachten dat er geen honden meer met HD rondlopen. Het tegendeel is helaas waar...

Meer over wat Mogens Eliasen erover te zeggen heeft: http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf
Door Minna
#766403
Tja ik heb net gisteren een paar wetenschappelijke stukjes doorgeploeterd (wel in verband met een andere afwijking) en daar kwamen ook wel intressante dingen naar boven.
Kijk maar eens in de topic kant en klaar vers vlees- discussie- kvv en sport...
Door Nakoi
#766465
Angelique schreef: Waarom zijn ze zo bang voor HD?
Ze zijn er niet bang voor maar als je het kunt voorkomen moet je dat altijd doen.
Door Nakoi
#766466
Lizzy schreef: Ja. Er zijn zoveel onderzoeken gedaan. Dit is er inderdaad 1 van. Maar het verhaal van Eliasen klinkt mij logischer in de oren dan dit onderzoek. Persoonlijk. En als je na gaat dat de meeste brokken tegenwoordig met onwijze hoge doseringen vitamine C geconserveerd worden, zou je mogen verwachten dat er geen honden meer met HD rondlopen. Het tegendeel is helaas waar...

Meer over wat Mogens Eliasen erover te zeggen heeft: http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf
Het conserveren van brokken met vitamine C zal waarschijlijk met de cheische variant gedaan worden en die
blijft niet lang genoeg in het lichaam zeggen de onderzoekers.
Door Nakoi
#766468
Lizzy schreef: Ja. Er zijn zoveel onderzoeken gedaan. Dit is er inderdaad 1 van. Maar het verhaal van Eliasen klinkt mij logischer in de oren dan dit onderzoek. Persoonlijk. En als je na gaat dat de meeste brokken tegenwoordig met onwijze hoge doseringen vitamine C geconserveerd worden, zou je mogen verwachten dat er geen honden meer met HD rondlopen. Het tegendeel is helaas waar...

Meer over wat Mogens Eliasen erover te zeggen heeft: http://k9joy.com/dogarticles/dogfood01vitaminC.pdf
Ik heb het stuk gelezen van Mogens Eliasen en daar zit ook wat in maar van de andere kant zegt meneer billinghurst
te supplementeren omdat de groentes van nu minder vitamines bevatten dan die van heel veel jaren terug.
Is het ook geen optie om af en toe wat extra toe te dienen? en dan weer een periode niets?
Wil niet betweterig doen maar wil het graag weten.

Groetjes Bob
Door Lizzy
#766478
Maar Ian B gaat er dan aan voorbij dat een hond zelf vitamine C aan maakt. Bovendien kun je natuurlijk ook vitamine C rijke vruchten en groenten geven. Maar ja goed, als jij vindt dat ze vitamine C moeten supplementeren, dan houden wij je natuurlijk niet tegen! Aan de andere kant vind ik dat pupsel zelf al aan geeft dat het hem/haar allemaal veel te veel is, deze dosering vitamine C. Want dat is waarom hij/zij diarree krijgt. Van een teveel aan vitamine C krijgt een hond (en een pup) dus altijd diarree. Je kunt dan niks meer doen dan de dosering verlagen. Tot de ontlasting wel goed is. En ja, ik denk dat je inderdaad beter af en toe vitamine C kunt geven en weer kunt stoppen dan het aan de lopende band kunt geven. Hoewel je aan de andere kant ook weer niet precies weet wat dat met het lichaam doet.... Ik blijf het gokken vinden, supplementeren. En de meeste van de honden hier zien nooit 1 pilletje vitamine C en hebben geen HD....
Door Nakoi
#766897
Nou als het zo riskant is. Dan laat ik het maar zitten. Maar hoe zit het dan met Kelp en Biergist?
Dat geven ze (en ik) ook aan de hond.
Bedankt voor je hulp en het supplementeren van Vitamine C is afgelopen.

Groetjes Bob
Door Lizzy
#766904
Nakoi schreef: Nou als het zo riskant is. Dan laat ik het maar zitten. Maar hoe zit het dan met Kelp en Biergist?
Dat geven ze (en ik) ook aan de hond.
Bedankt voor je hulp en het supplementeren van Vitamine C is afgelopen.

Groetjes Bob
Nou ja, riskant... het probleem zit 'm eigenlijk in dat je niet precies weet wat het doet. En al helemaal niet op langere termijn. Lekker vitamine C rijke voeding: lijkt me veiliger.

Biergist vind ik persoonlijk ronduit troep. Sorry :D ;D! Ja nee serieus, biergist is afval uit de bier-industrie. Het bevat vitamines B. Maar het is en blijf gist-afval. En zij zijn zo slim geweest om dit afval tot pil te verwerken, te vertellen dat het zo gezond is en nou krijgen ze geld in plaats van dat ze er geld op toe moeten leggen om deze afval te laten verwijderen en te laten vernietigen. De bierfabrikant dus. Lache toch, voor hun?! In mijn ogen is het vooral troep omdat het gist is. En als je hond iets niet nodig heeft: dan is het gist. Bovendien kan het zelfs gezondheidsproblemen veroorzaken. Een overvloed aan gist in het lichaam is helemaal niet gezond. Nou, alles wat je hond aan vitamines B nodig heeft: dat zit in vlees en orgaanvlees en groentes en zuivel en noten, etc.

Kelp is prima, om af en toe te geven. Kelp bevat vooral mineralen en sporenelementen zoals jodium. Honden hebben geen hoge behoefde aan jodium, maar een beetje is prima.
Door El_Kato
#767891
Om HD te voorkomen is het ook belangrijk om het gewicht van de pup in de gaten te houden. Het ideaalste is dat de hond net onder het standaard gewicht zit, aan de magere kant dus. Vaak zijn pups wat aan de dikke kant onder het mom van babyvet het gevolg hiervan is dat de omstandigheden ideaal gemaakt worden om te snel te groeien, met alle gevolgen van dien bij grote zware rassen.
En op de beweging letten natuurlijk, geen lange wandelingen, niet traplopen enz.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door