Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#765745
Ik denk van wel en Pim vind het niet fijn.

Afgelopen maandag weer jachttr. gehad en dit keer was het veel water werk.
Pim was niet te houden, hij aportteerde de ene eend na de andere en ook de gegooide dummy's werden met spoed binnen gehaald.
Hij dook vol met sprongen in het water en schoot dan als een speedboot er door heen.
Zijn staart maakte dus zwaar overuren.

Nu komt het.
Zou het kunnen dat Pim dus nu een Cold Water Tail heeft opgelopen door zijn volle enthousiastme en dus overdaad aan kwispelen en roeren in het water?
Hij houd zijn staart strak langs zijn lichaam, heeft er pijn aan, want bij gaan zitten en liggen doet hij piepen en ook eraan komen vind hij niet fijn. De staart zelf voelt wat warmer aan en is in mijn ogen dikker dan normaal, vooral bij de staartaanzet.
Gister in de namiddag/ avond kwam het pas opzetten ( of eerlijk gezegt viel het pas op).
Ik ga hem in ieder geval even wat traumeel geven, dat heb ik nog.
Maar andere suggesties zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#765757
Het klinkt inderdaad als een cold water tail. Wat ik ervan weet is dat het kanp pijnlijk kan zijn, dus misschien is het idee om er (als je zeker weet dat het dit is) een sterkere pijnstiller in te stoppen. Op het hf is er laatst ook een topic over geweest, zal even kijken of ik 'm voor je terug kan vinden.
Wel sneu voor dat manneke, sterkte met 'm.
Door Jolly
#765860
Buiten loopt hij dus met een soort vaag boogje in zijn staart, geen gezicht dus, maar hij piept niet meer bij zitten en gaan liggen, dus er zit wat verbetering in.
Door Mariska
#765867
Jolly schreef: Hij houd zijn staart strak langs zijn lichaam, heeft er pijn aan, want bij gaan zitten en liggen doet hij piepen en ook eraan komen vind hij niet fijn. De staart zelf voelt wat warmer aan en is in mijn ogen dikker dan normaal, vooral bij de staartaanzet.
Gister in de namiddag/ avond kwam het pas opzetten ( of eerlijk gezegt viel het pas op).
Ik ga hem in ieder geval even wat traumeel geven, dat heb ik nog.
Maar andere suggesties zijn altijd welkom.
Yep heel herkenbaar. Bora heeft ook al een aantal keer een cold water tail gehad. Hij was dan erg onrustig, wist niet waar hij moest gaan liggen, staart hing slap recht naar beneden, kwispelde niet en hij gaf als hij ging verliggen steeds een zucht/kreun/piep. Hij was duidelijk niet lekker .. de 1e keer was het binnen 2 dagen over maar de laatste keer heeft het zeker 4 dagen geduurd...Gelukkig gaat het met Pim z'n staart wat beter. Ik hoop dat het snel over is. Knuffel voor je mannetje  :-*
Door Jolly
#765868
Ik hoop niet dat hij het elke week na de training gaat krijgen.
Het stomme is dat hij nooit zo hyper is als hij mag zwemmen en dummy mag halen, maar op de training lijkt tie wel helemaal dol.
Door Mariska
#765873
Jaaaaaa hij vindt het natuurlijk allemaal fantastisch en heel spannend  :D..wel leuk hoor Jolly dat hij het zo leuk vindt! Ik denk dat het niet elke week zal voorkomen hoor. Ik denk dat het de grote spanning in combinatie met het zwiepen van zijn staart is geweest. Op een gegeven moment zal de spanning wel wat afnemen of beter gezegd Pim zal een manier vinden om ermee om te gaan. Het is nu natuurlijk allemaal hartstikke nieuw voor hem.
Door Femke
#765936
er stond altijd een heel artikel op de website van de nederlandse labrador vereniging maar ik kan het helaas niet meer vinden  :-\

Sterkte ermee in elk geval  ;)
Door Femke
#766009
*Dorothea* schreef: Ik heb daar echt nog nooit van gehoord  :-[ .
Is dat een soort spierpijn aan de staart of wat is het??
CWT staartsyndroom wat is dat?

CWT staartsyndroom in het Nederlands "koud waterstaart" komt vooral voor bij honden die regelmatig met koud water in aanraking komen.

Labradors die voor de jacht worden gebruikt zullen hier eerder last van hebben dan “huishonden” die veel minder met koud water in aanraking komen.
Dierenartsen die zullen dit veelal niet snel ontdekken.

Het wordt het meest gezien in het werkhonden zoals Engelse Pointers, Engelse Setters, Foxhounds, en bij Retrievers waaronder dus ook de Labrador.

Typerend voor een koud waterstaart is dat de staart vanaf de staartwortel voor ongeveer 1/3 van de totale staartlengte horizontaal staat, en ongeveer 2/3 haaks naar beneden is gericht.
De staart blijft in deze positie staan zelfs wanneer de hond actief of enthousiast is. Bij een gezonde hond zal de staart van de hond die niet meer geprikkeld wordt na ongeveer een minuut terug komen tot een normale positie.
Totaal verschillend dan bij een hond die "koud waterstaart" heeft.
De staart zal dan in de positie blijven staan.

Het kan voor de hond vooral bij de wortel (het beginpunt van de staart) zeer ongemakkelijk en pijnlijk zijn.
Het beste “medicijn”is rust, dus de hond niet actieveren.
Het volledige herstel van een “koud waterstaart” is normaal gesproken twee weken.
Bij eenderde van de gevallen komt het later weer terug.

Als U er voor zorgt dat de staartwortel warm blijft zal dit de pijn kunnen verlichten.

De oorzaak van een “koud waterstaart” is niet bekend, omdat het meestal voorkomt bij harde “workouts” (vooral bij honden met een slechte conditie), de zware jacht, en het zwemmen of het baden in te koud of te warm water wordt verondersteld dat het te koude of te warme water de oorzaak is.

Er wordt ook gezegd dat de oorzaak komt door de bouw van de staart (hoog geplaatst en zeer actief), het geslacht (komt vaker voor bij reuen), en dat de voedingsfactoren ook wordt gezien als een van de mogelijke oorzaken.
Door Jolly
#766086
Femke schreef: er stond altijd een heel artikel op de website van de nederlandse labrador vereniging maar ik kan het helaas niet meer vinden  :-\
Sterkte ermee in elk geval  ;)
Gelukkig dan ben ik niet de enige die dat dus niet meer kan vinden.
Ze hebben de site veranderd o.i.d en volgens mij is eht gewoon foetsie.

* Super Femke dat je het zo duidelijk even neerzet. Scheelt mij weer een hoop zoeken.
Door Sylvi@
#766092
Ik herken er ook een CWT in :-\

Foto's van Savanne die het ook gehad heeft
AfbeeldingAfbeelding

Op mijn site had ik een link staan naar het stuk van de labrador vereniging, maar die link werkt niet meer :-\

Sterkte voor Pim :-*
Door Malamoods
#766212
Ik lees op een ander forum net een verhaal van iemand die met zijn hond naar de da is geweest i.v.m. een pijnlijke staart.... De da dacht dat ze klem had gezeten, maar de eigenaar kan niet herinneren dat dit het geval was.... Zou dit ook koud water staart kunnen zijn? Ik kan eens vragen of deze hond gezwommen heeft?

Rachel.
Door Jolly
#766337
Malamoods schreef: Ik lees op een ander forum net een verhaal van iemand die met zijn hond naar de da is geweest i.v.m. een pijnlijke staart.... De da dacht dat ze klem had gezeten, maar de eigenaar kan niet herinneren dat dit het geval was.... Zou dit ook koud water staart kunnen zijn? Ik kan eens vragen of deze hond gezwommen heeft?

Rachel.
ja zou ik zeker even doen. Zoals Femke al aan gaf, heel veel Da's kennen het niet en zoals je ziet Da's in opleiding ( Dorothea) hebben er ook nog nooit van gehoord.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door