Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bullen
#765778
Hallo allemaal,

Ik ben een van de (vele) leden van dit forum die wel alles leest, maar zelden zelf iets te vertellen heeft.
Misschien wordt het tijd dit toch maar te veranderen.

Onze twee bull terriermeiden britt en daisy zijn nu ruim een jaar oud en zijn vanaf de 4 weken gespeend en gevoerd met in eerste instantie KVV en barf, maar sinds een maand of vier volledig op barf.

Ik had daarvoor een menu gemaakt en door jullie laten beoordelen, en met dit menu als basis hebben we de afgelopen 4 maanden van alles geprobeerd soms met meer en soms met minder succes.

Dit heeft nu geleidt tot een nieuw menu waarvan ik zeker weet dat alle ingredienten met smaak gegeten worden. Een van de dingen die waarschijnlijk opvalt, is dat de ribben uit het menu verdwenen zijn. Die vreet een van de twee dames echt niet, ook niet na twee dagen en 10 keer proberen, dus ben ik overgestapt naar gevogelte voor de RMB's.

Verder moet ik echt zeggen dat de dame's het goed doen op barf-voer, ze zijn gezond en zien er goed uit en wij als bazen zijn erg enthousiast. Ik zal een deze dagen eens een paar leuke foto's plaatsen.
Daarnaast is dit forum (ik had een jaar geleden nog nooit van Barf gehoord) een onmisbare bron van informatie geweest in de afgelopen tijd, waarvoor mijn complimenten.

Hier mijn menu, schiet er op los zou ik zeggen.

Uitgaande van ongeveer 3% (+/- 25 kg hond)

Maandag:  kippennekken                      500 gram
                  groentemix                            75 gram
                  lamshart of rundnier            250 gram

Dinsdag:    konijnenpoten                      500 gram
                  groentemix                             75 gram
                  struisvogelvlees                    250 gram

Woensdag:eendennekken                      500 gram
                   fruit                                        75 gram
                   runderkopvlees                    250 gram

Donderdag:Zalmkop of makreel of forel  500 gram
                   eieren                                   100 gram
                   kippenlever                           100 gram

Vrijdag:       Parelhoenkarkas                   400 gram
                   Groentemix                              75 gram
                   paardenvlees                         250 gram

Zaterdag:   Kippennekken                        500 gram
                   fruit                                          75 gram
                   hert/reevlees                         250 gram

Zondag:      schapenpens                         600 gram
                    fruit                                         75 gram

Daarnaast wordt in de groentenmix yoghurt, huttenkase of bliksardine gebruikt, ongeveer 100 gram per mix. dus in de week 300 gram.

Groetjes Corrie
Door Lizzy
#766270
Jeetje, wat een leuke complimenten! Dank je wel!

Ik heb de percentages berekend en kom op (afgerond):

51% vleesbot
17% orgaanvlees
17% spiervlees
8% groente en fruit
7% diversen (eieren/zuivel)

Ik zou zeggen: perfect!

Ik tel stuk of 10 diersoorten :o dus dat is heel erg veel. Perfect hoor. Zoveel is niet eens nodig. Mag wel, maar hoeft niet. Ja nee, gekke Henkie dat jouw honden niet klagen! Overigens is het prima hoor, om zonder de grotere botten zelf samen te stellen. En met deze afwisseling komen je honden echt niks tekort.
Door pallas
#766282
Ik zie dat je pens en fruit op één dag geeft. doe je dat samen of apart?
Zelf tob ik nog een beetje met het fruit, soms eet Nox wat uit de handmaar met vlees samen gaat het niet en als het meer dan een paar stukjes is gaat ze vieze winden laten..
Misscjien is de combi pens /fruit ook wel wat voor haar..
Door Bullen
#766726
Thanks Lizzy,

Dat ik zoveel soorten gebruik zal wel te maken hebben met het enthousiasme en de verkrijgbaarheid (dank aan herby en het IC). Dus als ik eenmaal aan het samenstellen ben heb ik de lijsten naast me en voel me als een kind in de snoepwinkel :D.
Misschien dat ik daar in de toekomst wel wat makkelijker in wordt, maar voorlopig wordt dit menu dus de komende maanden ingezet.

Overigens heb ik pas op BP nog gelezen dat je inderdaad zou verwachten dat grote honden makkelijker grote botten eten als kleine honden.
En dan lees ik over teckels als barftijgers en heb ik hier twee bullen (je zou die tanden eens moeten zien) die zitten te mutsen bij een lamsribbetje. Maar ja he ;).

Pallas,

Nee, helaas ook ik voer het fruit meestal uit de hand tussendoor. Hapje voor de baas, hapje voor de hond en hier zijn ze er gek op. (ik krijg echt geen fruit ongemerkt gegeten, stelletje schooibakken)
Ook geen problemen met gassen.
Maar ik zou zeggen, proberen!!!! je weet maar nooit.

Dank jullie
Corrie
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door