Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simplythedogs
#765367
Hey,
daar ben ik weer al.
De een of andere zal het misschien weten: wij hebben drie Salukis, waarvan twee nog coursing lopen en ook anders tijdens de wandelingen behoorlijk wat energie verbruiken.
Ik persoonlijk heb niet de indruk, dat hun prestaties verminderd zijn, sedert zij AHV eten, maar mijn man ligt mij dagelijks in de oren, dat zijn honden niet fatsoenlijk gevoedt zij, sinds zij geen brok meer eten  ::)
Nu krijgen zij 's morgens dus hun AHV plus een botje, een nek of een ribetje en 's avonds een groentenmix waar ik meestal het een of andere stoofvlees door roer.
Moet ik mij nu met dit etensplan zorgen maken, dat de sportievelingen er straks bijvallen ?

Groetjes
Marion

P.S. Ik zie iig tot hiertoe nog niet, dat zij vermageren.
Laatst gewijzigd door simplythedogs op wo 23 mei 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boefke
#765484
Ik zou goed naar ze kijken/voelen, in hoeverre ze wellicht te mager zijn. In dat geval gewoon meer voeren. Zijn ze niet te mager en energiek als altijd, dan is er denk ik niks aan de hand. Mijn hond viel wat af in het begin, en kwam moeilijk aan. Na een tijd is dat veranderd en nu blijft hij prima op gewicht.
Door lightning
#765537
mijn border krijgt ook kvv duck uitmuntend en hij werkt ook. sport veel maar geen problemen. zoalng ze niet mager(der) worden en ze lekker levendig en zo blijven is er denk ik niks aan de hand ;)
Door simplythedogs
#765675
Eigenlijk vindt ik niet, dat ze vermageren (de twee oudjes al zeker niet, die zijn zelfs te dik  ;)) maar als je dag in dag uit met iemand leeft, die je verteld dat je honden zonder brok straks dood gaan  :o ::), begin je op de duur toch te twijfelen.
Dus, ik blijf gewoon voort doen zoals nu  ;D

Groetjes
Marion
Door lightning
#765681
hoe lang geef je het nu? als je het al een tijdje geeft kan je toch zeggen tegen je partner zeggen als dat zou gebeuren dan was het toch allang gebeurd? als je partner er zo tegen is had je partner ook kunnen weigeren volgens mij vind hij het zo erg nog niet ;) en ziet hij ook verschil ;D
Door simplythedogs
#765685
Ondertussen ben ik er al een maand of vier mee bezig. Tja, (even OT) soms zijn mannen niet te begrijpen, hoor. Eigenlijk "weigerd" hij ook, dat ik zo voer, maar omdat hij zelf niks wil doen/kopen en ook z'n honden niet zelfs wil voeren, moet hij het voorlopig wel doen met mijn manier van voeren  ;D

Groetjes
Marion
Door lightning
#765687
als hij toch weigert te voeren is er niks aan de hand. mocht hij er echt op tegen zijn had hij vast wel zelf iets ondernomen.... :D gewoon zo lekker voeren blijkbaar doen ze het er geweldig op ;)
Door Minna
#765809
Gewoon goed naar de spiermassa kijken als dat veel en hard is zoals het hoort- niks aan de hand. Als je het idee heb dat de honden wat dikker (minder "droog") worden en de bespiering minder wordt, dan zou ik evt de voeding wel aanpassen. Bij kvv heb je toch ook speciaal "active" varianten? Voor ons barf periode gaf ik brok en dan paar dagen Carnibest active. Nu met barf merk ik ook een gewichtstoename, dus ben een beetje aan verminderen, en de honden waren een paar weken in het begin erg rustig, maar dat kwam misschien van het gevoel van voldaan zijn, dat hadden ze volgens mij nooit met brok omdat dat maar zo'n klein bekertje was.
Maar in principe moet de prestatievermogen niet omlaag gaan, en dat hoeft ook niet altijd aan de voer te liggen. Motivatie van een hond om te presteren verschilt ook gewoon. Hoelang voor een wedstrijd voer je ze trouwens?
Door simplythedogs
#765828
[quote="Minna"]Hoelang voor een wedstrijd voer je ze trouwens?[/quote]
Tot hiertoe kregen ze zelfs voor een wedstrijd 's morgens altijd net iets, dat hun maag niet leeg bleef. En dat is dan nog (naargelang hoe ver wij moeten rijden) b.v. om 6 uur 's morgens een de coursing begint nooit vóór 10 uur.
Ik zie trouwens ook geen verschil in de spiermassa (tot hiertoe tog niet).

Aan jullie reacties te zien, is er volgens mij geen reden, om mij gek te laten maken.

Greetz
Marion
Door Minna
#765849
Als wij bvb zaterdag een wedstrijd hebben (dan ga ik ervan uit dat de eerste start is tussen 10 en 11 's ochtends) eten ze vrijdag ochtend (tussen 9 en 12) een maaltijd en daarna niks. Als de wedstrijd voorbij is mogen ze even uithijgen en dan mogen ze eten.
Jagen met een volle buik is een beetje onzin he!
Laatst had ik Pim donderdag avond eten gegeven en vrijdag ochtend ging ik trainen, tja ze doet het wel en is niet langzaam of zo maar niet zo extreem gedreven dan als ze echt een beetje lege buik heeft.
Als we twee dagen achter elkaar mogen dan wordt de maaltijd van zaterdag zo vroeg mogelijk na de laatste start en dat is dan een lichtere maaltijd als normaal, en met extra vocht uiteraard.
Dat is wel iets wat ik lastig vind om in balans te brengen, ze moeten wel leeg zijn maar ook weer niet zwak of zo, hoewel ik laatst las in een boek over sporthonden voeding dat een hond (mits die vlees eet) na 48 uur van z'n maaltijd op z'n best is qua prestaties.
Mijn honden zijn ook nog zo dom dat ze op een wedstrijd niet willen drinken dus maak ik speciaal flessen water met een beetje smuldier-pens of tonijn op water oid door het water. Ziet er goor uit maar dan drinken ze wel... ;D
Door willeke
#765864
Ook goor, maar misschien iets minder: water met karnemelk, was bij mijn hond altijd de oplossing...
Door Minna
#765901
Ja karnemelk vinden ze ook erg lekker! Maar dat krijgen ze al door de week zo nu en dan een kopje en ook krijgen ze biogarde en huttenkaese, en teveel zuivel zou ook niet goed zijn...maar ja, het is maar voor de smaak!
Door ~anna~
#765907
Ik heb mijn honden nooit voor een training of wedstrijd of andere activiteit met een lege maag laten werken.
Het is toch bewezen uit onderzoeken naar de oorzaak van maagkantelingen,dat deze meestal voorkomen op een lege maag.
Ik ben jaren geleden getuige geweest van een maagtorsie op een wedstrijd dat wil ik niet nogmaals meemaken.
Door simplythedogs
#765917
[quote="balou&crystal"]Het is toch bewezen uit onderzoeken naar de oorzaak van maagkantelingen,dat deze meestal voorkomen op een lege maag.[/quote]
Ik ben ook niet zooooo een vriend van een lege maag en daarom krijgen zij van mij ook 's morgens een heel klein hapje. Het hangt misschien ook van de hond af, maar bij mij geven ze van een lege maag nog al gemakkelijk gal over en als dat in de auto gebeurd....  ::) 'k heb al betere parfums geroken  :D

Greetz
Marion
Door Minna
#765920
Nee bij ons sinds vlees geen gal meer gespuugd, daarvoor een hond heel af en toe 's ochtends. En ja, na 20 uur is de maag natuurlijk ook niet helemaal leeg. Ik heb juist een onderzoek gelezen over maagtorsies die opgesteld was door de Universiteit diergeneeskunde waarvan juist een te volle maag in combi met beweging de grootste risicodoener was...
Hier was ook een poosje terug een hele topic over maagtorsies waar juist ook werd gezegd dat er eigenlijk geen directe verbanden te vinden waren.
Heb eerlijk gezegd daar nooit zo in verdiept is ook iets waar ik nog nooit binnen de hollandse herders van heb gehoord, kan natuurlijk wel met elke ras gebeuren of niet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door