Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door isemo
#765144
Ik heb me net pas voorgesteld en kom meteen met een medische vraag:
Isemo heeft sinds maart een raar probleem. De dierenartsen weten niet goed wat het is, en ik dacht misschien heeft een van jullie dit ook wel eens meegemaakt. Eerst had isemo een opgezwollen oor, heel dik het oor hing naast zijn kop i.p.v. rechtop of naar achter, het deed geen pijn het was wel heel warm. Daarna nog een paar keer zijn oren, maar ook zijn neus en dan veel niesen en veel snot, en  toen zijn achterpoten (alleen zijn twee voetjes)
Hij is tamelijk sloom en heeft soms ook koorts. Hij heeft een cortisone kuur gehad toen was het over maar nu is het dus weer begonnen... Ik ben al naar een paar dierenartsen geweest, maar heb nu voor een homeopatische dierenarts gekozen omdat ik het niet eens ben om allemaal spuitjes en middelen te geven aan isemo zonder de oorzaak te achterhalen. In zijn bloedonderzoek had hij te weinig bloedplaatjes, te veel bloedproteinen, leverenzymen te hoog.
De dierenarts staat tot nog toe voor een raadsel, denkt aan een allergie (gluten) of gebeten door een beest met rattengif in het lichaam. Isemo volgt nu een dieet zonder bewerkte gluten en geen vlees. Om over 3weken zijn bloedspiegel weer te checken. Het gaat wel al iets beter geen opgezwollen delen (soms heel licht opgezwollen), maar nog wel lusteloos...
Heeft iemand zoiets wel is meegemaakt?
Afbeelding
Door Kuszco
#765188
Nee, niet in die mate. Maar ik dacht zelf ook meteen aan een allergie.
Vooral die opgezwollen oren en dat snot.
Lijkt ook een beetje op hooikoorts zal ik maar zeggen.
Ik vind het al heel goed dat je op andere voeding bent overgestapt. Denk dat dat al heel goed is.
Maar het heeft ook een tijd nodig voor dat alle verschijnselen dan verdwenen zijn.
Om het op homeopathische weg te behandelen is ook beter denk ik.
Dat doe ik bij mijn hond met een allergie ook.
De cortisone behandelt alleen de symptomen en dan alleen gedurende de tijd dat je het geeft. Zo snel als je begint met afbouwen komen de verschijnselen weer terug.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Mevroi Kruim
#765748
Wat vervelend voor Isemo!
Maar voer je nu serieus wekenlang geen vlees? Wat krijgt hij dan te eten, en hoe komt hij aan z'n eiwitten?
Als hij idd allergisch of intolerant is voor gluten kun je iig beter alle granen en graanproducten uit z'n dieet laten, bewerkt of onbewerkt, gluten geven gegarandeerd een reactie.
Door isemo
#765808
Isemo krijgt op aanraden van de DA inderdaad geen vlees en ook geen melkproducten de komende 3 a 4 weken. Te veel bloedproteinen in zijn bloed.
Hij krijgt eiwitten via peulvruchten, groente, hij mag dus wel spelt eten want daar zitten onbewerkte gluten in en dat was geen probleem. We hebben zelfs 3kilo meegekregen bij de DA.  Ik heb hem daar nog eens extra over gebeld, maar volgens hem zijn  het puur de bewerkte gluten die een reactie kunnen veroorzaken...
Rijs en gierst krijgt hij ook en noten, fruit. En soms een ei, maar dat mocht hij ook niet te vaak krijgen in deze 4 weken.
Afbeelding
Door Mevroi Kruim
#765895
Tja, hoe hij onbewerkte spelt moet gaan verteren is mij eerlijk gezegd een compleet raadsel. Dat kunnen honden gewoon niet (mensen trouwens ook niet). Alle granen moeten echt gaargekookt zijn wil een hond er überhaupt iets mee kunnen, en koken is toch echt bewerken volgens mij. Als je hem perse graan wilt voeren is rijst aangewezen, dat bevat helemaal geen gluten. Maar ook rijst zul je moeten koken om hem voor je hond verteerbaar te maken.
Dat geldt ook voor peulvruchten, die zijn sowieso heel moeilijk te verteren voor honden en het eiwit dat ze bevatten is incompleet, je moet het dus completeren met graaneiwit maar dan van gekookte granen. Hoeveel ervan je hond daadwerkelijk kan benutten is zeer de vraag. Groenten bevatten hele kleine hoeveelheden eiwit, daar kan je hond zeker niet op overleven.

Wat is de rationale achter het advies van je da om veganistisch te gaan voeren? Want als het puur een glutenintolerantie is dan is het enige zinnige advies om gluten uit het dieet te halen. Dus geen granen, ook geen spelt (heel zwaar verteerbaar) maar juist wel vlees en vis, oftewel barf. Oftewel een compleet carnivoren-dieet zoals de natuur het bedoeld heeft.
Waar komen dan die eiwitten in z'n bloed vandaan volgens de da?
Door Kuszco
#766032
Ik moet eerlijk zeggen dat Lotje ook gedurende een aantal maanden vegetarisch heeft gegeten. Ze deed het er niet slecht op, de jeuk verminderde aanzienlijk. Maar ik had er zelf geen goed gevoel over.
Zij kreeg toen technical vegetarisch. Best duur en er zaten hoofdzakelijk aardappels en tomaten in.
Toen ben ik me verder gaan verdiepen en kwam hier op barfplaats terecht.
Daar heb ik toen besloten over te stappen op CB eend-rijst.
Dat is ook glutenvrij en eendenvlees was voor Lotje nieuw.
Over dit vlees ben ik erg tevreden.
Misschien dat je ook eens op KVV moet overstappen.?
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door isemo
#766044
Het dieet is alleen voor 3 a 4 weken, om uit te kunnen sluiten  of het om een soort van allergie gaat. Ik ben zeker niet van plan om isemo veganist te laten worden  ;)
Het proteine gehalte lag dusdanig hoog dat het gewoon naar beneden moet gaan.
De DA wist niet waarom het proteine gehalte zo hoog was, teveel vlees? of door de cortisonen kuur of anti vlooien middel dat een vertekend beeld aan zijn bloedspiegel geeft.
Isemo kreeg ook wel duck lam rijst bijvoorbeeld. Ik hoop dat de oorzaak via dit dieet gevonden kan worden, en anders toch naar andere (spaanse?) ziektes gaan kijken...
of pollenallergie....??
Tot nog toe ben ik nog niemand tegen gekomen die de symptomen herkend...
Afbeelding
Door Kuszco
#766195
Even tussendoor. Ik vind Isemo wel een prachtige hond, komt hij uit de opvang in het buitenland? Ik heb een kennis met net zo'n hond ,die komt uit Bosnie.
Groetjes Lliane,Zita en Lotje.
Door isemo
#766356
Isemo komt uit spanje van een asiel. Hij is een kruising met een windhond en iets anders...
Isemo heeft het karakter van een windhond, lui, koppig en trots. Dit compliment heeft hem weer iets trotser gemaakt!
Afbeelding
Door Mevroi Kruim
#766424
isemo schreef: Het dieet is alleen voor 3 a 4 weken, om uit te kunnen sluiten  of het om een soort van allergie gaat. Ik ben zeker niet van plan om isemo veganist te laten worden  ;)
Het proteine gehalte lag dusdanig hoog dat het gewoon naar beneden moet gaan.
De DA wist niet waarom het proteine gehalte zo hoog was, teveel vlees? of door de cortisonen kuur of anti vlooien middel dat een vertekend beeld aan zijn bloedspiegel geeft.
Isemo kreeg ook wel duck lam rijst bijvoorbeeld. Ik hoop dat de oorzaak via dit dieet gevonden kan worden, en anders toch naar andere (spaanse?) ziektes gaan kijken...
of pollenallergie....??
Tot nog toe ben ik nog niemand tegen gekomen die de symptomen herkend...
Afbeelding
Tja, het wil er bij mij dus niet in dat je een hond te veel vlees kunt voeren. Als er een dier is dat op het verteren van vlees, en daar versta ik onder prooidieren in hun geheel, gebouwd is dan is het wel een hond (ok, en een kat  ;D).
Nogmaals, als je gluten-allergie wilt diagnostiseren moet je geen gluten voeren. En dus geen graan. Helemaal niks van graan. En dat een aantal weken lang. Heeft je hond dan nog last dan ligt het ergens anders aan. Ga je nu een heleboel dingen tegelijk veranderen (geen vlees, wel bepaalde granen, peulvruchten enz.) dan zegt noch een verandering nog een gelijk blijven van de symptomen eigenlijk iets zinnigs. Je weet dan nog steeds niet wat er aan de hand is. Hij kan bv ook van peulvruchten last hebben, hij kans lecht op een laag eiwit-dieet reageren, ook de 'onbewerkte' gluten geven problemen ... je weet het gewoon niet. En als hij geen last heeft weet je ook nog steeds niet waar het aan lag.

Het beste om te doen als je een allergie of intolerantie vermoedt is een eliminatie-dieet voeren. Daarover is hier op BP al uitvoerig geschreven en gediscussieerd, je kunt er veel informatie over vinden.
Het komt erop neer dat je een eiwitbron zoekt die je hond nog nooit gegeten heeft, bv eend, of geit, of paard. Dan voer je een aantal weken alleen en uitsluitend (onderdelen van) dat dier. Als je het heel precies wilt doen begin je bv met alleen spiervlees en voeg je later bot en nog weer later orgaan toe, maar dat hoeft niet. Zie je na een overgangsperiode (heel belangrijk zeker voor honden die geen vers gewend zijn) een verbetering, dan weet je dat het idd aan het dieet lag. Je kunt dan geleidelijk aan andere diersoorten gaan toevoegen, totdat je op een diersoort stuit waarmee het mis gaat. Gaat het idd om een glutenintolerantie dan zal bij een graanvrij dieet je hond helemaal geen problemen meer hebben.
Op deze manier kun je je hond een fatsoenlijk, want op carnivoren toegesneden en vol te houden want volwaardig, dieet voeren waarmee je kunt uitvogelen waar de problemen vandaan komen. De grootste bron van problemen bij honden is toch echt het voeren van granen, dus als je daarmee stopt heb je een hele goeie kans dat het beter gaat.
Door isemo
#784807
isemo heeft leishmania...
de gezwollen lichaamsdelen kunnen ze echter niet echt verklaren en denken nog steeds aan een allergie.
Door Decibels
#784812
ach jeetje....;-(

[quote author=isemo link=topic=33979.msg784807#msg784807 date=1182856949

de gezwollen lichaamsdelen kunnen ze echter niet echt verklaren en denken nog steeds aan een allergie.
[quote][/quote]

gewrichtsonstekingen? Die kunnen voorkomen bij leish.

sterkte...
Door Kuszco
#785459
Hoi. Ik heb het even opgezocht wist niet precies wat het was.
Ach jeetje,arme hond. Maar ik heb begrepen dat het wel goed te behandelen is maar dan wel langdurig. Klopt dat?
Ik wens je heel veel sterkte en een knuf voor je doggie.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door isemo
#785465
als de medicatie aanslaat kan de ziekte onder controle gehouden worden maar het kan niet genezen worden. De medicatie die hij nu (sinds vrijdag) krijgt weerhoud de ziekte van zich verder uit te breiden(allopurinol). De rest moet hij zelf doen, hopelijk lukt het hem...
Ik geef nu vit.B en euchinaforce voor zijn weerstand, als iemand nog iets weet dat weerstands verhogend werkt dan hoor ik het graag. Straks ook solidago complex ter ondersteuning van de nieren (moest besteld worden)
Hij eet nu wel gewoon weer alles (heeft een hele goede eetlust), alleen botten zijn te veel voor hem en hij is te zwak om ze te eten. Iemand vertelde me dat karnemelk heel goed is om te geven, heeft iemand hier ervaring mee?
Door Minna
#785477
Ik geef regelmatig karnemelk, schijnt erg gezond te zijn voor de darmflora. Gisteren kwam ik geitenkarnemelk tegen in de winkel, dus heb ik dat meegenomen. Ik geef karnemelk bvb als ze een beetje aan de dunne gaan of zo (gebeurt bijna nooit) en dan is het gelijk over.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door