Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#765491
Geheel overmoedig geworden door het feit dat Joris de laatste tijd als een dijker eet, ben ik toch maar weer eens aan een groentenmixje begonnen. Ik heb: beetje spinazie, stronkje witlof, biet, stukje paprika, basilicum, komkommer en een 3-tal worteltjes gepureerd en in ijsblokjesbakjes verpakt. ;)

Morgen maar weer eens een keer proberen of Joris het eet. Joep eet het wel, geen probleem... maar die reageert vaak met diarree op groentenmixjes.... Hmmm ff proberen maar. Kan ik het voor Joep anders met kokend water overgieten of heeft dat totaal geen zin?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#765493
Op het moment eet Joris trouwens heel goed:

hazenkarkas
lamsribben
geitenribben
geitenvlees
runderstrot
rundvlees
paardenvlees
kipkarkas
eendennekken
blikje vis
lever (lam, rund, kip)
hart (rund, kip)
pens (lam en rund)

Sorry dat ik jullie ermee verveel, maar ik moest het ff voor mezelf op schrift zetten.... Ben toch altijd bang dat ze tekort komen. :-[

Joep eet als extra ook nog kalkoennekken. Daar bedankt Joris meestal voor. Heel soms wil hij toch een stukje eten.

Owhhhh ja, ik denk er nu ook aan om ze 2x per week een visoliecapsule te geven. Gaat meestal niet van harte, maar dan mik ik het gewoon achter in hun bekkies. Uiteraard krijgen ze ook af en toe een eitje. Mis ik nog iets?
Door 202Spots
#765544
Pauline schreef: Geheel overmoedig geworden door het feit dat Joris de laatste tijd als een dijker eet, ben ik toch maar weer eens aan een groentenmixje begonnen. Ik heb: beetje spinazie, stronkje witlof, biet, stukje paprika, basilicum, komkommer en een 3-tal worteltjes gepureerd en in ijsblokjesbakjes verpakt. ;)
Sinazie,witlof (bladgroenten) en komkommer (bevat veel water)
paprika en basilicum hebben beide 'n vrij sterke smaak en geur, en niet alle honden vinden dat lekker en dat zou ik weglaten.
Dan blijft er weinig in de mix he? :)
Basilicum opgezocht:
Basilicum, met name de soort Ocimum basilicum is een kruid dat wordt gebruikt in de keuken. Basilicum heeft een sterke geur en aroma en wordt vooral veel in de Italiaanse keuken en bij tomaatgerechten gebruikt.
Het heeft vele heilzame werkingen, waaronder het verbeteren van de spijsvertering en het voorkomen van windzucht en maag- en darmkrampen. Ook bij hoofdpijn kan Basilicum helpen.(* Dory:ondanks deze werking, zou ik het niet door de mix doen)
Basilicum bevat de stoffen estragol, methyleugenol en safrol. Uit dierproeven en ander onderzoek blijkt dat deze stoffen gentoxisch en daarmee mogelijk kankerverwekkend zijn. Of basilicum daarmee ook voor mensen kankerverwekkend is moet blijken uit nader onderzoek.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Basilicum
Morgen maar weer eens een keer proberen of Joris het eet. Joep eet het wel, geen probleem... maar die reageert vaak met diarree op groentenmixjes.... Hmmm ff proberen maar. Kan ik het voor Joep anders met kokend water overgieten of heeft dat totaal geen zin?
Waarom ook niet gewoon wat gekookte tafelrestjes geven, of gekookte mix van worteltje,broccoli,boontjes maken?

Wanneer Joep losse poep heeft,dan minder bladgroentes door de mix doen, en ook geen sterke kruiden erbij.

Maar de rest van 't  menu ziet er prachtig uit hoor!! ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op di 22 mei 2007, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#765546
Dank je Dory! :-*

Eigenlijk geef ik nooit groenten....., ja heel af en toe restjes van onszelf. Vooral omdat ik dus merk dat Joep er slappe poep van krijgt.  :-\

En hij doet het prima op zijn huidige dieet, maar ach.... je kent het wel. Vaak wil je beter dan de beste zijn...... :-X
Door Lizzy
#765565
[quote="Pauline"]
Dank je Dory! :-*

Eigenlijk geef ik nooit groenten....., ja heel af en toe restjes van onszelf. Vooral omdat ik dus merk dat Joep er slappe poep van krijgt.  :-\

En hij doet het prima op zijn huidige dieet, maar ach.... je kent het wel. Vaak wil je beter dan de beste zijn...... :-X
[/quote]

Als hij het prima op z'n huidige menu doet: dan denk ik dat je zo langzamerhand best helemaal vertrouwen mag hebben in de manier waarop je voor hem samenstelt. Volgens mij doe je het prima en komt hij echt helemaal niks tekort! Je menu is voortreffelijk afwisselend ook. Geef je wel eens rauwe gemalen nootjes? Eventueel zou je wat chlorella kunnen geven, als je twijfelt. Dat en af en toe gemalen nootjes zou nog een leuke aanvulling zijn. Ik zou me geen zorgen maken en niet eens groente proberen....
Gebruikersavatar
Door Pauline
#765574
Bedankt Liz voor (wederom) je geruststelling! :-*

Ja hoor hij krijgt ook weleens gemalen rauwe nootjes, maar eet eigenlijk het liefst ( :-[) een nootje van onze mix mee en die zijn niet rauw. Ik zal ze weer eens rauw kopen. Hij krijgt wel vaak rauwe walnootjes, maar volgens mij las ik vandaag ergens dat juist die niet zo goed zijn.... Vraag van de week gewoon bij de notenkraam onze favoriete gemengde noten mix en dan rauw! :P

Tja en het goed doen..... Joeps ontlasting blijft wisselend. Vaak aan het begin van de wandeling echte keurig barfdrollen met aan het eind toch vaak 1 tot 2x of ultradun of helder slijm..... :-\ Maar hij blijft er prima uitzien, glimt dat het een lieve lust is en is altijd "goed te pas" en levendig!
Door 202Spots
#765635
[quote="roefus"]
??? ??? ???
Wat is er dan mis met walnoten?
Die geef ik heel geregeld  :o
[/quote]
was op andere topic
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 973.0.html
en gaat meer om de schimmel die op de buitenkant van de noot kan zitten...

Wanneer je gepelde walnoten geeft hoef je daar niet over in te zitten ook al word er op deze link  beweerd dat walnoten of noten niegoedzijn..... :-\
http://thereddragon.be/home/home/Giftig ... Honden.htm
Door roefus
#765639
[quote="202spots"]
was op andere topic
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 973.0.html
en gaat meer om de schimmel die op de buitenkant van de noot kan zitten...

Wanneer je gepelde walnoten geeft hoef je daar niet over in te zitten ook al word er op deze link  beweerd dat walnoten of noten niegoedzijn..... :-\
http://thereddragon.be/home/home/Giftig ... Honden.htm


[/quote]

Heb het eens doorgelezen  :-\
Tja, ik geef geregeld wat gemalen noten (divers), maar merendeels walnoten (omdat ik die nu eenmaal veel heb  ;) ).
Zonder schimmel, uiteraard  ;)
Heb ook nog nooit gemerkt dat er slecht op gereageerd werd.
Door Lizzy
#765711
[quote="Pauline"]
Bedankt Liz voor (wederom) je geruststelling! :-*

Ja hoor hij krijgt ook weleens gemalen rauwe nootjes, maar eet eigenlijk het liefst ( :-[) een nootje van onze mix mee en die zijn niet rauw. Ik zal ze weer eens rauw kopen. Hij krijgt wel vaak rauwe walnootjes, maar volgens mij las ik vandaag ergens dat juist die niet zo goed zijn.... Vraag van de week gewoon bij de notenkraam onze favoriete gemengde noten mix en dan rauw! :P

Tja en het goed doen..... Joeps ontlasting blijft wisselend. Vaak aan het begin van de wandeling echte keurig barfdrollen met aan het eind toch vaak 1 tot 2x of ultradun of helder slijm..... :-\ Maar hij blijft er prima uitzien, glimt dat het een lieve lust is en is altijd "goed te pas" en levendig!
[/quote]

Ik vind het echt jammer voor je, dat Joeps ontlasting wisselend blijft. Maar weet je, als ik jou was, ik zou stoppen met me er druk over maken.... Ik zie veel honden die na een stuk gewandeld te hebben veel dunnere ontlasting hebben. Soms zelfs met slijm. Ik zie dat bij Brutus ook wel eens een enkele keer en bij Pinkel ook. Het is dan meestal ook wat geler van kleur. Maar Joep is hartstikke gezond. Hij zit goed in zijn vel, hij glimt tegen de klippen op, hij is heerlijk actief. Dit lijkt gewoon wel een beetje bij hem te horen. En nu zou je kunnen gaan achterhalen wat exact de oorzaak is van zijn "probleem" door hele ingewikkelde eliminatie-toestanden uit te gaan halen, maar ik denk dat het gewoon een combinatie van dingen is. En dat je moet accepteren dat hij misschien niet dezelfde spijsvertering heeft als Joris.... En hij is duidelijk wel in staat om voldoende voedingsstoffen uit zijn voedsel te halen. En in eerste instantie geeft dat ook gewoon een prima drol. Dus volgens mij zit dat wel snor. En ik snap het wel: doe je alles om ze zo gezond mogelijk te voeren, is de ontlasting nog steeds niet perfect... Maar ja, wat is perfect? Misschien is dit voor hem wel perfect. En als je het echt echt opgelost wil hebben: is het dan een idee om eens met hem naar Tannetje te gaan? Of een andere holistisch DA? Want misschien los je dit niet op met voer maar wel met speciale kruiden of een homeopathisch middel!
Door Lizzy
#765719
Heb je trouwens al eens geprobeerd om zemelen over z'n vleesbotten te sprenkelen? Juliette de Bairacli Levy noemt dit "een vervanger voor vacht/huid". Natuurlijk is het niet een echte vervanger, maar gut, wie weet helpt het bij hem!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door