Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dami
#764672
Ik heb me hier al eerder aangemeld en heel veel ingelezen. En daarom zijn ook wij nu om. Maar toch even een vraag, ik heb 2 bordeauxdoggen, Tara van 3 jaar en 50 kilo en Noah van 10 maanden en 45 kilo.
Ik ben zover dat ze overgaan op kvv, de merken smuldier, bibi en carnibest. Maar ik zou ook graag 2 daagjes willen barfen als ze helemaal gewend zijn aan de kvv. Dan wil ik 1 visdagje invoeren als ze het lustten(sardien uit blik zijn ze dol op, maar vers weet ik nog niet), maar weet niet goed hoeveel ik moet geven en wat ik erbij zou moeten geven (groentemix misschien?) en de andere dag wil ik graag botten geven met vlees wat dus niet in de kvv zit, maar ze hebben nog nooit botten op, ik heb het hele stuk al wel gelezen over het geven van botten, maar ik begrijp hier uit dat het heel belangrijk is om met de kippennekken te beginnen. Zelf zat ik te denken dat als ze eenmaal de kippennekken gewend zijn om iets van geitenribben te geven ofzo, maar weet niet hoeveel en met wat?? Kan iemand mij hierin adviseren?
O en Noah is geopereerd aan een darminvaginatie op de leeftijd van 8 weken, is een stuk darm verwijderd, maar niks aan overgehouden, hoeft ook geen speciaal voer ofzo, maar ik neem aan dat 2 daagjes barfen geen kwaad kan?
Door Lizzy
#764691
Je kunt op de dagen dat je barf voert dezelfde totaalhoeveelheden aan houden als dat je normaalgesproken aan versvlees geeft. Maar, om direct 1 maaltijd met alleen rauwe/vette vis te geven: dat is wel teveel van het goede, denk ik. Voor de meeste honden is dat te vet en teveel, zo in 1 maaltijd. Wat je kunt doen: Je geeft bijv. 1 of 2 sardientjes. Rauw/vers. Ik denk dat dat ongeveer 150 gram zal wegen. Normaal geef je iets van 400 a 500 gram per maaltijd? Nou, dan geef je bijv. 150 gram sardientjes, 50 gram groentemix of restjes groente en iets van 200 gram huttekase of volle kwark ofzo. Of 200 gram vlees, kan ook. Dit kun je dan langzaam opbouwen totdat je gewoon 1 maaltijd met alleen sardientjes (eventueel met groente) geeft. En als dat lekker gaat: kun je ook een zalmkop geven.

Ik zou zelf beginnen met kippennekken ja, te meer daar Noah geopereerd is. Als dat goed gaat, zou ik zelf eendennek gaan geven, nog geen geitenribben. En als eendennek goed gaat, dan zou ik zelf parelhoen/eendkarkas geven. En als dat goed gaat, dan zou ik zelf pas aan geitenribben denken. En die zou ik zelf altijd geven met wat pens. Pens werkt heel goed bij het verteren van vleesbotten en veiligheidshalve denk ik dat dat een goed plan is, zeker bij je geopereerde hond. Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat het verwijderen van een stuk darm toch inhoud dat je zeker voorzichtig moet zijn.
Door Dami
#764707
oke dank je, maar hoeveel pens moet ik dan van tevoren geven bij de botten, neem aan lappen pens en geen kvv pens? Ik woon bijna om de hoek bij de AHV, dus kan daar makkelijk aankomen, maar dat zijn kilolappen? denk dat dat een beetje teveel is? En idd ze krijgen hier idd per maaltijd zo'n 500 gram. En kan ik met die visdag ook gewoon spiervlees bijgeven bv? jaja  je merkt het een beginneling met veel vragen! Al moet ik wel zeggen dat hier zeer veel info op staat, mijn complimenten!
Door Lizzy
#764725
dianatara schreef: oke dank je, maar hoeveel pens moet ik dan van tevoren geven bij de botten, neem aan lappen pens en geen kvv pens? Ik woon bijna om de hoek bij de AHV, dus kan daar makkelijk aankomen, maar dat zijn kilolappen? denk dat dat een beetje teveel is? En idd ze krijgen hier idd per maaltijd zo'n 500 gram. En kan ik met die visdag ook gewoon spiervlees bijgeven bv? jaja  je merkt het een beginneling met veel vragen! Al moet ik wel zeggen dat hier zeer veel info op staat, mijn complimenten!
Lapjes pens is wel het mooiste ja. Je kunt de pens een beetje laten ontdooien, dan met een scherp mes in porties snijden (eventueel het mes heet maken onder de hete kraan) en dan de overgebleven porties pens weer terug in de vriezer doen. Je kunt dan bijv. 500 gram geitenrib geven en 100 gram pens. Ofzo. Dat komt niet zo krap.

Ja, met vis kun je ook spiervlees geven hoor. Je hoort wel eens dat je geen verschillende eiwitbronnen moet combineren, maar ik doe dat hier al jaaaaaren en mijn honden hoor ik niet klagen!

Dank je wel voor je complimenten!!! Dit is altijd leuk om te horen want we doen ons best :)
Door Dami
#764729
oke dank je, we gaan aan de slag, maar ik wil ze eerst laten wennen op helemaal kvv een weekje denk ik, voor ik met de kippennekken ga beginnen. Wel eng hoor die kippennekken, maar ik heb gelezen dat meer mensen daar last van hadden in het begin.
Door Lizzy
#764738
dianatara schreef: oke dank je, we gaan aan de slag, maar ik wil ze eerst laten wennen op helemaal kvv een weekje denk ik, voor ik met de kippennekken ga beginnen. Wel eng hoor die kippennekken, maar ik heb gelezen dat meer mensen daar last van hadden in het begin.
Jaaaaa, veel mensen vinden het heel eng! Ik vond het ook ontzettend eng hoor. Pfft, ik zou nooit meer mijn eerste kippenvleugeltje vergeten! Ohhwww, wat was ik zenuwachtig! Komt vanzelf goed. Je krijgt vanzelf vertrouwen. Mochten ze de nek nou in 1 keer naar binnen kloeken: geen nood, geen angst, geen paniek: niks aan de hand, doen ze wel vaker! Sla voor Noah anders even met een vleeshamertje of achterkant bijltje op de nekjes.
Door Dami
#764752
Ja idd, dat is wel een goed plan, om ze even wat plat te slaan voor Noah. Ik moet er trouwens eerst nog maar aan zien te komen, maar heb in de bieb al gelezen dat ze hier in de buurt bij de kippenpoelier te koop zijn! Maar ik neem aan dat ik moet beginnen met gewoon 1 nekje per hond?
Door Lizzy
#764753
dianatara schreef: Ja idd, dat is wel een goed plan, om ze even wat plat te slaan voor Noah. Ik moet er trouwens eerst nog maar aan zien te komen, maar heb in de bieb al gelezen dat ze hier in de buurt bij de kippenpoelier te koop zijn! Maar ik neem aan dat ik moet beginnen met gewoon 1 nekje per hond?
Ja, 1 of 2 per hond. Om te beginnen. Ze zijn vrij klein. Ik denk dat ze ze heeeerlijk vinden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door