Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ulla
#761440
Toch maar weer een vraag over de ph waarde.
Eèn van onze teven blijft maar een hoge ph waarde houden.
Ondanks een kuur met clavubactin, gedurende 10 dagen,zat ze gemiddeld op een ph van 7.4.
Haar voeding is volledig Barf.
Urine onderzoek toont iets eiwit, geen bloed,en met pijn en moeite konden ze de laatste keer iets struviet vinden.
Appelazijn, vit.C als ascorbinezuur,cranberry,eurologist niets helpt.

Toen een helder idee ;D

Ik ben van alle honden de ph gaan meten,en die is als volgt:

7.0
7.7
8.0
6.8
7.2
7.4 en
7.4

Voor mij en raadsel, :-\
Ik ga mij bijna afvragen of het bij het ras hoort.
(Sint Bernard)
Of ik al dan niet groenten voer, heeft hier geen invloed op.

Iemand enig idee!!!!
Door ulla
#761477
Wil er nog aan toe voegen,dat geen van de honden problemen heeft met het ophouden van hun plas, en ook niet meerdere keren kleine plasjes doen.
Ze leggen een gewone plas in èèn keer neer, behalve de twee reuen,die beuren een paar keer hun poot op, en plassen een normale straal.
Door Lizzy
#761722
ulla schreef: Toch maar weer een vraag over de ph waarde.
Eèn van onze teven blijft maar een hoge ph waarde houden.
Ondanks een kuur met clavubactin, gedurende 10 dagen,zat ze gemiddeld op een ph van 7.4.
Haar voeding is volledig Barf.
Urine onderzoek toont iets eiwit, geen bloed,en met pijn en moeite konden ze de laatste keer iets struviet vinden.
Appelazijn, vit.C als ascorbinezuur,cranberry,eurologist niets helpt.

Toen een helder idee ;D

Ik ben van alle honden de ph gaan meten,en die is als volgt:

7.0
7.7
8.0
6.8
7.2
7.4 en
7.4

Voor mij en raadsel, :-\
Ik ga mij bijna afvragen of het bij het ras hoort.
(Sint Bernard)
Of ik al dan niet groenten voer, heeft hier geen invloed op.

Iemand enig idee!!!!
Bij mijn weten hebben Sint Bernards geen afwijkend urine systeem. En de pH waardes vind ik dus erg hoog. De urine van de hond hoort ongeveer zo tussen de 6,0 en 6,5 te zijn. Geen 7,0 (neutraal) of daarboven. 8,0 is helemaal van de gekke zo hoog! En de verschillen lijken misschien niet zo groot, maar ze zijn enorm. Want de pH waarde is een logaritmische waarde. Dus als iets 10 x zuurder is, wordt het pH-getal 1 eenheid lager.

Hoe vaak heb je nu gemeten?

Zou je voor mij eens in de ochtend willen meten, voordat ze hun eten hebben gehad, dus op nuchtere maag?

Wat voor sticks heb je? Want ik denk dat je ook niet uit mag sluiten dat daar iets mee loos is? Hoe oud zijn ze? En hoe gebruik je ze? (wat heb je precies gedaan)?
Door ulla
#761953
Bij mijn weten ook niet, maar ze zitten allemaal aan de hoge kant.!!
Omdat ik de ph bij Roxanne niet naar beneden krijg ben ik ze allemaal gaan meten.
Pff ik breek mij hier het hoofd al zolang over, het blijft je bezig houden. :(
Ze heeft verleden jaar al twee keer een ab kuur gehad, en dit jaar ook al weer èèn.

Maar goed, ik ga een paar dagen haar ph meten op nuchtere maag.
Zelfs tijdens de kuur met Clavubactin zakte de ph niet.

De sticks die ik heb zijn van Nagel.
De papieren gaan tot 8 en de Macherey Nagel tot 14.
Misschien heb je nog voorkeur voor èèn van beide.
De papieren zijn hooguit twee maanden oud, de andere weet ik niet.
Ze geven wel beiden steeds dezelfde ph.

Misschien nog een idee met betrekking voor haar voeding, iets juist wel of iets juist niet geven!!

Over een paar dagen geef ik je de uitslag van de ph op de nuchtere maag.

Tot zover bedankt voor je hulp. ;)
Door ulla
#764606
Je wordt bedankt Lizzy.
Het schijnt een wereld van verschil te zijn of je de urine meet op een nuchtere maag.
Roxanne zat vrijdag op 6.8 en de dagen erna op 6.2.
Nikita die op 8 zat , zit nu ook netjes op 6.2.

De urine van Roxanne is op mijn uitslag van 6.8 weer onderzocht in de da praktijk.
En de uitslag is prima, geen gruis of ontsteking.
Wel vonden ze de PH wat aan de hoge kant, maar dat schijnt vaker voor te komen bij oudere honden !!!

Eigenlijk had ikzelf zo wijs moeten zijn om op een nuchtere maag te meten ::)
Door Lizzy
#764608
ulla schreef: Je wordt bedankt Lizzy.
Het schijnt een wereld van verschil te zijn of je de urine meet op een nuchtere maag.
Roxanne zat vrijdag op 6.8 en de dagen erna op 6.2.
Nikita die op 8 zat , zit nu ook netjes op 6.2.

De urine van Roxanne is op mijn uitslag van 6.8 weer onderzocht in de da praktijk.
En de uitslag is prima, geen gruis of ontsteking.
Wel vonden ze de PH wat aan de hoge kant, maar dat schijnt vaker voor te komen bij oudere honden !!!

Eigenlijk had ikzelf zo wijs moeten zijn om op een nuchtere maag te meten ::)
Ach waarom? Ik vind het niet zo vanzelfsprekend hoor, om 's morgens op de nuchtere maag te meten. Maar door schade en schande ben ik wijzer geworden, de afgelopen jaren met die Dalmaten van mij (en hun bijzondere urine-systeem). Fijn dat de pH waarde gewoon goed is!
Door 202Spots
#764640
Ik ga er  altijd van uit dat de eerste urine wat in de ochtend gemeten word, geconcentreerder is omdat het langer in de blaas heeft gezeten.
Hier is de eerste ochtend urine,gelijk na het wakker worden naar buiten gaan,dus ook verschil met die van s'middags gemeten.
Door ulla
#764656
202spots schreef: Ik ga er  altijd van uit dat de eerste urine wat in de ochtend gemeten word, geconcentreerder is omdat het langer in de blaas heeft gezeten.
Hier is de eerste ochtend urine,gelijk na het wakker worden naar buiten gaan,dus ook verschil met die van s'middags gemeten.
Ja maar dan zit ik dus met een hogere ph,dan direct de eerste urine.
De voeding heeft dan m.i. ook invloed op de PH, of zie ik het helemaal verkeerd?
Door 202Spots
#764685
ulla schreef: Ja maar dan zit ik dus met een hogere ph,dan direct de eerste urine.
De voeding heeft dan m.i. ook invloed op de PH, of zie ik het helemaal verkeerd?
Ik denk dat de waardes voor Dalmatian en andere rassen verschild..
Wanneer ik de eerste urine smorgens meet, en dan b.v dan 6 krijg, dan kan de middag urine er voor 'n Dal beter uit zien wanneer het 7 is....ongeacht wat er gegeten is.
Mijn DA heeft ook liever urine van overdag omdat het betere test waardes zou geven.(meer naar de waarheid)

Dalmatians form crystals and stones in acidic urine (pH below 7).  These are known as urate crystals/stones.  Most other breeds of dogs form stones in alkaline urine (pH above 7) known as struvite or infection stones.  This is not to say that Dals cannot form struvite stones.  What you need to know is that the treatment is very different!

If you own a Dalmatian, have a urinalysis performed every year as part of your Dal's routine heath check.  It is also wise to check the pH at home.  pH test strips are available at most pharmacies.  The normal urine pH for a Dalmatian is 6.5 to 7.2.  If your Dal's urine pH is below 6.5, you should take a sample in to your veterinarian for analysis.  This does not necessarily mean stones or crystals. 
Door Lizzy
#764696
Ik denk dat dit geldt voor de Dalmaat. Bij een Dalmaat wil je juist GEEN zure urine. En als je 's middags meet en de pH waarde heeft zich niet "hersteld" naar richting de 7.0 (en dat een aantal dagen achter een), dan lopen wij Dalmaten-eigenaren (als we een uraatvormer hebben tenminste) te balen. Bij niet-Dalmatiers geeft de ochtend urine de beste indruk, denk ik. Hoewel het mij blijft verbazen dat het later op de dag zo ver boven de 7.0 komt.
Door Lizzy
#764744
202spots schreef: Dat bedoel ik ook Lizzy.. ;)
Oh OK, ja, ik wilde hier wat dieper op in gaan:
Mijn DA heeft ook liever urine van overdag omdat het betere test waardes zou geven.(meer naar de waarheid)
Ik denk dat je de urine van een Dalmaat beter overdag kunt meten. En van een gewone hond 's morgens. Dus dan zijn we het weer gloeiend eens ;D
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#764804
Lizzy schreef: Ik denk dat je de urine van een Dalmaat beter overdag kunt meten. En van een gewone hond 's morgens.
Off topic, maar  ;D :D ;D :D ;D



(ik snap wat je bedoelt hoor, maar het leest zo leuk, hihi).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door