Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anita*
#764308
We hebben van de week een teek bij Tara weggehaald alleen brak hij af godverd... nu zit er volgens mij nog een stukje in, we hebben geprobeerd het weg te halen maar volgens mij is het niet helemaal gelukt, ik heb de DA gebeld en die zei: je kunt het net als bij een splinter weghalen met een naald dus of je kunt het uit laten zweren maar een ziekte krijgt ze er niet van die kans is zo klein... ik heb het gelijk ontsmet en heb het stukkie teek ( de kop volgens mij) laten zitten want die kon ik er niet uit krijgen, ik kijk elke dag maar het ziet er rustig uit.
Door Minna
#764423
Als je zoiets als een tekenkop er makkelijk uit wil krijgen dan heb ik een tip: ga naar de bakker en haal een beetje verse bakkersgist op, meng dit met handwarm water (krijg je een soort taaie pap) en smeer dat dik over de stuk huid waar het vreemde voorwerp verblijft.
Werkt bij afgebroken teek (spreek uit ervaring), doorn (ook ervaring) en ook als er een bijtwond gaat ontsteken dit trekt de pus eruit(spreek helaas ook uit ervaring).
Is een hele oude truc heb ik geleerd van de fokker van Papu toen zij nog jong was en een keer een doorn van een struik in z'n zij had gekregen, die ik pas merkte toen er al een pussige zwelling aanwezig was. Ja, zo'n vacht is wel leuk maar je ziet niks op zo'n hond. Na dat incident probeer ik ze toch minstens om de dag een beetje doeltreffend te betasten...
Door Henk en Donja
#764459
Een tekenkop die dood is wordt er vanzelf uitgewerkt, als hij ondiep zit is het zo gebeurt, soms zit ie wel diep en dan kun je een puist verwachten.

Een teek waar het lijfje af is kan echter ook nog leven, het kleine koppie maakt dan gewoon een nieuw lijfje en dan kun je de teek er alsnog uithalen. Het zal alleen wel lastig zijn als de teek zich door het weghalen diep in de huid heeft geboort dus als je er zelf niet zo handig mee bent toch even naar de da gaan.

Zorg altijd voor een goede tekenpincet, knijp de teek zo dicht mogelijk op het vel af en draai hem linksom, dus tegen de klok in eruit. Probeer dat in 1 keer goed te doen, oefen desnoods een paar keer met de pincet. Als er een paar haarjes meekomen aan de pincet hoef je je daar niet druk om te maken, je hond zal er niet veel van voelen als je het snel draait en eruit trekt.

Als de teek eruit is niet vergeten even te ontsmetten, je weet nooit waar die teek op heeft gezeten, ze kunnen meer ziektes bij zich hebben dan aleen lyme. Als je een 'verbanddoosje' voor insectenbeten hebt zitten daar speciale minidoekjes in, ik heb geen idee waar je dat anders mee kan doen, alcohol op een hondehuid lijkt me niet zo geweldig(of kan dat wel?).
Door Mevroi Kruim
#764491
Nou, 99 van de 100 teken krijg ik er probleemloos uit en dan blijft van nr 100 de kop achter  >:(
Teruggroeiend lijf heb ik echt nog nooit meegemaakt, als ik ze knijpo doe ik het goed  :-X
Het wordt meestal een bultje en dan ineens is het weer weg.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#764541
Henk en Donja schreef:

Een teek waar het lijfje af is kan echter ook nog leven, het kleine koppie maakt dan gewoon een nieuw lijfje en dan kun je de teek er alsnog uithalen. Het zal alleen wel lastig zijn als de teek zich door het weghalen diep in de huid heeft geboort dus als je er zelf niet zo handig mee bent toch even naar de da gaan.
Het lijkt mij totaal onmogelijk, dat vanuit een kop, weer een hele teek gaat groeien, hoor! :o
Door Sennaruby
#764557
Tja, je weet het niet  :o Reptielachtigen krijgen het ook voor elkaar om ledematen weer aan te laten groeien, maar ik kan me niet voorstellen dat die rotteken dat ook kunnen  >:(

Groetjes,

Fieke
Door eefje
#764664
ik heb gister bij de hond van mijn moeder een teek verwijdert en daar zat een korstje om de bijtwond heen, toen ik dat eraf haalde bleef er een gat ten grootte van een pen (omtrek) over :o,heb het goed uitgeknepen en laten bloeden en ik denk dat het dan wel schoon moet zijn.
wel vreemd dat die teek dus een heel gat achterlaat toch of niet?

kopjes blijven hier ook wel eens achter maar kun je er dan vanzelf uithalen of je ziet ze gewoon niet meer omdat ze er al uit zijn voor je er weer aan denkt.

groetjes eefje
Door Minna
#764675
Bij Sam blijven er ook van die grote gaten achter bij andere honden niet. Als er iets achter blijft en het voelt warm/gezwollen aan dan gooi ik er een klodder gist smurrie op en klaar.
Door Henk en Donja
#764959
Sanyo schreef: Het lijkt mij totaal onmogelijk, dat vanuit een kop, weer een hele teek gaat groeien, hoor! :o
Ik zat even te zoeken en je hebt gelijk ja, stom zeg, vroeger werd dat altijd gezegd, misschien alleen om er voor te zorgen dat je de teken er ook echt goed uithaalde ofzo.

Nouja, zo leer je weer wat he.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door