Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#764025
We zijn vrijdagmorgen weer met Loebas bij de DA geweest omdat zijn oor steeds slechter werd (hij is vorige week gegrepen en had toen een bloedvat in de gehoorgang gescheurd).

Hij had er erg veel pijn aan en heeft bij de DA 2 spuiten gehad (1 keer prednison en 1 keer AB). Verder kreeg ik AB mee naar huis voor 5 dagen, een AB zalf voor in het oor en 30 tabletten dexamethason.
Sinds eergisteren is het gelukkig al hard opgeknapt met zijn oor.

Vanmorgen ging ik eens uitrekenen hoelang hij die dexamethason moet hebben, maar met het schema wat de DA meegaf zijn we 3 weken onder de pannen! Is dat niet een beetje erg lang, en zou dat ook korter kunnen? Stel dat dat oor volgende week beter is, kan ik dan niet stoppen met dat spul? Hij moet er ook zo verschrikkelijk van plassen, we gaan er zelfs 's nachts uit omdat hij de eerste nacht in huis had geplast.

Zijn schema is:
eerst 3 dagen 4 tabletten 's ochtends
dan 3 dagen 2 tabletten 's ochtends
dan om de dag 2 tabletten 's ochtends tot het doosje leeg is.

Het zijn tabletten van 0.5 mg en daarnaast krijgt hij ook Synulox 500 mg en Surolan in zijn oor.
#764031
Nee, je kan er helaas niet eerder mee stoppen. Dex is een prednison-achtig iets waarbij je in het begin een soort van "boost" geeft en wat je daarna af moet bouwen. Als je te vroeg stopt, heb je kans dat de klachten weer terug komen.
Die bijwerkingen zijn idd 3 keer niks.  :-\
#764034
Ik snap neit zo goed waarom hij dexa heeft voorgeschreven. Het vertraagd de wondgenezing. Mogelijk omdat het tegen jeuk werkt?

En als we dexa niet te lang geeft mag je rustig eerder stoppen. Als je het niet langer dan 2 weken geeft mag je gewoon stoppen.

Dus je kunt rustig bijvoorbeeld, 1 of 2 dagen 4 tabletten dan 1 of 2 dagen 2 tabletten en daarna 1 of twee dagen 1 tablet en dan gewoon stoppen.
#764038
[quote="Hitam"]
Ik snap neit zo goed waarom hij dexa heeft voorgeschreven. Het vertraagd de wondgenezing. Mogelijk omdat het tegen jeuk werkt?

En als we dexa niet te lang geeft mag je rustig eerder stoppen. Als je het niet langer dan 2 weken geeft mag je gewoon stoppen.

Dus je kunt rustig bijvoorbeeld, 1 of 2 dagen 4 tabletten dan 1 of 2 dagen 2 tabletten en daarna 1 of twee dagen 1 tablet en dan gewoon stoppen.
[/quote]

okee ik denk dat ik het dan zo ga plannen dat ik het met anderhalve of hooguit twee weken heb afgebouwd. Tenminste, als zijn oor zo hard blijft opknappen als de eerste 2 dagen.

en volgens mij was de surolan al tegen jeuk.....
#764068
Bij mensen is het ook zo, dat indien je maximaal 2 weken cortico's krijgt (ook hoge doseringen) de bijnierschorsproductie nog niet stil komt te liggen, en je dus ook geen afbouwschema hoeft te hanteren.

Vroeger werd daar inderdaad anders tegen aangekeken, toen werd er eerst een boost gegeven, met daarop volgend een afbouwschema.
Tegenwoordig zie je heel vaak 10-14 dagen een hoge dosering en daarna gewoon ineens stoppen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door