Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#762620
Maxi was net bezig met een groot stuk lamsribben, toen er iemand aan de poort kwam. Ze heeft toen volgens mij een groot stuk van het deel waar de ribbetjes aan vastzitten (??) in 1x doorgeslikt. Het zal denk ik maximaal zo'n 5cm groot zijn geweest. Moet ik iets doen? Kan ik iets doen?  :-\
Door 202Spots
#762635
Wanneer het helemaal doorgeslikt is dan kan je helaas niks anders doen dan haar in de gaten houden.
Ik zou niet dwingen om over te geven, wanneer het echt dwars zit, dan doet ze dat zelf wel, maar als alles goed gaat dan word het gewoon verteerd in de maag.
Eventueel kan je lepeltje olijf olie geven of beetje yogurt waar lactobacillus acidophilus in zit wat met de vertering kan helpen.
Dus bekijk wat ze doet, als het echt verkeerd zit dan zal ze wel onrustig worden denk ik.
Door Stef@nie
#762646
Dankjewel voor je (snelle) reactie!

Ik heb net zelf gemaakte yoghurt klaar, met die bacterie erin. Ik ga het meteen geven! Ik merk tot nu toe nog niets aan haar...hopelijk blijft het zo.
Door Stef@nie
#762647
Ik heb het nog niet gezegd...of ze gaat liggen piepen :-\ . Kan natuurlijk iets anders zijn, maar ik maak me al weer zorgen. Ik maak me snel zorgen :-[ dat weet ik van mezelf... Wat kan er eigenlijk gebeuren? En wat dan... :-\

Of moet ik hier nou gewoon niet bij stil staan.... :-[
Door Stef@nie
#762656
Ze piept alleen. Ze staat niet gebogen. Ze loopt net naar haar drinkbak, drinkt wat water en rolt zich nu op op haar kussen. Kan best dat het allemaal niet zo ernstig is, maar ik word er toch lichtelijk zenuwachtig van. Ze valt nu langzaam in slaap. Ik hoop dat ze zo rustig blijft. Maar...stel dat... waar moet ik op letten? Symptomen? En wat moet ik dan doen? Ik besef me dat ik eigenlijk helemaal niet zoveel weet wat ik moet doen in dit soort situaties :-[ . Hoe weten jullie allemaal zoveel? Goede boekentip? Of ervaring? Ik heb niet zo veel ervaring...Maxi is mijn eerste hond. Misschien dat ik daarom zo extreem bezorgd ben.
Door Borke
#762681
Wat naar dat je zo geschrokken bent, ik kan het me wel voorstellen.

Ik blijf wel altijd in de buurt als de honden botten eten, maar het zou best kunnen dat ze een stuk van 5 cm zouden inslikken en dan zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken. Ze zijn beiden gewend om te Barfen en om ribben te eten en het zijn geen kleine honden.

Als het niet goed verteert bij onze Borke (de Stabij) dan spuugt hij het 's nachts uit en dan vind ik botschilfers. Dat komt niet vaak voor overigens.
Sofi heeft nog nooit gespuugd.
Door roefus
#762720
5 cm breed?
bij wat? hoeveel lengte?
Ik bedoel: is het 5 bij 5 of groter?

Ik zou me, denk ik, niet zo vlug druk maken.
Gewoon even aankijken, waarschijnlijk verteert het doodgewoon.

Hoe is het nu?
Door Stef@nie
#762754
Ja, ik zeg wel 5 cm, maar ik zag niet precies wat ze op dat moment in haar bek had. Ik schat ongeveer in wat er nog van het bot over had moeten zijn. Ik ben slecht in maten inschatten en heb er een lineaal bij gepakt. Het zal inderdaad ongeveer zo'n 5 bij 6-7 cm geweest zijn. Moeilijk te zeggen. Veel kleiner in ieder geval niet.

Ze heeft inmiddels 2x wat yoghurt gekregen, en daar had ze ook zin in. Ze stond direct op van haar kussen toen ze door had dat er wat te eten viel. De rest van de avond heeft ze liggen slapen en ze heeft na mijn laatste berichtje niet meer gepiept. Nu ligt ze nog languit te slapen.

Ik hoop dat het er gewoon via de natuurlijke weg weer uitkomt. Wat een muts kan ik zijn :-[
Door 202Spots
#762776
Stef@nie schreef: Ja, ik zeg wel 5 cm, maar ik zag niet precies wat ze op dat moment in haar bek had. Ik schat ongeveer in wat er nog van het bot over had moeten zijn. Ik ben slecht in maten inschatten en heb er een lineaal bij gepakt. Het zal inderdaad ongeveer zo'n 5 bij 6-7 cm geweest zijn. Moeilijk te zeggen. Veel kleiner in ieder geval niet.

Ze heeft inmiddels 2x wat yoghurt gekregen, en daar had ze ook zin in. Ze stond direct op van haar kussen toen ze door had dat er wat te eten viel. De rest van de avond heeft ze liggen slapen en ze heeft na mijn laatste berichtje niet meer gepiept. Nu ligt ze nog languit te slapen.

Ik hoop dat het er gewoon via de natuurlijke weg weer uitkomt. Wat een muts kan ik zijn :-[
Nee hoor, je bent gewoon bezorgd en dat mag toch?
Ik ben blij dat 't intussen beter gaat ;)
Wanneer het echt te groot was en ze krijgt moeite met de vertering, dan kan het best dat ze vannacht ook nog paar stukjes half verteerd bot gaat spugen, dat gebeurd hier ook wel is wanneer ze te schrokkerig zijn geweest en TE grote stukken hebben ingeslikt.
Laat je ons weten hoe het gaat?
Door roefus
#762783
Ach meis, ik voel mezelf redelijk happy omdat ik geen schrokkers heb.
Ze millimeteren hier alles, zelfs op een kippennek wordt gekauwd  :-[ :-\
Was het NIET zo...en slikten ze grote stukken in...dan was ik waarschijnlijk net zo'n watje als jij.
Evengoed bezorgd, evengoed bang dat er iets mis zou gaan.
Werkelijk: ik sta er ook altijd bij.
Er wordt hier geen bot gekauwd of ik zie het.

Dus schaam je niet over je ongerustheid  :-*
Dat is zooooo logisch: je houdt van Max, en je wilt niet dat er iets mis gaat.

Waarschijnlijk gaat het doodgewoon goed.
Jij bezorgd...Max ligt lekker uit te buiken.

Laat je nog even weten hoe het verder gaat?
Door Stef@nie
#762840
Gelukkig! Maxi stond vanmorgen helemaal fris en vrolijk op :D ! En ze heeft niets overgegeven! Zou het stuk bot nu nog problemen op kunnen leveren? Of kan ik er vanuit gaan dat het bot gewoon verteerd is? Oh, de ontlasting, daar dacht ik nog even niet aan. Die zou best nog wel eens moeilijk kunnen worden, of niet?

Over het algemeen eet Maxi gelukkig ook niet zo schrokkerig. Ze kauwt eigenlijk ook altijd alles heel goed, inderdaad worden zelfs de kippennekken en sardientjes nog gekauwd. Daarom schrok ik hier ook zo van, het was ineens hap-slik-weg. Ik blijf er ook altijd bij! Dat heb ik hier ook altijd duidelijk gelezen. En ik zag nu dus ook wat er nog van de ribben over was en wat vervolgens in 1 seconde verdween :o . Te grote haast omdat er iemand aan de poort kwam. Misschien moet ik voortaan een bordje op gaan hangen: 'Niet storen a.u.b., de hond eet. Kom over 10 min. terug' ;) .

Ik ben in ieder geval weer wat gekalmeerd ;) . Ben wel heel benieuwd hoe het poepen zal gaan!
Door Eef+Stippels
#762842
Gelukkig dat het vannacht goed is gegaan!

De symptomen, nou een beetje wat ik al zei, veel slikken, gebogen staan, braakneigingen, daar zou ik op letten. En of de hond een zieke indruk maakt etc.

Zo'n bordje is een goed idee  ;D ;D
Door 202Spots
#762926
Stef@nie schreef: Gelukkig! Maxi stond vanmorgen helemaal fris en vrolijk op :D ! En ze heeft niets overgegeven! Zou het stuk bot nu nog problemen op kunnen leveren? Of kan ik er vanuit gaan dat het bot gewoon verteerd is? Oh, de ontlasting, daar dacht ik nog even niet aan. Die zou best nog wel eens moeilijk kunnen worden, of niet?
Ik heb 'n idee dat alles verteerd is hoor, overgeven zal nu niet meer gebeuren, en  misschien zal de poep 'n beetje harder zijn.
Of misschien is 't zoals altijd!
Je ziet 't wel!! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door