Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#762722
We zijn nu zo'n drie weken volledig aan het barfen, en Daisy reageerd er goed op. We wonen in Rotterdam, en vlak bij de islam slachterij. Ik moet mezelf elke keer vreselijk inhouden als ik daar naar binnen ga. ER ligt zoveel lekkers voor de hond. Wanneer kan ik veilig overstappen op het zwaardere werk zoals geitenribben. ??? Haar gebit kan het hebben, ze kraakt nu ook de lamrib/rug van de poelier, maar met het geitenbotje had ze toch aardig wat problemen. Het was zo'n eng T-bone tje  :-\ dus die heb ik met haar geruild voor een lamsribje.
Ik zit meer met de vertering van het botje, lijkt me pijnlijk als die halfverteerd de darmen verlaat.

Een ander vraagje, hoe zit het met de voedingswaarde van de diverse vleessoorten, bv de kipnek; is dat meer maagvulling of heeft het echt voedingswaarde. Omdat ze nog flink in de groei is geef ik steeds twee verschillende vleessoorten en wat groenten 's avonds.

Ik heb bv ook kalfswangen gekocht, en geitenstukjes. De geit zit er mooi vol van smaak uit terwijl de wangen maar een beetje taai uiterlijk hebben.
Ook lag er zeer jonge geit, met ribjes om zo weg te kraken, maar kan ik dan niet beter een volwassen dier voeren?
(meer voedingswaarde per kg)
Ben ik nu aan het zeuren of zit er wel degeljk verschil in?

groetjes Dasiy
Laatst gewijzigd door DaisyD op za 23 jun 2007, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#762737
Als je hond lamsrib eet, dan kan die ook best geitenrib aan.
De hardheid zit hem meer in de 'leeftijd' van het prooidier.
Rib van een schaap is meestal veel te hard, rib van een oudere geit ook.
En ik weet niet waar die geitenbot vandaan kwam, die je voerde.
Het moeten geen 'dragende delen' zijn, dus geen poten enzo.

Kippennekjes zijn zeker niet enkel vulling.
Ik dacht dat Dory hier ooit vermeld heeft welke voedingsstoffen er exact in voorkomen.
Maar het is dus een volwaardig onderdeel van de maaltijd (hoog in calcium, meen ik me te herinneren).
Door roefus
#762738
DaisyD schreef:

Ik heb bv ook kalfswangen gekocht, en geitenstukjes. De geit zit er mooi vol van smaak uit terwijl de wangen maar een beetje taai uiterlijk hebben.
Ook lag er zeer jonge geit, met ribjes om zo weg te kraken, maar kan ik dan niet beter een volwassen dier voeren?
(meer voedingswaarde per kg)
Ben ik nu aan het zeuren of zit er wel degeljk verschil in?

groetjes Dasiy
Nee, zeker geen bot van oude/volwassen dieren.
Dat is meestal veel te hard.
Zelfs soepkip (oudere kip), daar vind ik de botjes maar net van kunnen, beter gezegd 'liever niet'.

Wat vlees betreft.
Ik dacht dat kalfswang tot kopvlees behoort.
Nou, in het geval van kopvlees, kun je beter 'runderkopvlees' hebben, wat voedingswaarde betreft.
Niets mis met kalfskopvlees, maar de voedingswaarde van runderkopvlees (dus in dit geval van het 'volwassen dier' )  is hoger.
Door 202Spots
#762798
Kippen nek is prima hoor, is ongeveer 2/3 vlees en 1/3 bot.
deze nek was zonder vel,wanneer je nek met vel hebt dan word het vlees% ietsie hoger.
De eiwitgehalte  in het vlees zelf, maakt niet veel verschil of het van nek,vleugel of poot komt.
Afbeelding

Had je alleen nog maar nekken gegeven?
Ga dan eerst naar vleugels,karkas/rug van kip, dan misschien eendkarkas erbij en daarna eerst lams ribben voordat je geitenrib gaat geven, Zelf vind ik de geitribben veels te hard, tenzij je natuurlijk 'n jong geitje hebt, de kalf ribben zijn trouwens OOK aardig hard, en rundribben helemaal erg.
Je kan ook konijn, ander gevogeltje en hele vis erbij gaan doen.
Van oudere dieren kan je beter alles zonder bot gebruiken
Success!
Door DaisyD
#763091
Bedankt voor zover voor jullie reacties.

Ik voer tot nog toe: hazenrugkarkas (ik het filleetje zij de botjes  ;D ) alle delen van de kip ook hart en maag, lamsbout zonder bot, visfilet, eendeborst, lever en een keer hertevlees. Allemaal restjes die ik tegenkwam in de vriezer, welke we aan het leegeten zijn .....  ;)

Juist omdat ze nu in en groeispurt zit (ze is de laatste twee maande tien centimeter de hoogte in gegaan en begint nu in de breedte te groeien) wil ik haar zo gevarieerd mogelijk voeren.
Ze kraakt elk botje zorgvuldig, alsof ze het al jaren heeft gedaan, ook de groenten MIX wil ze eten, ik mix er wel een kipfiletje doorheen  ::) en er valt regelmatig een eitje als ik de eieren raap bij de kip.
Toevallig even in een calorientabel gekeken en in een kipfilet zitten veel minder cal. dan in bv een kippebout en minder vetten. Dus toch maar meer spiervlees voeren??

Het geitenvlees komt ook bij de IC vandaan, het zijn geitenstukken en het lijkt alsof ze een geit blind in stukjes hebben gehakt. Ik zag een stukje geitenbout met bot, ruggewervels met vlees, stukjes vlees met een botsplinter etc. Misschien moet ik toch het bot eruit snijden voordat ik het aan haar geef. In zo'n brokje bot kan je je aardig verslikken. Het T-boontje was niet groter dan vier cm en een halve cm dik, maar ze kreeg hem niet goed gekraakt.
>:(


groetjes D.
Door Lizzy
#763248
Hoe oud is je hond eigenlijk?

Linga kreeg op jonge leeftijd al geitenribben van het IC. In eerste instantie vrat ze alleen het vlees eraf en vielen ze dus in de categorie 'spiervlees', maar toen ze wat ouder was, kreeg ze ook het bot wel weg.

Verder at ze aan vleesbot: eendennek, eendkarkas, hele eend, kippenvleugels, kipkarkas, parelhoenkarkas, hele parelhoen, hele kwartel, konijnenboutjes, hele konijnen, lamsribben, zalmkop, geitenribben, hertenribben, etc.

En ik begon gewoon met de vleesbotten van kleine dieren (kip, eend, parelhoen, konijn, etc) en als dat goed gaat, goed gegeten wordt en vooral goed verteerd wordt, dan kun je de volgende stap wel zetten naar een wat zwaarder vleesbot. Dat hangt dus af van jouw hond.
Door DaisyD
#763285
Hallo Lizzy,  mijn hond is een Rottweiler van inmiddels negen maanden oud. We hebben haar nu twee maanden in huis en wat ze hiervoor heeft gegeten is voor ons onbekend. Behalve dan de brokken die we hebben meegenomen uit het asiel waar zij ook vandaan komt. Ze was een mooie tengere meid van 25 kilo, iets te licht voor een rottweiler, maar nu is ze aardig aan het uitgroeien en het puppyvet verdwijnt. Rottie's groeien nog aardig door (vooral in de breedte) tot een jaar of twee.
Gezien haar voorliefde voor knagen en bijten leek het ons beter als ze wat zwaarder werk te doen krijgt met haar kiezen. Nu eet ze nog met gemak een halve knauwstaaf op na haar maaltijd. Haar knaagbehoefte is dus nog niet bevredigd. Ik heb liever dat ze haar tanden in een stevig botje zet als dat ze gaat denken dat het meubilair eetbaar is.  ;D

Ik begreep uit de andere topic's dat het formaat hond niet van belang was, maar de gewenning van de maag aan het bot eten. In het begin had Daisy nog wel eens diaree, maar dat kwam ws. van de combinatie warmte, verschillende voer en stress door de hondentraining en alles wat opeens niet meer mag (wat bij de vorige baas wel mocht) en wellicht ook het gemis van de vorige baas.
groetjes D
Door Lizzy
#763337
Nee, het formaat maakt ook niet uit. Maar de leeftijd wel. Echt jonge pups krijgen geitenribben nog niet weg maar voor een hond van 9 maand moet dat geen probleem zijn. Als ze het kleine spul (dus niet alleen nekken, maar ook bijv. parelhoenkarkas, eendkarkas) goed verteerd, zou ik wat groters proberen.
#783345
DaisyD schreef: We zijn nu zo'n drie weken volledig aan het barfen, en Daisy reageerd er goed op. We wonen in Rotterdam, en vlak bij de islam slachterij. Ik moet mezelf elke keer vreselijk inhouden als ik daar naar binnen ga. ER ligt zoveel lekkers voor de hond. Wanneer kan ik veilig overstappen op het zwaardere werk zoals geitenribben. ??? Haar gebit kan het hebben, ze kraakt nu ook de lamrib/rug van de poelier, maar met het geitenbotje had ze toch aardig wat problemen. Het was zo'n eng T-bone tje  :-\ dus die heb ik met haar geruild voor een lamsribje.
Ik zit meer met de vertering van het botje, lijkt me pijnlijk als die halfverteerd de darmen verlaat.

Een ander vraagje, hoe zit het met de voedingswaarde van de diverse vleessoorten, bv de kipnek; is dat meer maagvulling of heeft het echt voedingswaarde. Omdat ze nog flink in de groei is geef ik steeds twee verschillende vleessoorten en wat groenten 's avonds.

Ik heb bv ook kalfswangen gekocht, en geitenstukjes. De geit zit er mooi vol van smaak uit terwijl de wangen maar een beetje taai uiterlijk hebben.
Ook lag er zeer jonge geit, met ribjes om zo weg te kraken, maar kan ik dan niet beter een volwassen dier voeren?
(meer voedingswaarde per kg)
Ben ik nu aan het zeuren of zit er wel degeljk verschil in?

groetjes Dasiy
22 juni 2007
Daisy heeft voor het eerst een heel prooidier op  :)  Een klein konijn van 1.3 kilo. Ze heeft er wel twee dagen over gedaan, want gisteren toen ze begon had ze wel wat hulp nodig.
Dolenthosiast werd ze toen ze het luchtje rook, er  werd druk gesnuffeld en gelikt vervolgens ging ze erbij zitten met een blik  :-\  HELP wat nu  :-\  Kan je het even voordoen..... Dus het mes erbij gepakt (je bent tenslotte roedelleider of niet) en een handje geholpen met ontleden brrrr :-X  wat een lucht... Uiteindelijk het velletje er een stukje afgetrokken en D werd weer lekker enthousiast.
Helaas moest ik de deur uit, maar manlief heeft het nauwlettend in de gaten gehouden, haar vreugde als er een poot losgetrokken werd om die vervolgens op een afstandje op te eten, om daarna weer terug te gaan en verder te sjorren en te trekken. Uiteindelijk lag er een verzadigde hond in de tuin, waakend over haar prooi, twee stompjes en het koppie.
Deze heeft ze vandaag weer gekregen (met als toetje een kipkarbonaatje) en ze had nu dus geen hulp meer nodig. Twee poten op de oren en trekken maar.
Manlief vond het ook wel een beetje luguber zoals ze aan een dood konijn stond te trekken, maar ook wel een mooi gezicht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door