Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door CaneFerro
#761422
Ik probeerde het menu van Ferro wat aan te passen. Nu geef ik wel nog veel één ingrediënt per dag, maar dat komt omdat ik zowat nog iedere dag om iets moet rijden. Eens die routine er in zit kan ik 2 verschillende zaken per dag gaan geven.

Zondag:

400 g groenten puree met ei en honing
500 g runderhart

Maandag:
1000g kalfspens

Dinsdag:

1500g kippenekken

Woensdag:

400g groentenpuree met wat kalfslever + 1 ei + honing
1000 g spiervlees

Donderdag:

1500 g kippekarkas

Vrijdag:

1000g schapepens

Zaterdag:

1000g schaperibben

Ben ik goed van start gegaan? Ferro is wel wat afgevallen nu, wat kan ik doen om hem makkelijk te laten bijkomen? Hij stond nooit echt aan de dikke kant want hij weegt 40 kg en kreeg vroeger brokken voor een hond van 60 kg...
Laatst gewijzigd door CaneFerro op vr 18 mei 2007, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#762146
Ik vind het teveel orgaan en te weinig vlees/bot en mis zeker de vis.
1 pensmaaltijd per week is echt voldoende.
Verder vind ik schaap,kip,kalf/rund iets te weing variatie in een barfmenu,probeer om er samen met de vette vis bijv eendennekken of konijnkarkas of hertenribben aan toe te voegen dan ziet het er meteen stukken beter uit  ;)
Door Lizzy
#762511
Qua percentages kom ik op:

48% vleesbot
12% spiervlees
31% orgaanvlees
9% groente

Ik zou zelf een procent of 10 minder orgaanvlees (pens) geven en in de plaats daarvan wat meer spiervlees geven.

Ik weet niet wat voor spiervlees je voert? Maar rund en kalf is hetzelfde. Nou, niet helemaal. Kalfsvlees bevat minder voedingsstoffen dan rundvlees. Dus eigenlijk verdiend rund de voorkeur. Maar goed, ik tel dus schaap, kip en rund/kalf dus ik zou daar ook nog iets van vette vis aan toe voegen (dat is ook goed om aan te komen) en bijv. iets van geitenvlees en eend (nek of karkas) aan toe voegen. Geit en eend zijn ook lekker vet, ook goed om aan te komen. Stuk of vier diersoorten vind ik toch wel minimaal. En als hij te dun wordt: kun je met een gerust hart wat meer gaan voeren. Waarschijnlijk is hij ook afgevallen door de omschakeling want koolhydraten zijn een luie-energie leverancier die honden een beetje vatsig maakt. Als die koolhydraten weg vallen, valt de gemiddelde hond even af.
Door CaneFerro
#762854
Bedankt voor de hulp!!
Het is heel uitzonderlijk dat pens 2 maal op het menu staat. Dus vanaf volgende week slechts 1 keer. Het spiervlees komt de ene keer van rund en de andere keer van schaap. Vis zal ik proberen wekelijks in te plannen.
Wat wel moeilijk zal zijn is om er nog een vleessoort bij te krijgen. Er zijn hier namelijk geen plaatsen waar ik aan eend of konijn raak.
Wat ook op mijn planning staat is een diepvries, want dit zal echt wel noodzakelijk zijn vrees ik!

Ik plaats alvast mijn eerste braf-foto's van Ferro. Zijn witte snoetje komt door de platte kaas die ik bij de groenten doe: gaan dan makkelijker naar binnen, want anders is hij er niet zo gek op  :P

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door CaneFerro op vr 18 mei 2007, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door CaneFerro
#762862
Ik ben ook aan het rekenen geweest met de barfrekenhulp. Ben uitgegaan van 3%. Ferro zit momenteel tussen de 40 en de 45 kg. Dus ga ik uit van 45, want er moet sowieso nog wat kg bij komen.

Dan kom ik op: 5 kg vleesbot, 1500 g groenten, 1500 g orgaan, 2 kg spiervlees per week.

Voorlopig heb ik van soorten:

Vleesbot: zalmkoppen, kippenek, kipkarkas, schaperibben

Orgaan: hart, lever, pens

Spier: schaap en rund

Hoe maak ik dan best mijn menu op?
Door CaneFerro
#763079
Kon ook nog een koeiestaart erbij krijgen vandaag. Lijkt me prima vleesbot, niet? Even benieuwd wat hij ermee zal aanvangen...
Door Sultan
#764995
Ik heb af en toe kalfsstaart op het menu staan, ik reken het bij bevleesd bot, is ca
50-50 qua bot en vlees. Beide honden smullen ervan!!
Ik neem aan dat runderstaart op hetzelfde uit zal komen, weet alleen niet of er veel verschil zit qua hardheid tussen kalfs- en runderstaart.
Ik zou van de hart en lever een orgaan-maaltijd maken, dus gemengd geven, met meer hart dan lever. Er is een standaart voor lever, weet zo even niet uit het hoofd hoe die ook weer is.........iets van 50gr per 10kg lichaamsgewicht? Maar daar kan vast iemand je mee helpen ;)
Wellicht kan je ook aan nier of long komen om als extra door de orgaan maaltijd te mengen?
Zelf geef ik pens als aparte maaltijd, (vuile pens) eens per week, maar ik weet dat daar de meningen over verschillen, dus zal je zelf een keuze moeten maken hierin.
Er zijn vast nog meer mensen die je goed verder kunnen helpen!!
Door Lizzy
#765071
[quote="CaneFerro"]
Ik ben ook aan het rekenen geweest met de barfrekenhulp. Ben uitgegaan van 3%. Ferro zit momenteel tussen de 40 en de 45 kg. Dus ga ik uit van 45, want er moet sowieso nog wat kg bij komen.

Dan kom ik op: 5 kg vleesbot, 1500 g groenten, 1500 g orgaan, 2 kg spiervlees per week.

Voorlopig heb ik van soorten:

Vleesbot: zalmkoppen, kippenek, kipkarkas, schaperibben

Orgaan: hart, lever, pens

Spier: schaap en rund

Hoe maak ik dan best mijn menu op?

[/quote]

Stel, je geeft iedere dag iets van vleesbot: dan doe je dus 5000 gram gedeeld door 7 (dagen) = ongeveer 700 gram. Dan geef je iedere dag een vleesbot van ongeveer 700 gram. En dan kun je kiezen uit kippennek, kipkarkas, schapenribben (die vind ik persoonlijk echt te hard en zou dit vervangen door lamsribben) en zalmkop. Ik zou niet vaker dan 1 keer per week een zalmkop geven. En dan bijv. 3 dagen kip en 3 dagen lamsribben (of geitenribben of eendennekken of eendkarkassen, etc).

Als je 1500 gram groente moet geven, dan is het misschien handig om dat ook over 7 of om over een dag of 5 te verdelen. Doe je dus 1500 gedeeld door 7 = 200 gram per dag. Of deel het door 5 = 300 gram per maaltijd. Het beste combineer je de groente met een vlees of orgaanvleesmaaltijd.

Als je 1500 gram orgaanvlees moet geven, dan is het handig om dit over bijv. 3 maaltijden per week te verdelen. Dat is dan 500 gram orgaanvlees per maaltijd. Dat geef je dan bijv. met 200 of 300 gram groentemix. Je geeft bijv. 2 keer een maaltijd met lever en hart en 1 keer een maaltijd met pens. Of 1 keer een maaltijd met lever en hart en 2 keer een maaltijd met pens.

Als je 2000 gram spiervlees moet geven, dan is het handig om dit over bijv. 4 maaltijden per week te verdelen. Dan is dat ook 500 gram spiervlees per maaltijd. En dat meng je dan ook met 200 of 300 gram groentemix. Wat voor vleessoorten kun je aan komen?

Dan geef je dus :

7 x per week een vleesbot
5 of 7 keer per week groentemix
3 x per week orgaanvlees
4 x per week spiervlees

Dit verdeel je over 2 maaltijden per dag. Tenminste, ik neem aan dat Ferro nog 2 keer per dag eet? Of eet hij al 1 keer per dag? In dat geval kun je bovenstaande in 1 maaltijd geven of je geeft het als volgt:

Je geeft bijv. 3 keer per week vleesbot, 1 keer per week orgaanvlees en 3 keer per week spiervlees. Dan geef je 3 keer per week een maaltijd 1600 a 1700 gram vleesbot, 1 keer per week een orgaanvleesmaaltijd van 1500 gram, 3 keer per week een spiervleesmaaltijd van 650 gram. Je kunt de groente aan de orgaan + spiervleesmaaltijd toe voegen, dat is dan 375 gram groente per maaltijd (1500 gram gedeeld door 4). Ik zou dit lekker naar beneden afronden, naar 300 gram.

Kun je hier wat mee?
Door CaneFerro
#777686
@ Liizzy: Ja daar kon ik zeker wat mee!! Heel erg bedankt trouwens!
Ik was hier een tijdje niet te horen omdat ik eerst wat wou gaan experimenteren en het begint prima te lukken  :thumbup:
Hij krijgt nu iedere dag iets van vleesbot en dan orgaan of spiervlees op dezelfde dag.
Ik heb er nu ook spiervlees van schaap bij.
Het is echt heerlijk met hem te barfen want hij komt me steeds bedanken na zijn maaltijd en hij kan s'avonds niet wachten om binnen te komen om te zien wat er vandaag op het menu staat  :)
Ik trok zn percentage wel omhoog tot 3,5% omdat hij niet bijkwam. Dus kijk ik nu ff hoe hij het hierop doet.

De groenten lukken wel iets minder hier...  :(

In ieder geval: bedankt voor de hulp, maar ik ben zeker dat ik nog heel wat vragen zal hebben.

Enne ik heb héél dringend een diepvries nodig, dus moest er me hier iemand mee kunnen helpen...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door