Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#762332
Annak, bijna 9 lentes jong, wordt oud. :( Hij heeft lumbosacrale instabiliteit en krijgt hiervoor dagelijks een capsule curcuma en als hij echt pijn heeft, duivelsklauw. Tot zover gaat het redelijk. Maar.... het wordt steeds erger met hem. Hij kan steeds slechter opstaan, wil steeds minder vaak lopen en de laatste dagen zelfs 's avonds voor een laatste ronde is hij niet meer te porren. Ik loop zo'n 3-4 keer per week een uur tot anderhalf in het park waar hij losloopt. Gisteren liep hij mank, vermoedelijk aan zijn voorpoot (ik kan dat altijd slecht zien maar Lizzy was erbij en die heeft de diagnose gesteld ;)). Hij loopt ontzettend te hijgen terwijl het toch niet echt bloedheet is buiten. Oke, hij heeft het snel warm omdat het een poolhond is maar gisteren was het heel erg. Ik heb hem dus na een half uur in de auto gezet waar hij, een uur later, nauwelijks meer uit kwam. Enfin.... om een lang verhaal niet nog langer te maken: wat moet ik doen? Moet ik hem zijn eigen tempo aan laten geven met het risico dat hij straks helemaal niet meer uit zijn mand komt of moet ik hem toch 'dwingen', aansporen mee te gaan.
Door Lizzy
#762334
Ik geloof dat ik mijn mening gisteren al zo'n beetje gegeven heb. Wat ik overigens wel zou doen Monique, ik zou hem op de pijnstillers zetten. Nu is Rimadyl echt troep. Maar je zou hem ook op de Metacam of de Previcox kunnen zetten. Daarbij kun je hem dan groenlipmossel geven om de nare bijeffecten van deze pijnstillers te verminderen. Want weet je, het is zo niet leuk meer voor Annak. En niet voor jou. Ik persoonlijk zou liever kiezen voor dan maar een minder lang leven dan een leven waarbij je altijd pijn hebt.
Door henneke
#762337
ik zou hem ook op pijnstillers zetten hoor mede omdat het zo zonde is dat net nu Annak lekker los is gekomen en met Linga wil spelen en af en toe een sprintje wil trekken het dood zonde is dat het niet meer lukt door pijn , dan maar troep erin zodat hij het laatste deel van zijn leven nog zoveel mogelijk eruit kan halen .
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#762372
Dank alvast voor de antwoorden. Ik heb ook even gezocht hier op BP en er is al veel over geschreven. Trouwens, ik zag dat De Tuinen nu een actie heeft: 2 halen + 1 gratis. :D
Door bloemetje
#762373
Ik ben het helemaal eens met de vorige posts! Gewoon doen. Liever een leuk leven dan een lang leven placht ik nogal eens te zeggen.
Door Helen
#762375
Ik zou hem sowieso op pijnstillers zetten. En verder meerdere korte wandelingen. De anderhalf uurs wandelingen zou ik afschaffen. Voor een hond met kwaaltjes is dat echt te lang. Je moet ongeveer zo ver lopen dat hij net niet moe wordt. Hij moet thuis niet zo bekaf zijn dat hij neerstort. Zo blijven wandelingen leuk (anders gaat hij wandelen ook associeren met een bezigheid waar hij helemaal gesloopt van thuiskomt en dus ook niet leuk meer vindt) en slijt je zijn lichaam niet onnodig. Wan als een oude hond meer moet doen dan zijn lijf aankan is dat wel wat er gebeurd.

Heel veel succes met de oude man!!
Door conleeuw
#762380
ik heb met Bess beide geprobeerd, ik heb haar heel lang nog gewoon meegenomen naar de veluwe, maar je ging zien dat zij dan bijna een 24 uur periode had om daar weer te herstellen, toen heb ik haar zo een beetje om de dag gedaan, later af en toe een keer mee, en uiteindelijk  eigen tempo laten lopen, met als gevolg dat zij de laatste maanden veel minder heb gelopen dan wat ik zou hebben gewild, maar...... en dat is voor mij een grote maar...ze was daar niet ongelukkig door,  ze stond niet te kijken van "en ik nou?" als ik met de andere op stap ging en zij thuis bleef, dus, ik concludeer, zij vondt het allemaal goed zo.
Verder heb ik met bess wel van tijd tot tijd een aantal dagen metacam gegeven om te kijken of zij beter te been zou zijn, want je kon niet echt achterhalen of ze echt pijn had of gewoon maar stok oud was, als er geen verbetering in haar lopen en of beweging kwam, dan laten ik de metacam weer een tijdje achterwegen. Ik heb toch het gevoel dat ik het goed en eerlijk heb gedaan, voor mijn Bess.
Het blijft moeilijk om in te schatten wat handig is. Ik zou dus ook pijnstillers proberen, en zie je een verbetering, dan weet je in iedere geval wat je kan doen om het voor Annak makkelijker te maken. Als Annak niet meer mee wil, sla hem dan af en toe eens een keertje over, mischien een soort time out dag, herstel dag, kijk hoe hij er over denkt. Het hoef niet zo te zijn, dat het alles of niets is, Bess is ook nog lang een aantal keren per week meegeweest, maar niet meer bij alle grote wandelingen, zo kon zij het ook beter aan, een dag of wat herstel na een lange wandeling, dat kon zij goed gebruiken hoor ;) Ik wens jou toch veel wijsheid, het blijft moeilijk  :-*
Door tessa
#762388
De tervurense herder van mijn vriendin heeft precies dezelfde klachten als Annak
Deze hond reageert supergoed op de salisprin, misschien de moeite waard om te proberen?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#762393
Helen schreef: Ik zou hem sowieso op pijnstillers zetten. En verder meerdere korte wandelingen. De anderhalf uurs wandelingen zou ik afschaffen. Voor een hond met kwaaltjes is dat echt te lang. Je moet ongeveer zo ver lopen dat hij net niet moe wordt. Hij moet thuis niet zo bekaf zijn dat hij neerstort. Zo blijven wandelingen leuk (anders gaat hij wandelen ook associeren met een bezigheid waar hij helemaal gesloopt van thuiskomt en dus ook niet leuk meer vindt) en slijt je zijn lichaam niet onnodig. Wan als een oude hond meer moet doen dan zijn lijf aankan is dat wel wat er gebeurd.

Heel veel succes met de oude man!!
Ik ben het helemaal met je eens en dat was ook het advies van mijn dierenarts. Het is alleen zo moeilijk in te plannen in mijn leven maar ik heb nu een paar dagen vrij om dat eens over goed te gaan overpeinzen. ;)
conleeuw schreef: ik heb met Bess beide geprobeerd, ik heb haar heel lang nog gewoon meegenomen naar de veluwe, maar je ging zien dat zij dan bijna een 24 uur periode had om daar weer te herstellen, toen heb ik haar zo een beetje om de dag gedaan, later af en toe een keer mee, en uiteindelijk  eigen tempo laten lopen, met als gevolg dat zij de laatste maanden veel minder heb gelopen dan wat ik zou hebben gewild, maar...... en dat is voor mij een grote maar...ze was daar niet ongelukkig door,  ze stond niet te kijken van "en ik nou?" als ik met de andere op stap ging en zij thuis bleef, dus, ik concludeer, zij vondt het allemaal goed zo.
Verder heb ik met bess wel van tijd tot tijd een aantal dagen metacam gegeven om te kijken of zij beter te been zou zijn, want je kon niet echt achterhalen of ze echt pijn had of gewoon maar stok oud was, als er geen verbetering in haar lopen en of beweging kwam, dan laten ik de metacam weer een tijdje achterwegen. Ik heb toch het gevoel dat ik het goed en eerlijk heb gedaan, voor mijn Bess.
Het blijft moeilijk om in te schatten wat handig is. Ik zou dus ook pijnstillers proberen, en zie je een verbetering, dan weet je in iedere geval wat je kan doen om het voor Annak makkelijker te maken. Als Annak niet meer mee wil, sla hem dan af en toe eens een keertje over, mischien een soort time out dag, herstel dag, kijk hoe hij er over denkt. Het hoef niet zo te zijn, dat het alles of niets is, Bess is ook nog lang een aantal keren per week meegeweest, maar niet meer bij alle grote wandelingen, zo kon zij het ook beter aan, een dag of wat herstel na een lange wandeling, dat kon zij goed gebruiken hoor ;) Ik wens jou toch veel wijsheid, het blijft moeilijk  :-*
Dit klink ook heel aannemlijk en goed gebalanseerd ook. Als Annak 's avonds niet mee wil, laat ik het ook zo; hij hoeft dan ook niet.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op do 17 mei 2007, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#762514
Lupa schreef: wat ik me afvraag is of het verstandig is om hem te gaan trimmen, als ik dit zo lees kan hij niet lang staan of heeft hij pijn, wat is wijsheid?
Nou dat gaat geen probleem opleveren hoor Do. ;)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#762869
Rymadil mag dan wel troep zijn; ik heb Bas er jaren een pijnvrij leven door kunnen geven. Hij heeft geen last van bijwerkingen gehad en mijn eerste vereiste was GEEN pijn.... tuurlijk heb ik dingen uitgeprobeerd maar de Rymadil werkte voor hem het beste en qua dosering ben ik ook aan het experimenteren geweest zodat hij niet te veel maar zeker ook niet te weinig zou krijgen.

Ik zou dus zeker gaan voor pijnvrij en iets wat hem zo soepel mogelijk houdt.
Door Lil
#762873
Ben hier van de metacam overgestapt op rimadyl, omdat hij de metacam slechter verdroeg dan de rimadyl, zou dus even met de da overleggen wat voor jou hond de beste pijnstiller is. Ze behoren tot dezelfde groep en als ze die nodig hebben, het zij zo. Hier wordt veel gehijgd idd bij pijn, angst e.d. 1 1/2 uurs wandelingen heb ik helaas ook afgeschaft, maar als Boris een gekke bui heeft, nou dan mag hij gek doen hoor. Zoek even uit wat het beste belastingspatroon voor haar is, niet te kort en niet te lang, dit moet je helaas zelf ondervinden en uitzoeken.

Heel veel succes en een hele dikke  :-* voor het arme beesie
Door Erna
#762910
Volgens mij heeft Annak iets wat vergelijkbaar is met wat Mara heeft. Zij heeft Lumbosacrale Degeneratieve Compressie, in ieder geval betekent dat een versleten onderrug en zit haar zenuwen klem.

Ik geef haar met regelmaat metacam maar kijk het wel aan. Zo is ze een paar weken zonder pijnstilling en dan krijgt ze het weer een paar dagen wel. Ik moet wel zeggen dat ze de metacam voornamelijk krijgt omdat haar voorpoot ook wat begint te klooien.

Omdat welk middel je ook gebruikt het eigenlijk allemaal troep is hebben we haar dus niet dagelijks op de metacam staan maar alleen wanneer ik aan haar zie dat ze pijn heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door