Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Nemosh
#753222
Kan iemand mij meer vertellen over het enten tegen teken als je naar het buitenland gaat? ( we gaan naar Frankrijk )
Voorheen moest je een tekenspuit halen , is dat nu nog nodig?
Alvast bedankt.
Door Nemosh
#761304
Het is aan de grote reactie hoeveel heid kennelijk echt iets uit de oude doos.
Vroeger werd het aangeraden om je hond een tekenspuit te geven als je naar Frankrijk ging omdat die beestjes een of andere enge ziekten zouden overbrengen en je hond daaraan dood gaat.
Aangezien ik al 15 jaar niet meer in Frankrijk geweest ben neem ik maar aan dat dat probleem opgelost is .
Ga hem nu maar insprayen met Frontline en hopen dan dat dat voldoende is.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#761372
De spuit die toen gegeven werd was, volgens mij het geneesmiddel tegen Babesiose. Dat werkt vrij lang, een week of drie en zo probeerden ze te voorkomen dat de hond Babesiose kreeg.
Niet erg charmante oplossing. En wordt volgens mij ook niet meer gedaan, omdat dat middel niet meer zo gemakkelijk te krijgen is.
Door Lil
#761481
Hitam schreef: De spuit die toen gegeven werd was, volgens mij het geneesmiddel tegen Babesiose. Dat werkt vrij lang, een week of drie en zo probeerden ze te voorkomen dat de hond Babesiose kreeg.
Niet erg charmante oplossing. En wordt volgens mij ook niet meer gedaan, omdat dat middel niet meer zo gemakkelijk te krijgen is.
In Duistland zijn ze er ook mee gestopt. Het werd me vanuit Duitsland aanbevolen (waren twee honden van de vereniging besmet geraakt met babesiose en dan praat ik dus over 3 km van de nederlandse grens...) en toen zeiden alle Nederlandse da´s niet doen, sommige Duitse da´s vonden het ook beter om niet te doen. Nu wordt het ook in Duitsland niet meer gegegeven, zal zeker zijn reden hebben denk ik ;)
Door Nemosh
#762121
Bedankt voor de reacties.
En als ik het goed begrepen heb was het middel dus erger dan de kwaal.
Dan is het ook maar goed dat ze ermee gestop zijn.
Door ZsaZSa
#763800
Je hebt twee verschillende entingen tegen Babesiose.
De ene werkt ongeveer 3 tot 4 weken. Onze honden kregen er een naar soort bult van en die bult ging pas weg als de werkzame tijd weg was.

De andere enting, die gaven wij later altijd, was een enting die je ieder jaar moest geven. Maar die enting werkte ook een jaar.

Ook daar zijn we weer mee gestopt, omdat juist door dit soort entingen hele heftige reacties kunnen ontstaan. Tot en met auto-immuunziektes aan toe.

Alleen Frontline geven als je naar Frankrijk gaat is niet zo verstandig.
je moet ook preventief handelen tegen de zandvlieg (leishmania) en de hartworm.
Daar kun je dus o.a. de scalibor-band voor gebruiken. Dat is ook tegen teken en zelfs tegen vlooien, dus hoef je dan geen Frontline te gebruiken.
De scalibor-band moet je 2 weken voor vertrek omdoen.
Door ~Joke~
#763974
Wij gaan al zo'n 22 jaar met de hond[en] naar Frankrijk zonder vergif te gebruiken. Alleen de vlooienkam gaat altijd mee. Leishmania en de hartworm komt lang niet overal in Frankrijk voor mijn da heeft mij de echte risico gebieden laten zien.
Door Nemosh
#764820
Heb al heel veel nare dingen gelezen over de scaliborband dat ik die niet wil gebruiken.

Enne welke gebieden in Frankrijk zijn nu de echte risico gebieden.
We gaan naar Barjac.
De dierenarts hier heeft niks gezegd over andere preventie zaken zoals hartworm. Maar goed ik heb het hier al wel meer gehoord , kan je dat zo halen bij de D.A.
Moet er niet aandenken dat we terugkomen zonder hond of iets van die aard en dan achteraf horen dat het gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.
Door K&D
#764900
Ik ben bang dat je niet zoveel keus hebt. Het is eigenlijk allemaal troep, het ene een beetje meer dan het andere. Maar het risico nemen niets te doen zou ik zeker niet.
Door Eef+Stippels
#765048
hellenbanjerbo schreef: de scalibor band helpt niet tegen vlooien. en helaas ook lang niet altijd tegen teken.
Zoals ik in het andere topic over de scalibor band al heb aangegeven werkt de scaliborband wel tegen vlooien, 3 maanden lang :D
Door madelonverschoor
#811742
Hier in Frankrijk enten ze nog wel tegen teken, alleen doen ze het liever niet aangezien het bij een eventuele besmetting een vertekend beeld geeft.

Je moet alleen opletten waar je met je hond gaat wandelen, in een gebied met veel wild heb je meer kans dat je hond een teek oploopt. Waar net de kanten van de weg gemaaid zijn moet je ook oppassen.

Ik heb mijn honden altijd op mijn eigen terrein, het is groot genoeg. Ik behandel ze alleen in de risicoperiodes met Frontline.
Door Lil
#813535
Evelyn schreef: Zoals ik in het andere topic over de scalibor band al heb aangegeven werkt de scaliborband wel tegen vlooien, 3 maanden lang :D
Dus niet bij mijn hond :'( :'( :'(
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door