Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door spetsgirl
#760390
Hallo,

Ik ben nieuw op barf, voer mijn volwassen honden nu ca een half jaar rauw en wil nu mijn eerste nestje rauw afspenen. Vroeger begon ik met spenen als de pups drie weken, nu lees ik overal dat je met rauw voer pas met 4 weken begint te spenen. Voor de pups geen probleem, maar kan de moederhond dit aan? Mijn moedertje van 13 kg eet nu (pups 12 dagen) al een kilo vlees per dag! Hoe doen andere fokkers dit? Moet ik kunstmelk halen? Liever niet, wil alles juist natuurlijk doen!!!
Bonnie
Door Hanny
#760444
De leeftijd, waarop je de pupjes vastvoer gaat geven heeft niet te maken met wat je gaat voeren, maar met de gesteldheid van het verteringsstelsel van de pup, dat heeft dus niet specifiek met barf te maken.
Ik vind een kilo voer voor een zogende teef, die zelf dertien kilo weegt helemaal niet veel, lijkt me vrij normaal.
Als het voor de teef niet haalbaar is om ze volledig tot de vier weken te zogen, dan zou ik gewoon melkpoeder kopen, beter wat bij geven, dan dat pups en moeder te dunnetjes worden.

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#760566
spetsgirl schreef: Hallo,

Ik ben nieuw op barf, voer mijn volwassen honden nu ca een half jaar rauw en wil nu mijn eerste nestje rauw afspenen. Vroeger begon ik met spenen als de pups drie weken, nu lees ik overal dat je met rauw voer pas met 4 weken begint te spenen. Voor de pups geen probleem, maar kan de moederhond dit aan? Mijn moedertje van 13 kg eet nu (pups 12 dagen) al een kilo vlees per dag! Hoe doen andere fokkers dit? Moet ik kunstmelk halen? Liever niet, wil alles juist natuurlijk doen!!!
Bonnie
Hoi Bonnie,

Zoals Hannie ook al schreef heeft die 4 weken niets te maken met vers voer. De vertering is voor de vier weken nog niet optimaal waardoor voedselresten zich in de darmen kunnen ophopen wat een uitstekende voedingsbron is voor het distempervirus en wormen. Tevens kunnen de darmen op die leeftijd nog doorlekken wat een grotere kans geeft op voedselintoleraties in de toekomst.
Als je een groot nest hebt dan mag je moeders in de derde week best wat helpen met het bijvoeren in de vorm van pupmelk. Ik gebruik daarvoor die van Farmfood, dit is op basis van geitenmelk en die bevalt hier prima.
Wat eet je hond nu precies in de kilo per dag? Als het goed is gaat ze nog meer eten en misschien is het dan handig om wat geconcentreerder te voeren. Mijn teefje van 38 kilo at op drie weken zogen ruim 3 kilo per dag. Dit was dan veel en ook vet spiervlees, gemalen bot (dan past er meer in), eitjes erbij, visjes erbij en natuurlijk het orgaanvlees e.d. daarnaast nog een flinke bak met kwark met honing en tussendoor ook wat bouillon.
Door spetsgirl
#761856
Hanny schreef: De leeftijd, waarop je de pupjes vastvoer gaat geven heeft niet te maken met wat je gaat voeren, maar met de gesteldheid van het verteringsstelsel van de pup, dat heeft dus niet specifiek met barf te maken.
Ik vind een kilo voer voor een zogende teef, die zelf dertien kilo weegt helemaal niet veel, lijkt me vrij normaal.
Als het voor de teef niet haalbaar is om ze volledig tot de vier weken te zogen, dan zou ik gewoon melkpoeder kopen, beter wat bij geven, dan dat pups en moeder te dunnetjes worden.

Hanny
Hoi Hanny, bedankt voor je reactie, maar je antwoord roept weer nieuwe vragen op: hoe zit het met de gesteldheid van het verteringstelsel ivm leeftijd? Is dat met 4 weken pas zover dat er ander voer dan moedermelk in kan?
In mijn hondenboeken wordt er heel verschillend over geschreven, sommige hebben het over 4 wekekn, andere schrijven zelfs dat je kunt gaan bijvoeren als je een groot nest hebt op 17 dagen. Ik heb geen groot nest, dus dat hoeft niet, maar wat is de beste leeftijd en kan ik ergens iets daarover te lezen vinden?

Bonnie
Door spetsgirl
#761860
Angelique schreef: Hoi Bonnie,

Zoals Hannie ook al schreef heeft die 4 weken niets te maken met vers voer. De vertering is voor de vier weken nog niet optimaal waardoor voedselresten zich in de darmen kunnen ophopen wat een uitstekende voedingsbron is voor het distempervirus en wormen. Tevens kunnen de darmen op die leeftijd nog doorlekken wat een grotere kans geeft op voedselintoleraties in de toekomst.
Als je een groot nest hebt dan mag je moeders in de derde week best wat helpen met het bijvoeren in de vorm van pupmelk. Ik gebruik daarvoor die van Farmfood, dit is op basis van geitenmelk en die bevalt hier prima.
Wat eet je hond nu precies in de kilo per dag? Als het goed is gaat ze nog meer eten en misschien is het dan handig om wat geconcentreerder te voeren. Mijn teefje van 38 kilo at op drie weken zogen ruim 3 kilo per dag. Dit was dan veel en ook vet spiervlees, gemalen bot (dan past er meer in), eitjes erbij, visjes erbij en natuurlijk het orgaanvlees e.d. daarnaast nog een flinke bak met kwark met honing en tussendoor ook wat bouillon.
Bedankt voor je reactie Angelique,

Mijn teef eet op het moment veel kant en klaar vlees, omdat ik beng ben dat de verhoudingen een beetje zoek raken. Ik voer geen afgemeten hoeveelheden maar geef haar eten als haar maag leeg lijkt of ze honger heeft. Het zal inderdaad wel meer gaan worden, de pups zijn nu 2 weken oud. Ben nog niet in het bezit van vleesmolens ed, dus botten krijgt ze in de vorm van vleesbotten en af en toe een kalsbot tussendoor. Verder een mengseltje van alle soorten vlees en orgaanvlees en een beejte groente en fruit tussendoor. In verhouding met jouw hond van 38 kg lijkt een kilo voor de mijne niet veel, kleinere honden eten toch verhoudingsgewijs meer voor zover ik weet. In ieder geval begrijp ik dat het toch beter is om te wachten tot ze 4 weken zijn voor ik begin met spenen.

Groetjes, bonnie
Gebruikersavatar
Door Angelique
#761925
spetsgirl schreef: Hoi Hanny, bedankt voor je reactie, maar je antwoord roept weer nieuwe vragen op: hoe zit het met de gesteldheid van het verteringstelsel ivm leeftijd? Is dat met 4 weken pas zover dat er ander voer dan moedermelk in kan?
In mijn hondenboeken wordt er heel verschillend over geschreven, sommige hebben het over 4 wekekn, andere schrijven zelfs dat je kunt gaan bijvoeren als je een groot nest hebt op 17 dagen. Ik heb geen groot nest, dus dat hoeft niet, maar wat is de beste leeftijd en kan ik ergens iets daarover te lezen vinden?

Bonnie
Je mag vóór de 4 weken wel bijvoeren, maar dan graag met pupmelk en niet met vast voer.
Door Hanny
#761960
Ik heb bij de eerste nestjes ook wel voor de vier weken toendertijd rodi gegeven, helemaal geen enkel probleem.
Het kwam denk ik vooral omdat ik toen zo nodig heel erg goed voor de pupjes wilde zijn. Je leest inderdaad verschillend, maar nu houd ik ongeveer vier weken aan.
Jaren terug, toen ik niet meer zo'n haast had met afspenen, heeft mijn oudste teef mij precies verteld, toen het tijd was en dat was met bijna vijf weken. Zo lui was ik, alles ging prima, dus waarom zou ik al de pups gaan voeren? Op een mooie zondagochtend gaf ik Hazel en bord met eten, zondagsontbijtje met een gekookt eitje erbij, zeker ook wel Rodi, misschien best nog wel een snee brood en een handje brokjes en en een scheut kwark, of Yoghurt. Zij keek in haar bord, de pupjes doken er op en hebben zich te goed gedaan. Ze vond het prima en dat terwijl ze alles altijd voor zichzelf wilde. Het was dus meer dan tijd om de pupjes te voeren. Geen pup heeft ook maar ergens last van gehad.
Nu ben ik wel zorgvuldiger, maar ik wacht zo lang mogelijk met bijvoeren, lekker makkelijk.
Moet er wel bij zeggen, dat de teven, die ik nu heb, veel meer moeite hebben met het zogen. Ze worden, hoewel ze veel eten, wel mager, terwijl Hazel haar hand niet omdraaide voor een nest van zes, wat toch flink is voor een kleine hond. Het zal per hond toch wel verschillend blijven.
Veel plezier met je pupjes.

Hanny
Door spetsgirl
#765365
Hanny schreef:  Moet er wel bij zeggen, dat de teven, die ik nu heb, veel meer moeite hebben met het zogen. Ze worden, hoewel ze veel eten, wel mager, terwijl Hazel haar hand niet omdraaide voor een nest van zes, wat toch flink is voor een kleine hond. Het zal per hond toch wel verschillend blijven.
Veel plezier met je pupjes.

Hanny

Hoi Hanny,

Ja, wat jij schrijft herken ik: mijn vorige teef voedde en voedde en voedde en ik kreeg nauwelijks de kans om de pups te spenen, ze hadden gewoon geen honger. Dit nest gaat echter iets anders, ze verhongeren nog niet hoor, maar ik zie graag dikke volle buikjes. Soms maak je je druk om niks en ze groeien nog wel volgens schema. Het kan natuurlijk ook zijn dat dit gewoon geen vreetzakken zijn, pa en moe zijn dat ook niet.
Dit gezegd hebbende: als ik ga bijvoeren met puppymelk, wat is dan jouw (en van andere mensen) de ervaring? Ruimt moeder dan alles nog wel op? Daar heb ik tot nu toe namelijk helemaal geen klagen over, de werpkist is brandschoon en de pups ook.

Groetjes, Bonnie
PS Mijn reacties duren een beetje lang, omdat ik de manier waarop dit forum werkt nog niet helemaal oonder de knie heb.
Door spetsgirl
#765366
Angelique schreef: Je mag vóór de 4 weken wel bijvoeren, maar dan graag met pupmelk en niet met vast voer.
Dank je wel Angelique, zie ook mijn  antwoord aan Hanny.

Groetjes, Bonnie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door