Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#761349
Loebas is vanmorgen gegrepen door een andere hond, en daarbij heeft hij volgens de dierenarts een bloedvat gescheurd in de gehoorgang.
Het advies was om hem een panty om zijn kop te doen, zodat hij niet steeds kan klapperen, want door het klapperen kan het niet genezen.
Daarnet heb ik even gekeken, en er komt nog steeds vocht uit zijn oor. Of het bloed is weet ik niet goed, want zijn oor is nu helemaal zwartig van binnen, en hij wil niet hebben dat ik er verder aanzit.

De DA had het over 2 dagen aankijken, anders terugkomen voor een oorzalf. Vanmorgen kon hij niet zien of het trommelvlies ook beschadigd was, omdat Loebas zich niet langer dan 3 seconden in zijn oor liet kijken.

Moet ik het oor (de oorschelp) ook wat schoonhouden? Ik kan me voorstellen dat dat ouwe bloed er niet vanzelf uitkomt? Of moeten we het echt 2 dagen aankijken zonder er wat aan te doen?
#761385
Is de wond helemaal niet schoongemaakt? Het lijkt me wel verstandig om dat te doen. Een bijtwond is altijd vies. Dat wil zeggen er zitten veel vieze bacterien op de tanden en daardoor kunnen wonden heel lelijk ontsteken. De eerste stap om dat te voorkomen is de wond goed schoonmaken met iets ontsmettends.
#761406
Hitam schreef: Is de wond helemaal niet schoongemaakt? Het lijkt me wel verstandig om dat te doen. Een bijtwond is altijd vies. Dat wil zeggen er zitten veel vieze bacterien op de tanden en daardoor kunnen wonden heel lelijk ontsteken. De eerste stap om dat te voorkomen is de wond goed schoonmaken met iets ontsmettends.
nee dit is een indirecte verwonding. Waarschijnlijk had die andere hond Loebas zijn oor vast toen Loebas wegdraaide en daardoor is in de gehoorgang een bloedvat gescheurd.
Het zit te diep om direct door een tand of nagel veroorzaakt te zijn.
#761412
ik zou het oor ook zeker schoonmaken en geen 2 dagen laten zitten.
dan is alles vies aangekoekt, hard en veel moeilijker te verwijderen.

Kun je niet met een dunne tissue om je vinger voorzichtig het oor in gaan en een beetje ronddraaien, terwijl hij lekker naast je zit  en jij hem de mooiste verhalen tegelijkertijd vertelt  ;)
Zo maak ik meestal de oren schoon.
Daarna natuurlijk iets SUPERlekkers als beloning .......
#761420
K@rin schreef: ik zou het oor ook zeker schoonmaken en geen 2 dagen laten zitten.
dan is alles vies aangekoekt, hard en veel moeilijker te verwijderen.

Kun je niet met een dunne tissue om je vinger voorzichtig het oor in gaan en een beetje ronddraaien, terwijl hij lekker naast je zit  en jij hem de mooiste verhalen tegelijkertijd vertelt  ;)
Zo maak ik meestal de oren schoon.
Daarna natuurlijk iets SUPERlekkers als beloning .......
maar waar ik bang voor ben is dat ik dat bloedvat weer open trek..... Hij heeft een band om zijn kop zodat zijn oor zo min mogelijk beweegt om de boel op z'n plaats te houden dat het kan genezen  :-\ :-\
#761527
Lil schreef: Is er een wond (dus schoonmaken) of is het dicht met bloed onder de huid; dan zou het een bloedoor zijn...
nee er loopt bloed uit zijn oor, er zit diep in de gehoorgang een gescheurd bloedvaatje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door