Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door anneke62
#760352
Ik heb een oude labrador van 13 jaar met de nodige gezondheids/ouderdomsproblemen. Hij heeft artrose, staar, wordt (oostindisch  :D) doof, heeft twee flinke vetbulten en zijn ellebogen liggen de laatste tijd steeds open  :-[. Hij gebruikt 150 mg rymadil per dag en 2x per week 8 mg moderin (prednison)
Nu hebben we sinds kort een pup, en daar ben ik nu gelijk mee begonnen om die KVV te voeren, wat geweldig goed gaat. Maar Sam, onze ouwe, heeft altijd brokken gehad. Natuurlijk vindt hij de maaltijden van Luca heerlijk ruiken en ik moet zeggen dat ik het gewoon een beetje zielig begin te vinden om hem dan zijn bakje droge brokken te geven.
Denken jullie dat het nog mogelijk is hem ook op KVV over te zetten? Zou zijn ouwe lijf dat nog aankunnen? Ik moet erbij vertellen dat hij zijn hele leven last heeft gehad van zwakke darmen, altijd snel aan de diarree, heeft eigenlijk altijd Lam & Rijst brokken gegeten, omdat dat het enige was waar hij goed tegen kon.
Door Cindy de Wolf
#760362
Ja hoor, gewoon doen. Ik heb onze honden nu een kleine 3 jaar geleden overgezet. Remy (de oudste) was toen ruim 11, nu bijna 14 en hij at altijd matig nu smult hij ervan. Grote kans zelfs dat na ontgifting de klachten minder worden.
Door Lizzy
#760369
Ja hoor, dat kan zeker. Ik zou hem alleen heeeeeel langzaam over zetten. Ik zou beginnen met 1 lepel versvlees en dat zelfs overgieten met gekookt water. En dan alsmaar meer versvlees geven en minder brokken. Wanneer je hond echt snel aan de diarree is, dan zou ik alsmaar het vlees overgieten met gekookt water. En eventueel, als het afgekoeld is, probiotica er over heen. En als je hond helemaal versvlees eet en geen brokken meer (hier mag je best een paar dagen over doen): dan een kwart rauw gaan geven (wel op kamertemperatuur) en driekwart met gekookt water overgoten. Dan de helft rauw en de helft met gekookt water. En dan pas helemaal rauw.
Door Lizzy
#760375
[quote="anneke62"]
Geef ik hem dan in één maaltijd KVV én brokken?? Dat was toch juist niet goed? Of zelfs op dezelfde dag allebei geven?
[/quote]

Ja, nee in 1 maaltijd. En omdat je het overgiet met gekookt water: moet het goed gaan. Je kunt ook een hele maaltijd direct vervangen en even koken. Maar als je echt een zeer gevoelige hond hebt, kan dat iets teveel zijn en diarree opleveren.
Door Cindy de Wolf
#760376
Ik heb ze toen allemaal cold turkey overgezet. De meningen zijn hierover verdeeld. Zelf  heb ik nooit problemen ondervonden. Maar ik heb en had honden die al een zeer sterk maagdarmstelsel hebben/hadden en al veel afwisseling kregen. Jij kent je hond het beste en jij alleen kan inschatten of het cold turkey zou kunnen of op de Lizzy manier. Als je de manier van Lizzy volgt geef je idd brokken en vlees in 1 maaltijd.
Door Lizzy
#760378
[quote="Cindy de Wolf"]
Ik heb ze toen allemaal cold turkey overgezet. De meningen zijn hierover verdeeld. Zelf  heb ik nooit problemen ondervonden. Maar ik heb en had honden die al een zeer sterk maagdarmstelsel hebben/hadden en al veel afwisseling kregen. Jij kent je hond het beste en jij alleen kan inschatten of het cold turkey zou kunnen of op de Lizzy manier. Als je de manier van Lizzy volgt geef je idd brokken en vlees in 1 maaltijd.
[/quote]

Ja, ik heb hier oudjes ook wel in 1 keer over gezet. Maar ten eerste hadden deze geen super moeilijk spijsverteringssysteem en bovendien raak ik ook niet erg in de stress van diarree ;D, en volgens mij jij ook niet ;D
Door Cindy de Wolf
#760381
[quote="Lizzy"]
Ja, ik heb hier oudjes ook wel in 1 keer over gezet. Maar ten eerste hadden deze geen super moeilijk spijsverteringssysteem en bovendien raak ik ook niet erg in de stress van diarree ;D, en volgens mij jij ook niet ;D
[/quote]

Kan dat niet ontkennen ;D ;D ;D is wel aardig wat voor nodig om mij wat dat betreft in de stress te laten schieten.
Door Lizzy
#760383
[quote="anneke62"]
Nou, ik raak ook niet zo snel in de stress hoor dames!!!  ;) Ik ben alleen wel voorzichtig met mijn hele ouwe vriend! :P
[/quote]

Nee nee, ik zeg ook niet dat jij snel in de stress raakt, maar aangezien jij schreef dat je hond een gevoelig spijsverteringssysteem heeft: raad ik je aan het langzaam te doen. En als het goed gaat: kun je de stappen versnellen natuurlijk!
Door henneke
#760384
An ik geloof dat ik Sam in een keer over zou zetten en de boel de eerste tijd met gekookt water overgieten en direkt probiotica erbij geven .
wat geweldig dat je dit nog wil doen met Sam  :-*
Door Cindy de Wolf
#760386
[quote="Lizzy"]
Nee nee, ik zeg ook niet dat jij snel in de stress raakt, maar aangezien jij schreef dat je hond een gevoelig spijsverteringssysteem heeft: raad ik je aan het langzaam te doen. En als het goed gaat: kun je de stappen versnellen natuurlijk!
[/quote]

Je bent me net een stapje voor.

Vandaar ook dat ik schreef: jij kent je hond het beste en weet hoe/wat qua maagdarmstelsel, jij alleen kunt inschatten op welke manier jij denkt dat het het beste is om hem over te zetten.
Door Lizzy
#760387
[quote="Cindy de Wolf"]
Je bent me net een stapje voor.

Vandaar ook dat ik schreef: jij kent je hond het beste en weet hoe/wat qua maagdarmstelsel, jij alleen kunt inschatten op welke manier jij denkt dat het het beste is om hem over te zetten.
[/quote]

Helemaal eens!
Door anneke62
#760462
Nou, dan ga ik voor de langzaam-aan-methode! Ik heb nu nog een kwart zak brokken over, dus ik ga beginnen met mengen. Dat zal trouwens pas vanaf donderdag zijn, want daarvoor werk ik en ik wil mijn lieffie niet opschepen met een lekkende hond  ;D ;D. Donderdag en vrijdag ben ik vrij, dus dan kan ik het makkelijker behappen allemaal!
Wordt vervolgd.... :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door