Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DaisyD
#759860
Onze Daisy (een rottie van 9 maand oud) barft inmiddels volop en geniet elke dag van de botjes en hompen vlees.
Dus nu ook een bezoekje gebracht aan het IC in Rotterdam om een stukje vuile lamspens te kopen. De stukjes gaan dus per volledige pens en zijn circa 3 kilo. Ze kreeg dus een flink stuk van de pens (bleek later bijna een kilo te zijn) en mevrouw gaat er vrolijk tegenaan.
Ze heeft dus geen enkel probleem met het wegwerken van een stukje pens van een kilo (duurt wel even maar ze vind het lekker!!) Vertering gaat ook goed  :D
Nu even zitten rekenen, maar ze heeft dus haar orgaanportie voor de komende twee weken binnen.  :-[ Zal geen kwaad kunnen, maar mag ze niet wat vaker zo'n lapje ?? en hoe bereken ik dan de rest van de organen mee in het geheel.
We zitten zo rond de 5600 kg per week aan voer (per dag ci 800 gram), maar mevrouw is in de groei en lust vaak wel wat meer.
Door Lesley
#759949
Ik zie pens niet als orgaan,maar als complete maaltijd en een kilo"je wordt hier ook zo weg gewerkt ;) kijk niet op een onsje meer of minder  :)
Gebruikersavatar
Door Dian
#759950
DaisyD schreef: Onze Daisy (een rottie van 9 maand oud) barft inmiddels volop en geniet elke dag van de botjes en hompen vlees.
Dus nu ook een bezoekje gebracht aan het IC in Rotterdam om een stukje vuile lamspens te kopen. De stukjes gaan dus per volledige pens en zijn circa 3 kilo. Ze kreeg dus een flink stuk van de pens (bleek later bijna een kilo te zijn) en mevrouw gaat er vrolijk tegenaan.
Ze heeft dus geen enkel probleem met het wegwerken van een stukje pens van een kilo (duurt wel even maar ze vind het lekker!!) Vertering gaat ook goed  :D
Nu even zitten rekenen, maar ze heeft dus haar orgaanportie voor de komende twee weken binnen.  :-[ Zal geen kwaad kunnen, maar mag ze niet wat vaker zo'n lapje ?? en hoe bereken ik dan de rest van de organen mee in het geheel.
We zitten zo rond de 5600 kg per week aan voer (per dag ci 800 gram), maar mevrouw is in de groei en lust vaak wel wat meer.
Oeps, hoe groot is jouw vriezer ;D ;D
Door DaisyD
#760051
macho schreef: en wat voor soort hond heb jij die 5600kg voer eet in de week
Een hele grote enge gevaarlijk hond, met vreselijke grote hoektanden en scheurkiezen.... Als ik heeeeeel lief doe en een lamspensje bij me heb mag ik binnen komen en in het mandje slapen.  ;) Zij ligt natuurljk in MIJN BED.
;D ;D ;D

Even zonder dollen, kan je elke week pens voeren of twee maal per week?? Dat compenseerd weer de wat duurdere vleessoorten zoals lamsnek, en het ligt niet zolang in de vriezer.

Volgens de rekenhulp mag ze 850 gram orgaanvlees per week hebben. Dan kan er dus geen niertje of levertje meer bij... en het wordt eenzijdig.
Ze krijgt nu van alles wat, af en toe een haaskarkas, stukje ree, kippenhart/maag, kippebout, kippennek, vis, brood, appel, banaan, tomaat, lamsribben, lamsrug(bot), kwartel, dopwerten, selderijstengels.
Met de verhoudingen ben ik nog aan het rekenen om een goede verdeling te maken, de pens gooit nu roet in het eten.
Ze bleek ook niet genoeg te hebben aan de 2%, met 2,5% van haar lichaamsgewicht (30kg) gaat het beter.
Door peerle
#760147
Lijkt me een hele fijne hond :)

Ik geef pens wel 1 keer per week, soms ook een week niet, als ik het heb liggen (niet altijd) voer ik pens zo'n 3 keer per maand. Ik zie het dan ook niet als orgaanmaaltijd maar als volledige maaltijd. Lees Mogens in 'Rauwe voeding voor honden' er maar eens op na. Niet dat ik 80% pens wil gaan voeren :) , maar ik geloof wel dat het een heel nuttig en voedzaam ingrediënt is.

Groetjes,
Veerle

ps : je zal op je vraag geen eenduidig antwoord krijgen omdat mensen hier gewoon verschillende meningen over hebben. Je zal uiteindelijk moeten beslissen wat voor jou en je hond past op basis van de verschillende argumenten en welk belang je daaraan hecht. Succes !
Door Happy Tail
#760179
Baya krijgt een keer per week een flinke portie pens en daarna een lekker knaagbot, zoals een kalfsschoudertje oid. Pens geef ik altijd ruim de dagportie, wat dat is echt zo weg.
Door DaisyD
#760264
Ben er wel uit hoor ik reken de pens voor de helft mee als orgaanvlees en de andere helft als spiervlees. Een botje ter afsluiting lukt nog niet want mevrouw zit echt wel vol na een lapje van 800 gram. Volgende keer wat kleiner knippen dus.
Dan heb ik nog 400 gram over voor variatie met andere organen.
groetjes D.

NB Zeer handig die rekenhulp.... Hulde aan de persoon(en) die hem bedacht heeft en hem heeft willen delen met anderen  :bigarmhug:
Door cylke
#760317
chelsey zit ook altijd vol na een portie pens. Ik geef d'er soms niks anders bij, andere keren een vleesbotje of stukje vlees enz.
maar binnenvliegen doet het wel!!
Door Lizzy
#760339
Je kunt natuurlijk prima een maaltijd met alleen pens geven. Net als dat je ook een maaltijd met alleen een vleesbot kunt geven zoals een rij goedbevleesde geitenribben. Of een zalmkop. Of een bak spiervlees. Maar pens is niet compleet. Als pens compleet zou zijn: kon je ongestraft alleen maar pens voeren. En dat kun je niet. Pens is minder rijk aan eiwitten en vooral ook minder rijk aan vitamines en mineralen dan spiervlees, bijvoorbeeld kopvlees. 

Ik vind het eerlijk gezegd ook nog steeds heel vreemd (en vooral heel verwarrend voor mensen die net komen kijken) om over complete maaltijd te praten binnen het zelf samenstel concept. Die term compleet hoort in de voerfabrikanten business thuis, niet binnen het zelf samenstellen. Maar goed, da's mijn persoonlijke mening.
Door judith1967
#760698
Lizzy schreef: Je kunt natuurlijk prima een maaltijd met alleen pens geven. Net als dat je ook een maaltijd met alleen een vleesbot kunt geven zoals een rij goedbevleesde geitenribben. Of een zalmkop. Of een bak spiervlees. Maar pens is niet compleet. Als pens compleet zou zijn: kon je ongestraft alleen maar pens voeren. En dat kun je niet. Pens is minder rijk aan eiwitten en vooral ook minder rijk aan vitamines en mineralen dan spiervlees, bijvoorbeeld kopvlees. 

Ik vind het eerlijk gezegd ook nog steeds heel vreemd (en vooral heel verwarrend voor mensen die net komen kijken) om over complete maaltijd te praten binnen het zelf samenstel concept. Die term compleet hoort in de voerfabrikanten business thuis, niet binnen het zelf samenstellen. Maar goed, da's mijn persoonlijke mening.
Ik vind de term compleet bij pens ook heel verwarrend.Ik dacht nml ook dat echt dus echt compleet was.
Maar ze noemen het compleet omdat de calcuim/fosforverhouding goed is??

Klopt dat,Lizzy???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#760710
judith1967 schreef: Ik vind de term compleet bij pens ook heel verwarrend.Ik dacht nml ook dat echt dus echt compleet was.
Maar ze noemen het compleet omdat de calcuim/fosforverhouding goed is??

Klopt dat,Lizzy???
Ik ben geen Lizzy, maar dat klopt wel. Dat schijnt de filosofie erachter te zijn. Maar helaas pindakaas heeft een hond meer nodig dan alleen een goede calcium/fosforverhouding. Hij is namelijk ook weer niet zo goed dat je er een pup op groot zou kunnen brengen.
Door Lizzy
#761078
Nou, net wat Angelique dus zegt: een gunstige calcium:fosfor verhouding is niet genoeg. Ten eerste is de verhouding inderdaad niet goed genoeg om een pup op z'n poten te krijgen en daarnaast betekend compleet simpelweg :

com·pleet (bn.)
1 volledig, voltallig <=> incompleet
2 volslagen, totaal => volledig

Pens is niet volledig. Het is niet totaal. Was dat wel het geval: kon je 100% pens voeren. En dat raad ik af, zeg maar. Ik denk dat als je een vleesbot gaat analyseren, dat deze qua volledigheid er nog beter uit komt dan pens. Dus ja, Mogens is een fijne vent en hij weet heus veel van voer, dat zal ik niet ontkennen. Maar hier maakt hij in mijn ogen een denkfout.

En natuuuuuurlijk kun je prima een maaltijd voeren met alleen pens. Ja, dank je de koekoek, dat is wat we al jaren roepen, je hoeft niet compleet te voeren, je kunt prima 1 orgaanvlees dag en een vleesbot dag, etc voeren. Je kunt net zo goed een pensdag geven als dat je een vleesbot dag hebt. Of een visdag. Dus ook daarvoor hoef je pens niet compleet te noemen. Binnen dit concept slaat dat gewoon nergens op, vind ik.

Tel daar bij op dat Mogens Eliasen een grote denkfout maakt bij hoe gezond vuile pens nou werkelijk is en dat je een koe die nog in de wei staat en vers gras + verse kruiden eet met een zoeklichtje moet zoeken (en wel kuilgras + runderbrokken te eten krijgt waarbij je runderbrokken een beetje moet zien als hondenbrokken. En die willen we allemaal NIET geven. Geef je je hond alsnog troep door 'm inhoud van pens te geven waar vooral runderbrok in zit ::)) en tel daar bij op dat pens minder eiwitten, vitamines en mineralen bevat dan spiervlees: denk ik dat je niet kunt zeggen dat pens spiervlees is en denk ik niet dat je er dus maar 80% van moet gaan voeren. Ik zie Mogens boek niet als "de enige echte waarheid over hondenvoeding". Ik zie geen enkel boek als "de enige echte waarheid". Ik denk dat Eliasen echt heel veel zeer nuttige dingen schrijft. Maar zo nu en dan ook onzin. En dat deel over pens vind ik dus onzin.
Door DaisyD
#762250
Ik sluit me bij Lizzy aan, ook al kwam de vraag bij mij vandaan Pens is niet compleet !!
Maar wel gezond ..
Ik herrinder me nu van vroeger (gut wat zijn we al oud) dat we een herderpup in huis hadden. Hij kreeg alle dagen pens, want dat hoorde zo, was mijn moeder verteld. Af en toe schoot er wat over van ons avondmaal, maar niet vaak. Het beestje was maar net vier jaar geworden, de dierenarts en mijn ouders hebben toen hij op de operatietafel lag besloten besloten hem in te laten slapen. Zijn HD was zo ernstig was dat opereren geen zin meer had.

Dus niet alleen pens voeren!  Maar dat doet niemand meer geloof ik op dit forum.

:D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door