Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ijsselmeer
#757757
Goedenavond.
ik ben Henk en ik heb vorige week een 1jarig hondje gekocht een kruising van een malthezer leeuwtje & shih - tzu (teefje) ze eet brokken maar niet met smaak want ze eet ZEER weinig die brokken hebben wij meegekregen van de vorige eigenaar met de mededeling ze eet alleen dit ,nu hebben wij pedigree /met rundvlees / groente en rijst brokken gekocht maar daar eet ze ook ZEER weinig  van per dag en wij hebben cesar gekocht nu geven wij haar per keer (2x) per dag broken met cesar er doorheen gemengd en nu eet ze het bakje leeg  en kijkt ons aan of ze wil zeggen HEB JE NOG MEER??????
Kan iemand mij vertellen hoeveel voer ik in het bakje  per keer en hoeveel x ik haar eten (per dag ) moet geven en wat ik ze te eten moet geven ,is versvlees  slecht  of zijn brokken slecht ???? sorry maar ik weet totaal niets van honden maar wil het beste voor dit hondje want het is een scheet  van een beestje. :dog:
ik hoor graag van u, b.v.b. dank.
m.vr.groet .Henk.

ps. kan ik onder deze topic ook info winnen qua onderhoud ,ogenhoekjes schoonmaken ,kammen borstelen ect.
Door MarijeJoanne
#757803
Welkom Henk ;)

Als 1e, dit forum is gericht op voer, en dan de rauwe variant daarvan.
Oftewel vers, kant en klaar en/of zelf samengesteld.
Voor vragen over welke brok je moet voeren zul je waarschijnlijk dan ook geen zinnig antwoord vinden hier.
Op de vraag wat je dan wel moet voeren, daar gaat zowat het hele forum over :D
Vers dus nogmaals, veel artikelen die je het een en ander duidelijker zal maken, kun je vinden in de Bieb.
Dat is een onderdeel van dit forum.

Wat je met onderhoud bedoeld weet ik niet, misschien de entingen? Of wat je tegen vlooien, wormen, teken ed kan doen?
Daar heb je een apart hoekje voor op dit forum, Vaccinatie/Parasieten/Wormen heet dat.
Net als dat er een apart hoekje is voor vragen en problemen over gezondheid.
En zo zijn er nog wel meer hoekjes.
Genoeg om te lezen dus! 8)

Mijn hondje wou trouwens ook geen brokjes eten.
En groot gelijk dat hij ook had!
Nu hij vers krijgt, eet hij als een dijker! 8)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#757932
ijsselmeer schreef: Goedenavond.
ik ben Henk en ik heb vorige week een 1jarig hondje gekocht een kruising van een malthezer leeuwtje & shih - tzu (teefje) ze eet brokken maar niet met smaak want ze eet ZEER weinig die brokken hebben wij meegekregen van de vorige eigenaar met de mededeling ze eet alleen dit ,nu hebben wij pedigree /met rundvlees / groente en rijst brokken gekocht maar daar eet ze ook ZEER weinig  van per dag en wij hebben cesar gekocht nu geven wij haar per keer (2x) per dag broken met cesar er doorheen gemengd en nu eet ze het bakje leeg  en kijkt ons aan of ze wil zeggen HEB JE NOG MEER??????
Kan iemand mij vertellen hoeveel voer ik in het bakje  per keer en hoeveel x ik haar eten (per dag ) moet geven en wat ik ze te eten moet geven ,is versvlees  slecht  of zijn brokken slecht ???? sorry maar ik weet totaal niets van honden maar wil het beste voor dit hondje want het is een scheet  van een beestje. :dog:
ik hoor graag van u, b.v.b. dank.
m.vr.groet .Henk.

Hoi Henk,
Welkom op dit forum.
Je bent beland op een forum waar mensen hun honden enkel met rauw vers vlees voederen. Jouw hondje is zeer slim geweest om brokken e.d. te weigeren. De kuipjes Cesar staan bol van de geur/smaakstoffen, dus daar willen ze nog wel eens instinken als ze honger hebben.
Maar, die kuipjes zijn dus bereslecht vor je hondje. Beter kun je naar de supermakt. dierpspeciaalzaak gaan en daar even zoeken in de vriezer naar b.v rodi of smuldier, in ieder geval een compleet diepvriesvleesproduct voor de hond. Deze voedingen zijn zonder bewaarmiddelen, geur/smaakstoffen en zijn 1000x gezonder voor je hondje dan al die brok en/of blikrommel.
Om te weten hoeveel je hondje ongeveer moet hebben zet je 'm even op de weegschaal en dan kun je bij een klein hondje van 1 jaar oud, dus lekker beweeglijk neem ik aan, uitgaan van zo'n 50 gram per kilo lichaamsgewicht. Weegt je hondje dus iets van 5 kilo dan voer je 'm in beginsel iets van 250 gram per dag. Wordt ze te dik dan geef je meer, wordt ze te mager, dan ga je minderen. Structurele blikken van "we want more" negeer je, anders kun je der in de meeste gevallen binnen een paar maanden de straat uit rollen.
Brokken veroorzaken ook snel tandplak en jouw type hond is daar erg gevoelig voor. Ook dat is een goede reden om geen brokken te gaan voeren.


ps. kan ik onder deze topic ook info winnen qua onderhoud ,ogenhoekjes schoonmaken ,kammen borstelen ect.

Voor dit soort vragen kun je je beter tot de afd. gezondheid c.q  de Bar wenden. Er lopen hier genoeg ervaringsdeskundigen c.q hondentrimsters rond die al je vragen graag zullen beantwoorden.
Ooghoekjes maak je in ieder geval dagelijk schoon. Smorgens zit er meestal een soort slaap/soep in de ooghoekjes en die kun je als het ingedroogd is met je vingers even weghalen en anders met een klein doekje met lauw warm water. Doe je dit regelmatig niet dan hoopt zich het vuil op en wordt het een puinhoop en de huid onder de smurrie gaat dan smetten.

De vacht van jouw hond gaat veel onderhoud vragen. Minimaal drue keer per week goed kammen is geen overbodige luxe. Veel van jouw hond zijn soorgenootjes worden met regelmaat door een trimster in een kort modelletje gezet zodat het onderhoud wat makkelijker wordt en ze oo niet zoveel vuil mee nar huis brengen met hun lange vacht. Die trimsters kijken dan als het goed is ook meteen de nagels en oren na. Ga je niet naar een trimster dan zul je dat (nagels knippen/ oren schoonmaken) dus ook zelf moeten doen. Ook de onderkant van de voetjes vragen extra aandacht, omdat daar erg veek haar tusen de tenen zit waar vuil zich kan ophopen en waar dan dikke klitten onstaan waarodor de hond het idee krijgt dat hij een "steen in zijn schoen" heeft.

Als je niet goed weet hoe deze vachten te kammen/borstelen maak dan even een afspraak bij een trimsalon en laat je daar informeren over de werkwijze en het te gebruiken materiaal. Vraag dit soort dingen niet in een dierspeciaalzaak want je komt geheid met een berg foute borstels en andere rotzooi thuis waar je niks aan hebt.

Meer vragen......we horen het wel :D

Door Minna
#757947
Wordt ze te dik dan geef je meer, wordt ze te mager, dan ga je minderen.
Zal je nog niet wakker zijn! ;D  ;D  ;D
Door ijsselmeer
#758811
Hallo Marije Joanne & Angelique.

Hartelijk dank voor de informatie en goede raad die ik mocht ontvangen van jullie, geweldig  nu weet ik wat ik moet doen ,nu even kijken naar een topic waar ik kan vragen hoeveel keer ze minimaal  uitgelaten moet worden en over haar vacht onderhoud ,nu borstelen en kammen wij haar 1 x per dag  wij hadden vroeger 2 Perzen (katten) dus wij weten wel dat zo`n vacht veel onderhoud nodig heeft.
Nogmaals Hartelijk Dank.
m.vr.gr.Henk.
Door Mevroi Kruim
#759034
Nou, uitlaten, meestal laten ze je dat wel weten  ;D

Nee, geintje, met een jaar is een keer of 4 uitlaten per dag genoeg. Hoe lang hangt erg van de conditie van je hond af. Ik ken van dat soort kleine haarballetjes die nog geen tien minuten per wandeling buiten komen, en als het regent helemaal niet, die kunnen dus niks. Is ze gewend om wat meer te lopen dan kun je dus grotere wandelingen doen.
Ik vind zelf dat een hond een hond is onafhankelijk van vacht en model, en dus lekker moet kunnen lopen en spelen, naar behoefte. Dus lekker los van de riem door het bos hollen, spelen met andere honden e.d. Maar je moet het wel aanpassen aan wat je hond kan, korte pootjes zijn sneller vermoeid dan lange stelten dus een 3 uurs wandeling door zwaar terrein, daar moet je wel voor trainen.
Door bloemetje
#759043
Zo zou ik doen Henk. Gewoon lekker starten met 4x en dan merk je het vanzelf. Hou minstens een jaar aan voordat je je hondje en zijn behoeften echt kent! Dat duurt gewoon even. Gun jezelf en je hondje lekker de tijd. Dan komt het vanzelf goed! Veel succes ;)
Door ijsselmeer
#759397
Ook u beide bedankt  Bloemetje en kruimel , wij laten haar nu 4 x per dag uit en daar wilde ik het wel bij houden  :-\want ik HAAR  uitgelaten hebt  en ik doet de buitendeur dicht en haar halsbandje af , loopt ik naar de kamer en ik loop terug naar de b.deur dan denkt zij dat wij weer gaan wandelen ,dus als het aan haar ligt komen wij NOOIT meer binnen en blijven wij buiten k`ZAL TOCH GEEN STRAATSLET WAT IK GEKOCHT HEBT :'( ;D
ik zal ook eens kijken of er een topic is waar ik kan vragen hoe en wanneer ik haar los kan laten lopen en hoe ik  haar dat aan kan leren zonder dat xe wegloopt.
Fijn zo`n forum leer ik tenminste wat ons kind  ;) fijn en lekker vindt ?
Nogmaals hartelijk dank .
Groetjes Henk.
Door Mevroi Kruim
#759407
Nou, daar heb ik ook nog wel een adviesje voor: schrijf je in bij een goede hondenschool, eentje waar ze met belonen werken en niet met straffen. Daar kunnen ze je prima helpen met alles wat je hond moet leren, en ook veel zo niet al je vragen beantwoorden over gedrag en opvoeding e.d.
Maar advies over wat je hond moet eten, daarvoor moet je bij ons zijn, wij zijn de experts. Dus laat je niet ompraten om brokken te gaan voeren, vers is het beste dat er is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759411
ijsselmeer schreef: Hallo Marije Joanne & Angelique.

Hartelijk dank voor de informatie en goede raad die ik mocht ontvangen van jullie, geweldig  nu weet ik wat ik moet doen ,nu even kijken naar een topic waar ik kan vragen hoeveel keer ze minimaal  uitgelaten moet worden en over haar vacht onderhoud ,nu borstelen en kammen wij haar 1 x per dag  wij hadden vroeger 2 Perzen (katten) dus wij weten wel dat zo`n vacht veel onderhoud nodig heeft.
Nogmaals Hartelijk Dank.
m.vr.gr.Henk.
Omdat dit specifiek een voedingsforum is is er geen speciale afdeling voor vragen over vachtverzorging. Maar gooi je vraag gerust in de bar neer en we vinden 'm wel.
Door ijsselmeer
#759423
Ja oke `, ze gaat van de brokken af ,alleen ga ik nu even goed door de topic`s snuffelen  wat wij haar moeten geven .
bedankt voor uw reactie.
groetjes Henk.
Door ijsselmeer
#759432
Ik heb NOG 1 vraagje  mag ik ze ook een stukje kibbeling geven 1x p/w of andere vis /gebakken of rauw?
groetjes Henk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759434
ijsselmeer schreef: Ik heb NOG 1 vraagje  mag ik ze ook een stukje kibbeling geven 1x p/w of andere vis /gebakken of rauw?
groetjes Henk.
Ja hoor, een stukje kibbeling is lekker voor de snack en 1 á 2 x per week mag je rauwe vis geven. Sardines (vers) worden dan vaak wel gewaardeerd, zo ook zalm of ander vette vis. Een vette vis heeft de hoogste bijdrage aan het menu, maar een stukje witvis mag natuurlijk ook wel.
Door ijsselmeer
#759836
Oke`, weer bedankt Angelique weet weer iets meer want toen ik haar een heel klein stukje gaf begon mijn vrouw te grommen op mij , :-\ en ze wilde zelf niets  :(
groetjes Henk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door