Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Laska
#759235
Hallo,

Ik heb een zwangere NSDT retriever teef Laska van 20 kilo. Ze at altijd Cavom, sinds een paar maand half Carnibest en nu volledig Bandit. Ik wil overgaan op ekologisch barf, maar dat nu ze zwanger is niet te rigoreus doen, dus daarom had ik bedacht het af te wisselen met Bandit. Ik kan aan kip, geit, lam en rund komen. Hier mijn eerste opzet voor een menu. Kunnen jullie eens kijken of het wat is? Ik heb nog geen ervaring met Barf.

Week 1

maandag
? bandit 350 gram

dinsdag
? 400 gram bot (kippennekken)

woensdag
? bandit 350 gram

donderdag
? 150 gram groente
? 200 gram hart (lam)
? 200 gram kipkarkas

vrijdag
? bandit 350 gram

zaterdag
? 50 gram lever(rund)
? 400 gram lamsribben

zondag
? 1 ei rauw
? 200 gram pens (lam/geit)
? 200 gram spiervlees (rund)


Week 2

maandag
? bandit 350 gram

dinsdag
? 400 gram bot (kippennekken)

woensdag
? bandit 350 gram

donderdag
? 150 gram groente
? 200 gram hart (rund)
? 200 gram kipkarkas

vrijdag
? bandit 350 gram

zaterdag
? 50 gram lever (rund)
? 400 gram kipvleugels

zondag
? 1 ei rauw
? 200 gram pens (rund)
? 200 gram spiervlees (lam/geit)

Groetjes Tanja
Door Lizzy
#759369
Ik heb de percentages berekend en afgerond van het deel zelf samengestelde voeding en kom op :

55% vleesbot
11% vlees
25% orgaanvlees
8% groente

Ik zou zelf minder orgaanvlees geven, te meer daar je ook nog Bandit geeft. Een procent of 10 minder is prima. In de plaats daarvan zou ik wat meer groente en wat meer spiervlees geven. En dit topic is ook wel goed om te lezen, denk ik: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html

Want aan het eind van de zwangerschap heeft je teefje dus wat koolhydraten nodig. En je zult ook het percentage vleesbot tegen het eind van de zwangerschap moeten verlagen. Na de bevalling mag deze weer omhoog.
Door Laska
#759509
Hoi,

Bedankt voor het narekenen. Ik heb de hart als spiervlees gerekend, ik denk jij als orgaan. Ik zal de verhoudingen aanpassen.

Ik heb de link bekeken maar vind het wel ingewikkeld worden dan met wel erg veel supplementen, een keer een eitje of wat biogarde ok, maar al die vitamines, levertraan, stremseltabletten etc. Is dat echt nodig? Dat zit toch ook niet in kant en klaar vlees en ik dacht dat je daar ook prima een zwangere en zogende teef op kunt voeden. Of zeg ik nu iets stoms? En daar staat ook dat je juist meer organen en minder groente/fruit moet geven, terwijl jij zegt meer groente en minder orgaan. Dus nu raak ik wat in de war. Of zit er in Bandit al heel veel orgaan? Help mij!
Door Lizzy
#759518
[quote="Laska"]
Hoi,

Bedankt voor het narekenen. Ik heb de hart als spiervlees gerekend, ik denk jij als orgaan. Ik zal de verhoudingen aanpassen.

Ik heb de link bekeken maar vind het wel ingewikkeld worden dan met wel erg veel supplementen, een keer een eitje of wat biogarde ok, maar al die vitamines, levertraan, stremseltabletten etc. Is dat echt nodig? Dat zit toch ook niet in kant en klaar vlees en ik dacht dat je daar ook prima een zwangere en zogende teef op kunt voeden. Of zeg ik nu iets stoms? En daar staat ook dat je juist meer organen en minder groente/fruit moet geven, terwijl jij zegt meer groente en minder orgaan. Dus nu raak ik wat in de war. Of zit er in Bandit al heel veel orgaan? Help mij!

[/quote]

Sorry voor de verwarring! Ik zal proberen uit te leggen!

Je geeft al 3 keer per week Bandit. En in elk versvleesvoer en dus ook in Bandit zit meer orgaanvlees dan dat je zou voeren wanneer je zelf samenstelt. In Bandit zit 30% orgaanvlees. Dit percentage komt van Tannetje Koning en aangezien zij meegeholpen heeft met de samenstelling van dit voer, mag je er vanuit gaan dat dat klopt.

Goed, naast die 30% orgaanvlees uit Bandit voer jij zelf, in het zelf samengestelde gedeelte, ook nog eens 25% orgaanvlees.

Nou, Ian Billinghurst schrijft normalitair 10% a 15% orgaanvlees voor. Laat een teef in de zwangere periode nou 15% a 20% kunnen gebruiken, zit jij met je Bandit + je zelf samengestelde gedeelte toch wel wat hoog in orgaanvlees. In combinatie met Bandit, zou ik zelf niet meer dan 15% orgaanvlees geven. En als jouw hond niet zwanger zou zijn geweest, zou ik je zelfs geadviseerd hebben om het percentage te laten zakken naar 5% a 10%.

Nu zou ik orgaanvlees dus laten zakken naar 15% en dus moet je je menu opvullen met andere dingen (zeker wanneer je zometeen ook minder vleesbot moet gaan voeren). Ik zou dan zelf kiezen voor meer groente en meer spiervlees. Aan het eind van de zwangerschap zou ik geven: 30% a 40% vleesbot, 15% orgaanvlees, 10% groentemix, 20% a 25% spiervlees, 10% koolhydraten in de vorm van havervlokken, pompoen, zoete aardappel, zilvervliesrijst, etc en 5% dingen als rauw ei, zuivel en andere extraatjes. Ik vind zelf 20% koolhydraat erg veel, zeker wanneer je ook groente en versvlees geeft, daarom heb ik 10% genomen.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben geweest! En zo niet: laat het me gerust weten.

Qua al die supplementen en melktoestanden: Volgens mij heb ik er ook wel bijgezet dat al die supplementen echt typisch Ian B. is en gewoon echt teveel van het goede. Ik zou dat zelf ook allemaal niet geven.

Maar, het is wel goed om te weten dat honden die aan het eind van de zwangerschap geen lever eten, wel levertraan nodig hebben. Want anders vergroot je de kans op eclampsie en we hebben dat op Barfplaats ook 1 maal met een teef meegemaakt. Die at geen lever en kreeg ook geen levertraan en kreeg dus in de eerst week na de bevalling eclampsie. Ook is het goed om te weten dat je aan het eind van de zwangerschap wat extra koolhydraat moet geven en minder bot moet geven. En het is ook goed om te weten dat je in de eerste weken van de zwangerschap niet te scheutig met lever moet zijn en al helemaal niet met levertraan. En dat is waarom ik heb besloten om dit stuk van Ian B toch maar in de bieb te zetten. Maar ik zal het toch eens nalezen en eventueel corrigeren....

Teven die zogen kunnen overigens wel zeer gebaad zijn bij extra vocht en extra zuivel. Ik vind rauwe geitenmelk met rauwe honing prachtig, om aan een zogende teef te geven. De suikers uit honing leveren extra energie. En vocht is belangrijk, voor zogende teefjes.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 12 mei 2007, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#759519
Oh, en aan het eind van de zwangerschap voer je dus geen grote botten meer. Dus dan kun je de lamsribben veel beter van het menu afhalen en iets van eendennek of parelhoenkarkas of konijnkarkas ofzo voeren.
Door Laska
#759523
Dank voor je uitgebreide uitleg, het is nu een stuk duidelijker. Laska is nu drie weken zwanger, ze heeft de eerste weken alleen Carnibest gehad en krijgt nu bandit. Ik weet niet hoe snel ik alle barfingredienten in huis heb, maar dat kan nog wel een paar weken duren, is volledig Bandit tot die tijd dan een bezwaar denk je?

En wat betreft de lever, heeft ze dan niet wat veel lever nu in het begin gehad? Omdat Carnibest dan misschien wat veel lever bevat? Of valt dat mee denk je? En als ik dus aan het eind van de zwangerschap 3 keer per week Bandit geef en een keer per week 50 gram lever erbij, dan zou dat toch goed moeten zijn?

Ik heb even gezocht op barfplaats, maar ik kan het verband tussen eclampsie en lever zo snel niet vinden, kun je uitleggen waarom dat met elkaar te maken heeft?
Door Lizzy
#759527
[quote="Laska"]
Dank voor je uitgebreide uitleg, het is nu een stuk duidelijker. Laska is nu drie weken zwanger, ze heeft de eerste weken alleen Carnibest gehad en krijgt nu bandit. Ik weet niet hoe snel ik alle barfingredienten in huis heb, maar dat kan nog wel een paar weken duren, is volledig Bandit tot die tijd dan een bezwaar denk je?

En wat betreft de lever, heeft ze dan niet wat veel lever nu in het begin gehad? Omdat Carnibest dan misschien wat veel lever bevat? Of valt dat mee denk je? En als ik dus aan het eind van de zwangerschap 3 keer per week Bandit geef en een keer per week 50 gram lever erbij, dan zou dat toch goed moeten zijn?

Ik heb even gezocht op barfplaats, maar ik kan het verband tussen eclampsie en lever zo snel niet vinden, kun je uitleggen waarom dat met elkaar te maken heeft?

[/quote]

Het verband tussen eclampsie en lever ligt niet specifiek in de lever alswel in eclampsie en vitamine A en vooral D en calcium. Dit is een vrij ingewikkeld proces. Veel over eclampsie staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 277.0.html

Ik zal vandaag even kijken of ik nog specifieker voor je op kan schrijven hoe het zit met het chemische fabriekje in het lichaam van de hond tussen calcium, vitamine A en vooral D.

Qua teveel lever in versvlees: nee, wees maar niet bang! Zowel Carnibest als Bandit zijn zodanig samengesteld dat het nooit teveel vitamine A bevat, ook niet voor een zwangere teef.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759530
[quote="Laska"]
Dank voor je uitgebreide uitleg, het is nu een stuk duidelijker. Laska is nu drie weken zwanger, ze heeft de eerste weken alleen Carnibest gehad en krijgt nu bandit. Ik weet niet hoe snel ik alle barfingredienten in huis heb, maar dat kan nog wel een paar weken duren, is volledig Bandit tot die tijd dan een bezwaar denk je?

En wat betreft de lever, heeft ze dan niet wat veel lever nu in het begin gehad? Omdat Carnibest dan misschien wat veel lever bevat? Of valt dat mee denk je? En als ik dus aan het eind van de zwangerschap 3 keer per week Bandit geef en een keer per week 50 gram lever erbij, dan zou dat toch goed moeten zijn?

Ik heb even gezocht op barfplaats, maar ik kan het verband tussen eclampsie en lever zo snel niet vinden, kun je uitleggen waarom dat met elkaar te maken heeft?


[/quote]

Kort gezegt bevordert vit. D de calciumopname uit de voeding.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759534
[quote="Laska"]
Dank voor je uitgebreide uitleg, het is nu een stuk duidelijker. Laska is nu drie weken zwanger, ze heeft de eerste weken alleen Carnibest gehad en krijgt nu bandit. Ik weet niet hoe snel ik alle barfingredienten in huis heb, maar dat kan nog wel een paar weken duren, is volledig Bandit tot die tijd dan een bezwaar denk je?

En wat betreft de lever, heeft ze dan niet wat veel lever nu in het begin gehad? Omdat Carnibest dan misschien wat veel lever bevat? Of valt dat mee denk je? En als ik dus aan het eind van de zwangerschap 3 keer per week Bandit geef en een keer per week 50 gram lever erbij, dan zou dat toch goed moeten zijn?

Ik heb even gezocht op barfplaats, maar ik kan het verband tussen eclampsie en lever zo snel niet vinden, kun je uitleggen waarom dat met elkaar te maken heeft?


[/quote]

We kunnen dan alleen maar duimen dat het niet teveel geweest is. En daar raak je dus ook meteen precies het punt wat het nadeel is van kvv in deze....je hebt geen flets benul wat erin zit.
Door Laska
#759538
Ik snap wel dat het goed is als je precies weet wat je hond eet, maar het moet toch ook mogelijk zijn je hond goed te voeren zonder barf, ik bedoel er zijn toch een hoop mensen voor wie barf teveel gevraagd is en die moeten hun hond toch ook goed kunnen voeren.
Ik vraag me dan ook af of dat nu uiteindelijk inderdaad zo nauw komt met al die verhoudingen van voer. Per slot van rekening worden de overgrote meerderheid van zwangere en zogende teven gevoerd met brok en gaat dat meestal gewoon goed. De meeste zwangere vrouwen kijken ook niet per dag wat ze precies in welke verhoudingen binnen krijgen, maar proberen gewoon gezond en afwisselend te eten. Of zeg ik nu iets stoms?

Ik merk in ieder geval ook dat ik er heel onzeker van wordt, alsof als ik niet precies het goede in de juiste verhoudingen geef het dan helemaal mis gaat met mijn hondje en haar pups en dat dan mijn schuld is.
Door Lizzy
#759540
[quote="Laska"]
Ik snap wel dat het goed is als je precies weet wat je hond eet, maar het moet toch ook mogelijk zijn je hond goed te voeren zonder barf, ik bedoel er zijn toch een hoop mensen voor wie barf teveel gevraagd is en die moeten hun hond toch ook goed kunnen voeren.
Ik vraag me dan ook af of dat nu uiteindelijk inderdaad zo nauw komt met al die verhoudingen van voer. Per slot van rekening worden de overgrote meerderheid van zwangere en zogende teven gevoerd met brok en gaat dat meestal gewoon goed. De meeste zwangere vrouwen kijken ook niet per dag wat ze precies in welke verhoudingen binnen krijgen, maar proberen gewoon gezond en afwisselend te eten. Of zeg ik nu iets stoms?

Ik merk in ieder geval ook dat ik er heel onzeker van wordt, alsof als ik niet precies het goede in de juiste verhoudingen geef het dan helemaal mis gaat met mijn hondje en haar pups en dat dan mijn schuld is.
[/quote]

Nou, omdat er zoveel honden zijn die op versvlees prima zwanger worden en gezonde pups krijgen, ga ik er vanuit dat het wel snor zit. In de boeken staat hoeveel vitamine A en D een hond en een zwangere hond nodig heeft en ik ga er vanuit dat ze niet boven die hoeveelheid gaan zitten. Anders zouden we iedere klipklap meemaken dat er misvormde pups worden geboren en da's niet het geval.

Feit blijft dat je niet weet wat je geeft, als je versvlees voert. Ik wil onder alle omstandigheden exact weten wat mijn honden binnen krijgen en dus is het voor mij geen optie.

En natuurlijk komt het allemaal niet zo krap, de verhoudingen. Een paar procent meer of minder maakt allemaal echt niet uit. Misschien word je minder zenuwachtig als ik het zo op schrijf:

Aan het eind van de zwangerschap voer je: 25% tot 45% vleesbotten, 5% tot 15% groente, 10% tot 20% orgaanvlees, 0% tot 10% extra's en tafelrestjes en de rest spiervlees. Je ziet het, je hebt best een flinke marge overal.

Na de zwangerschap, dus tijdens het zogen voer je: 40% tot 60% vleesbot, 5% tot 20% groente, 10% tot 20% orgaanvlees, 0% tot 10% extra's en tafelrestjes en de rest spiervlees. Ook hier zie je weer, je hebt best een flinke marge.

En eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk gemakkelijker om gewoon een geheel zelf samengesteld menu te voeren aan pups, zwangere honden, net bevallen honden, volwassen honden dan ergens half om half. Puur omdat je, zoals Angelique al schrijft, je weet nooit precies wat er in dat voer zit. Als je het helemaal zelf doet, weet je helemaal zelf wat je voert en dus wat je hond binnen krijgt. En eerlijk gezegd merk ik keer op keer dat de meeste mensen juist eerder onzeker worden van de helft versvlees, omdat zogenaamd: "per slot van rekening zo compleet is en je zeker bent dat je hond alles binnen krijgt" en de helft zelf samengesteld.

Als je heel goed kijkt, wordt het verhaal hierboven van mij ook juist ingewikkelder juist omdat je ook versvlees voert. Want ik heb zoiets "OK, 30% orgaanvlees in Bandit en dan ook nog eens 25% orgaanvlees in je zelf samengestelde maaltijd... oef, is dat niet te veel?".

Snap je wat ik bedoel? Nou, ik wil je nu niet nog onzekerder maken, dus ik hoop ook dat dat niet gebeurd.... :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#759541
[quote="Laska"]
Ik snap wel dat het goed is als je precies weet wat je hond eet, maar het moet toch ook mogelijk zijn je hond goed te voeren zonder barf, ik bedoel er zijn toch een hoop mensen voor wie barf teveel gevraagd is en die moeten hun hond toch ook goed kunnen voeren.
Ik vraag me dan ook af of dat nu uiteindelijk inderdaad zo nauw komt met al die verhoudingen van voer. Per slot van rekening worden de overgrote meerderheid van zwangere en zogende teven gevoerd met brok en gaat dat meestal gewoon goed. De meeste zwangere vrouwen kijken ook niet per dag wat ze precies in welke verhoudingen binnen krijgen, maar proberen gewoon gezond en afwisselend te eten. Of zeg ik nu iets stoms?

Ik merk in ieder geval ook dat ik er heel onzeker van wordt, alsof als ik niet precies het goede in de juiste verhoudingen geef het dan helemaal mis gaat met mijn hondje en haar pups en dat dan mijn schuld is.
[/quote]

Ook tijdens de zwangerschap komt het niet precies op een procentje meer of minder hier en daar. Het belangrijkste is dan om voldoende afwisseling te bieden en de aanpassing van de calciumvoorziening aan het eind van de dracht.  Het handige van 100% barf is dan dat je exact weet wat je gevoerd hebt en dat je dus nooit hoeft te twijfelen of je wel genoeg of misschien teveel van dit of dat gegeven hebt. Persoonlijk ben ik dan ook niet zo'n grote fan van de combinatie barf/kvv tijdens de dracht, maar dat is mijn kronkel omdat ik de kvv-tijd nou eenmaal al een tijdje achter me heb liggen.
Uiteraard kun je de teef ook met brok of alleen kvv een goed nest laten voortbrengen, hoewel zelfs de meest notoire brokkenvoerder tijdens de dracht vers gaat voeren omdat je er zo'n geweldige melkgift van krijgt.


Bot gezegt is het natuurlijk wel zo dat als jij voedingsfouten maakt en er iets mis gaat dat het dan jouw schuld is. Maarja, die verantwoording neem je op je als je besluit zelf de voeding samen te stellen.
Maar het is dus niet gezegt dat het op fabrieksvoer niet fout kan gaan en als dat gebeurd dan vraag ik me af of je je dan beter zou voelen omdat je dan de "schuld" bij een ander zou kunnen leggen. Zou kunnen....want jij blijft altijd diegene die de keuzes maakt en die een fabrikant het vertrouwen geeft, dus hoe je het wend of keert, jij bent altijd eindverantwoordelijke voor je pups en voor je moederhond.
Door Laska
#759557
Nou, bedankt voor jullie reacties weer. Het geeft weer een hoop stof tot nadenken. Ik wil overigens graag over op volledig barf, ik dacht dat de overgang om in een keer over te gaan misschien wat groot was voor Laska en ik moet nog even wat moeite doen om vlees te krijgen, vooral omdat ik ook ekologisch wil voeren is dat iets minder makkelijk. Maar als ik het zo lees kan ik het beste zo snel mogelijk helemaal overgaan.  Het is me gelukkig nu wel duidelijk wat en hoeveel ik van alles ongeveer moet voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door