Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door the fooza
#757874
Hoi nieuw hier..ben hier gekomen omdat ik een oplossing zoek voor mn honden. De een drinkt heel veel en poept heel veel. (vaak ook diarree) En de ander is meer gedragsprobleem: te waaks bijna neurotische af overal bang voor ed.(alleen In en rondom huis)
Voor de rest stabiel met kinderen dieren enz dat is t gekke. Verder is ze te mager (?) ze weegt 44 terwijl volwassenen zo gem 45 wegen. Op de show werd er door de keurmeester beweerd dat ik haar te weinig eten gaf???? Waar ik aardig kwaad om werd.  Aan de ene kant ze oogt wel "mager" maar als je dr voelt valt t best mee volgens mij. Ik heb t idee door gedrag ook komt, ze kan maar niet stilliggen ze is altijd ergens mee bezig: ze heeft geen rust. Kan t zijn dat ze hierdoor ook energie verbrand? Verder eet ze dr brokken bijna niet op.
Ik geef beide honden Royal Canin Giant sochtends en Duck Pens Compleet 500g savonds, soms wat rijst, stukje vlees erbij en tussendoortjes(koekjesworstkaas) als beloning voor training en om de dag kauwbot en elke dag schapenvet 1 bonbon. Als ik t zo bekijk krijgen ze nog aardig wat naar binnen  :-\ hoe kan ze dan zo "mager"zijn???
Heel verhaal, ff samengevatte vragen:
Kan voer gedrag zo erg beinvloeden?
Welk merk vinden jullie het best van versvlees compleetvoer?
Kan dit gedrag leiden tot dat "mager zijn"?
Welk voer is aan te raden voor honden met een gevoelig maag? (snel diarree etc)
Door Danny
#757883
Ben nog niet zo kundig maar misschien zou het kunnen zijn doordat je 's morgens brok voert en 's avonds vlees het lichaam niet genoeg voedingsstoffen op kan nemen. De vertering van brok en vlees is toch heel anders....
Volgens mij is het advies altijd om brok en vlees niet samen op 1 dag te geven.....
Door Lizzy
#757907
Kan voer gedrag zo erg beinvloeden?
Ja. Ik merk dat honden die verse rauwe voeding krijgen altijd beter in hun vel zitten. En ik zie zeer slome honden vaak actiever worden. En ik zie heel drukke honden vaak rustiger worden.
Welk merk vinden jullie het best van versvlees compleetvoer?
Het voer waar jouw hond het het beste op doet. Dat is het beste versvleesvoer. En afwisselen van merken kan ook beslist geen kwaad. Ik zou zelf nooit al mijn paarden op 1 merk wedden.
Kan dit gedrag leiden tot dat "mager zijn"?
Ja. Dat kan absoluut. Maar het hoeft natuurlijk niet. Het kan ook komen van stress. En ja, waar stress dan weer van kan ontstaan..., dat is vaak moeilijk te zeggen....
Welk voer is aan te raden voor honden met een gevoelig maag? (snel diarree etc)
Ik raad je aan om te stoppen met brokken. Die zorgen vaak voor diarree. En zeker honden met een gevoelige spijsvertering doe je geen plezier met het alsmaar overstappen van brok naar vers en van vers naar brok. Ik zou dus alleen vers geven en dan een merk kiezen dat het best past bij jouw situatie en waar jouw hond het goed op doet. Dit is een kwestie van uitproberen. Omdat de hond van de buren het goed doet op voer A smaak lam & rijst, wil dat nog niet zeggen dat jouw hond het daar goed op doet... Wat ik niet zou geven, zelf, is een actief voer. Dat klinkt misschien wel aantrekkelijk, omdat ze wat mager is, maar dat voer is te vet voor honden die snel diarree hebben.

Overigens zou ik zelf, als het drink gedrag en het drukk gedrag niet snel verbeterd op verse voeding, naar de dierenarts gaan. Teveel drinken kan duiden op ziektes. En een druk gedrag ligt soms dieper dan alleen voeding.
Door Henk en Donja
#757920
Nou, ik heb ook zoiets gehad lijkt me.

Ik gaf farmfood(geperste brok) en savonds een pens hamburgertje omdat ze zelfs de FF slecht verteerde. Daarvoor ook RC geprobeert, vond ze wel lekker maar dat ging echt helemaal fout, tot uitkotsen van brokken aan toe.

Toen bleek ze dus heel geleidelijk de brok te laten staan en eigenlijk alleen dat schijfje pens nog te eten, Toen nog de brok door de pens proberen aan te bieden, maar dat ging ze heel netjes uitzoeken.

Dus dan sta je voor de keuze, of brok weg of kvv weg. Aangezien ik door haar verteringsproblemen toch ervan overtuigd was dat het ook zo is dat ze de brok niet meer wilde omdat ze merkte dat het kvv beter voor haar was, haar toch op volledige kvv gezet. Het is overigens bij mij een hele tijd goed gegaan.

Nu kan er natuurlijk heel veel aan de hand zijn, je zou de honden goed in de gaten moeten houden als ze eten. Het kan zijn dat de ene zijn brok niet eet en de ander in een keer van beiden opschrokt als je even niet oplet, ofzoiets.

Dan zijn er nog dingen als ontgifting, wat dus inderdaad inhoud dat een hond veel drinkt en vaak ook afvalt. Dat heeft weer te maken met dat een hond overgaat van koolhydraten vertering naar vetvertering. Heeft die van mij ook gehad, kwam ik achteraf achter, ook een reden om direct op kvv over te gaan want dan doen ze dus weinig meer met de brokken qua vertering.

Ook merk ik dat mijn hond na het brokken fiasco heel veel energie weer kreeg toen ze vers kreeg, een angstige hond die haar energie niet kwijt kan zou best eens heel lastig kunnen zijn, zoals jij dat beschrijft.

Vergelijk het maar een beetje met onszelf, sommig voedsel is ook gewoon slecht voor ons ondanks dat we het misschien hardstikke lekker vinden.

Als ik het zo lees lijkt het me dat deze veranderingen dus gerelateerd zijn aan dat jij dus iets in hun voeding hebt verandert(geef je RC/duck al lang?), ofwel er iets in de gezinssituatie is verandert wat een van de honden onrustig maakt. Mijn hond is ook erg zenuwachtig en waaks als zijn volledige roedel niet thuis is.

Ik heb trouwens al vaker gehoort dat keurmeesters zoiets roepen, ik kan me ook voorstellen dat ze dat vaak doen omdat er nu eenmaal veel mensen zijn die hun hond wekenlang aan de spercieboontjes zetten omdat ze volgens hun te dik zouden zijn. Ik zou je er niets van aantrekken, dat doe jij niet, je hond krijgt goed te eten. En trouwens, stress is natuurlijk net als bij de mens aanleiding tot gewichtsverlies.

Kortom, voedingen goed in de gaten houden en de hond die aan de schijt is meenemen naar de DA. Ik zou ze zelf volledig op de kvv zetten, mijn mening over RC zal ik maar even voor mezelf houden........

Groetjes, Henk en Donja
Door Henk en Donja
#757938
Toch nog even over het voer, mijn mening is nu ik het nog eens lees, dat je moet vereenvoudigen, kvv en af en toe de juiste botten is een combinatie die werkt en je normaalgesproken ook van die diarree afhelpt.

Over die zenuwachtige hond wil ik nog kwijt dat je die goed in de gaten moet houden, als roedelleider kun je die heel goed gerust stellen, maar zend dan de juiste signalen uit, een hond als die moet veel rust hebben en vooral niet teveel onder druk gezet worden, teveel drukte maakt die van mij onzeker. Ze gaat dan ook bijna altijd sochtends op mijn kantoor liggen waar mijn kinderen niet mogen komen. Nu ze beter eet kan ze er ook veel beter mee omgaan trouwens.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op do 10 mei 2007, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#758034
[quote="the fooza"]
Hoi nieuw hier..ben hier gekomen omdat ik een oplossing zoek voor mn honden. De een drinkt heel veel en poept heel veel. (vaak ook diarree) En de ander is meer gedragsprobleem: te waaks bijna neurotische af overal bang voor ed.(alleen In en rondom huis)
Voor de rest stabiel met kinderen dieren enz dat is t gekke. Verder is ze te mager (?) ze weegt 44 terwijl volwassenen zo gem 45 wegen. Op de show werd er door de keurmeester beweerd dat ik haar te weinig eten gaf???? Waar ik aardig kwaad om werd.  Aan de ene kant ze oogt wel "mager" maar als je dr voelt valt t best mee volgens mij. Ik heb t idee door gedrag ook komt, ze kan maar niet stilliggen ze is altijd ergens mee bezig: ze heeft geen rust. Kan t zijn dat ze hierdoor ook energie verbrand? Verder eet ze dr brokken bijna niet op.
Ik geef beide honden Royal Canin Giant sochtends en Duck Pens Compleet 500g savonds, soms wat rijst, stukje vlees erbij en tussendoortjes(koekjesworstkaas) als beloning voor training en om de dag kauwbot en elke dag schapenvet 1 bonbon. Als ik t zo bekijk krijgen ze nog aardig wat naar binnen  :-\ hoe kan ze dan zo "mager"zijn???
Heel verhaal, ff samengevatte vragen:
Kan voer gedrag zo erg beinvloeden?
Welk merk vinden jullie het best van versvlees compleetvoer?
Kan dit gedrag leiden tot dat "mager zijn"?
Welk voer is aan te raden voor honden met een gevoelig maag? (snel diarree etc)
[/quote]

Zonder al te veel uit te wijden over brokken,
Heb daar namelijk niet veel goeds over te vermelden, is het bewezen dat honden door brokvoer waar al te veel geur ,kleur en smaakstoffen aan toe worden gevoegd gedragsproblemen kunnen krijgen als bvb hyperaktief, wat agressiever, of juist heel erg sloom. komt nog eens bij dat veel voedingsproblemen worden veroorzaakt door dat het spijsverteringskanaal van een hond die bijna altijd brokken krijgt lui word.
En dan hebben we het nog maar niet eens over het afweringsgestel, wat door de brokken bijna niet meer werkt.
En waarom? wel brokken zijn simpelweg gewoon te steriel, waardoor je dus dit soort dingen gaat krijgen.
Veel brokkenhonden zijn ook vaak eerder van slag , als ze iets anders krijgen dan dat ze gewend zijn.
Oorzaak en gevolg dus.
En het mengen van brok en vlees is naar mijn idee in ieder geval niet goed, omdat brokken een heel ander verterings-proces hebben als rauw vlees. Dus het op een dag geven van twee verschillende voedingssoorten
zou ik niet zo gauw doen.

Ik zou mijn hond helemaal over zetten op de Kvv en kijken wat er dan gebeurt. En het merk ja, dat ligt helemaal aan je hond, budget en verkrijgbaarheid. In de ene Kvv zit veel meer orgaanvlees waardoor het wat grijziger lijkt, de andere werkt bvb met een suplement voor de calcium Smul doet dit. Terwijl bvb Carnibest werkt met echte stukken bot. Smul en Carnibest zouden mijn voorkeur hebben, simpelweg omdat het er grover uitziet. Dit lijkt me voor de hond ook aantrekelijker. Smul gebruikt bvb weer meer orgaanvlees als Carnibest, maar daar zit ook weer een prijsverschil in. Het een is duurder als het ander, maar in principe zijn alle Kvv soorten mits je natuurlijk de  compleet versies voert voldoende. Nog beter is zelf samenstellen maar dat moet je natuurlijk willen en je moet de  mogelijkheid hebben tot. Ik zelf voer Carnibest en ik wissel wel af met smaak. Maar Smul krijgen ze ook wel eens.
En ik probeer ook een beetje te barfen, dus af en toe eens een rauwe kip of kippepoot, kip-carbo.
En als de riblappen in de reclame zijn, krijgen ze dat. Je kan het dus eigenlijk zo gek maken als je zelf wilt :D of niet.
 
Er is misschien een klein kansje dat met het geheel overgaan op Kvv de diaree minder zou kunnen worden.
En dan heb ik het niet over het begin, als je ze net over gaat zetten, want dan kunnen ze altijd wat diaree krijgen evenals wat vuil uit de ogen . Dit heet ontgiften en gaat vanzelf weer over.
Want alle chemische troep in het hondenlijf moet eruit gewerkt worden.
Hoop dat je wat hebt aan onze adviezen en laat even weten hoe het is gegaan. En bij vragen, gewoon stellen hier, want er zijn veel mensen hier die al de nodige ervaringen, positief als negatief hebben gehad.
Laatst gewijzigd door Bullmastiff gek op do 10 mei 2007, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door the fooza
#758845
Dankjewel voor de reacties! Had geen idee dat het geven van 2 verschillende soorten voeding voor een omzetting zorgt in het proces voor de hond. Maar als je er over nadenkt wel logisch eigenlijk! De reden dat ik dit doe is omdat ik duck wel heel erg duur vindt. Ik koop me nu al helemaal scheel: Elke dag 1 pak (2x500gram=>2x2grote honden) Dan zou ik elke dag 2 pakken en nog een beetje moeten geven! (bovendien is duck niet in zoveel mate te krijgen hier in de buurt)
Is er een goedkoper alternatief?
En dan een reactie op werken met verschillende smaken: Ik heb mn honden een x ipv duck pens compleet een dagje duck lam en rijst compl. gegeven. De hond met gevoelige spijsvertering had gelijk dikke darm ontsteking!!!!!!!!!! Echt heel erg. (nou moet ik erbij zeggen dat dat een blonde bouvier is en heb t idee kleurmutaties altijd wat zwakker zijn, maar das zomaar een idee hoor!) De ander had erge diarree. Daar ben ik toen een beetje van geschrokken en durf eigenlijk niet meer op ander merk/smaak over te stappen.. Maar als iemand een beter/goedkoper alternatief heeft wil ik dat best uitproberen hoor! Dan laat ik ze een dagje vasten en ga k drna over. Dat zal nog wel gaan denk ik?
Nog een opmerking: Die "te waakse hond" had erg last van groeipijn als pup, op advies van fokker op penscompleet gezet en het was over! Tip voor dierenartsen, ipv al die dure brouwsels/fotos aan te smeren!!!!!!!!!!!!!
Door the fooza
#758849
sorry hoor! nog even toevoeging;) de hond die veel drinkt (de blonde bouvier) heeft ook last van sleetje rijden. Mij is toen verteld vers vlees slecht is? omdat daar ook al veel water in zit dan krijgen ze nog meer water naar binnen. De hond is toentertijd veel gaan drinken door een schattige dierenarts die hem een anti-jeukprik gaf. Bijverschijnselen: veel drinken maar dat gaat wel over na een paar dagen hoor! NIET DUS. Tis wel minder geworden maar nog steeds veel. Heeft iemand hier ervaringen mee? Dat jeuken is overigens ook een stuk minder geworden door duck.
En dan nog een allerlaastse opmerking haha sorry hoor. Wilde ik ook even delen. Als je hond vaak vies oor/oorontsteking heeft: Duck heeft dat ook helemaal weg laten gaan.  NOG EEN TIP VOOR DE GELDBELUSTE KWAKZALVERS!(in ieder geval in mijn omgeving lopen ze rond) 
#758949
[quote="the fooza"]
sorry hoor! nog even toevoeging;) de hond die veel drinkt (de blonde bouvier) heeft ook last van sleetje rijden. Mij is toen verteld vers vlees slecht is? omdat daar ook al veel water in zit dan krijgen ze nog meer water naar binnen. De hond is toentertijd veel gaan drinken door een schattige dierenarts die hem een anti-jeukprik gaf. Bijverschijnselen: veel drinken maar dat gaat wel over na een paar dagen hoor! NIET DUS. Tis wel minder geworden maar nog steeds veel. Heeft iemand hier ervaringen mee? Dat jeuken is overigens ook een stuk minder geworden door duck.
En dan nog een allerlaastse opmerking haha sorry hoor. Wilde ik ook even delen. Als je hond vaak vies oor/oorontsteking heeft: Duck heeft dat ook helemaal weg laten gaan.  NOG EEN TIP VOOR DE GELDBELUSTE KWAKZALVERS!(in ieder geval in mijn omgeving lopen ze rond) 
[/quote]

In principe is het zo, dat honden die juist Kvv krijgen veel minder gaan drinken, vanwege de vleessappen en vocht wat erin zit. En wat betreft de da,, helaas weten niet alle dierenartsen erg veel van voeding af, en grijpen al gauw naar een antibiotica kuurtje of tig, bij bepaalde klachten, ik praat met mijn da niet over voeding ;D ;D
En dit is wel zo slim, want wat dat betreft staan we lijnrecht tegenover elkaar.

De ervaring die wij hebben is dat sinds de honden Kvv krijgen ze nooit meer van die vreselijke zeg maar gerust Vreselijke extreme drink partijen, waarbij er een half zwembad door de keuken komt :) hebben.
En dit is allemaal te wijden aan het feit dat brokken gewoon erg droog zijn, en erg zout, als de honden niet zoveel drinken kan het dus bijna niet verteren, daar is veel vocht voor nodig.
Ook weer een voordeel voor de Kvv, ja kwa oren dat kan ook kloppen, sommige Kvv honden hebben ineen keer geen last meer van de vuile oren, dit sluit weer aan bij mijn verhaal van boven over de natuurlijke weerstand van onze viervoeter.

Inderdaad met twee flinke honden Zijn de meeste Kvv best wel duur, maar er zijn ook goedkopere te vinden.
Smul is er zo een, Kivo-petfood, en bvb AHV-Breda zijn wat goedkopere varianten, en mits je de compleet versies pakt, is dit voldoende. Gewoon eens uit proberen. ;)
Door Henk en Donja
#758998
Gewoon eens smuldier proberen, kun je per doosje van 12x400 gram bestellen bij c1000 en Jumbo en vast nog wel een paar winkels. Het zal vast dat er relatief wat meer orgaan vlees in zit, maar volgens mij zal het vlees verder in al die kvv's niet schokkend veel verschillen. Behalve dat duck natuurlijk biologisch is toch?
#759117
[quote="Henk en Donja"]
Gewoon eens smuldier proberen, kun je per doosje van 12x400 gram bestellen bij c1000 en Jumbo en vast nog wel een paar winkels. Het zal vast dat er relatief wat meer orgaan vlees in zit, maar volgens mij zal het vlees verder in al die kvv's niet schokkend veel verschillen. Behalve dat duck natuurlijk biologisch is toch?
[/quote]

Dat klopt voor alle Kvvs geld geen kunstmatige en chemische toevoegingen. :D
Alleen bvb zit er in Smuldier in vergelijking tot bvb Carnibest, wel meer orgaanvlees, het is ook grijzer van kleur daardoor. Maar Smul is een prima Kvv en ook te betalen. ;) ;)
Door Henk en Donja
#759130
[quote="Bullmastiff gek"]
Dat klopt voor alle Kvvs geld geen kunstmatige en chemische toevoegingen. :D
Alleen bvb zit er in Smuldier in vergelijking tot bvb Carnibest, wel meer orgaanvlees, het is ook grijzer van kleur daardoor. Maar Smul is een prima Kvv en ook te betalen. ;) ;)
[/quote]

Ik heb onderhand een paar bakjes stinkdier open gemaakt en er zit inderdaad veel pens in hoor, wat die grijze kleur geeft, toch verschilt het ook wel, het ene bakje is weer anders dan de volgende wat ik ook merk aan mn hondje. Hoe penziger hoe beter, het is dan ook een echt stinkdiertje :biggrin2:

Overigens vind ik rodi compleet nog erger qua pens hoor en van duck heb ik hetzelfde verhaal gehoort dus.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op vr 11 mei 2007, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door