Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door YaYa
#758985
Hier weer een vraag van een beginnend barfer die nog niet precies weet van hoe en wat.
Ik heb vanmiddag bij de visboer 4 sardientjes gekocht voor de katten. Ze hebben ze echter nog nooit rauwe vis gegeten (koolvisfilet kookte ik altijd). Ik ga wel proberen of ze het rauw lusten maar hoe pak ik dat aan? Gewoon zo neerleggen (ze zijn trouwens best groot, ongeveer 100 gram per stuk) of in stukken snijden? En stuit dit ook op dezelfde weerstand als rauw vlees? Ik neem aan, dat als ze rauw niet lusten, ik er ook de kook overheen kan laten gaan.
Het zijn trouwens complete visjes met kop, staart enz. enz. er gewoon nog aan.
Door Mevroi Kruim
#758997
Ja, zo zien sardienen er in het echt uit  ;D Heel ander gezicht dan uit een blikje.
Ik zou beginnen met ze er eens aan laten ruiken. Er zijn katten die van vis totaal uit hun dak gaan, dan heb je geen probleem. Je weet maar nooit.
Ik zou ze sowieso in stukken snijden, kijk ff of de ingewanden er nog inzitten, die vinden ze meestal niet zo lekker zeker als de galblaas barst dus die kun je er dan uithalen. Begin veiligheidshalve met een klein stukje te geven en te kijken wat ze ervan vinden en wat het in hun ingewanden aanricht. Vette vis kan (maar hoeft niet) duidelijk effect hebben op de ontlasting in de zin van dun. Ze moeten echt wennen aan het verteren van vet en speciaal aan het verteren van visvet.
Is het echt jakkiebah dan kun je ze ff koken. Je kunt ze ook opleuken met blikvis in het begin.
Door YaYa
#759039
Is inderdaad iets anders dan een sardientje uit blik. Ik wist dus echt niet dat ze er zo uitzagen  ;D
Euh, je bedoelt dat ik dat sardientje open moet snijden en de binnenkant eruit halen. Enig idee wat ik kan verwachten en hoe weet ik wat ik eruit moet halen. Heb nog nooit een visje aan de binnenkant bekeken  ::)
Door Mevroi Kruim
#759044
Buik opensnijden als dat nog niet gebeurd is en de flubbers eruit halen. Lesje anatomie in de praktijk  ;D ;D De darmen zijn goed herkenbaar als grijzige sliertjes, de gal zit in de buurt van de lever en is vaak groenig. Als het je te machtig wordt gewoon alles door de plee spoelen en schone vis voeren.
Niet te diep snijden trouwens want dan ga je door de gal heen. Alleen de spierwand doorsnijden dan kun je binnenin schoonmaken.
Als de buik al opengesneden is zijn de ingewanden er al uit, maar vaak doet de visboer kop en inhoud in een keer dus as de kop er nog aan zit zit de binnenkant er nog in.

Heeeeeel leerzaam, dat barfen  ;D ;D ;D ;D
Door 202Spots
#759046
YaYa schreef: Euh, je bedoelt dat ik dat sardientje open moet snijden en de binnenkant eruit halen. Enig idee wat ik kan verwachten en hoe weet ik wat ik eruit moet halen. Heb nog nooit een visje aan de binnenkant bekeken ::)
Welcome to our world!!! 8)
En...voordat je 't weet ben je voorbereid op visogen,testicles en hersenen ;)
Door YaYa
#759052
Ze zijn nog bevroren en er ligt er nu 1 te ontdooien. Ik heb hem nog niet zo goed bestudeerd dat ik kan zien of hij bij de buik opengesneden is. Maar de kop zit er nog aan (ogen zitten er dus ook nog in). Dat is voor mij al heel wat. Want ik hoef dus zelf geen vis waarin nog ogen zitten die me aankijken. :)
Ben benieuwd of het goedgaat en of het bij mij ook goedgaat. Heb namelijk ook al een poging richting kuikens gedaan en stond toen vreselijk te kokhalzen.
De kuikens heb ik daarna aan een bevriende fokker gegeven met de mededeling dat ze dat nooit meer zouden krijgen  ;D
Kan er nu om lachen en ga dat later gewoon nog eens proberen.
Door Mevroi Kruim
#759086
We live and learn  ;D ;D

Zoals mijn vader vroeger zei, word je hard van!

Nou, niet hard maar je went er wel aan. Ik heb het voordeel dat ik vroegah lang geleden ook (toen gewoon) vers vlees aan mijn honden voerde, en dan geen biefstuk of lapjes maar afvalvlees, dus de pens, boekmaag, lebmaag, uier, kopvlees, paard, hersens, lever, hart nier, wat er maar te krijgen was. Je went er aan, en ik vind het nog steeds heel interessant om te zien hoe mooi een organisme in elkaar steekt en hoe die onderdelen er nou in het echt uitzien.
Door Mieuw
#759156
Kruimel schreef: Buik opensnijden als dat nog niet gebeurd is en de flubbers eruit halen. Lesje anatomie in de praktijk ;D ;D De darmen zijn goed herkenbaar als grijzige sliertjes, de gal zit in de buurt van de lever en is vaak groenig. Als het je te machtig wordt gewoon alles door de plee spoelen en schone vis voeren.
Niet te diep snijden trouwens want dan ga je door de gal heen. Alleen de spierwand doorsnijden dan kun je binnenin schoonmaken.
Als de buik al opengesneden is zijn de ingewanden er al uit, maar vaak doet de visboer kop en inhoud in een keer dus as de kop er nog aan zit zit de binnenkant er nog in.

Heeeeeel leerzaam, dat barfen ;D ;D ;D ;D

Whahahaha.
Jack the Ripper zou jaloers op je zijn ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D ;D :D
Door YaYa
#759161
De kuikens wacht ik nog een poosje mee want dat was me echt te gortig. Maar het sardientje was een groot succes. Het schoonmaken viel me alles mee. Heb trouwens wel de kop en de graten en ingewanden weggegooid. Wist eigenlijk niet of ze kop en graten mogen dus voor de zekerheid maar weggemikt.
Ze vonden het hartstikke lekker, kreeg bijna geen kans om hem schoon te maken. Dus heb er nog eentje uitgehaald om te ontdooien.
Hoe vaak mogen ze dit eigenlijk per week hebben. En hoeveel geef ik aan 10 katten? Zijn wel een paar grote katten bij (maine coons, 1 van 8 kilo, 2 van 7 kilo, 2 van 5 kilo, 4 van 4 kilo en 1 van 3 kilo).
Door Annicha
#759265
mijn katten zijn wat kleiner 6,5 en 4 kilo. Ik geef ze 1 x in de anderhalve week ongeveer 1 hele sardien. Dus met kop, staart en ingewanden. Alleen voor miep droopie hak ik hem in 2. ( bevroren dan ben je er zo door en spat het niet)

Ik heb ze niet vast in het menu zitten omdat ze ze alleen krijgen als de volgende dag de bakken verschoond moeten worden........

Ze krijgen 2 x in de week een orgaanmaaltijd met visolie erdoor.
Door Mevroi Kruim
#759414
Fantastisch dat  ze het zo lekker vonden! Menig katten-eigenaar is groen van jaloezie  ;D ;D

Ze mogen in principe de hele vis hebben, kop en graten incluis. Een echt prooidier dus. Alleen die galblaas en vaak de darmen kunnen problemen opleveren, vandaar mijn advies om schoon te maken.

Er wordt aangeraden om niet vaker dan 1x per week een vismaaltijd te geven. Dat betekent dat je gerust vaker per week vis kunt geven als onderdeel van de maaltijd. Katten van het formaat van de jouwe stoppen zo'n sardien in hun holle kies, die van mij eten er twee a drie in een maaltijd, met z'n allen dus.
Hier hebben ze trouwens een voorkeur voor zalm. Verwende apen  >:( >:(
Door YaYa
#759475
Hier zijn het dus ook een stelletje verwende apen. :)  Als ik hoor wat die van jullie allemaal lusten en eten. Dat hoeven die van mij dus allemaal (nog) niet. Kippennekjes, kippenlevertjes, runderhart is allemaal even bah. Weet nog niet precies hoe ik ze dat aan kan leren.
Als ik trouwens hoor hoeveel ze mogen hebben en dat ze er dunne ontlasting van kunnen krijgen, ga ik denk ik sardientjes niet als echt maaltijd geven maar gewoon als onderdeel ervan.
Volgende keer krijgen ze hem met kop en graten. Daar blijf ik trouwens wel met mijn neus bovenop staan omdat ik dus bang ben dat ze zich verslikken in de graten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door