Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door jenna
#757833
:) deze is jennas menu
zij weeg nu 10,35 en is vandag 14 wk.
alles is 550gr.
week1
ma. pens
di. rundersnippers
wo.kippenekken
do.herten vlees
za.orgaan (kipmaagjes) als ik niet in huis heb dan krijg ze CB of hart van zo een diepvries pakje van supermarkt)
vr.parelhoen of kip
zo.kipkarkas
week2
ma.vis
di.pens
wo.paardspiervlees
do.lamsrib
vr.organ
za.rundsnippers
zo.eendenek
week3
ma.herte vlees
di.kipnek
wo.pens
do.lamsrib
vr.organ
za.rundersnippers
zo.kipkarkas

en dan begin ik weer bij week 1
is dat goed?
of moet ik meer of anderen soort vlees? ;D
Door Lizzy
#757837
Ik heb alleen naar de percentages van 1 week gekeken. Dan kom ik op 28% orgaanvlees, 28% spiervlees en 43% vleesbot. Persoonlijk vind ik 28% orgaanvlees wat veel. Maar de hoeveelheid orgaanvlees valt wel weer mee wanneer je versvlees geeft en niet alleen orgaanvlees. Overigens zie ik nu kippenmaagjes en verder "orgaanvlees" maar je hond heeft ook lever en ook hart/nier enzo nodig. Heb je een specifieke reden om geen groente te voeren?
Door jenna
#757862
nee hoor ben een begineling en geef niet elke dag groenten ik geef wel 4x per week raw eitje en biogarde
groenten afen toe ???
maar als je met een betere menu kan helpen 8)
ben ik erg dankbaar...ben iemand dat moet op lijstje hebben....zelfs voor mij als ik op dieet ben of zo hahaha ;)
dus als ik het goed begrijp moet ik bv. orgaan en spiervlees op zelfde dag geven?
hoeveel gr. van een en de andere?
ben een oen met procenten te rekenen :-[
Door Lizzy
#757899
[quote="jenna"]
nee hoor ben een begineling en geef niet elke dag groenten ik geef wel 4x per week raw eitje en biogarde
groenten afen toe ???
maar als je met een betere menu kan helpen 8)
ben ik erg dankbaar...ben iemand dat moet op lijstje hebben....zelfs voor mij als ik op dieet ben of zo hahaha ;)
dus als ik het goed begrijp moet ik bv. orgaan en spiervlees op zelfde dag geven?
hoeveel gr. van een en de andere?
ben een oen met procenten te rekenen :-[
[/quote]

Op zich is er met je menu niks mis. Maar wanneer je in plaats van versvlees een maaltijd van 550 gram orgaanvlees aan je hond geeft, dan kom je dus op een percentage van 28% orgaanvlees. Ik vind dat rijkelijk veel. Dus ik zou of versvlees in plaats van een orgaanvleesmaaltijd blijven voeren of (en dat vind ik zelf beter) : je voert iets minder pens en iets minder orgaanvlees zodat je rond de 20% zit. In plaats van 1100 gram orgaanvlees per week, zou je dan maximaal 800 gram orgaanvlees moeten voeren. In plaats daarvan kun je dus wat meer spiervlees, vleesbot, groente geven.

Spiervlees en orgaanvlees hoef je helemaal niet op dezelfde dag te geven. Je hoeft niks op dezelfde dag te geven. Je kunt prima alleen orgaanvlees en alleen spiervlees geven. Maar, sommige honden krijgen wel dunne ontlasting van een maaltijd met alleen orgaanvlees. En als de eigenaar dat vervelend vindt of wanneer de hond zelfs de ontlasting laat lopen, dan is het beter om er wat vleesbot bij te voeren. Orgaanvlees laxeert namelijk en vleesbot stopt.

Heb je hier wat aan?
Door jenna
#757923
ja zeker!! ;) ok ik geef haar weet niet....zeg maar 250gr. orgaan op die dag.....dan...ze moet meer eten op een dag? moet ik dan spiervlees bij geven?de resterende gr.?zo ik op 550gr.perdag uitkom? en hoeveel gr. groenten moet ze eten? ???
Door Lizzy
#757978
[quote="jenna"]
ja zeker!! ;) ok ik geef haar weet niet....zeg maar 250gr. orgaan op die dag.....dan...ze moet meer eten op een dag? moet ik dan spiervlees bij geven?de resterende gr.?zo ik op 550gr.perdag uitkom? en hoeveel gr. groenten moet ze eten? ???
[/quote]

Als je 800 gram orgaanvlees voert en je voert dat twee maal per week, dan deel je dus 800 door 2 = 400 gram. Dat kun je dan aanvullen met vleesbot of spiervlees tot 550 gram. Of spiervlees met groente, tot 550 gram. En de vraag is niet hoeveel groente ze moet eten maar hoeveel jij wilt voeren.
Door jenna
#758028
ik wil haar geven wat nodig is zo zij geen tekotren komt.
ok nu begrijp ik dat ze pw 800gr.organ moet krijgen :shades: duidelijk thanks! ;)
en nu de rest begrijpen hahaha oh ja dus die 800gr. is voor altijd zo?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#758902
[quote="jenna"]
ik wil haar geven wat nodig is zo zij geen tekotren komt.
ok nu begrijp ik dat ze pw 800gr.organ moet krijgen :shades: duidelijk thanks! ;)
en nu de rest begrijpen hahaha oh ja dus die 800gr. is voor altijd zo?
[/quote]

Wat denk je nou zelf?
Door jenna
#758908
wat denkt ik nou zelf? :-\ hmm als ik het wist ging ik niet vragen......vind niet echt aardig :'(
Door Lizzy
#758923
[quote="jenna"]
wat denkt ik nou zelf? :-\ hmm als ik het wist ging ik niet vragen......vind niet echt aardig :'(
[/quote]

Ja, niet onaardig bedoeld hoor, maar dit is (vind ik dus) wel het nadeel van ergens een menu vandaan plukken of voorgekauwd krijgen, zonder dat jij zelf weet en begrijpt en snapt waarom je wat moet geven en hoeveel.

Ik vind dus eerlijk gezegd dat jij zelf in staat moet zijn om een menu voor jouw eigen hond in elkaar te zetten. Want dat is de enige garantie om het zelf te snappen en om zelf ook weer aanpassingen op jouw menu te kunnen maken als je ziet dat je hond het niet optimaal doet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#758927
[quote="jenna"]
wat denkt ik nou zelf? :-\ hmm als ik het wist ging ik niet vragen......vind niet echt aardig :'(
[/quote]

Het is de bedoeling als je zelf eten voor je hond wilt maken dat je je erin gaat verdiepen zodat je weet wat je geeft en waarom je iets geeft enz.
Als ik jouw vraag lees of het gewicht wat je nu aan een pup zou geven hetzelfde zou blijven terwijl de pup alleen maar groter wordt dan vraag ik me af of je wel een ienepiene stukje van de beginnersdocumentatie hebt gelezen.
Zelf eten maken is zelf verantwoording nemen dat je pup goed opgroeit en dan is goede voeding belangrijk en moet je gewoon waten waarom je de dingen doet. Je kunt het namelijk maar 1 x goed fout doen.

Als vanaf nu iedereen maar een doos vlees koopt ergens een menuutje vandaag plukt en gewoon niet weet waar hij/zij eigenlijk mee bezig is dan  lopen over 5 jaar een deel van de honden weer krom van b.v. de rachitis en lachen de brokfabrikanten zich de krullen.

Kennis is macht...zorg dat je die kennis krijgt, het ligt hier zo voor het oprapen.
Door Lizzy
#758935
Overigens geldt dit helemaaaaal niet alleen voor jou Jenna. Het is geweldig dat zelf samenstellen steeds populairder wordt. Maar ik denk dat het belangrijk is dat mensen leren waarom ze iets moeten voeren. Snappen ze zelf het waarom niet, dan zijn fouten zo gemaakt. En je hoeft geen raketgeleerde te zijn om het te kunnen en te leren, maar je moet wel iets kennis opdoen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mei 2007, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jenna
#758944
tja daarom ben ik hier om te leren ben een begineling dus.... maar goed mischine ben ik wel dom......ik dacht ergens te hebben gelezen dat een pup meer nodig had dan een volwasen hond....dus ik dacht.... zeker niet meer maar goed geef nieks.... en ik tel de pens niet echt als orgaan.....dat is zeker nrv....maar goed..ik wilde eigenlijk vergelijken en een keuze maken hoe ik jenna ging voeden.
maar bedankt iedereen voor de reacties ;)
Door Lizzy
#758951
[quote="jenna"]
tja daarom ben ik hier om te leren ben een begineling dus.... maar goed mischine ben ik wel dom......ik dacht ergens te hebben gelezen dat een pup meer nodig had dan een volwasen hond....dus ik dacht.... zeker niet meer maar goed geef nieks.... en ik tel de pens niet echt als orgaan.....dat is zeker nrv....maar goed..ik wilde eigenlijk vergelijken en een keuze maken hoe ik jenna ging voeden.
maar bedankt iedereen voor de reacties ;)
[/quote]

Ja, dat heb je goed gelezen hoor, een pup eet ook meer dan een volwassen hond. Een volwassen hond eet ongeveer 2% tot 7% van het lichaamsgewicht. Een hele kleine hond eet eerder 7% en een grote/middelgrote hond eet eerder 2%.

Pups eten 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Niet totdat ze volwassen zijn hoor. Maar tot een maand op 4 groeit de hoeveelheid mee, dan stabiliseert de hoeveelheid en dan op een maand of 5 a 7 gaat de hoeveelheid teruggeschroeft worden richting het volwassen percentage.

Jammer, dat je pens niet meetelt als orgaan. Dat is het namelijk wel. Pens is lang niet zo rijk aan voedingsstoffen dan spiervlees. Maar goed, dat is jouw keuze.

Het ging er hier niet om dat je geen vragen mag stellen Jenna.... En al helemaal niet dat je domme vragen stelt of dom bent. Het ging er om dat we ons zorgen maken om het feit dat je een menu copieert. Maar waarschijnlijk heb ik jouw vragen gewoon niet goed begrepen. Dat kan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mei 2007, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jenna
#758955
[quote="Lizzy"]
Ja, dat heb je goed gelezen hoor, een pup eet ook meer dan een volwassen hond. Een volwassen hond eet ongeveer 2% tot 7% van het lichaamsgewicht. Een hele kleine hond eet eerder 7% en een grote/middelgrote hond eet eerder 2%.

Pups eten 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. Niet totdat ze volwassen zijn hoor. Maar tot een maand op 4 groeit de hoeveelheid mee, dan stabiliseert de hoeveelheid en dan op een maand of 5 a 7 gaat de hoeveelheid teruggeschroeft worden richting het volwassen percentage.

Jammer, dat je pens niet meetelt als orgaan. Dat is het namelijk wel. Pens is lang niet zo rijk aan voedingsstoffen dan spiervlees. Maar goed, dat is jouw keuze.

Het ging er hier niet om dat je geen vragen mag stellen Jenna.... En al helemaal niet dat je domme vragen stelt of dom bent. Het ging er om dat we ons zorgen maken om het feit dat je een menu copieert. Maar waarschijnlijk hebben wij jouw vragen gewoon niet goed begrepen.
[/quote]
heb ik de menu gekopieerd? ik heb gewoon opgeschrijven wat ze nu opmoment eet ik wilde weten als het goed was :-[
en ik ben maar net hier dus ik dacht als ik niet vraag leer ik het nooit en ja wil ook zelfstandig dingens leren samen stellen maar daarvoor moet ik begrijpen wat ik doe :P
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door