Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minna
#751782
hoi! Onze mechelaar teef is een beetje te mager (zelfs voor mijn smaak, en ik hou van slank :))
Nu is mijn vraag welke producten ik haar het beste kan geven om een kilootje extra er op te krijgen?
Op dit moment eet ze zo'n 700 gram per dag soms 800.
Ze is 4 jaar oud, sport veel en is verder heel aktief en gezond.
Twee jaar geleden toen ze bij mij kwam wonen kreeg ze brokken en minder beweging en was ze "vies vet".
Met andere brok werd de vacht wel mooi en glanzend (behalve als ze in de rui is ;D) en heeft ze echt goede bespiering maar ik zou haar graag ietsie dikker willen hebben.
Ze lust echt alles dus dat is geen probleem!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#751843
Wat eet ze nu precies en hoeveel?

Vaak wil extra spiervlees en dan niet van dat magere lekker aanzetten, zo ook vette runderpens. Lam en geit is behoorlijk vet van zichzelf, zo ook eend, misschien kun je daar wat meer van geven.
Door conleeuw
#752142
ik zou eerst proberen om gewoon iets meer te geven, wil ze dat niet, of kan ze het gewoon niet op, dan kan je kiezen voor de ietwat vettere eten zoals hier boven al genoemd, runder pens kan aardig wat vet bevatten, en de geitenribben die ze hier graag eten heeft vaak ook een behoorlijke vetrandje, gewoon aan laten zitten, anders kan je ook nog overwegen om iets als satin balls te maken en als extratje te geven, maar dan moet jou hond tegen granen kunnen, want in satin balls zit granen verwerkt, kijk maar hier voor de recept voor satin balls.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 015.0.html
Door Minna
#752301
Al zou ik haar twee kilo per dag geven denk dat ze het nog op vreet ;D
Ze zou best wel tegen granen kunnen, we barfen nog maar kort en een reden daarvoor was juist dat ik haar niet met brokken op gewicht kreeg. Maar ik ga wel satin balls maken.
Nu krijgt ze dus rundvlees, runderpens, lamsvlees met bot, lamshart, lamslever, kipkarkas, eendennekken, kalfsbotten, zalm en wat groentemix, ei en zuivel (biogarde/huttenkaese) en dan wisselen we voor andere week de lamslever met runderlever en zalm met andere soort vis, eendennekken met kippennekken, runderpens met lamspens en lamshart met runderhart. Als verkrijgbaar geef ik ze ook paard en wild, dus we proberen wel veel afwisseling te hebben.
Ik vond 700-800 gram al best veel voor een hondje van 20 kilo :o
Ik heb een hele pens en ga nu haar wel de vetste stukken geven en ga ook eend bestellen lam en geit was er al op de bestellijst!
Tips nog steeds welkom!
Door Mevroi Kruim
#752396
Als je pas kort bent overgeschakeld kan het best zijn dat je te maken hebt met het 'Atkins-effect'. In de eerste periode van vers eten vallen veel honden en katten af ook al eten ze bergen voer. Als ze zijn omgeschakeld van een koolhydraat-stofwisseling (brokken) naar een vetstofwisseling (vlees) verdwijnt dat effect meestal weer. Het omschakelen kan weken duren, soms zelfs maanden.
Door Minna
#752505
Nou nee ze was al erg mager terwijl ze dus sportbrok at ( met 20 % vet erin, smolke en nutro) en ik dacht zowieso al dat het wel een paar maanden zal duren voordat ik ook echt wat zinnigs kan zeggen over de hoeveelheden enzo.
Dus gewoon eerst een tijdje aan kijken?
Ik heb trouwens niet het idee dat ze de brokken missen ;D ik heb het gevoel dat ze ook echt genieten van het eten nu ze het niet binnen 3 seconden binnen hebben. Wij gaan niet terug naar brok ;)
Door Mevroi Kruim
#752560
Mooi zo! Lekker barfen!

Ik zou zeker niet ineens 2 kilo gaan voeren, dat is wel wat erg veel voor een hond die dat niet gewend is. Ik zou het langzaam opvoeren totdat je het idee hebt dat ze een beetje voldaan is.
En 1x per dag voeren wil ook nog wel eens helpen, honden lijken grote hoeveelheden in een keer beter te verteren dan meerdere kleine maaltijden.
Door Minna
#752573
Ze hebben altijd al maar een keer per dag gegeten leek mij gezonder.
Brokken kreeg ze zo'n 600 gram per dag, nu met barf dus ongeveer 800 gram.
Ze hebben net gegeten ;D een halve zalmkarkas (kopkant), 400 gram vlees, schep biogarde en een beetje fruit en een ei. Kwam op bijna een kilo totaalgewicht omdat die zalm zo'n joekel was. En nog denk ik dat ze meer wil...
Erg leuk ik heb vandaag 4 oppashondjes, die kregen erg attent (en ontzettend kwijlend) toe naar de bakken van onze honden, zelf mochten ze heerlijke droge purina-brokken ::)
Door Mevroi Kruim
#752593
:o :o  zooooo .... ze pakt het ff grondig aan! Zalmkop is hard werken en idd kunnen ze wel haast een kilo wegen.
Dat wordt lekker uitbuiken dus!
Door Minna
#752595
Ja...van de kaken van haar zou je haast bang van worden ;D
Gelukkig maar dat zij zo zacht en lief van karakter is, maar soms (vooral met frisbee) wordt ze ff te gek en dan heb je soms een pols of zo in haar bek...auch!
Ook een rundergewricht is voor haar "peanuts" dus heb al geitenribben besteld schijnt net wat harder te zijn dan rund... ;D
Door Minna
#757099
Ja, ze begint mooier te worden! :D
Iedereen echt bedankt voor alle tips, enige nadeel is dat als ze satin balls heeft gehad dan laat ze windjes die niet erg lekker ruiken :yucky:
maar van andere stinkprobleem zijn we vanaf: papu stonk vreselijk uit haar mond (al jaren, wel gepoetst en zo maar als ze bij je kwam kreeg je behoefte aan een gasmasker...) en nu na een maand barf is de stank gewoon weg! Kunnen we weer lekker :hug2:
Door pallas
#757449
ik las in je menu'tje dat je ook bij Herby spullen haalt. Als je daar eens eendekarkas besteld heb je een hele grote kans dat er een flinke rand vet aan zit. Ik snij het vet voor Nox eraf (soms bijna 100gram) en geef het dan aan Didot, die kan het wel gebruiken ;) Het is een hele simpele manier om er toch stiekem een kilo aan te voeren. Verder voer ik Didot nu ook meer ( 1kilo  perdag ), Hij kan het helaas niet altijd op. Ik neem aan dat jouw teef wel wat meer mag wegen dan Didot, dus je kan misschien uit eindelijk nog wel wat meer voeren dan die ene kilo. Gewoon kijken hoe ze het erop doet :)

Oeps, ik zie nu pas dat ze 20kilo weegt, dan is Didot nog wat zwaarder dan haar, op welk gewicht wil je haar uiteindelijk hebben? dan kan je dat in voeren in de rekenhulp, lekker makkelijk ;)
Door Minna
#757749
Ja ze is ergens rond de twintig maar ik ben niet in het bezit van een weegschaal (anders zet mijn vriend mij nog erop :o) maar het gaat met haar nu best wel de goede kant op!
In kilos zou ik dus niet precies weten wat het moet worden, als het mooi slank is maar niet meer mager vind ik het prima.
Nu krijg ik ook van het slager rundervet die gaat ook in haar bakkie, vindt ze niet erg ;D
Echt stevig moet ze ook niet worden ivm sporten, dan is elke pondje er weer eentje om mee te sleuren.
Door pallas
#757927
Minna schreef:
Echt stevig moet ze ook niet worden ivm sporten, dan is elke pondje er weer eentje om mee te sleuren.
Met meer barf voeren worden ze niet snel dik (vet) als je veel sport, net zoals mijn honden in de behendigheid.
Bij mij krijgen ze gewoon meer spieren op de botten.
Ze hebben bij mij ook een periode brokken gekregen, ze waren toen op het zelfde gewicht, maar voelden veel slapper aan op de spieren.
Als je teef een nerveus typje is, kan wat meer vet voeren ook geestelijk wat rust geven. Bij Didot merk ik echt verschil.
Door Minna
#757944
Okay dat is wel een goede, ja ze is voor een mechelaar best stabiel (werklijn gelukkig) maar dan nog wel 10 keer drukker als de hollanders. Nu heb ik ze ff in de bijkeuken (ben tien dingen tegelijk aan doen, de auto aan inpakken, brood eten, dit en dat pffff...en als ik de auto aan inpakken ben dan struikel ik anders constant over de honden ;D) en dan gaat Pinkki ook gewoon rustig liggen maar Kobe zit dan te piepen. Inderdaad heb ik al meer vet gaan geven, onze slager heeft van die lekkere grote hompjes vet maar dat ze er ook rustiger van worden, mooi meegenomen ;)
Met brok was Ko toen die bij me kwam wonen ook vies dik, zat heel weinig spieren aan maar ook geen taille, zag er zo uit als ik nu ;D
maar net vanochtend nog met Tijs erover gehad dat haar kont nu ook begint voller te worden, ze had een maand geleden echt van die uitstekende heupbotten.
Wat leuk dat jij ook behendigheid doet loop je ook wedstrijden?
(of moeten we nu ff over naar de barfplaats ::))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door