Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Henk en Donja
#755599
Hallo allemaal,

Ik zit erover te denken om naast de kvv die ze nu krijgt alvast een tussendoortje in de vorm van vleesbot met niet al teveel vlees uit te proberen. Donja is een maand of 7 nu, kauwt en knipt prima maar heeft nog niet zoveel ervaring met 'echt'.

Ik heb nog in de vriezer een zak kippebouten(makro, 3,50 euro/2,5 kg) waarvan ik dacht het bovenste deel van de dij aan te bieden(bekken), met of zonder het bovenbeentje. Of toch maar even kippenekjes bestellen? Ik denk wel dat een kippenekje voor die van mij weinig te kauwen zal bieden.

Aan de andere kant is het misschien weer een beetje overmoedige actie omdat het nu net goed gaat met haar voeding, zou dat veel invloed hebben?

Groet, Henk
Door Mevroi Kruim
#755609
Hoe groot is Donja? Als het een flinke hond is zou je eventueel de poten kunnen proberen, onder scherp toezicht uiteraard, gewoon eentje om eens te kijken hoe ze het doet en hoe het verteert. Voor een middelmaat/kleine hond zou ik echt met de nekken beginnen en dan de vleugels. Niet alleen vanwege het kauwen maar ook om te zien hoe de vertering het doet. Een kippenpoot is best een flinke hap voor een wat kleinere hond, dan kun je beter wat bescheidener beginnen.
Door Henk en Donja
#755634
Een vleugeltje en een stukje ribbetjes(heeft ze niet helemaal opgegeten) heeft ze wel eens gehad en dat werd rustig en voorzichtig gekauwd, de pootbotten lijken me nog niet zon goed plan, maar het bovenste deel is van het carcas en misschien dat ondanks het vrij dik is toch intressant is voor haar. Ik merk wel dat ze overigens goed moet gaan kauwen op iets(bestaat er ook zoiets als honden-mentos ;D), nu krijgt ze nog buffelhuid chips.

Het is een vrij grote fox, gulzig is ze overigens absoluut niet.
Door Mevroi Kruim
#755773
Goed plan!
De ruggegraat is niet erg hard maar de poten zitten er middels het bekken aan vast, en die pootbotten zijn idd behoorlijk stevig. Maar als ik er hier een paar knippen in geef eten mijn twee jongste katten ze helemaal op, dus te hard zijn ze zeker niet.
Door Henk en Donja
#756107
Nou dat ging prima!

Eerst even snuffelen aan het kippenekje maar toen toch netjes aan het uiteinde beginnen en al kauwend weggewerkt in een paar seconden.

Toen toch maar het vleugeltje gelaten en een ruggegraatje met een paar ribbetjes erbij gepakt, dijbeentje had ik eruit gehaalt(gewoon met de punt van het mes de capsel lossnijden en dan de pezen eraf halen) nadat ik het vlees los had gesneden. Dat duurde toch wel minstens een minuut of tien, vooral de ribbetje duurden lang, maar omdat er ruim vlees aan zat vond ze het wel de moeite. De rug ging ook heel mooi naar binnen krakerdekraak en weg wassie. Toen nog een klein ruggetje zonder ribbetjes erbij gedaan en die was binnen een minuut totaal vermaalt in haar bekkie verdwenen. Toen toch maar ook een klein dijbeentje met genoeg vlees aangeboden, werdt ook goed vermalen, behalve de uiteinden, die heeft ze gewoon doorgeslikt volgens mij, maar daar zat ook gewoon kraakbeen nog omheen.

Nouja, dus totaal 200 gram ongeveer weggewerkt met ongeveer 50% bot. Ik ben benieuwd hoe haar ontlasting morgen is. Ze heeft na haar maal prinsheerlijk op de bank gelegen en nu zie ik haar steeds door de keuken snuffelen of er misschien toch nog ergens een stukkie te vinden is  ;D

Ik was heel erg benieuwd hoe ze het zou vinden en kon het niet laten, morgen mooi weer haar normale potje en misschien over een weekje of twee maar eens een barf menu gaan samenstellen. Misschien maar eens bij het slachthuis gaan informeren en een paar dingen alsvast inslaan.

Leuk hoor, die hond van me is helemaal door het dolle heen 8)

Groet, Henk
Door Henk en Donja
#756616
Nou, het lijkt allemaal verteerd te zijn behalve wat kleine stukjes(peesjes?). Nu is het alleen zo dat mn vrouw gisteren laat niet opgelet heeft en ze nu toch weer een baal hooi te pakken blijkt te hebben gehad. :'(

Even rustig aan maarweer dan........
Door roefus
#756625
Henk en Donja schreef: Nou, het lijkt allemaal verteerd te zijn behalve wat kleine stukjes(peesjes?). Nu is het alleen zo dat mn vrouw gisteren laat niet opgelet heeft en ze nu toch weer een baal hooi te pakken blijkt te hebben gehad. :'(

Even rustig aan maarweer dan........
Eet ze ook hooi?  ???
Mja, misschien een aardig ruw-vezeltje  ;D
Door Henk en Donja
#756630
Zon pluk gemaait gras, wij harken dat nooit bij elkaar om het af te voeren(te grote tuin) en we hadden dat een beetje lang laten groeien ivm de droogte, aangezien zij denkt dat ze een koe is gaat dat mis natuurlijk, of zou ze nou denken dat ze een konijntje is? Nouja zoiets iig. Een flinke pluk heeft ze dus gepakt en direct doorgeslikt zonder te kauwen, nouja dat vinden haar darmpjes dus echt helemaal niks he....
Door roefus
#756645
Henk en Donja schreef: Zon pluk gemaait gras, wij harken dat nooit bij elkaar om het af te voeren(te grote tuin) en we hadden dat een beetje lang laten groeien ivm de droogte, aangezien zij denkt dat ze een koe is gaat dat mis natuurlijk, of zou ze nou denken dat ze een konijntje is? Nouja zoiets iig. Een flinke pluk heeft ze dus gepakt en direct doorgeslikt zonder te kauwen, nouja dat vinden haar darmpjes dus echt helemaal niks he....
Tja, jij kent je hond  ;)
Hier grazen ze in het voorjaar ook wel soms als een koetje (iets overdreven gesteld).
Maar soms zie ik ze gewoon grazen, bij een lekker graspolletje, wat happies.
Ik zie dat als wat extra vezeltjes (zoveel is het niet) en ze hebben er geen last van.
Door Henk en Donja
#756710
Als ze een beetje gewoon kauwt is het niet zo erg, maar zon klein hondje moet echt niet zon grote pluk weg gaan slikken. Maargoed, haar vertering laat het niet toe om zoveel rotzooi te vreten als zij buiten doet en ik als surrogaat mammie moet haar dat dus maar aan haar verstand zien te brengen, net of ik nog niet genoeg te doen had.....

Misschien wel goed dat ik toch weer even erop gewezen werd, ik begon al te denken dat het misschien wel allemaal verder vanzelf goed zou komen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door