Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door - Judith -
#755612
Ik schrok me rot gisteren. Ik was met Bruin met een Dalmatenwandeling mee om hem een beetje af te leiden van zijn loopse moeder die in haar vruchtbaarste dagen zit. En natuurlijk moesten de reuen wel honderd keer hun poot optillen om te laten merken dat zij toch echt de koning van het bos zijn. Maar nu komt het. Toen Bruin ongeveer voor de 120e keer zijn poot optilde, zag ik dat er donker, bloedachtig vocht uitkwam. Eerst dacht ik dat ik misschien een beetje raar tegen de zon in keek, maar de volgende plas (5 meter verder ::)) was het weer zo. Er kwamen natuurlijk nog maar een paar druppels uit. Bruin gaf overigens geen pijn aan, hij rende net zo vrolijk weer verder. Nadat de honden uit een poel hadden gedronken, was zijn plas weer helder lichtgeel.

Vanmorgen heb ik anderhalf uur met Bruin in het bos gelopen. Ook nu tilde hij wel honderd keer zijn poot op (het was een 'vers' bos, waar we al weken niet meer zijn geweest, bovendien heeft is hij nogal hormonaal belast door zijn loopse moeder) en ook nu zag ik dat hij na een tijdje weer donker, dik vocht uitplaste.

Wat ik dus ga doen: straks een plas brengen bij de DA. Ik heb al pH-strips besteld bij de apotheek, maar die zijn er morgen pas. Mijn vraag: betekent bloed bij de urine altijd blaasontsteking? Want ik heb ook nog zitten denken dat het eventueel te maken zou kunnen hebben met het feit dat hij sinds een paar dagen een enorme puspiem heeft (ook door de 'raging hormones'). Het is momenteel lastig om Bruin te laten drinken. Hij trekt overal zijn neus voor op, ook voor eten (ook door loopse Sam). Hij heeft geen koorts.

Iemand nog tips of andere dingen waar ik op moet letten (de DA vragen of ze ook de pH meet, vertellen dat het bij dallies allemaal wat anders in elkaar zit qua urinestelsel??). Alvast dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#755623
Ik heb het bij Indy ook wel eens gezien aan het einde van de wandeling, toen perste hij echt druppeltjes bloed. Ik schrok me rot en alle alarmbellen begonnen te rinkelen. Maar een paar uur later had hij het niet meer en ik heb het daarna ook nooit meer gezien. Ik denk niet dat het daarom een blaasontsteking was geweest. Indy tilt zeker wel 100 keer z´n poot op tijdens een wandeling en probeert er dan altijd het laatste druppeltje uit te persen. Ik denk dat er toen een vaatje is gesprongen door het persen of dat hij misschien toch een klein steentje had die hij eruit heeft geperst.

Maar zo te lezen is het bij Bruin nog steeds niet over. Bloed bij de urine hoeft niet altijd een blaasontsteking te betekenen, het kan vele oorzaken hebben. Ook zou ik zeker gezien het ras, een blaassteen niet uitsluiten. Wanneer verliest Bruin met name bloed? Kan ook heel goed door een onstoken puspiem komen maar dan verliest hij ook bloed als hij niet plast of juist aan het begin van z´n plas. Dit is ook het geval bij een ontstoken prostaat, wat je ook vaak samen ziet met een puspiem.
In geval van een blaasontsteking of steen zie je bloedverlies tijdens de gehele plas of alleen aan het einde van de plas.
Door Erna
#755624
Joris plast soms ook wel eens wat bloed. Dit is dan wel altijd helderrood. Het komt voor wanneer wij loopse dames in huis hebben en hij 1000 keer overal moet gaan markeren. Volgens mij perst hij dan altijd te hard om er nog urine uit te krijgen. Als de loopsheid over is, dan stopt Joris ook met deze onzin.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#755652
*Dorothea* schreef: Wanneer verliest Bruin met name bloed? Kan ook heel goed door een onstoken puspiem komen maar dan verliest hij ook bloed als hij niet plast of juist aan het begin van z´n plas. Dit is ook het geval bij een ontstoken prostaat, wat je ook vaak samen ziet met een puspiem.
In geval van een blaasontsteking of steen zie je bloedverlies tijdens de gehele plas of alleen aan het einde van de plas.
Hij plaste eerst honderd keer normaal en daarna met bloed. En dan na een tijdje weer normaal. Ik vind wel dat hij de laatste twee dagen heel veel plast, maar dat was ook wel weer te verklaren uit het feit dat hij met allerlei andere reuen aan de wandel was, het verse bos gemarkeerd moest worden en zijn moeder loops is. Buiten de wandelingen om geeft hij niet aan dat hij moet.
Erna schreef: Joris plast soms ook wel eens wat bloed. Dit is dan wel altijd helderrood. Het komt voor wanneer wij loopse dames in huis hebben en hij 1000 keer overal moet gaan markeren. Volgens mij perst hij dan altijd te hard om er nog urine uit te krijgen. Als de loopsheid over is, dan stopt Joris ook met deze onzin.
Ah, kijk dat kan natuurlijk ook nog. Thanx!

Ik breng in ieder geval vanmiddag een plas naar de DA, voor de zekerheid.

Iemand nog tips hoe ik een hond kan laten drinken die dat niet wil? Ik heb al karnemelk door het water gedaan en een ijsklontje dat ik van bouillon heb gemaakt erin laten smelten, maar meneer trekt zijn neus er voor op... Tsja, je bent een dalmaat of niet hè: als iemand iets heel graag van je wil, dan doe je dat juist niet... ::)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#755660
Ik denk ook dat het de optie is die Erna al aan heeft gegeven. Maar ik zou inderdaad voor de zekerheid even wat urine laten onderzoeken.
Ach arme Bruin, valt ook niet mee zo´n moeder in een kort rokje..............
Door Lizzy
#755661
Ik heb dit eerder gezien en gehoord en gelezen. En toen bleek er geen blaasontsteking te zijn maar iets met een geirriteerde prostaat en hitsigheid. Staat me bij. Ik ga wel ff zoeken ook. Maar, geheel niet onverstandig om de urine mee te nemen naar de DA maar toch ook om hem zelf mee te nemen en even de boel te laten controleren (ook de prostaat).

Lust hij geen onverdunde karnemelk? Of geitenmelk? En anders kun je een plens water over z'n voer gooien.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#755682
Lizzy schreef: Ik heb dit eerder gezien en gehoord en gelezen. En toen bleek er geen blaasontsteking te zijn maar iets met een geirriteerde prostaat en hitsigheid. Staat me bij. Ik ga wel ff zoeken ook. Maar, geheel niet onverstandig om de urine mee te nemen naar de DA maar toch ook om hem zelf mee te nemen en even de boel te laten controleren (ook de prostaat).

Lust hij geen onverdunde karnemelk? Of geitenmelk? En anders kun je een plens water over z'n voer gooien.
Hij lust normaal gesproken alles Liz... Maar nu hij 'in lurv' is trekt hij overal z'n grote bruine neus voor op... >:(. Eten wil hij sinds vanmorgen al helemaaaaaaal niet. Pff het is nu dag 13, dus nog even doorzetten...

Ik zal meneer zelf ook meenemen naar de DA om z'n prostaat te laten controleren. Thanx maar weer!
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#755932
Nou, het is toch een blaasontsteking... Meneertje heeft voor zes dagen AB's meegekregen (clavubactin 250), 2x daags 1. Hij krijgt uiteraard ook probiotica.

Uitslag: pH 7,0, eiwitten ++, Bloed ++, bacteriën. Ze gaat nog naar het bezinksel kijken ivm eventuele uraatkristallen (ik dacht dat die bij veel zuurdere waarden pas de kop opstaken? Maar ze wilde het effe zeker weten...). Belt ze nog over.

Ze heeft ook de prostaat nog gevoeld, die was normaal voor zijn leeftijd (die van de hond bedoel ik :D). Ze kon de urethra ook wel voelen, maar die was niet vergroot of verdikt oid.

Blijft alleen nog de vraag hoe ik Mr. Brunovski wat meer vocht in de maag kan splitsen om de boel een beetje door te spoelen. Is het misschien wat om een stukkie kip oid te koken en dan het vocht bij wijze van bouillon aan hem te geven?

Nog andere homeopatische dingen waarmee ik mijn allerliefste jongen kan ondersteunen??
Door Lizzy
#755964
Aha, dus toch! Kan gebeuren natuurlijk! Bij een pH waarde van 7,0 verwacht ik zeer beslist geen uraat. Als er al gruis in zit (en dat hoeft niet hoor. Als de ontsteking er nog maar net zit, hoeft zich nog geen gruis te hebben gevormd. Een pH waarde van 7,0 is nou ook weer niet alkalisch. Vaak zie je bij struviet een pH waarde van tussen de 7,0 en 8,0. Ja, het kan wel hoor, struviet, bij deze pH waarde), dan zal het struviet zijn.

Je kunt hem vitamine C geven. Je kunt hem ascorbinezuur geven maar dan raad ik je echt wel aan om zelf de pH waarde op te gaan meten en direct met vitamine C te stoppen wanneer de zuurgraad onder de 6,5 komt. Je moet niet hebben dat je van een blaasontsteking in de uraat schiet, dan schiet je jezelf in de voet. Verder kun je Echinacea Extra Forte van Bloem geven. Helpt bij de puspiem en helpt om de weerstand op te krikken. Je kunt wat extra solidago geven om door te spoelen of blaas/niercompositum van de Groene Os.

Je kunt natuurlijk een kippie koken maar is het geen idee om hem "penssoep" te geven? Men neme een portie vuile pens. Die knippe men in stukken. Daar gooit men bij: lauw water. En een blikje sardien of makreel of zalm. En groentemix. Dat prakken en husselen we door mekaar. En men geve dat buiten (dit geeft meestal een giga zooi).

Vind hij meloen lekker? Geef hem maar lekker veel meloen dan. Dat is lekker vochtrijk.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#756077
.
Lizzy schreef: Aha, dus toch! Kan gebeuren natuurlijk! Bij een pH waarde van 7,0 verwacht ik zeer beslist geen uraat. Als er al gruis in zit (en dat hoeft niet hoor. Als de ontsteking er nog maar net zit, hoeft zich nog geen gruis te hebben gevormd. Een pH waarde van 7,0 is nou ook weer niet alkalisch. Vaak zie je bij struviet een pH waarde van tussen de 7,0 en 8,0. Ja, het kan wel hoor, struviet, bij deze pH waarde), dan zal het struviet zijn.
Ja, dat zei ik dus ook tegen de DA, dat ik bij zo'n pH echt geen uraat verwachtte, maar (als er al wat zat)eerder struviet. Maar nee hoor, dat kon volgens haar alleen maar uraat zijn (ik denk dat ze iets te stevig aan het uraat - dalmaatprincipe wilde vasthouden. Nou ja beter dat dan dat ze het verschijnsel helemaal niet kent. Maar het stomme is dus wel dat ik dan aan mezelf ga twijfelen, terwijl ik echt wel weet hoe het zit... :-\).

Enniewee, ze belde net dat er geen uraatkristallen of gruis te vinden was. Toch aardig!
Je kunt hem vitamine C geven. Je kunt hem ascorbinezuur geven maar dan raad ik je echt wel aan om zelf de pH waarde op te gaan meten en direct met vitamine C te stoppen wanneer de zuurgraad onder de 6,5 komt. Je moet niet hebben dat je van een blaasontsteking in de uraat schiet, dan schiet je jezelf in de voet. Verder kun je Echinacea Extra Forte van Bloem geven. Helpt bij de puspiem en helpt om de weerstand op te krikken. Je kunt wat extra solidago geven om door te spoelen of blaas/niercompositum van de Groene Os.
Morgen komen de stripjes als het goed is aan bij de apotheek. Dus dan kan ik eventueel een beetje gaan zuren. Ik denk trouwens dat ik het eerst twee dagen ga aankijken. Dan heb ik een beetje een beeld wat zijn pH doet (dan meet ik 's morgens en 's avonds). Echinacea Extra Forte krijgt hij nu 2x daags 15 druppels (heb ik van jou puspiemdosering overgenomen. Roep maar als het anders moet).
Je kunt natuurlijk een kippie koken maar is het geen idee om hem "penssoep" te geven? Men neme een portie vuile pens. Die knippe men in stukken. Daar gooit men bij: lauw water. En een blikje sardien of makreel of zalm. En groentemix. Dat prakken en husselen we door mekaar. En men geve dat buiten (dit geeft meestal een giga zooi).
Dit klinkt als iets dat hij vast niet kan weerstaan... :P
Dit klinkt als iets wat hij vast niet kan weerstaan... :-X
Vind hij meloen lekker? Geef hem maar lekker veel meloen dan. Dat is lekker vochtrijk.
Ger is as we speak naar de winkel voor meloenen...  :-* :-* :-*

Ik hoop wel dat het snel over gaat, want ik word er helemaal naar van als ik hem bloed zie plassen... :-[

Dankjewel Liz voor de support!
Laatst gewijzigd door - Judith - op ma 07 mei 2007, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#756181
Meneer is een verwend nest... De meloen waar hij normaal gesproken een moord voor doet, kan blijkbaar niet helemaal aan zijn koninklijke wensen voldoen: hij blieft 'm niet... >:( >:( >:( :-X

Maar tot mijn grote vreugde heeft hij vanavond wel op geheel eigen initiatief uit z'n waterbak geslobberd...  :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#756182
Judith van Sam schreef: Maar tot mijn grote vreugde heeft hij vanavond wel op geheel eigen initiatief uit z'n waterbak geslobberd...  :)
BRAAF  :thumbsupup: :click: :click:
Door Lizzy
#756348
Judith van Sam schreef: Meneer is een verwend nest... De meloen waar hij normaal gesproken een moord voor doet, kan blijkbaar niet helemaal aan zijn koninklijke wensen voldoen: hij blieft 'm niet... >:( >:( >:( :-X

Maar tot mijn grote vreugde heeft hij vanavond wel op geheel eigen initiatief uit z'n waterbak geslobberd...  :)
Tjonge jonge..., wat een lekkere muts zeg, die Bruin. Heeft hij misschien de geur van loopse teven zo erg in z'n neus hangen dat tie niet meer ruikt dat meloen errrug lekker is ofzo?

Fijn trouwens, dat er geen gruis is zit. Verbaast me niet helemaal. En jaaa, leuk dat ze weet hoe het zit met de Dalmaat en Uraat (beter dan dierenartsen die je wazig aankijken of zelfs de verkeerde behandeling inzetten), maar uraat bij een pH waarde van 7.... Ehhh... Nope.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door