Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#74120
Hallo,

even een lekker (smerig) vraagje.
ik ging eens even goed naar de ontlasting van onze honden kijken toen ik die aan het opruimen was en toen zag ik dat er dus gewoon werveltjes nog inzitten.
Onverteerd dus. Ze hebben wel hele kleine, harde en droge ontlasting die zo uitelkaar valt en is ook wel eens wit van kleur, maar in het midden kwam ik dus ook hele, wervels van de kippennekken tegen....
Betekend dit dat hun maagsap nog niet zuur genoeg is en komt dat nog ( ze eten nu sinds 2 weken volledig vlees ) of hebben jullie honden dat ooknog steeds ?
Maken die scherpe puntjes van die werveltjes niets kapot van binnen (ze zaten gelukkig niet zichtaabr aan de buitenkant van de ontlasting maar middenin als ik erin poerkte.... ;) )
En kun je ook iets doen om ervoor te zorgen dat ze sneller een zuurder maagsap krijgen en beter het bot kunnen verteren of is het gewoon een kwestie van tijd en wennen aan vleeseten ?

groetjes
marit
Door Lizzy
#74125
Hoi Marit, ze verteren dus duidelijk ook het bot. Anders zou de ontlasting niet wit en poederig zijn. Het kan dus zijn dat deze werveltjes echt totaal onverteerbaar zijn, daardoor worden "ingepakt" en uit worden gepoept. Ik weet eerlijk gezegd niet of mijn honden de nekwervels van kippennekken verteren. Ik heb de drollen nooit "opengemaakt" na een nekken maaltijd en inmiddels geef ik nooit meer nekken......

Wie oh wie geeft ook kippennekken en kan even een poep-onderzoek bij zijn of haar hond doen om te kijken of er ook werveltjes in zitten ;D??

Ik denk dat je het gewoon even in de gaten moet houden en moet kijken of er over een paar weken minder werveltjes in de ontlasting zitten.
Door Ollie
#74134
Ik voer af en toe ook kippennekken. Ik zal de volgende keer even in de poep omroeren :-X om te kijken of er werfeltjes inzitten! ;D
Door Peet
#74762
Ik heb helaas geen nekken kunnen krijgen, maar wil wel even checken of ik stukjes rib in de drol tegenkom.... ;D ;D...smakelijk...... ;D
Door ~anna~
#74764
Laatst kwam ik in het kvv ook stukjes tegen ik heb het gewoon laten zitten
Niks terug gevonden in de ontlasting wel een voordeel dat het merk wat ik nu geef grover is.
Want ik wil in de toekomst toch zelf samenstellen e.t.c. voor een paar keer in de week kunnen ze alvast een beetje wennen.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 04 apr 2004, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Yorick
#75232
Ik geef nekken, eenden en kippen. Nope, in hun ontlasting niets van terug te vinden, heb het vanmiddag even voor je gecheckt :-X ;D Lenka heeft wel moeite met poepen na het eten van nekken (ze eet tenslotte al 7 jaar brokken dus ik denk dat het logisch is dat het langer duurt voor haar maagsappen zuur genoeg zijn)
Door serradomar
#75260
Yorick schreef: Ik geef nekken, eenden en kippen. Nope, in hun ontlasting niets van terug te vinden, heb het vanmiddag even voor je gecheckt :-X ;D Lenka heeft wel moeite met poepen na het eten van nekken (ze eet tenslotte al 7 jaar brokken dus ik denk dat het logisch is dat het langer duurt voor haar maagsappen zuur genoeg zijn)
;D ;D dank je voor het warenonderzoekje....ik zie nu ook verandering bij onze honden optreden...laatst kon ik ook niets meer terugvinden.. :P en ze braken nu ook niet meer... :D dus kennelijk wordt hun maagzuur ook wat zuurder nu en kunnen ze het beter verteren.
zal wel goedkomen dus...hoop ik ;)

bedankt,
groetjes marit
Door Yorick
#75536
serradomar schreef: ;D ;D dank je voor het warenonderzoekje....ik zie nu ook verandering bij onze honden optreden...laatst kon ik ook niets meer terugvinden.. :P en ze braken nu ook niet meer... :D dus kennelijk wordt hun maagzuur ook wat zuurder nu en kunnen ze het beter verteren.
zal wel goedkomen dus...hoop ik ;)

bedankt,
groetjes marit
Ben er zeker van dat dat in orde komt hoor Marit! In het begin braakte Lenka de vuile pens constant uit en nu word alles netjes binnen gehouden :P idem met de sardines, het is allemaal ff wennen natuurlijk!

Succes!
Door laura
#75553
Ik heb ook wel eens kippenbotstukjes terug gevonden.
Dit was vooral in het begin.

Onze hond is nu denk ik een maand ver op vers. De ontlasting gaat steeds beter. Z had duidelijk meer moeite als met brokken om alles kwijt te raken. Nu komt het er nooit zo 'netjes' uit als bij brokken. Gelukkig komt alles er nu makkelijk uit, misschien heeft dat wel met het maagzuur te maken?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door