Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casangio
#75481
Laatst vernam ik dat turkse herders eigenlijk niet zoveel eiwit mogen eten. Nu ben ik met alle twee mijn honden, toen ik de derde had aangeschaft vorig jaar juli overgestapt op barfen. Hiervoor aten ze wel al vlees i.p.v. brokken. Canim is een hond die altijd een "speklaagje"om zich heen heeft gehad. Ze is sinds het barfen wel een stuk meer aangekomen en het gaat er ook niet meer af, ondanks dat ze dagelijks een paar uur beweging krijgt. Let wel ze weegt 40 kg of misschien wel iets meer en ze krijgt ongeveer 300 gr a 400 gr vlees per dag. Ik durf niet minder geven omdat ik bang ben dat ze dan te weinig voedingstoffen naar binnen krijgt per dag. Eten is ook haar liefhebberij, ze lust alles en eet altijd alles op. Toen ik ze als pup ging halen drukten ze me op hart om haar niet teveel te geven. Maar ja zij hadden het over brokken. Ik heb haar vroeger inderdaad maar 300 gr brokken gegeven en toen ben ik overgegaan op vlees ook maar 300 gr a 400 gr per dag. Wie weet hier antwoord op. Hoe kan je met barfen de hond weer laten vermageren, zonder dat het nadelige effecten heeft voor de hond. Ik vind het moeilijk met haar omdat ik mijn ries wel 800 gr vlees kan geven en dan wordt ie nog niet dik en Gio idem dito.
Wie weet raad waar ik iets mee kan.
Bedankt, alma
Laatst gewijzigd door casangio op di 06 apr 2004, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#75493
kan je geen kruidenmix van CB of fytomix van Bibi aanschaffen, dus dat je haar eten mindert en daarvoor in de plaats kruiden of fytomix geeft.
verder heeft roger hier ergens op de site (ik weet niet meer welk onderwerp en waar) geschreven dat als je hond dikker is en af miet vallen hij niet minder gaat voeren, maar juist mager vlees, wat ook minder vet is.
misschien dat andere nog weten waar het staat?

gr wendy
Door Lizzy
#75507
Ja, je kunt inderdaad ook wat minder vet vlees geven. Want, in jouw geval lijkt het mij ook (voor een 40 kg wegende hond) niet zo'n plan om nOg minder vlees te gaan geven. Ik zou dus gaan voor minder vet vlees met lekker veel groentepuree of deze kruidenmix:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2089
Zit barstensvol met vitamines en mineralen en probiotics.

En je kunt inhoud boekmaag verpakt kopen (Fyto/Kruidenmix) bij Bibi / Carnibest.

Ik denk niet dat je dan bang hoeft te zijn voor tekorten.

Dus, lekker veel bot (niet zodanig veel dat er verstopping optreedt natuurlijk), mager vlees en groentepuree en/of fyto/kruidenmix en visolie voor de omega 3 vetzuren (en om toch wat vet te geven) en volgens mij kom je dan een heel eind en hoef je niet bang te zijn voor te korten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 06 apr 2004, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#75510
Van teveel eiwit wordt een hond NIET dikker!! Verder zegt het percentage eiwit niets in een voeding want het gaat om de eiwitfractie en veel belangrijker is wat de bron is van de eiwtten. Zijn deze afkomstig van plantaardig materiaal (brokken) of van dierlijk materiaal enz. enz.

Indien je hond te dik wordt van vlees is het heel simpel...je voert te veel!! 20 gram per kilo hond per dag zou theoretisch voldoende zijn.
Natuurlijk is er een groot verschil in vlees en vlees. Kip en paard is b.v. erg mager vlees en lam is vrij vet enz.

Ga een deel van het vlees vervangen door b.v. fytomix wat eigenlijk geen Kcal bevat. Bouwt dit af naar de gewenste hoeveelheid vlees die de hond moet hebben om op gewicht te blijven en zorg voor voldoende beweging.
Ieder pondje gaat door het mondje.........
Door Lizzy
#75511
300 gram vlees per dag voor een hond van 40 kg lijkt mij niet erg veel.
Door Paul_Barte
#75539
Oeps..overheen gelezen.
40 kg en 300 a 400 gram vlees per dag??.............
Bijna onmogelijk dat een hond hier te dik van is.

Hoe zit het met de tussendoortjes ??? ???
Door Lizzy
#75544
Ja, ik zat ook al aan tussendoortjes te denken... en meer dingen als volle zuivel enzo? Of veel fruit? Misschien is het ook een goed idee om de schildklierwerking te laten testen?

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#75603
Ik weet niet hoe jij je honden te eten geeft, maar kan het niet zo zijn dat Canim de restjes van de andere honden opeet of misschien wel afpakt?
Canim is een teefje lees ik, is ze altijd te dik of bij vlagen. Ik weet nl. van mijn eigen teven dat hun gewicht heel erg schommelde (zo zag dat er althans uit, want ik heb ze toen nooit gewogen), na de loopsheid werden ze altijd dikker. Dan ging ik minder voeren, maar jij voert al erg weinig, is die 300 à 400 gr. vlees inclusief botten? of komt dat er nog bij?
Door casangio
#75999
[quote="Paul_Barte"]


Hoe zit het met de tussendoortjes ??? ???

[/quote]

Geen tussendoortjes Absoluut niet!! De andere twee zijn slank en ze krijgen meer dan het dubbele! Kreeg hierover nog iets te horen dit weekend dat ze zo slank waren en onze Canim heeft altijd al een speklaagje maar sinds ik barf moet ik eerlijk zeggen is ze aangekomen.
Volgens mij zit ik met het voeren op het minimum gezien haar gewicht.
Laatst gewijzigd door casangio op wo 07 apr 2004, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#76004
[quote="Lizzy"]
Ja, ik zat ook al aan tussendoortjes te denken... en meer dingen als volle zuivel enzo? Of veel fruit? Misschien is het ook een goed idee om de schildklierwerking te laten testen?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ze krijgt wel thyroxine tabletten. Maar als ze hun tabletten krijgen is het toch O.K. dan worden ze toch niet dik. Ik heb vroeger een ries gehad die het aan de schildklier had en dan gaf ik hem nog niet eens thyroxine tabletten maar Jodium D6 van VSM en hij was en werd ook niet dik.
Door casangio
#76007
[quote="Nitus"]
Ik weet niet hoe jij je honden te eten geeft, maar kan het niet zo zijn dat Canim de restjes van de andere honden opeet of misschien wel afpakt?
Canim is een teefje lees ik, is ze altijd te dik of bij vlagen. Ik weet nl. van mijn eigen teven dat hun gewicht heel erg schommelde (zo zag dat er althans uit, want ik heb ze toen nooit gewogen), na de loopsheid werden ze altijd dikker. Dan ging ik minder voeren, maar jij voert al erg weinig, is die 300 à 400 gr. vlees inclusief botten? of komt dat er nog bij?
[/quote]

Vaak zitten de botten er in en soms weeg ik de botten er niet bij. Maar ik vind dat ik haar weinig voer en maak me soms zorgen dat ze misschien niet alle voedingstoffen naar binnen krijgt die ze moet hebben.
Door qyan
#76008
[quote="CaSanGio"]
[quote="Lizzy"]
Ja, ik zat ook al aan tussendoortjes te denken... en meer dingen als volle zuivel enzo? Of veel fruit? Misschien is het ook een goed idee om de schildklierwerking te laten testen?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ze krijgt wel thyroxine tabletten. Maar als ze hun tabletten krijgen is het toch O.K. dan worden ze toch niet dik. Ik heb vroeger een ries gehad die het aan de schildklier had en dan gaf ik hem nog niet eens thyroxine tabletten maar Jodium D6 van VSM en hij was en werd ook niet dik.
[/quote]

kan het niet zijn dat haar medicatie bijgepast moet worden?
Door casangio
#76019
[quote="Lizzy"]
Ja, je kunt inderdaad ook wat minder vet vlees geven. Want, in jouw geval lijkt het mij ook (voor een 40 kg wegende hond) niet zo'n plan om nOg minder vlees te gaan geven. Ik zou dus gaan voor minder vet vlees met lekker veel groentepuree of deze kruidenmix:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2089
Zit barstensvol met vitamines en mineralen en probiotics.

En je kunt inhoud boekmaag verpakt kopen (Fyto/Kruidenmix) bij Bibi / Carnibest.

Ik denk niet dat je dan bang hoeft te zijn voor tekorten.

Dus, lekker veel bot (niet zodanig veel dat er verstopping optreedt natuurlijk), mager vlees en groentepuree en/of fyto/kruidenmix en visolie voor de omega 3 vetzuren (en om toch wat vet te geven) en volgens mij kom je dan een heel eind en hoef je niet bang te zijn voor te korten.


[/quote]

Ze krijgt ook wel iedere dag 100 gr groentenpuree. Kan niet meer geven want dan lusten ze het niet. Ik moet het echt tussen het kippegehakt mengen die ze 'smorgens krijgen. Visolie krijgt ze ook al een paar keer in de week en iedere dag 4 eetlepels geitenyoghurt en dat is echt alles.
Door casangio
#76021
[quote="qyan"]
[quote="CaSanGio"]
[quote="Lizzy"]
Ja, ik zat ook al aan tussendoortjes te denken... en meer dingen als volle zuivel enzo? Of veel fruit? Misschien is het ook een goed idee om de schildklierwerking te laten testen?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ze krijgt wel thyroxine tabletten. Maar als ze hun tabletten krijgen is het toch O.K. dan worden ze toch niet dik. Ik heb vroeger een ries gehad die het aan de schildklier had en dan gaf ik hem nog niet eens thyroxine tabletten maar Jodium D6 van VSM en hij was en werd ook niet dik.
[/quote]

kan het niet zijn dat haar medicatie bijgepast moet worden?
[/quote]

Nee ze krijgt al het maximum
Door casangio
#76023
[quote="Nitus"]
Ik weet niet hoe jij je honden te eten geeft, maar kan het niet zo zijn dat Canim de restjes van de andere honden opeet of misschien wel afpakt?
[/quote]
Nee, ze mogen nooit van elkaar afpakken afpakken.
Ik zie er altijd op toe als ze eten en ik voer ook zo dat ze alles meteen opeten of indien eens een keer niet dan wordt de bak weggehaald.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door