Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#754756
Voor eenieder die Sophie haar maagverhaal nog niet kennen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 036.0.html

Sophie wordt af en toe heeeeel erg misselijk en gaat dan heel panisch lopen zuigen, op zoek naar gras. En ik kom net weer binnen van de zoveelste ronde...

Nou heb ik het zo langzamerhand het gevoel dat het komt doordat ze gewoon een ontzettend gevoelige maag heeft. Dat dat de 'basis' is. Ik heb haar anderhalve maand op de Zitac gehad, een maagzuurremmer die in principe direct resultaat moet hebben, maar ook toen had ze er last van. Teveel maagzuur lijkt dus niet de primaire oorzaak, eerder een gevolg van iets anders. Ze staan nu al een eeuwigheid op Maag Compositum, Probio Forte en regelmatig Fytomix. Ze heeft een tijd kleine verspreide maaltijden gehad, en gewoon twee grote op een dag. Geen verschil. Ze heeft het op KVV, en op Barf. En ze barft voor het overgrote gedeelte. En hoewel de laatste twee aanvallen minder heftig waren dan voorheen (dan wil ze alleen maar driftig gras eten en is ze onrustig, maar niet zo in paniek als eerst), begin ik stiekem een beetje bang te worden dat Barfen zoals we het nu doen misschien niet het beste is voor Sophie.

Bij kip hou ik mijn hart vast, bij kopvlees, lamsvlees of andere stukken vettig vlees. Bij orgaanvlees, ook immers vrij vettig, bij kvv... En bij pens, daarop heeft ze het ook meerdere malen gehad. Eigenlijk bij alles dat kaal en vlezig naar binnengaat.

Ik heb het in een ander topic ook al gezegd, maar alleen bij kuikens heb ik echt het gevoel dat ze oke is. Misschien omdat die niet vet en makkelijker verteerbaar zijn, misschien omdat die een vachtje hebben dat de maag appetijtelijk vindt. Maar ik kan haar natuurlijk niet altijd op kuikens zetten. Wat zijn andere 'light' dingen die ik haar kan geven? Of zal ik het een tijd gaan koken (Yuk) om te kijken hoe het gaat? Kweetetniemeer...
Door geer
#754812
Helen schreef: Heb je al geprobeerd om haar hele konijnen/cavia's/ratten te voeren? Dat zijn grote stukken met vachtje?
Ik heb geen flauw idee waar ik hier in de buurt aan hele dieren moet komen, al zou het wel een optie zijn. Punt is dat ik een klein huisje heb met een priegelvriezer waar niet veel inpast. Ik kan dus niet voor 10 cavia's naar Groningen rijden en mijn slag slaan in een dierenwinkel, dat gaat me iets te ver...
Door Helen
#754816
geer schreef: Ik heb geen flauw idee waar ik hier in de buurt aan hele dieren moet komen, al zou het wel een optie zijn. Punt is dat ik een klein huisje heb met een priegelvriezer waar niet veel inpast. Ik kan dus niet voor 10 cavia's naar Groningen rijden en mijn slag slaan in een dierenwinkel, dat gaat me iets te ver...
Dat wordt dus toch echt een vriezer aanschaffen. Aan hele prooidieren komen is niet zo moeilijk. Maar kleine hoeveelheden is volgens mij niet echt mogelijk en vreeeselijk duur.
Door geer
#754817
Helen schreef: Dat wordt dus toch echt een vriezer aanschaffen. Aan hele prooidieren komen is niet zo moeilijk. Maar kleine hoeveelheden is volgens mij niet echt mogelijk en vreeeselijk duur.
Ja, maar ik heb echt geen plek voor een extra vriezer, echt niet, anders had hij hier allang gestaan...
Door Helen
#754840
geer schreef: Ja, maar ik heb echt geen plek voor een extra vriezer, echt niet, anders had hij hier allang gestaan...
Dan wordt het qua prooideren lastig...Ik ken alleen grootleveranciers.....
Door Lizzy
#754860
Och Geer, wat een toestand toch he.... Heb je al eens geprobeerd om zemelen toe te voegen aan het vlees/vleesbot? Als een soort 'vachtvervanger'? Juliette de Bairacli Levy raadt dat aan. En ik heb een hele batterij recepten met gekookte voeding voor honden. Voor honden die beslist niet tegen rauw kunnen. Ik kan ze naar je sturen. Het is misschien te proberen....?
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 05 mei 2007, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#754862
Jep. Zemelen. De hele homeopathische rimram, supplementen, ruwe vezel, kleine beetjes of juist hele grote beetjes. Haar maag schiet volgens mij bij alles wat vet, vies of anders is in de stress. Als je me die kookrecepten toe zou willen sturen, dan heel graag. Misschien helpt het om haar maag weer normaal te krijgen, dat ik daarna weer kan uitbreiden.

He getverjekkes. Ik wil helemaal niet koken  ;D
Door conleeuw
#754865
geer schreef: Jep. Zemelen. De hele homeopathische rimram, supplementen, ruwe vezel, kleine beetjes of juist hele grote beetjes. Haar maag schiet volgens mij bij alles wat vet, vies of anders is in de stress. Als je me die kookrecepten toe zou willen sturen, dan heel graag. Misschien helpt het om haar maag weer normaal te krijgen, dat ik daarna weer kan uitbreiden.

He getverjekkes. Ik wil helemaal niet koken  ;D
geer, ik vraag mij af, voer jij groente en zuivel? zo ja, hoe vaak, merk jij daar ook nog een verschil in als de wel of niet groente en of zuivel krijg?
Door geer
#754872
conleeuw schreef: geer, ik vraag mij af, voer jij groente en zuivel? zo ja, hoe vaak, merk jij daar ook nog een verschil in als de wel of niet groente en of zuivel krijg?
Nee, niet echt. Ik voerde nooit veel groente, wel af en toe zuivel in de vorm van yoghurt e.d. Sophie gruwelt van groente. Ben het nu wel meer aan het doen, maar ik merk niet echt veel verschil. Het is ook heel moeilijk om exact uit te vogelen wat het triggert. Want soms heeft ze geen 'aanval' maar merk ik wel aan haar dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit. Dan komt ze bij je zitten en wil ze een buikaaibeurt. Ik heb het gevoel, maar dat is puur een gevoel, dat het de vettigheid van het vlees is...
Door conleeuw
#754880
geer schreef: Nee, niet echt. Ik voerde nooit veel groente, wel af en toe zuivel in de vorm van yoghurt e.d. Sophie gruwelt van groente. Ben het nu wel meer aan het doen, maar ik merk niet echt veel verschil. Het is ook heel moeilijk om exact uit te vogelen wat het triggert. Want soms heeft ze geen 'aanval' maar merk ik wel aan haar dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit. Dan komt ze bij je zitten en wil ze een buikaaibeurt. Ik heb het gevoel, maar dat is puur een gevoel, dat het de vettigheid van het vlees is...
:-\ mmm nou dan kan jij natuurlijk proberen om wild te voeren (de magere soorten dan) , en kip, jonge lam........ lamspens is ook niet zo vet als runderpens. Tja ik weet het ook niet, ik denk ook maar mee :-\ 't is wel balen natuurlijk
Door Henk en Donja
#754945
:'(

Ik leef met je mee hoor, en ja die van mij is ook zon koe, vrat ook stront als ik haar de kans gaf(maar heb dat in een keer goed afgeleert). Als ik net gemaait had at ze zo hele handen vol en ze gaf me geen seconde om het weer af te pakken zo wild is ze erop.

Nouja wat doe ik dus, gewoon druit halen die geintjes, na de zoveelste 'loze natte prutdrol' was ik het echt zat en nu mag ze echt helemaal niks geen rotzooi meer, geen takken bladeren kevers HELEMAAL NIETS MEER. Ze lijkt nu te accepteren dat ik het ECHT niet wil hebben en houd zich er redelijk aan.

Waarom ze het doet weet ik niet(haarballen lijkt me niet waarschijnlijk met een kortharig beesje toch?), maar het hoort niet zo te zijn, misschien omdat ze uit de kennel komt en dus alles buiten niet van haar moeder uitgelegd heeft gekregen? Af en toe grijpt ze stiekem toch snel wat hoor, als ik het niet zie, maar een 'normaal' beetje gras vind ik niet zo erg.

Het is overigens wel onderhand mijn mening dat ik maar moet bepalen wat goed is voor mn hond, dat ze gras wil eten betekend niet dat ze mn hele tuin moet maaien. Dat het te maken heeft met dat ze willen kotsen lijkt me wel zo ja.

Misschien een wilde actie, maar ik zou eens heel fijn voer met een beetje yoghurt in kleine porties proberen. Het klinkt nl alsof ze gewoon te vol zit, of de hoeveelheid moeilijk aan kan(qua vertering).

EDIT: Ik heb even een kennis gebelt die heel ernstige maagproblemen hebben gehad met hun hond, die geeft fijne kvv waar hij de kook overheen gooit en dat mengt hij met bruin brood(goedkoop brood van de c1000). Die hond heeft overigens oa een maagbeschadiging opgelopen ooit. Hij geeft alles warm overigens (vraag me niet waarom). Ik ben vergeten te vragen of hij ook groente/zuivel geeft, ik kan hem vanavond wel vragen.
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op zo 06 mei 2007, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#754960
Zou het zo kunnen zijn, dat Sophie gewoon behoefte heeft aan gras e.d. Misschien kan je een bak gras zaaien voor haar, zodat ze vaker en naar behoefte gras kan eten.
Mijn honden eten KVV, de pens compleet versie en de vlees compleet versie van Smuldier en hebben verder geen problemen, maar buiten in de tuin eten ze altijd fanatiek gras. Soms poepen ze het uit, zelden kotsen ze het uit, als het wordt uitgekotst dan hebben ze ook harder gras gegeten. En toen ze een keer in de berg gemaaid gras konden, toen hebben ze zich helemaal uitgeleefd in het eten van dat rotte gras. Ze stonken en poepten toen wel als koeien.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door