Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Henk en Donja
#753887
Ik kom weer via een andere post op de volgende vraag.

Donja moet echt dagelijks vuile pens anders gaat haar vertering zo weer de mist in. Heeft iemand dat ook met zij/haar hond?

Misschien dat ik het als ik vers blijf geven af kan bouwen, dat weet ik nog niet, maar als ze brokken krijgt moet het gewoon.

Ik denk zelf dat doordat ze zon zenuwachtig ding is, haar vertering misschien ook slechter is, kan dat?

Groetjes, Henk en Donja
Door Boefke
#754085
Nee, ik herken dit niet. Vuile pens is orgaan en heeft juist een laxerende werking. Voer je trouwens verse pens, of gemalen kvv pens? En wat gebeurt er dan als je dagelijks een compleet kvv voert, zonder extra pens? Wat zegt de DA over haar vertering?
Door Henk en Donja
#754098
kvv compleet(smuldier) heeft ze nu haar derde dag, maar daar zit ook veel vuile pens in. Alles lijkt prima te gaan, wel veel scheetjes en gerommel in haar buikje trouwens. Hiervoor heeft ze ruim 2 maand dagelijks een pens hamburgertje(ook van smuldier) gekregen bij haar geperste brokken(Farmfood). Van alleen brokken, maar ook als ze buiten rotzooi vreet is ze zo weer aan de diarree.

De DA vond haar wel aan de dunne kant, maar niet te mager(dus niets aan de hand). Maarja donja heeft voor ik nu op kvv compleet ben overgestapt ruim twee weken ECHT veelste weinig gegeten. Mijn DA heeft mij in het begin een brok aangeraden die zij zelf verkochten met veel vis, maar zij verdroeg toen al geen gewone brokken, alleen geperste, en daar hadden we het net over gehad, dus ik heb maar vriendelijk de proefverpakking aangenomen en gedacht dat ik het maar beter zelf uit kan zoeken. Donja accepteerde die brok overigens ook niet dus.

Het zal vast met haar darmflora te maken hebben lijkt me, of misschien met de zuurgraad? Dat ze dus relatief erg zuur verterend voedsel nodig heeft?
Door Boefke
#754375
Wat voor onderzoeken heb je zoal laten doen door de DA? (Zo niets, dan zou ik haar eerst eens grondig laten onderzoeken. Zoveel en snel diarree hebben is natuurlijk sowieso niet ok.)
Door Henk en Donja
#754615
Ik heb haar elke maand voor een checkup langsgebracht, hij vond er niets ernstigs aan. Ik krijg dan een verhaal van dat honden nu eenmaal af en toe aan de diaree kunnen zijn, maar zolang dit niet te lang duurt is er niets aan de hand. Ik dan weer zo van, ja me dunkt dan heb ik haar al weer aan de pens gezet en dan kijkt ie me zo vragend aan van, ja en dus?

Volgens mij vind ie me gewoon een overbezorgde mafketel, maarja.....

Iets in brokken irriteerd haar darmen/ingewanden gewoon en dat zit dus niet in vers, dus het lijkt me haast wel dat het aan de granen ligt. Dat ingewanden laxerend werken zal in verhouding met brokken dan niet opvallen. Ik las ook overigens dat wolven en andere carnivoren eerst de organen en pens aten zodat zij de rest beter kunnen verteren, misschien is dat het wel gewoon.

Ik ga de volgende keer wel naar een andere DA, misschien dat die er wel wat meer op in wil gaan.
Door Juud
#754650
hi henk,
daar zijn we weer.
ik geef sam nu probiotica door zjn eten.
2x per dag een capsule.
(die maak ik dan open en daar zit poeder in. dat roer in dan door zijn verse voer...)
Allicht het proberen waard...
Door Henk en Donja
#754740
Bedankt voor jullie meedenken,

Donja heeft net in recordsnelheid haar laatste deel van haar menu op en ik zag haar al de bak wegschuiven en zoeken of ze niet per ongeluk een stukje had laten liggen ergens.

Misschien is dit het wel gewoon *klopt af op hout*

Ze heeft overigens sinds vandaag ook ongekend vaste ontlasting, bijna rubber achtig, ook voor het eerst.

En nu maar hopen dat we het zo kunnen houden, echt helemaal te gek dit.
Door Henk en Donja
#754939
Mijn plan ja, gewoon een paar weken dit doen en dan heel voorzichtig kijken of we wat extra kunnen doen in de richting van een barf menuutje.

Ze krijgt nu 400 gram en ze is 7,2 kilo, waarschijnlijk probeer ik over een paar dagen 500 gram, want ik denk dat ze sowiezo meer verbruikt dan de 6% die 'normaal' voor haar zou zijn.

Het gerommel is al een stuk minder trouwens en zomaar switchen heb ik nooit gedaan tenzij het echt noodzaak was door geen/heeel slechte acceptatie.
Door Eef+Stippels
#756528
Ik denk dat het inderdaad verstandig is om een aantal weken een vast merk kvv te blijven geven (eventueel aangevuld met probiotica) en kijken hoe dat gaat.

Fijn dat de ontlasting al iets beter is en dat ze minder scheetjes laat.
Door Henk en Donja
#756553
Heel fijn ja, echt een verandering van dag en nacht, tenminste zo voelt het wel.

Gisteren heb ik haar een paar stukken van de kip (met bot) gegeven, die heeft ze op een paar kleine stukjes pees(tenminste het leken peesjes) na helemaal verteerd. Jammer alleen dat ze (een paar uur na de kip) ook een paar korrels mais onder de tafel vandaan gekaait had, want nu weet ik niet of de iets zachtere ontlasting door de mais komt of door de botten. Ik heb ook het idee dat ze heel weinig ontlasting krijgen van alleen bot/vlees in verhouding tot kvv, kan dat?

Ondanks dat ik de kvv als basis hou blijf ik haar vertering wel af en toe pesten met iets anders, dat het nu eindelijk goed gaat betekend niet dat ik haar vertering niet opnieuw op moet bouwen, want zoveel heb ik nog wel begrepen. Als telkens als ze iets vreemds binnen krijgt haar vertering helemaal weer van slag is, heb ik er ook niets aan.

Vanochtend heeft ze overigens haar maaltje smul weer netjes opgegeten, dus hopelijk snapt ze onderhand ook dat het niet altijd feest is.

Ik hou jullie zeker op de hoogte,

Groetjes, Henk

EDIT: Het was de paar korrels mais niet, mn vrouw heeft niet opgelet toen ze gisteren in het donker donja uitliet, een enorme klieder vers gemaait gras wat ze dus niet verdraagt en er dus met een noodvaart uitkomt *zucht*
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op di 08 mei 2007, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#756687
Nou, klinkt hartstikke goed zo!
EN idd, van vers poepen ze veel en veel minder dan van brok. Is allemaal goed verteerbaar zonder overbodige ballast die er achterlangs weer uit moet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door