Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#752288
Hallo iedereen,
misschien herinneren jullie zich nog, dat ik in het begin barfen met 5 (of zes) honden helemaaaaal niet zag zitten. Ik geef ook toe, dat er in mijn hoofd nog altijd punten zijn, die mij er van weerhouden om er echt aan te beginnen. Maar misschien kan mij de een of andere antwoorden geven, op de vragen, die ik mij stel ivm het menu, dat ik vooral de windhonden ga aanbieden.
Ik vermoed, dat er misschien ook andere rassen zijn, die niet zomaar alles opeten, wat hen voorgeschoteld wordt, iig mag je zeggen, dat windhonden soms echt wel heeeel moeilijk kunnen doen  ::)
Op dit moment krijgen zij bij mij 's ochtends een groenten/vlees mengeling. Ik ben eigenlijk wel vrij zeker, dat zij groente alleen niet zullen opeten. Verder is het ook zo, dat ik de groenten kook. Eigenlijk geef ik gewoon b.v. 1,5 kg wortelen, 1 kg stoofvlees (b.v. van de Aldi of zo) met een half liter water een een bouillon blokje aan de kook. Het geheel blijft een paar uurtjes sudderen, nadien ga ik er met de pureerstaf door en wordt het geheel in porties ingevroren. Dat is dus hen ochtend maaltijd. 's avonds eten zij momenteel AHV-Breda.

Nu: als ik zou willen barfen, dacht ik de avondmaaltijd gewoon vlees te geven. Ik ben dit week-end bij de fokster van mijn nieuwe pup op bezoek geweest en heb daar eigenlijk het idee opgedaan, want het lijkt mij heel makkelijk. Zij gaaft 's avonds dus een kippeborst of ribben of ander vlees en 's morgens een groentemix met yoghurt, behalve dat het bij haar rauw is. Ik heb wel ook gezien, dat sommige van haar honden de ochtendmaaltijd gewoon laten staan  :-\ en dat is dus, wat ik bij mij met de windhonden ook vrees.
Maakt het zin, voor een barfmenu, de groenten te koken zoals ik nu doe, en er dan ook nog eens vlees door te mixen ?
Zoals gezegd, ben ik vrij zeker, dat ze groente alleen niet zullen eten.
Ik was eventueel van plan om de groente (met het vlees) wel rauw te geven maar dan wel door de mixer, want anders zullen zij waarschijnlijk het vlees er uit pikken en de groente laten staan.

Wat is jullie mening hierover ?

Ik stel mij ook nog de vraag, of ik KVV en een vleesmaaltijd kan samen geven ? Of zeg maar: 's morgens de KVV en s'avonds rauw vlees zoals kippenkarkassen, lams- of geitenribben en noema maar op ? Of verstoord deze manier van voeden het een of ander evenwicht (b.v. van calcium, proteïnes etc...) ?

Bedankt voor jullie adviezen.

Groetjes
Marion
#752300
Ik geef de groenten hier eignelijk altijd licht geblancheerd. DAT wordt graag gegeten en voor de mix halen ze hun edele neusjes op en hangt er meer aan de keukenkastjes als dat er met heug en meug opgegeten wordt.
Door Minna
#752304
Ik doe ook de groente lichtjes voorkoken en dan pureren met de kookvocht erbij, gisteren nog bezig geweest en het hele huis ruikt naar bloemkool  :puke:
Ik gooi het ook door het vlees en dan wordt het wel opgegeten. Ik barf ook met vijf honden en het valt qua werk echt wel mee!
Door Anya
#752361
Ik stel mij ook nog de vraag, of ik KVV en een vleesmaaltijd kan samen geven ? Of zeg maar: 's morgens de KVV en s'avonds rauw vlees zoals kippenkarkassen, lams- of geitenribben en noema maar op ? Of verstoord deze manier van voeden het een of ander evenwicht (b.v. van calcium, proteïnes etc...) ?
Dit kan allemaal. Ik kan mij best voorstellen dat je er als een berg tegenop ziet, maar als je eenmaal begonnen bent met barfen, valt het heel erg mee.
Nu: als ik zou willen barfen, dacht ik de avondmaaltijd gewoon vlees te geven. Ik ben dit week-end bij de fokster van mijn nieuwe pup op bezoek geweest en heb daar eigenlijk het idee opgedaan, want het lijkt mij heel makkelijk. Zij gaaft 's avonds dus een kippeborst of ribben of ander vlees en 's morgens een groentemix met yoghurt, behalve dat het bij haar rauw is. Ik heb wel ook gezien, dat sommige van haar honden de ochtendmaaltijd gewoon laten staan   en dat is dus, wat ik bij mij met de windhonden ook vrees.
Over die groenten zou ik mij ook niet zo druk maken. Zelf geef ik heel weinig groenten. als je groenten wil geven kun je het zoals Angelique en Minna doen blancheren en pureren. Om het dan wat "smakelijker" te maken, kun je er misschien een blikje tonijn, yoghurt, rauwe eieren of gepureerde organen door heen doen. Ik weet niet of je honden sardines of panharing lusten (de mijne vindt vis tegenwoordig vies) kun je ook mengen. Ik  weet niet of het praktisch haalbaar is. Als ze echt geen groenten willen, kun je ook nog overwegen om geen groenten te geven. De meningen over groenten zijn verdeeld ::)

Anja.
Door Lizzy
#752378
simplythedogs schreef: Hallo iedereen,
misschien herinneren jullie zich nog, dat ik in het begin barfen met 5 (of zes) honden helemaaaaal niet zag zitten. Ik geef ook toe, dat er in mijn hoofd nog altijd punten zijn, die mij er van weerhouden om er echt aan te beginnen. Maar misschien kan mij de een of andere antwoorden geven, op de vragen, die ik mij stel ivm het menu, dat ik vooral de windhonden ga aanbieden.
Ik vermoed, dat er misschien ook andere rassen zijn, die niet zomaar alles opeten, wat hen voorgeschoteld wordt, iig mag je zeggen, dat windhonden soms echt wel heeeel moeilijk kunnen doen  ::)
Op dit moment krijgen zij bij mij 's ochtends een groenten/vlees mengeling. Ik ben eigenlijk wel vrij zeker, dat zij groente alleen niet zullen opeten. Verder is het ook zo, dat ik de groenten kook. Eigenlijk geef ik gewoon b.v. 1,5 kg wortelen, 1 kg stoofvlees (b.v. van de Aldi of zo) met een half liter water een een bouillon blokje aan de kook. Het geheel blijft een paar uurtjes sudderen, nadien ga ik er met de pureerstaf door en wordt het geheel in porties ingevroren. Dat is dus hen ochtend maaltijd. 's avonds eten zij momenteel AHV-Breda.

Nu: als ik zou willen barfen, dacht ik de avondmaaltijd gewoon vlees te geven. Ik ben dit week-end bij de fokster van mijn nieuwe pup op bezoek geweest en heb daar eigenlijk het idee opgedaan, want het lijkt mij heel makkelijk. Zij gaaft 's avonds dus een kippeborst of ribben of ander vlees en 's morgens een groentemix met yoghurt, behalve dat het bij haar rauw is. Ik heb wel ook gezien, dat sommige van haar honden de ochtendmaaltijd gewoon laten staan  :-\ en dat is dus, wat ik bij mij met de windhonden ook vrees.
Maakt het zin, voor een barfmenu, de groenten te koken zoals ik nu doe, en er dan ook nog eens vlees door te mixen ?
Zoals gezegd, ben ik vrij zeker, dat ze groente alleen niet zullen eten.
Ik was eventueel van plan om de groente (met het vlees) wel rauw te geven maar dan wel door de mixer, want anders zullen zij waarschijnlijk het vlees er uit pikken en de groente laten staan.

Wat is jullie mening hierover ?

Ik stel mij ook nog de vraag, of ik KVV en een vleesmaaltijd kan samen geven ? Of zeg maar: 's morgens de KVV en s'avonds rauw vlees zoals kippenkarkassen, lams- of geitenribben en noema maar op ? Of verstoord deze manier van voeden het een of ander evenwicht (b.v. van calcium, proteïnes etc...) ?

Bedankt voor jullie adviezen.

Groetjes
Marion
Hoi Marion,
Ik zou zelf in jouw geval gewoon lekker gekookte groentes blijven geven. Maar, ik zou ze blancheren en niet volledig laten sudderen. Gewoon even licht koken. En dan de ene keer worteltjes en broccoli en witlof en andijvie. En dan mengen met vlees of pens. Eventueel een blikje vis erdoor. En als ze het blijven weigeren, dan zou je kunnen overdenken om geen groente te voeren. Ik zie er de toegevoegde waarde zeker van, maar ja, als ze het niet eten: dan houdt het op. Zorg dan in ieder geval voor voldoende afwisseling in diersoorten in je menu.

Je kunt overigens inderdaad ook prima 's morgens versvlees geven en 's avonds een zelf samengestelde maaltijd. Geef dan vooral die dingen 's avonds die niet in versvlees zitten. Dan zorg je voor optimale afwisseling. Je verstoort daarmee niks. Wij doen niet aan "verstoren van evenwicht". Dat is namelijk een bedenksel van de brokken-industrie om ervoor te zorgen dat jij bij 1 merk blijft en vooral niet zelf samen gaat zitten stellen ;)
#752390
Heeeeel goed idee om te gaan barfen  ;D

Die groente zou ik me ook niet druk over maken, gewoon ff de kook erover en pureren. Het soepvlees zou ik zeker niet meekoken, geef dat gewoon rauw. En idd evt wat blikvis oid erdoor voor het opleuken.
#752401
Hey Lizzie,
zoals iedereen hier, had ik al gehoopt, dat jij je advies zou geven  ;)
Momenteel eten zij de groente ook op, maar ik ben gewoon niet zeker, of dat is omdat er vlees in zit.
Ik zou wel eens willen proberen, de groente rauw te geven, want ik denk dat dat op zich niet zooooo veel verschil zou uitmaken, op voorwaarde dat ik er iets van vlees of vis onder meng. Daarom dacht ik ook aan het pureren want in dat geval zou ik gewoon alles mixen. Mij lijkt dat ook gemakkelijker omdat ik gewoon porties kan maken en die kan invriezen. Op die manier maak ik er een dag werk van en hoef het daar achter alleen te ontdooien. Trouwens is dat ook beter als ik er eens niet ben, want mijn man kan ook alleen maar "ontdooien"  :P ::).

Misschien kan ook eens iemand zijn mening zeggen over de hoeveelheden die ik zou moeten geven.
Ik heb twee Salukis van rond de 30 kg en voor hen had ik voor het vlees (zoals karkassen, ribben edm) aan zo een 550 gr gedacht. De Saluki van 11 jaar weegt zo'n 26 kg en voor hem ben ik op 500 gr uitgekomen, aan de teef van +/- 19 kg wou ik 300 gr geven en aan de Sheltie van 8-9 kg zo een 160 gr.

Nu heb ik eigenlijk geen idee, welke hoeveelheid van mijn groentemix zij dan nog zouden moeten hebben en of het feit, dat ik onder de groente ook nog vlees meng, iets aan die hoeveelheid veranderd ??

Alvast bedankt voor de goede tips  :)
Groetjes
Marion
Door Sietie
#752472
ik geef gepureerde groentes (even in de blender) beetje yoghurt erdoorheen of wat huttenkase, ik koop zoveel mogelijk groentes wat verdeeld over knol en bladgroentes, dan doe ik het in plasticbakjes in de vriezer (ik voer zelf ongeveer 400 tot 500 gram groente per week en heb een hond van 28 a 29 kg)de groentemix doe ik meestal door de pens , maar tegenwoordig gaat het er ook in als ik het wat door het rundvlees meng... :) in het begin was het echt heel erg moeilijk om de groentemixen er in te krijgen, ik had het waarschijnlijk te zuur, nu gebruik ik veel minder komkommer en ze eet het nu lekker met elkaar op..
#752481
Sietie schreef: ik voer zelf ongeveer 400 tot 500 gram groente per week en heb een hond van 28 a 29 kg
Hhhmmm..... op dit moment geef ik aan de 'grote' elke ochtend zo een 100 gr van mijn groente/vleesmix want anders zien ze niet eens, dat er iets in hun bakje steekt  :D
Nu vraag ik mij toch af, of dat samen met de hoeveelheden vlees die ik daar straks vernoemd heb, niet teveel wordt  :-\

Groetjes
Marion
#752494
simplythedogs schreef: Hey Lizzie,
zoals iedereen hier, had ik al gehoopt, dat jij je advies zou geven  ;)

Momenteel eten zij de groente ook op, maar ik ben gewoon niet zeker, of dat is omdat er vlees in zit.
Ik zou wel eens willen proberen, de groente rauw te geven, want ik denk dat dat op zich niet zooooo veel verschil zou uitmaken, op voorwaarde dat ik er iets van vlees of vis onder meng. Daarom dacht ik ook aan het pureren want in dat geval zou ik gewoon alles mixen. Mij lijkt dat ook gemakkelijker omdat ik gewoon porties kan maken en die kan invriezen. Op die manier maak ik er een dag werk van en hoef het daar achter alleen te ontdooien. Trouwens is dat ook beter als ik er eens niet ben, want mijn man kan ook alleen maar "ontdooien"  :P ::).

Misschien kan ook eens iemand zijn mening zeggen over de hoeveelheden die ik zou moeten geven.
Ik heb twee Salukis van rond de 30 kg en voor hen had ik voor het vlees (zoals karkassen, ribben edm) aan zo een 550 gr gedacht. De Saluki van 11 jaar weegt zo'n 26 kg en voor hem ben ik op 500 gr uitgekomen, aan de teef van +/- 19 kg wou ik 300 gr geven en aan de Sheltie van 8-9 kg zo een 160 gr.

Nu heb ik eigenlijk geen idee, welke hoeveelheid van mijn groentemix zij dan nog zouden moeten hebben en of het feit, dat ik onder de groente ook nog vlees meng, iets aan die hoeveelheid veranderd ??

Alvast bedankt voor de goede tips  :)
Groetjes
Marion
Goh joh, zeg dat dan gewoon vantevoren, dan kan de rest zich de moeite besparen ;)
#752508
Angelique schreef: Goh joh, zeg dat dan gewoon vantevoren, dan kan de rest zich de moeite besparen ;)
Had ik "ALLEEN" het advies van Lizzie gewild, had ik haar wel een PB'tje gestuurd, hoor  ;D
Hoe zit dat nu eigenlijk met m'n hoeveelheden ?
(Moet ik aan Lizzie vragen, zich te onthouden ?  :D ;D 8))

Groetjes
Marion
Door Sietie
#752540
simplythedogs schreef: Hhhmmm..... op dit moment geef ik aan de 'grote' elke ochtend zo een 100 gr van mijn groente/vleesmix want anders zien ze niet eens, dat er iets in hun bakje steekt  :D
Nu vraag ik mij toch af, of dat samen met de hoeveelheden vlees die ik daar straks vernoemd heb, niet teveel wordt  :-\

Groetjes
Marion
hoe zwaar is de "grote" ? ik geef 10% , in de barfrekenhulp staat tot 20% ! Dus hangt er vanaf hoe zwaar jouw hond is... ;)
Door Sietie
#752546
oeps :-[ik zag dat je later de gewichten er wel bij had. met 30 kg komt de rekenhulp op 1050 gram groente als je 2.5% van het lichaamsgewicht doet..
en dan heb je de groentepercentage maximaal (20%)per week
in totaal kom je met vlees, organen , groente , tafelresten enz enz op  5250 gram per week..dat is 750 gram per dag , als je volledig zou barfen... ::)
#752555
Sietie schreef: in totaal kom je met vlees, organen , groente , tafelresten enz enz op  5250 gram per week..dat is 750 gram per dag , als je volledig zou barfen... ::)
Oei, dan hebben ze met 100 gr groente zelfs te weinig  :o als ik de berekening van 500 à 550 gr vlees aanhoudt.
Ik vindt die berekening trouwens vrij ingewikkeld  :-\
Kan het eigenlijk kwaad, als zij b.v. teveel groente zouden eten ? Ik bedoel daarmee, als ik hen 200 gr groente zou geven ipv momenteel 100 gr (dus ook aan de twee, die eigenlijk maar 27 en 19 kg wegen) ?

Groetjes
Marion

:offtopic2: hoehoe, Angélique, ben je er nog  ;) ?
Door Lizzy
#752601
simplythedogs schreef: Oei, dan hebben ze met 100 gr groente zelfs te weinig  :o als ik de berekening van 500 à 550 gr vlees aanhoudt.
Ik vindt die berekening trouwens vrij ingewikkeld  :-\
Kan het eigenlijk kwaad, als zij b.v. teveel groente zouden eten ? Ik bedoel daarmee, als ik hen 200 gr groente zou geven ipv momenteel 100 gr (dus ook aan de twee, die eigenlijk maar 27 en 19 kg wegen) ?

Groetjes
Marion

:offtopic2: hoehoe, Angélique, ben je er nog  ;) ?
Ik zou zelf 10% groente geven, maximaal 15% groente. Ik vind 20% echt veel te veel. Op zich kan het geen kwaad om meer groente te geven, maar het is nergens voor nodig.

Ik weet niet wat je moeilijk vindt aan de berekening? Heb je de barf-rekenhulp? Daar vul je gewoon het gewicht van je hond in, het percentage dat je hem/haar wilt voeren (volwassen honden ongeveer 2% van het lichaamsgewicht) en dan bijv. 50% vleesbot, 10% groente, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 20% spiervlees (of 50% vleesbot, 10% groente, 20% orgaanvlees en 20% spiervlees. Of een percentage dat jou bevalt).

Bij een hond van 30 kg en 2% van het lichaamsgewicht en 10% groente, kom je op 420 gram groente per week.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door