Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mieuw
#748962
Omdat ik op Marktplaats niet heb kunnen vinden wat ik hebben wilde, heb ik het briljante idee :idea: opgevat om op Koninginnedag op de vrijmarkt te gaan speuren naar een gehaktmolen.

Zijn er naast de maat (nummer 8 of 10) nog andere dingen waar ik op zou kunnen letten? En kan iemand mij een indicatie geven van een redelijke prijs?
Door Mevroi Kruim
#749106
Goed idee! Wie weet wat je nog scoort!

Kijk oftie werkt. In elkaar schroeven en draaien. Sommige van die dingen zijn zo verroest dat ze alleen nog maar voor de 'sier' te gebruken zijn. Kijk of de maalschijf of -schijven goed zijn, met voldoende grote gaten. En kijk of eht mes iig redelijk scherp is.

Ik heb 5 euro betaald incl. bezorgkosten (de verkoper woonde een dorp verderop  ;D).

Op Marktplaats kun je onder 'vleesmolen' zoeken mar ook onder 'gehaktmolen'.
Door PetraS
#751715
En is het jou gelukt er 1 te vinden?
Mij helaas niet, heb alleen een kleine gezien. Zelf zoek ik er 1 rond de 20.
Hopenlijk had jij meer succes!
Door Mieuw
#751899
Yups, ik heb een gehaktmolen weten te scoren. Maatje 10, voor 2 euro :biggrin2:



Maar...

Je hoort echt niemand hier op Barfplaats over hoe absurd belachelijk idioot zwaar die dingen zijn! :o Daar heb ik dus de hele vrijmarkt mee lopen zeulen. Ik heb gisteravond een totaal van 11 blaren kunnen doorprikken >:(

En ik ben ook nog tegen een ander probleempje aangelopen, want m'n molen loopt vast als er teveel vet op het vlees zit. Dat verzameld zich allemaal rond het rooster/molentje en daarna kan ik draaien wat ik wil, er gebeurd niets meer :( Ik heb al met al ong. de helft van m'n hoeveelheid vlees weg kunnen gooien omdat de molen het niet kon verwerken. Botjes ed gaan prima, maar het vet is het probleem. Ik heb er al goed op gelet of het molentje wel met de snijbladen naar de juiste kant stond, en volgens mij is dat zo (de snijbladen staan richting het roostertje).
En ik moet hem wel echt vastschroeven aan m'n aanrecht, want als ik em schroef op een tafel en ik wil draaien sleur ik m'n hele tafel van z'n plek, dat ding heeft wel echt tegenkracht nodig.
Iemand suggesties?

Maar goed, al met al ben ik er wel blij mee. Wat een koopie hè? Voor 2 euro!
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#751904
Misschien een beetje slaolie er op doen op de mesjes.

Moet ik af en toe ook op mijn snijbonenmolen doen ,ik heb nog zo'n ouderwetse ijzeren en die is af en toe toe aan een beetje slaolie.

Kunnen de mesjes niet geslepen worden?
Door Mieuw
#751930
marga1953 schreef: Kunnen de mesjes niet geslepen worden?
Ja, daar zat ik ook al aan te denken, maar ik zou niet weten hoe en door wie...
Ik heb wel zelf een aanzetstaal waarmee ik m'n messen zo nu en dan slijp, zou ik dat ook kunnen gebruiken voor dat molentje met die mesjes?
Door Mevroi Kruim
#752089
Tja, wie houdt er ook rekening mee dat mensen een hele dag met hun vleesmolen gaan lopen sjouwen  ::) ::) Ja dus, ze zijn hartstikke zwaar, die dingen, echt degelijk spul  ;D

Zijn de gaten in het plaatje wel groot genoeg? Daar zit ook nogal wat variatie in en kleine gaten malen een stuk zwaarder dan grote. Mijn molen is ook een geriatrisch exemplaar, de messen zijn zo bot als het achterwerk van Sinterklaas maar vastlopen doet de boel niet. Je moet alleen veel kracht zetten, dus heer Kruimel heeft een alternatieve workout  8)
Een keer langs een aanzetstaal halen lijkt me een nutig experiment.

En je moet 'em idd heel stevig vastschroeven. Bij mij past 'ie niet op het aanrecht helaas dus is mijn bureau de pineut. Ik doe er altijd wel een stevige vaatdoek tussen anders wordt het bureau zo lelijk.
Door Mieuw
#752106
Nou, hij loopt dus niet vast, da's het stomme d'r van. Ik kan draaien wat ik wil, maar op een gegeven moment gebeurd er gewoon niets meer. Het vet komt klem te zitten tussen het roostertje en het molentje (met die mesjes) en dan raakt de hele boel verstopt. Ik moet echt het roostertje los halen en schoon schrapen met een mes alvorens ik verder kan. En dat zo 5-6 keer achter elkaar. Er blijft op die manier niets van m'n vlees over. :-\ Ik heb ook al geprobeerd het losgeschraapte nog een keer te malen, maar helaas met het zelfde resultaat.

Zou het kunnen dat de mesjes niet voldoende tegen het roostertje aankomen en op die manier het niet echt snijden, maar alleen het zachte vlees er door heen perst? Ik kan ook m'n aanzetstaal er wel even langs halen, maar ik wil ook die mesjes niet verknallen, want het zijn de enige mesjes die ik heb op dit moment, 2 euro of niet.

De gaatjes van het roostertje zijn niet bepaald groot (een diameter van een milimeter of 3-4) en de brei die er uit komt is zo mogelijk nog fijner van echte Carnibest.
Maar nogmaals, met botten enzo heeft ie geen problemen, het is echt het vet wat niet wil werken.
Gebruikersavatar
Door Misty
#752129
Wat goed dat je een gehaktmolen hebt weten te scoren op Koninginnedag.  :D Ik heb er ook naar gezocht, maar kwam alleen een plastic molen tegen. Leek me niet stevig genoeg, dus heb 'm maar laten staan.
Door *Robin*
#752131
Wat voor merk molen is het? misschien kan je bij de fabriek vragen of je het mes strakker op het rooster kan plaatsen zodat het mes ook door het vet heen snijd...??

Of je kan kijken voor een paar nieuwe mesjes?

Gefeliciteerd met je aankoop!! 2 eurie is een mooie prijs!! :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door