Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#751689
Hallo allemaal,

Als alles goed gaat krijg ik begin juli een nieuwe Duitse Herder pup. Hij zal dan zo’n 8 weken oud zijn. Hij moet dus nog geboren worden zelfs.

Mijn vorige Duitse Herder heeft helaas, naast andere gezondheidsproblemen, veel last gehad met z’n maag/darmstelsel. Van pup af aan had hij een voedselintolerantie en met name een overgevoeligheid voor de meeste eiwitten. Uiteindelijk bleef alleen Hill’s z/d Ultra of kalkoenvlees over.

De fokker waar de pup geboren wordt geeft een Royal Canin brok (een puppy variant). Na veel gelezen te hebben en de ervaringen met mijn vorige hond wil ik echter m’n pup gelijk laten wennen aan kant en klaar vers-vlees, omdat ik er inmiddels van overtuigd ben dat dit gewoon beter aansluit op het maag/darmstelsel van de hond dan een droogvoer. Barf lijkt mij te bewerkelijk en gecompliceerd om al gelijk mee te starten.

Mijn vragen aan het forum zijn:

Wat raden jullie aan ten aanzien van de overgangsperiode? Het gaat dus om een Duitse Herder pup van ongeveer 8 weken die tot dan op een Royal Canin puppy brok heeft gestaan.
Ik begrijp altijd dat het mengen van 2 verschillende soorten compleetvoeders binnen één maaltijd niet aan te raden is en dat het mengen van vlees en brokken ook niet aan te raden is in verband met het verteringsproces.
Is radikaal overgaan de beste optie of toch gelijdelijk de hoeveelheid brokken te vervangen door versvlees (diepvries).  Zo ja over welke termijn?

Mijn tweede vraag betreft het merk en soort. Na een aantal verhalen hier gelezen te hebben begrijp ik dat het ideale merk niet bestaat, maar dat het van hond tot hond kan verschillen. Maar met welk merk kan je dan het beste beginnen? Met een merk dat bijvoorbeeld een specifieke puppy variant biedt of maakt dit eigenlijk niets uit. Is het ene merk beter geschikt voor (opgroeiende) Duitse Herders (of grotere soorten in z’n algemeenheid) dan een ander merk? Met de dierenspeciaalzaken, supermarkten bij mij in de buurt en de bestelmogelijkheden via internet zijn allen merken die hier op het forum genoemd worden wel te verkrijgen. Ik vind kwaliteit belangrijker dan de prijs.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt hiervoor.

Groeten,

Gerard
Door mirjam_dc
#751783
hallo Gerard,

Ik ben nog redelijk nieuw hier en je krijgt vast nog advies van een paar echte cracks maar hier alvast mijn ideeën, gebaseerd op mijn eigen ervaring met een pup en veel lezen hier.
Ik heb toendertijd mijn hond gelijk overgezet op KVV, dus radicaal gestopt met de brokken. Ik heb de eerste dagen de KVV wel overgoten met kokend water (even laten afkoelen..) maar daar ben ik ook vrij snel mee gestopt. Overigens is dit natuurlijk ook weer afhankelijk van hoe je hond erop reageert! Als blijkt dat 'ie erg gevoelig is, zul je het toch anders moeten gaan aanpakken, daar is hier ook al veel over geschreven.
Ik heb altijd carnibest natuur gegeven, voornamelijk omdat dit hier makkelijk te krijgen was en ik kreeg ook wel het gevoel dat het een goed merk was (en is, ik geef het gedeeltelijk nog steeds). Ik heb nooit een speciale puppy variant gegeven en van alles wat ik hier geleerd heb geloof ik ook niet dat het nodig is. Nou heb ik een border terriër dus dat is wel een maatje kleiner dan een herder, maar juist voor grote rassen is het niet goed om te snel te groeien. Overigens geloof ik niet dat carnibest perse beter is dan een ander merk en sommige honden doen het goed op het ene KVV en andere juist op het andere. Prijs heeft er volgens mij niet zoveel mee te maken; er zijn er hier zat die het prima doen op smuldier of rodi.
ik begrijp dat je barfen nog even een station te ver lijkt, maar ik waarschuw je maar vast... als je hier lang rondhangt word je vanzelf besmet met het barf-virus. Ik ben nu de KVV aan het afbouwen en ga helemaal over op barf. Als je je goed ingelezen hebt en een (of meerdere) leveranciers hebt gevonden is het nog zoveel leuker dan KVV!
En lees ook het topic Versvlees voor beginners van Lizzy maar eens helemaal door, dan worden veel vragen al beantwoord.

Veel plezier en succes met je pup; in ieder geval weer een die een goede start gaat krijgen!
groetjes,
Mirjam
#752061
Ik heb mijn pup destijds direct overgezet op barf, zo hup van de brokken op de kippennekken. Ging uit de kunst, nooit een probleem gehad. Hij was 9 weken toen ik hem kreeg. Geen heet water erover ofzo, hij at ze zo ook wel.
Over het algemeen gaat dat met pups zonder enig probleem, en ik denk dat je het ook niet moeilijker moet maken dan nodig. Pas als je merkt dat je pup het niet goed aankan zou je het wat meer gefaseerd kunnen doen.

Van merken kvv heb ik geen verstand, een speciale puppy-variant is niet nodig, met barfen doe je dat ook niet, behalve dat je uiteraard rekening houdt met de maat van z'n gebit en de kracht van z'n kauwspieren. Qua samenstelling/percentages is er geen verschil tussen puppenvoer of volwassen voer.
#752583
Bedankt voor de reacties zover!

Ik heb ook ondertussen weer veel bijgelezen op dit forum en elders.

Barfen lijkt me inderdaad zeer gezond en leuk voor de hond, maar toch wil ik eerst met kvv starten. Ik denk ook de pup direct op kvv te zetten, zonder opbouw. Uiteraard zal ik wel goed opletten hoe hij hier op zal reageren.

Denk ook dat ik wat verschillende merken zal proberen. Heb tot nu dus Rodi en Tolerant met m'n vorige hond geprobeerd. Beide merken vielen qua smaak goed bij hem (helaas akon hij ze niet verdragen).

Rodi is wel erg gemalen. Tolerant zag er al wat natuurlijker uit.

Zijn er ook merken kvv met wat grotere stukken vlees?

Groeten,

Gerard
Laatst gewijzigd door Gervi op wo 02 mei 2007, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#752605
Hoi,
Leuk dat je gelijk met vers gaat beginnen.
Toen ik nog geheel kvv voerde was dat ahv-breda. In vergelijk met rodi, dat ik ook wel eens gaf, is ahv minder fijn gemalen. Alleen in ahv zitten geen gemalen botten maar een suplement. Maar mijn drie honden deden het er prima op. Een pup, een volwassen hond en een oma van bijna 16 jaar!!
En goed betaalbaar!
#756568
[quote="Gervi"]
Bedankt voor de reacties zover!

Ik heb ook ondertussen weer veel bijgelezen op dit forum en elders.

Barfen lijkt me inderdaad zeer gezond en leuk voor de hond, maar toch wil ik eerst met kvv starten. Ik denk ook de pup direct op kvv te zetten, zonder opbouw. Uiteraard zal ik wel goed opletten hoe hij hier op zal reageren.

Denk ook dat ik wat verschillende merken zal proberen. Heb tot nu dus Rodi en Tolerant met m'n vorige hond geprobeerd. Beide merken vielen qua smaak goed bij hem (helaas akon hij ze niet verdragen).

Rodi is wel erg gemalen. Tolerant zag er al wat natuurlijker uit.



[/quote]

Ik zou de hond gelijk over zetten.
En inderdaad er is wel wat verschil in Kvv mbt de grofheid van de voeding.
Carnibest en Smul zijn wat grovere kvv,s zeker in vergelijking met bvb Duck of Rodi.
Ahv-Breda is ook een wat grover soort.
Je moet gewoon even kijken wat het beste past bij de hond , en het een is ook wat makkelijker te krijgen als het andere merk. Maar ik zou zeker in het begin niet al te veel afwisselen, gewoon eerst lekker laten wennen aan rauwe voeding, en later kun je altijd nog gaan afwisselen kwa merk en smaak. ;) ;)
Laatst gewijzigd door Bullmastiff gek op di 08 mei 2007, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#760673
hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ik kan nog heel veel leren
van jullie !, tot 3 dagen geleden heb ik mijn honden altijd brokken gegeven .
Omdat onze duitse herder  ernstig ziek is ben ik op verschillende forums gaan kijken ,daar kreeg ik een tip van iemand om kvv te geven.
ik heb nog lang niet alles gelezen op dit forum maar ik ga weer hoop krijgen voor onze ontzettende lieve DH.

Ik geef hem 1 kilo kvv per dag hij is 40 kilo (compleet vlees) is dat goed? en mag hij dan als extra bv pens of hart of moet dat in die kilo zitten?

Wij hebben ook een herder van 6 maanden hij krijgt nog brokken omdat ik twijfel om ook kvv aan hem te geven vanwege zijn gewrichten krijgt hij bij kvv wel alles wat hij nodig heeft? Ik wil het zo graag goed doen.
#760746
[quote="adriana"]
Hoi,
Bedankt voor de tip!
Ik weet alleen niet hoe je dat moet doen ,ben nog niet zo thuis in forums
Ik ga het zeker proberen.

Groetjes Ada.
[/quote]bij het begin van deze afd. staan er verschillende keuzes,dat is rechts boven,wijst zich verder vanzelf
Laatst gewijzigd door ~anna~ op ma 14 mei 2007, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door